Audi dnes predstavuje facelift svojho doposiaľ najväčšieho elektrického SUV pod novým menom, s vylepšenou technikou a väčšou batériou. Audi Q8 e-tron a Audi SQ8 e-tron svojim označením dávajú nielen najavo svoje miesto na vrchole v hierarchii značky, ale predznamenávajú aj plne elektrickú budúcnosť automobilky a nahrádzajú doterajšie jemne nezaraditeľné e-tron a e-tron S.
Podobne ako v iných modelových radoch e-tron, aj v prípade novinky sú k dispozícii dve karosárske verzie verzie, klasické SUV a model Sportback. Celková dĺžka oboch verzií je 4.915 milimetrov, šírka 1.937 milimetrov a výška 1.619 milimetrov v prípade verzie Sportback a 1.633 mm pre SUV. Verzie SQ8 sú o dva milimetre nižšie a 39 milemtrov širšie. Rázvor dlhý 2.928 milimetrov poskytuje dostatok vnútorného priestoru aj na zadných sedadlách.
Batožinový priestor má základný objem 569 litrov (SUV), resp. 528 litrov pre Sportback. Na rozdiel od konkurencie má Q8 e-tron batožinový priestor aj vpredu. Jeho objem 62 litrov plne postačí na sadu nabíjacích káblov a ďalšie dorbnosti.
K dispozícii sú tri výkonnostné varianty, dve slabšie disponujú dvomi elektromotormi a teda aj elektrickým pohonom všetkých kolies. Základný model má označenie Q8 50 e-tron a ponúka výko 250 kW (340 koní) a 664 Nm v boost režime. Dojazd tejto verzie by podľa normy WLTP mal dosahovať 491 km (SUV), resp. 505 km v prípade verzie Sportback.

Nasleduje verzia Audi Q8 55 e-tron s výkonom 300 kW v režime boost, maximum krútiaceho momentu je totožných 664 Nm. Dojazd podľa WLTP by mal predstavovať 582 km pre SUV a 600 km pre Sportback. Maximálna rýchlosť základnných dvoch modelov je elektronicky limitovaných 200 km/h.
Vrcholným modelom sú trojmotorové verzie s označením "S" v názve: Audi SQ8 e-tron a Audi SQ8 Sportback e-tron majú výkon 370 kW (503 koní) a hodnota krútiaceho momentu je 973 Nm. Dojazd výrobca udáva 494 km pre SUV a 513 km pre verziu Sportback. Maximálna rýchlosť je limitovaná na 210 km/h.
Modely Audi SQ8 e-tron a Audi SQ8 Sportback e-tron majú na prednej náprave elektromotor s výkonom 124 kW, na zadnej náprave dva elektromotory s výkonom 98 kW, ktoré umožňujú vektorovanie sily motorov pre lepšiu dynamiku.
Pre základný model Q8 50 e-tron je k dispozícii batéria s využiteľnou kapacitou 89 kWh (95 kWh celková), obidve výkonnejšie verzie už disponujú batériou s využiteľnou kapacitou 106 kWh (celková kapacita je 114 kWh). Maximálna nabíjací výkon jednosmerným prúdom predstavuje 150 kW pre základnú verziu, 170 kW pre obidve silnejšie. Nabíjanie striedavým prúdom má záladný výkon 11 kW, za príplatok je k dispozícii 22 kW nabíjanie pre všetky verzie.
Doba nabíjania väčšej batérie z 10 na 80 % by nemala presiahnuť 31 minút, pri nabíjaní striedavým prúdom trvá plné nabitie základnej verzie 9,25 hod. (11 kW nabíjanie), resp. 4,75 hod. (22 kW nabíjanie), pre väčšiu batériu sú tieto časy 11,5 hodiny, resp. 6 hodín.
Uvedenie faceliftovaných modelov e-tron na najdôležitejšie európske trhy sa očakáva vo februári 2023, základná cena základného modelu Q8 50 e-tron v Nemecku je stanovená na sumu 74.400,- EUR.
Autor: Miro Vilím, Zdroj: Audi