Miro Vilím

09.11.2022

Audi

Audi dnes predstavuje facelift svojho doposiaľ najväčšieho elektrického SUV pod novým menom, s vylepšenou technikou a väčšou batériou. Audi Q8 e-tron a Audi SQ8 e-tron svojim označením dávajú nielen najavo svoje miesto na vrchole v hierarchii značky, ale predznamenávajú aj plne elektrickú budúcnosť automobilky a nahrádzajú doterajšie jemne nezaraditeľné e-tron a e-tron S. 


Podobne ako v iných modelových radoch e-tron, aj v prípade novinky sú k dispozícii dve karosárske verzie verzie, klasické SUV a model Sportback. Celková dĺžka oboch verzií je 4.915 milimetrov, šírka 1.937 milimetrov a výška 1.619 milimetrov v prípade verzie Sportback a 1.633 mm pre SUV. Verzie SQ8 sú o dva milimetre nižšie a 39 milemtrov širšie. Rázvor dlhý 2.928 milimetrov poskytuje dostatok vnútorného priestoru aj na zadných sedadlách. 

Batožinový priestor má základný objem 569 litrov (SUV), resp. 528 litrov pre Sportback. Na rozdiel od konkurencie má Q8 e-tron batožinový priestor aj vpredu. Jeho objem 62 litrov plne postačí na sadu nabíjacích káblov a ďalšie drobnosti. 

K dispozícii sú tri výkonnostné varianty, dve slabšie disponujú dvomi elektromotormi a teda aj elektrickým pohonom všetkých kolies. Základný model má označenie Q8 50 e-tron a ponúka výko 250 kW (340 koní) a 664 Nm v boost režime. Dojazd tejto verzie by podľa normy WLTP mal dosahovať 491 km (SUV), resp. 505 km v prípade verzie Sportback.

Audi SQ8 e-tron

Nasleduje verzia Audi Q8 55 e-tron s výkonom 300 kW v režime boost, maximum krútiaceho momentu je totožných 664 Nm. Dojazd podľa WLTP by mal predstavovať 582 km pre SUV a 600 km pre Sportback. Maximálna rýchlosť základnných dvoch modelov je elektronicky limitovaných 200 km/h.

Audi SQ8 e-tronAudi SQ8 e-tron 

Vrcholným modelom sú trojmotorové verzie s označením "S" v názve: Audi SQ8 e-tron a Audi SQ8 Sportback e-tron majú výkon 370 kW (503 koní) a hodnota krútiaceho momentu je 973 Nm. Dojazd výrobca udáva 494 km pre SUV a 513 km pre verziu Sportback. Maximálna rýchlosť je limitovaná na 210 km/h.

Audi SQ8 e-tronAudi SQ8 e-tron 

Modely Audi SQ8 e-tron a Audi SQ8 Sportback e-tron majú na prednej náprave elektromotor s výkonom 124 kW, na zadnej náprave dva elektromotory s výkonom 98 kW, ktoré umožňujú vektorovanie sily motorov pre lepšiu dynamiku.

Audi SQ8 e-tronAudi SQ8 e-tron 

Pre základný model Q8 50 e-tron je k dispozícii batéria s využiteľnou kapacitou 89 kWh (95 kWh celková), obidve výkonnejšie verzie už disponujú batériou s využiteľnou kapacitou 106 kWh (celková kapacita je 114 kWh). Pre pripomenutie, pred faceliftom disponoval základný model batériou s využiteľnou kapacitou 64 kWh (71 kWh celková) a silnejšie modely mali batériu s kapacitou 86 kWh (využiteľnou), resp. 95 kWh (celkovou).

Maximálna nabíjací výkon jednosmerným prúdom predstavuje 150 kW pre základnú verziu (pôvodne 120 kW), 170 kW (pôvodne 150 kW) pre obidve silnejšie. Nabíjanie striedavým prúdom má záladný výkon 11 kW, za príplatok je k dispozícii 22 kW nabíjanie pre všetky verzie.

Audi SQ8 e-tronAudi SQ8 e-tron 

Doba nabíjania väčšej batérie z 10 na 80 % by nemala presiahnuť 31 minút, pri nabíjaní striedavým prúdom trvá plné nabitie základnej verzie 9,25 hod. (11 kW nabíjanie), resp. 4,75 hod. (22 kW nabíjanie), pre väčšiu batériu sú tieto časy 11,5 hodiny, resp. 6 hodín. Základný model Audi Q8 50 e-tron dokáže pri využití jednosmerného prúdu na rýchlonabjačke nabiť 95 kWh batériu z 10% na 80% za 28 minút. 

Audi SQ8 e-tronAudi SQ8 e-tron 

Dynamické parametre sa pre silnejšie verzie zásadne nezmenili, model SQ8 e-tron zrýchľuje z nuly na 100 km/h za 4,5 sekundy, model Q8 55 e-tron potrebuje na rovnakú disciplínu 5,6 sekundy (predtým 5,7 s). Polepšil si však základný model, ktorý aktuálne potrebuje na zrýchlenie z nuly na 100 km/h len 6 sekúnd, namiesto času 6,8 sekundy, ktorý dosahoval predchodca.

Audi SQ8 e-tron Audi SQ8 e-tron 

Automobilka v rámci facliftu upravila charakteristiku progresívneho riadenia, kinematiku náprav a doladenie podvozka. Výsledkom majú byť presnejšie a agilnejšie jazdné vlastnosti. 

Audi SQ8 e-tron Audi SQ8 e-tron 

Uvedenie faceliftovaných modelov e-tron na najdôležitejšie európske trhy sa očakáva vo februári 2023, základná cena základného modelu Q8 50 e-tron v Nemecku je stanovená na sumu 74.400,- EUR.

UPDATE (k 3.4.2023): Nové modely Q8 e-tron sú už dostupné aj na slovenskom trhu, základná verzia Q8 50 e-tron vo výbave advanced začína v cenníku na sume 74.110,– EUR (Sportback 76.160,- EUR), vo výbave S Line je to 77.270,– EUR, resp. 79.260,– EUR za Sportback. Silnejšia verzia Q8 55 e-tron má ceny pre výbavu advanced 84.690,– EUR (Sportback 86.680,– EUR, pre výbavu S Line sú ceny od 87.780,– EUR, resp. 89.760,– EUR. 

Dynamicky ladené verzie Audi SQ8 e-tron a SQ8 budú v predaji až na jeseň. 

Autor: Miro Vilím, Zdroj: Audi


Podobné články

Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC

Mercedes predstavil v rámci podujatia IAA Mobility 2021 niekoľko zásadných noviniek. Popri novom EQE a prvom elektrickom Maybachu je to aj úplne prvé elektrické AMG.

Mercedes EQA 250

Model EQA predstavuje vstupnú bránu do sveta elektrických modelov značky Mercedes-EQ a jej základná verzia EQA 250 nám robila spoločnosť v týždňovom teste, nielen na slovenských cestách. 

Audi S1 Hoonitron

Vianoce sa blížia a Audi pre svoju novú mediálnu hviezdu pripravilo nádherný darček.

BMW iX M60

Automobilka BMW dnes oficiálne predstavuje svoju technologickú vlajkovú loď, tretiu a zatiaľ najvýkonnejšiu verziu plne elektrického modelu iX.

Mercedes EQB 350 4MATIC

EQB od značky Mercedes-EQ je ďalším plne elektrickým modelom zo Stuttgartu a zároveň druhým modelom, ktorý automobilka označuje prívlastkom kompaktný.

Audi e-tron S Sportback

Prvým sériovo vyrábaným a v Európe predávaným elektromobilom s tromi motormi je Audi e-tron S. Verzia Sportback nám robila spoločnosť v týždňovom teste a prekvapila vo viacerých ohľadoch.

Mercedes EQS SUV – Najvyššia trieda elektrického SUV

Nové SUV od značky Mercedes-EQ je po liftbacku EQS a limuzíne EQE tretím modelom postaveným na modulárnej elektrickej platforme pre luxusné vozidlá a prvým luxusným elektrickým SUV, ktoré ponúka miesto pre sedem cestujúcich.

Mercedes EQB 350 4MATIC – Tichý spoločník

Je funkčná elektro mobilita osvietenstvom v doprave? Bude tento evolučný stupienok aj niečím ako revolúcia? Ak áno, bude dostatočne aplikovateľná v každom kúte civilizovaného sveta? Odpoveď,  či je elektrina ten správny alternatívny krok nám ukáže až čas.  

BMW iX M60 – Prvá jazda

Základné dáta z technickej špecifikácie sú skutočne pôsobivé. Systémový výkon dosahuje hodnotu 455 kW (619 koní), maximálna hodnota krútiaceho momentu je až 1.100 Nm, zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá len 3,8 sekundy a maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaných 250 km/h.

Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC SUV – Prvá jazda

Prvé stovky kilometrov za volantom najväčšieho elektrického SUV značky Mercedes-Benz nás presvedčili o tom, že elektrický pohon je aj v modeloch SUV podstatným prvkom zvyšujúcim úroveň pohodlia.