Miro Vilím

05.01.2022

BMW

Automobilka BMW dnes oficiálne predstavuje svoju technologickú vlajkovú loď, tretiu a zatiaľ najvýkonnejšiu verziu plne elektrického modelu iX.


BMW iX M60 má predstavovať to najlepšie z troch svetov: elektrického „i“, pohonu všetkých kolies „X“ a vysokovýkonného „M“.

Základné dáta sú skutočne pôsobivé. Maximálny systémový výkon dosahuje hodnotu 455 kW (619 koní), hodnota maximálneho krútiaceho momentu je 1.015 Nm, resp. 1.100 Nm v športovom režime s aktivovanou funkciou kontrolovaného rozjazdu a M špecifickým nastavením podvozku.  

Motor umiestnený na zadnej náprave a poháňajúci zadné kolesá produkuje výkon 360 kW (489 koní), motor umiestnený na prednej náprave poskytuje výkon 190 kW (258 koní).

BMW iX M60 je vo väčšine jazdných situácií poháňané len zadnou nápravou, až v prípade potreby sa do hry zapája aj predný elektromotor. Podobne ako ostatná generácia elektromotorov z dielne BMW dosahuje efektivitu až 93 percent.

BMW iX M60 má byť spojením snahy o dosiahnutie trvalej udržateľnosti s dych berúcimi jazdnými výkonmi. Napriek nemalej hmotnosti (minimálne 2.585 kg) dosahuje aktuálne najsilnejší elektrický model bavorskej automobilky zrýchlenie z nuly na 100 km za 3,8 sekundy a maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaných 250 km/h. Dojazd na jedno nabitie má podľa normy WLTP dosahovať až 566 kilometrov.  

 

BMW iX M60

Kapacita batérie je 111,5 kWh, z toho využiteľných je 105,2 kWh, výrobcom udávaná spotreba sa má pohybovať v rozsahu od 24,7 do 21,6 kWh na sto kilometrov. Maximálny nabíjací výkon 200 kW umožňuje iX M60 nabiť na rýchlonabíjacej stanici z 10 na 80 percent kapacity batérie za približne 35 minút. Maximálnym nabíjacím výkonom je možné za 10 minút nabiť dojazd až 150 km. V praxi sa samozrejme počíta najmä s domácim nabíjaním striedavým prúdom s výkonom 11 kW.

 

BMW iX M60

 

Extrémna sila a precízna kontrola pohonu všetkých kolies umožňuje spolu s nastavením trakčnej kontroly a špecifickým naladením vzduchového odpruženia na oboch nápravách dosahovať jazdnú dynamiku, agilitu a precíznosť spájanú s najsilnejším písmenom na svete. K dynamickým jazdným vlastnostiam prispieva predné zavesenie kolies na dvojitých lichobežníkoch, päťprvková zadná náprava a štandardne dostupné riadenie zadných kolies (Integral Active Steering). Štandardom sú 21 palcové kolesá, ktoré môžu byť doplnené o voliteľné športové pneumatiky.  

 

BMW iX M60

 

Nový model iX M60 predstavuje spolu s prvým elektrickým „M“ i4 M50i míľnik v 50 ročnej histórii BMW M GmbH a zosobňuje vstup značky BMW M do segmentu vysokovýkonných elektrických vozidiel.

 

BMW iX M60

 

BMW iX M60 si svetovú premiéru užije na veľtrhu Consumer Electronics Show (CES) v Las Vega v januári 2022 a bude vyrábané spolu s ostatnými modelmi iX v nemeckom závode BMW v Dingolfingu tak, aby mohlo byť na trh uvedené v júni 2022.

Autor: Miro Vilím / Foto: BMW

 


Podobné články

Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC

Mercedes predstavil v rámci podujatia IAA Mobility 2021 niekoľko zásadných noviniek. Popri novom EQE a prvom elektrickom Maybachu je to aj úplne prvé elektrické AMG.

Mercedes EQA 250

Model EQA predstavuje vstupnú bránu do sveta elektrických modelov značky Mercedes-EQ a jej základná verzia EQA 250 nám robila spoločnosť v týždňovom teste, nielen na slovenských cestách. 

Audi S1 Hoonitron

Vianoce sa blížia a Audi pre svoju novú mediálnu hviezdu pripravilo nádherný darček.

Mercedes EQB 350 4MATIC

EQB od značky Mercedes-EQ je ďalším plne elektrickým modelom zo Stuttgartu a zároveň druhým modelom, ktorý automobilka označuje prívlastkom kompaktný.

Audi e-tron S Sportback

Prvým sériovo vyrábaným a v Európe predávaným elektromobilom s tromi motormi je Audi e-tron S. Verzia Sportback nám robila spoločnosť v týždňovom teste a prekvapila vo viacerých ohľadoch.

Mercedes EQS SUV – Najvyššia trieda elektrického SUV

Nové SUV od značky Mercedes-EQ je po liftbacku EQS a limuzíne EQE tretím modelom postaveným na modulárnej elektrickej platforme pre luxusné vozidlá a prvým luxusným elektrickým SUV, ktoré ponúka miesto pre sedem cestujúcich.

Mercedes EQB 350 4MATIC – Tichý spoločník

Je funkčná elektro mobilita osvietenstvom v doprave? Bude tento evolučný stupienok aj niečím ako revolúcia? Ak áno, bude dostatočne aplikovateľná v každom kúte civilizovaného sveta? Odpoveď,  či je elektrina ten správny alternatívny krok nám ukáže až čas.  

BMW iX M60 – Prvá jazda

Základné dáta z technickej špecifikácie sú skutočne pôsobivé. Systémový výkon dosahuje hodnotu 455 kW (619 koní), maximálna hodnota krútiaceho momentu je až 1.100 Nm, zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá len 3,8 sekundy a maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaných 250 km/h.