Miro Vilím

20.02.2024

CUPRA

V roku 2021 sa model Born stal vôbec prvým elektrickým modelom mladej španielskej značky a minulý rok sa mu v predajoch mimoriadne darilo. 


Automobilka zaznamenala nárast predaja až o 44,4 %, čo znamená 45.300 predaných kusov.

V duchu značky dnes CUPRA predstavila performance verziu Born VZ. Skratka VZ v označení znamená Veloz (rýchlosť), teda ide o najvýkonnejšiu verziu celého modelového radu. Nový zadný elektromotor disponuje výkonom až 240 kW (326 koní) a maximálna hodnota krútiaceho momentu až 545 Nm je prenášaná výlučne na kolesá zadnej nápravy (!).

Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá najrýchlejšiemu Bornu len 5,7 sekundy, maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaných 200 km/h, teda verzia Veloz je o 40 km/h rýchlejšia ako verzia e-Boost.

Zvýšenému výkonu bol podľa tlačovej správy prispôsobený podvozok, riadenie a brzdová sústava.  CUPRA Born VZ má na zadnej viacprvkovej náprave nové pružiny a adaptívne tlmiče systému DCC, ktoré spolu s modifikovanými ventilmi v predných tlmičoch, novými pružinami predných tlmičových vzpier McPherson a stabilizátormi s väčším priemerom tvoria nový podvozok DCC Sport. Upravený podvozok zlepšuje ovládateľnosť a trakciu pri dynamickej jazde a súčasne vďaka nastaviteľným adaptívnym tlmičom pruženia poskytuje vysoký cestovný komfort.

K dynamickejším jazdným vlastnostiam modelu CUPRA Born VZ prispieva aj modifikované hrebeňové riadenie s rýchlejším sprevodovaním a novým softvérom. Kvôli zvýšenému výkonu pohonu konštruktéri modifikovali aj brzdovú sústavu, ktorá má na zadnej náprave väčšie brzdové bubny

CUPRA Born VZ

Nové naladenie elektronického rekuperačného brzdenia, ktorého intenzitu teraz vodič môže nastavovať pádlami na volante, zabezpečuje verzii VZ bezprostrednejšiu reakciu brzdovej sústavy oproti ostatným verziám radu CUPRA Born.

CUPRA Born VZ

Na prenos väčšieho krútiaceho momentu poháňanými zadnými kolesami má CUPRA Born VZ štandardne širšie, vysoko výkonné pneumatiky 235/40 R 20 obuté na diskoch z ľahkej zliatiny rozmeru 8J x 20. Verzia e-Boost má pritom štandardne disky 7,5J x 19 s pneumatikami formátu 215/50.

CUPRA Born VZ

Podľa tvrdení automobilky nebolo zvýšenie výkonu dosiahnuté na úkor efektivity a CUPRA Born VZ má podľa metodiky WLTP dojazd na plne nabitú batériu v kombinovanom režime až do 570 km (predbežný údaj). Batéria bola konštrukčne vylepšená a teraz má využiteľnú kapacitu 79 kWh netto (+2 kWh). Nabíjací výkon prostredníctvom wallboxu môže dosahovať až 11 kW pri striedavom prúde alebo na verejnej rýchlonabíjačke jednosmerným napätím s výkonom až 170 kW. V takomto prípade trvá dobitie batérie z 10 na 80 % využiteľnej kapacity približne 30 minút.

CUPRA Born VZ

Vonkajší dizajn CUPRA Born VZ zvýrazňujú dve nové farby karosérie, exkluzívne pre verziu VZ vyhradená tmavozelená Dark Forest a čierna Midnight Black. Športovú estetiku vozidla dotvárajú dva nové druhy 20-palcových diskov z ľahkej zliatiny – jedny odlievané s 3D dekoračnými prvkami medenej farby a druhé kované z ľahkej zliatiny. Insígniami vysokého výkonu je logo VZ na dverách batožinového priestoru a nápis CUPRA vo vyhotovení tmavého chrómu.

CUPRA Born VZ

Štandardné škrupinové športové sedadlá s integrovanými opierkami hlavy CUP Bucket sú exkluzívne vyhradené pre túto verziu elektrického modelového radu Born a majú rovnaké vyhotovenie ako v najvýkonnejších verziách automobilov CUPRA so spaľovacím motorom, modeloch CUPRA Formentor VZ5 a CUPRA Leon VZ CUP. Nižšia poloha športového sedadla prispieva k ergonomicky výhodnejšej polohe vodiča pri rýchlej, dynamickej jazde.

CUPRA Born VZ

K zlepšeniu ovládateľnosti modelu CUPRA Born VZ prispievajú pádla na volante na nastavovanie intenzity rekuperácie. Keď vodič uvoľní pedál akcelerátora, elektromotor sa prepne do režimu generátora. Pri tom premieňa kinetickú energiu na elektrickú, ktorou dobíja batériu pohonu a tým súčasne spomaľuje vozidlo. Toto rekuperačné brzdenie znižuje opotrebovanie hydraulických bŕzd. Na pohodlnejšie ovládanie rekuperácie teraz vodič môže v režime jazdy ‘D’ pádlami na volante prepínať medzi 3 úrovňami rekuperácie podľa toho, ktorý najlepšie vyhovuje jeho štýlu jazdy.

CUPRA Born VZ

CUPRA Born VZ má vylepšenú aj digitálnu koncepciu ovládania. Centrálny ovládací displej multimediálneho systému má väčšiu uhlopriečku, až 32,8 cm (12,9 palca) a osvetlené dotykové ovládače na spodnej lište displeja na ovládanie teploty dvoj-zónovej klimatizácie a hlasitosti audiosystému.

CUPRA Born VZ

Systém infotainmentu CUPRA Born VZ môže byť na želanie doplnený ozvučovacou sústavou high-end s 10 reproduktormi, vyvinutou v spolupráci so spoločnosťou Sennheiser. Sústavu reproduktorov s elegantnými kovovými krycími mriežkami v kabíne napája multikanálový digitálny zosilňovač s vysokou účinnosťou a celkovým výkonom 425 wattov. Zosilňovač využíva patentovaný softvér Sennheiser AMBEO Concerto, ktorý zo stereofónneho signálu pomocou špeciálneho algoritmu vytvorí verný 3-rozmerný priestorový zvuk, ktorý pri ozvučení kabíny vozidla vytvorí posluchový zážitok živého koncertu.

CUPRA Born VZ

CUPRA Born VZ sa začne predávať v treťom štvrťroku 2024.

Spracoval: Miro Vilím, Zdroj: CUPRA


Podobné články

Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC

Mercedes predstavil v rámci podujatia IAA Mobility 2021 niekoľko zásadných noviniek. Popri novom EQE a prvom elektrickom Maybachu je to aj úplne prvé elektrické AMG.

Mercedes EQA 250

Model EQA predstavuje vstupnú bránu do sveta elektrických modelov značky Mercedes-EQ a jej základná verzia EQA 250 nám robila spoločnosť v týždňovom teste, nielen na slovenských cestách. 

Audi S1 Hoonitron

Vianoce sa blížia a Audi pre svoju novú mediálnu hviezdu pripravilo nádherný darček.

BMW iX M60

Automobilka BMW dnes oficiálne predstavuje svoju technologickú vlajkovú loď, tretiu a zatiaľ najvýkonnejšiu verziu plne elektrického modelu iX.

Mercedes EQB 350 4MATIC

EQB od značky Mercedes-EQ je ďalším plne elektrickým modelom zo Stuttgartu a zároveň druhým modelom, ktorý automobilka označuje prívlastkom kompaktný.

Audi e-tron S Sportback

Prvým sériovo vyrábaným a v Európe predávaným elektromobilom s tromi motormi je Audi e-tron S. Verzia Sportback nám robila spoločnosť v týždňovom teste a prekvapila vo viacerých ohľadoch.

Mercedes EQS SUV – Najvyššia trieda elektrického SUV

Nové SUV od značky Mercedes-EQ je po liftbacku EQS a limuzíne EQE tretím modelom postaveným na modulárnej elektrickej platforme pre luxusné vozidlá a prvým luxusným elektrickým SUV, ktoré ponúka miesto pre sedem cestujúcich.

Mercedes EQB 350 4MATIC – Tichý spoločník

Je funkčná elektro mobilita osvietenstvom v doprave? Bude tento evolučný stupienok aj niečím ako revolúcia? Ak áno, bude dostatočne aplikovateľná v každom kúte civilizovaného sveta? Odpoveď,  či je elektrina ten správny alternatívny krok nám ukáže až čas.  

BMW iX M60 – Prvá jazda

Základné dáta z technickej špecifikácie sú skutočne pôsobivé. Systémový výkon dosahuje hodnotu 455 kW (619 koní), maximálna hodnota krútiaceho momentu je až 1.100 Nm, zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá len 3,8 sekundy a maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaných 250 km/h.

Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC SUV – Prvá jazda

Prvé stovky kilometrov za volantom najväčšieho elektrického SUV značky Mercedes-Benz nás presvedčili o tom, že elektrický pohon je aj v modeloch SUV podstatným prvkom zvyšujúcim úroveň pohodlia.