Miro Vilím

24.06.2023

Hyundai

Prvému elektrickému modelu N sme sa podrobne venovali už v predchádzajúcom článku a hoci automobilka zatiaľ nepotvrdila žiadne technické údaje, tri týždne pred oficiálnou premiérou predsa len prezradila zaujímavé informácie.


Hyundai nechce nič nechať na náhodu a aj IONIQ 5 N usilovne testuje na pretekárskom okruhu Nürburgring, eNko v názve si jednoducho musí zaslúžiť. Prvý test na vzdialenosť 10.000 kilometrov sa skončil úspešne, ďalší test na rovnakú vzdialenosť bude nasledovať.

Najväčšou výzvou pri jazde na pretekárskom okruhu nie je len dokonalá kontrola vysokej hmotnosti batériového elektrického vozidla, ale aj tepelný manažment a chladenie trakčnej batérie. Zväčšenú chladiacu plochu, vylepšené chladenie oboch motorov a chladenie batérie dopĺňajú hardvérové vylepšenia podobné vozidlám so spaľovacími motormi. Tradičné techniky chladenia sú podporované novými riešeniami tepelného manažmentu, ako sú predpríprava batérie (N Battery Preconditioning) a manažment spotreby energie (N Race).

N Battery Preconditioning prednastaví teplotu článkov batérie na ich optimálnu teplotu. Funkcia je k dispozícii v dvoch režimoch „Drag“ a „Track“ pre rôzne jazdné scenáre s rôznym výkonom. V režime „Drag“ sa nastaví optimálna teplota pre okamžité využitie maximálneho výkonu, zatiaľ čo v režime „Track“ sa optimalizuje najnižšia možná teplota batérie pre vyšší počet kôl.

Hyundai IONIQ 5 N

N Race je funkcia, ktorá poskytuje vodičom priamu kontrolu nad spotrebou energie vozidla. Jazdný režim „Sprint“ je predvolený stav, ktorý uprednostňuje krátkodobý plný výkon, jazdný režim „Endurance“ maximalizuje dojazd vozidla IONIQ 5 N na pretekárskej dráhe. V prípade aktivácie tohto režimu sa riadiaca elektronika snaží obmedzovať náhle výkyvy v dodávke výkonu, čím spomaľuje nárast teploty a zvyšuje výdrž a odolnosť.

Hyundai IONIQ 5 N

Okrem obrovských kotúčových bŕzd (vpredu s priemerom 400 milimetrov) sa o brzdenie stará aj rekuperácia dvomi elektromotormi (po jednom na každej náprave), ktorý ponúka spomalenie až 0,6 G. Rekuperačné brzdenie zostáva účinné aj pri aktivácii ABS, kedy poskytuje maximálnu brzdnú silu 0,2 G. Tlačová správa uvádza, že bol optimalizovaný systém chladenia bŕzd a kotúče pre hydraulické brzdy sú vyrobené z nového ľahkého materiálu, čo môže znamenať, že budú použité karbón-keramické brzdy.

Hyundai IONIQ 5 N

Doteraz uvádzané informácie zväčša zodpovedajú tým najvýkonnejším elektromobilom, úplnou novinkou sú v prípade IONIQu N systémy N Active Sound a N e-Shift. Prvý z nich používa sústavu 10 reproduktorov (osem interiérových, dva exteriérové), aby mohol reprodukovať tri akustické témy. Ignition simuluje nielen zvuk spaľovacieho (!) motora 2,0 turbo, ktorý poznáme z doterajších modelov N rodiny, ale aj charakteristickú „streľbu“ výfukového potrubia. Evolution je charakteristický elektronický zvuk iNšpirovaný konceptom N 2025 Vision Gran Turismo a RN22e. Režim Supersonic simuluje... nie super rýchleho ježka Sonica, ale... stíhačku. Čo si pod tým máme predstaviť zatiaľ netušíme.

Hyundai IONIQ 5 N

Systém N e-Shift úzko spolupracuje so systémom N Active Sound a podieľa sa na simulácii radenia osemstupňovej dvojspojkovej prevodovky (DCT) benzínových automobilov N. Radenie mechanickej prevodovky je imitované pomocou ovládania krútiaceho momentu motora tak, aby posádka pocítila trhnutie medzi „radením“ jednotlivých stupňov. Hyundai uvádza, že cieľom obidvoch funkcionalít je umožniť vodičom bezproblémovo využívať jazdné techniky zdokonaľované v autách so spaľovacími motormi pre plnohodnotný zážitok z jazdy, ktorý má byť príbuzný vozidlám so spaľovacími motormi.

Hyundai IONIQ 5 N

Osobne si myslím, že cieľová skupina terajších majiteľov vozidiel s odznakom N a záujemcovia o nový plne elektrický model N netvoria spoločnú množinu, už len kvôli predpokladanej dvojnásobnej cene elektrického eNka a teda funkcionality pripomínajúce benzínové eNká nepovažujem za nevyhnutné. Ale, samozrejme, som veľmi zvedavý ako to bude fungovať. Všetky modely rodiny N od automobilky Hyundai dokážu vzbudiť silné emócie z jazdy a verím, že ani elektrické eNko nebude výnimkou.

Hyundai IONIQ 5 N

Premiéra modelu IONIQ 5 N je naplánovaná na Festival rýchlosti v Goodwoode na deň 13.7.2023 a medzičasom sme od slovenského zastúpenia značky Hyundai dostali pozvánku na event, ktorý sa bude konať 17.7.2023 na Slovakiaringu. Hm, tešíme sa!

Autor: Miro Vilím, Zdroj: Hyundai


Podobné články

Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC

Mercedes predstavil v rámci podujatia IAA Mobility 2021 niekoľko zásadných noviniek. Popri novom EQE a prvom elektrickom Maybachu je to aj úplne prvé elektrické AMG.

Mercedes EQA 250

Model EQA predstavuje vstupnú bránu do sveta elektrických modelov značky Mercedes-EQ a jej základná verzia EQA 250 nám robila spoločnosť v týždňovom teste, nielen na slovenských cestách. 

Audi S1 Hoonitron

Vianoce sa blížia a Audi pre svoju novú mediálnu hviezdu pripravilo nádherný darček.

BMW iX M60

Automobilka BMW dnes oficiálne predstavuje svoju technologickú vlajkovú loď, tretiu a zatiaľ najvýkonnejšiu verziu plne elektrického modelu iX.

Mercedes EQB 350 4MATIC

EQB od značky Mercedes-EQ je ďalším plne elektrickým modelom zo Stuttgartu a zároveň druhým modelom, ktorý automobilka označuje prívlastkom kompaktný.

Audi e-tron S Sportback

Prvým sériovo vyrábaným a v Európe predávaným elektromobilom s tromi motormi je Audi e-tron S. Verzia Sportback nám robila spoločnosť v týždňovom teste a prekvapila vo viacerých ohľadoch.

Mercedes EQS SUV – Najvyššia trieda elektrického SUV

Nové SUV od značky Mercedes-EQ je po liftbacku EQS a limuzíne EQE tretím modelom postaveným na modulárnej elektrickej platforme pre luxusné vozidlá a prvým luxusným elektrickým SUV, ktoré ponúka miesto pre sedem cestujúcich.

Mercedes EQB 350 4MATIC – Tichý spoločník

Je funkčná elektro mobilita osvietenstvom v doprave? Bude tento evolučný stupienok aj niečím ako revolúcia? Ak áno, bude dostatočne aplikovateľná v každom kúte civilizovaného sveta? Odpoveď,  či je elektrina ten správny alternatívny krok nám ukáže až čas.  

BMW iX M60 – Prvá jazda

Základné dáta z technickej špecifikácie sú skutočne pôsobivé. Systémový výkon dosahuje hodnotu 455 kW (619 koní), maximálna hodnota krútiaceho momentu je až 1.100 Nm, zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá len 3,8 sekundy a maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaných 250 km/h.

Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC SUV – Prvá jazda

Prvé stovky kilometrov za volantom najväčšieho elektrického SUV značky Mercedes-Benz nás presvedčili o tom, že elektrický pohon je aj v modeloch SUV podstatným prvkom zvyšujúcim úroveň pohodlia.