Miro Vilím

07.03.2023

Hyundai

Automobilka Hyundai dnes oficiálne predstavila druhú generáciu modelu KONA. Základom pre vývoj celého modelového radu sa trochu netradične stala jej elektrická verzia. 


Priaznivci spaľovacích motorov však nemusia smútiť, ako jeden z mála výrobcov bude Hyundai ponúkať svoj nový model segmentu B-SUV nielen v elektrickej a hybridnej verzii, ale aj s výlučne spaľovacími motormi. Každá z nich bude mať aj dynamicky ladenú verziu N Line, tlačová správa však zatiaľ nepotvrdila plnokrvný model N.

Juhokórejská automobilka plánuje do roku 2030 uviesť na trh celkom 11 nových elektromobilov. Popri modeloch radu IONIQ bude elektrická KONA jedným z najdôležitejších elektrických produktov spoločnosti Hyundai.

Hyundai KONA Electric bude tak ako v prvej generácii dostupná s dvomi výkonovými verziami líšiacimi sa aj kapacitou trakčného akumulátora. Výkonnejšia verzia s vyššou kapacitou batérie je zároveň označovaná ako verzia s dlhým dojazdom (long range), ktorý by mal podľa normy WLTP dosahovať až 490 kilometrov.

Verzia s dlhým dojazdom a kapacitou batérie 65,4 kWh má výkon 160 kW (217 koní) a maximum krútiaceho momentu má hodnotu 255 Nm.

Verzia so štandardným dojazdom má batériu s kapacitou 48,4 kWh, jej výkon je 114,6 kW (155 koní), maximálna hodnota krútiaceho momentu je rovnaká ako pri silnejšej verzii (255 Nm). Obidve verzie majú poháňanú výlučne prednú nápravu a sú postavené na 400 V architektúre, pre pripomenutie modely IONIQ majú 800 Voltovú architektúru.

 

Hyundai KONA Electric

Automobilka v tlačovej správe uvádza dobu nabíjania z 10% na 80% kapacity akumulátora za 41 minút na rýchlonabíjačke, avšak bez špecifikácie maximálneho nabíjacieho výkonu a bez informácie, či tento čas platí pre obidve verzie akumulátora.  

Hyundai KONA Electric

V porovnaní s predchádzajúcou generáciou má nový model jedinečné proporcie s väčšími rozmermi. Elektrická verzia má dĺžku 4.355 mm (v prevedení N Line až 4.385 mm), čo je o 175 mm viac ako predchodca uvedený na trh v roku 2017, rázvor s hodnotou 2.660 mm je o 60 mm dlhší. Šírka druhej generácie modelu KONA narástla o 25 mm na 1.825 mm a výška pridala 20 mm na 1.575 mm. Batožinový priestor vzadu má podľa metodiky VDA objem 466 litrov, úložný priestor pod prednou kapotou s objemom 27 litrov bude slúžiť ako ideálne miesto pre uloženie nabíjacieho príslušenstva.

Hyundai KONA Electric

Zväčšenie vonkajších rozmerov a inteligentná architektúra poskytuje posádke väčší vnútorný priestor s množstvom odkladacích priestorov. V rámci nového usporiadania sa volič prevodových stupňov premiestnil zo stredovej konzoly za volant a ovládacie prvky do okolia volantu, čo vytvára viac úložného priestoru v oblasti otvorenej stredovej konzoly. Schopnosti a nové funkcie náladového osvetlenia dokážu vylepšiť online aktualizácie OTA prenášané prostredníctvom mobilnej siete.

Hyundai KONA Electric

Prístrojový panel a obrazovka multimediálneho systému (obidve s uhlopriečkou 12,3 palca) sú prekryté spoločným krycím sklom a potvrdzujú high-tech charakter druhej generácie modelu KONA. Z prvých fotografií je oproti prvej generácii zreteľný posun v kvalite dizajnu a veríme, že aj v kvalite materiálov a ich spracovania. Voliteľné relaxačné pohodlné sedadlo v prvom rade (poznáme z modelu IONIQ 5) vytvára beztiažové rozloženie tlaku tela, čo pomáha zmierniť únavu po jazde. Bezkrivkové lavicové sedadlo v druhom rade zvyšuje pohodlie a poskytuje jednoduchú údržbu a zároveň umožňuje nastavovanie sklonu operadla zadného sedadla vo dvoch stupňoch.

Hyundai KONA Electric

Head-up displej premieta najdôležitejšie informácie pre vodiča priamo na čelné sklo (na rozdiel od predchodcu, ktorý údaje zobrazoval na plastovom štíte umiestnenom na palubnej doske), pričom zobrazovacia plocha má uhlopriečku 12 palcov. To umožňuje vodičovi rýchlo spracovať informácie a zároveň udržiavať svoju pozornosť na ceste pred sebou.

Hyundai KONA Electric

Systém e-ASD vytvára virtuálny zvuk, ktorý zvyšuje príťažlivosť elektromobilov pre vodiča. Do kabíny sa pridáva optimálny zvuk závislý od viacerých faktorov, ako sú rýchlosť jazdy, krútiaci moment, stav motora a zrýchlenie. Vodiči môžu ovládať hlasitosť a prispôsobiť si zvuk v kabíne. Ako aj v iných elektromobiloch predpokladáme, že posádka bude preferovať bezhlučnú jazdu a veríme, že systém e-ASD bude možné úplne deaktivovať.

Hyundai KONA Electric

Pohodlie zvyšuje aj obojsmerné nabíjanie. Funkcia Vehicle-to-Load (V2L) môže napájať, alebo nabíjať akékoľvek elektrické zariadenie. Slúžia na to zásuvky v interiéri a vonkajší nabíjací port vozidla. Vnútri možno zariadenia zapojiť do štandardnej zásuvky na zadnej časti stredovej konzoly v momente, keď je elektrické vozidlo zapnuté. Vonku je možné pripojiť zariadenia a domáce spotrebiče pomocou adaptéra V2L na napájanie z batérie v čase, keď je auto zaparkované. Maximálny výstupný výkon funkcie V2L je pre Európu 3,13 kVA.

Hyundai KONA Electric

Nový systém i-PEDAL predstavuje jazdný režim, ktorý umožňuje vodičom zrýchľovať, spomaľovať a zastavovať iba pomocou akceleračného pedálu. Inteligentný rekuperačný systém automaticky upravuje mieru rekuperačného brzdenia na základe informácií vyhodnocujúcich plynulosť premávky pred vozidlom.

Hyundai KONA Electric

Druhá generácia modelu KONA využíva novú úroveň funkcií Hyundai SmartSense ADAS, ktoré nie sú dostupné na väčšine ostatných B-SUV a zaisťujú tak najvyššiu úroveň bezpečnosti a pohodlia na ceste. Systém Driver Status Monitor (DSM) využíva vnútornú kameru vozidla na analýzu tváre vodiča a v prípade únavy, alebo neopatrnosti ho upozorní, v prípade potreby i zasiahne. Diaľkový inteligentný parkovací asistent (RSPA) pomáha vodičom pri parkovaní a vychádzaní z parkovacích miest na diaľku. Stlačením tlačidla inteligentného kľúča sa vozidlo pohybuje dopredu alebo dozadu. Monitor sledovania mŕtveho uhla (BVM) pomáha vodičovi pri zmene jazdného pruhu varovaním pred rizikom kolízie s vozidlom nachádzajúcim sa v mŕtvom uhle. V prípade potreby automaticky zabrzdí, aby sa zabránil kolízii.

Hyundai KONA Electric

KONA Electric ponúka ďalšie bezpečnostné prvky, ako napríklad predkolízne brzdenie Forward Collision-Avoidance Assist 2.0 (FCA 2.0), ktoré dokáže zrealizovať vyhýbací manéver, prejazd križovatkou, zaradenie sa z pripájacieho do jazdného pruhu, ako aj zmenu jazdného pruhu. Taktiež disponuje systémom Highway Driving Assist 2 (HDA 2), ktorý pomáha vodičom udržiavať bezpečnú vzdialenosť od vozidla vpredu a pomáha pri predbiehaní pomalších vozidiel vpredu. 

Hyundai KONA Electric

Úplne nový model Hyundai KONA dostal na palubu viacero ďalších rôznych pokročilých asistenčných systémov vodiča (ADAS), ako sú Asistent udržiavania v jazdnom pruhu (LKA), Asistent vyhýbania sa zrážke s vozidlom v mŕtvom uhle (BCA), Inteligentný asistent obmedzovania rýchlosti (ISLA), Varovanie pred únavou vodiča (DAW) a Asistent diaľkových svetiel (HBA). Je tiež vybavený rôznymi funkciami pre zvýšenie pohodlia pri riadení, ako sú Inteligentný tempomat Smart Cruise Control (SCC), Inteligentný tempomat Smart Cruise Control založený na navigácii (NSCC), Systém sledovania jazdného pruhu Lane Follow Assist (LFA) a Asistent pri jazde na diaľnici Highway Driving Assist (HDA).

Zaujímavosťou je, že predaje elektrickej verzie modelu KONA v Európe už v prvej generácii dosahovali podiel 40 percent z modelového radu, pri druhej generácii je predpoklad ďalšieho nárastu. 

Autor: Miro Vilím, Zdroj: Hyundai


Podobné články

Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC

Mercedes predstavil v rámci podujatia IAA Mobility 2021 niekoľko zásadných noviniek. Popri novom EQE a prvom elektrickom Maybachu je to aj úplne prvé elektrické AMG.

Mercedes EQA 250

Model EQA predstavuje vstupnú bránu do sveta elektrických modelov značky Mercedes-EQ a jej základná verzia EQA 250 nám robila spoločnosť v týždňovom teste, nielen na slovenských cestách. 

Audi S1 Hoonitron

Vianoce sa blížia a Audi pre svoju novú mediálnu hviezdu pripravilo nádherný darček.

BMW iX M60

Automobilka BMW dnes oficiálne predstavuje svoju technologickú vlajkovú loď, tretiu a zatiaľ najvýkonnejšiu verziu plne elektrického modelu iX.

Mercedes EQB 350 4MATIC

EQB od značky Mercedes-EQ je ďalším plne elektrickým modelom zo Stuttgartu a zároveň druhým modelom, ktorý automobilka označuje prívlastkom kompaktný.

Audi e-tron S Sportback

Prvým sériovo vyrábaným a v Európe predávaným elektromobilom s tromi motormi je Audi e-tron S. Verzia Sportback nám robila spoločnosť v týždňovom teste a prekvapila vo viacerých ohľadoch.

Mercedes EQS SUV – Najvyššia trieda elektrického SUV

Nové SUV od značky Mercedes-EQ je po liftbacku EQS a limuzíne EQE tretím modelom postaveným na modulárnej elektrickej platforme pre luxusné vozidlá a prvým luxusným elektrickým SUV, ktoré ponúka miesto pre sedem cestujúcich.

Mercedes EQB 350 4MATIC – Tichý spoločník

Je funkčná elektro mobilita osvietenstvom v doprave? Bude tento evolučný stupienok aj niečím ako revolúcia? Ak áno, bude dostatočne aplikovateľná v každom kúte civilizovaného sveta? Odpoveď,  či je elektrina ten správny alternatívny krok nám ukáže až čas.  

BMW iX M60 – Prvá jazda

Základné dáta z technickej špecifikácie sú skutočne pôsobivé. Systémový výkon dosahuje hodnotu 455 kW (619 koní), maximálna hodnota krútiaceho momentu je až 1.100 Nm, zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá len 3,8 sekundy a maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaných 250 km/h.

Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC SUV – Prvá jazda

Prvé stovky kilometrov za volantom najväčšieho elektrického SUV značky Mercedes-Benz nás presvedčili o tom, že elektrický pohon je aj v modeloch SUV podstatným prvkom zvyšujúcim úroveň pohodlia.