Miro Vilím

07.09.2025

Volkswagen

Definuje autá nesúce legendárne označenie GTI spaľovací motor? Ak by tomu tak bolo naozaj, mali by sme od Volkswagenu žiadať návrat k atmosférickým motorom s relatívne skromným objemom?


Na autosalóne IAA MOBILITY 2025 sa predstaví sériová podoba konceptu ID. GTI pod novým označením ID. Polo GTI. Dve legendárne označenia značky Volkswagen – Polo a GTI – tým oficiálne vstúpia do sveta elektro mobility. Podobne ako základný model ID. Polo, aj GTI bude ešte v maskovacej fólii.

Uvedenie na trh sa očakáva v priebehu leta 2026 a až do prvých jázd môžeme teoretizovať, či môže byť GTI aj elektrické. Mimochodom, Peugeot si s modelom e-208 GTi myslí, že áno.    

Základom pre nové elektrické ID. Polo je nová platforma MEB+, ktorá má vpredu umiestnený elektromotor poháňajúci prednú nápravu, batéria je umiestnená v sendvičovej podlahe medzi nápravami.

Kompaktné rozmery nového elektrického GTI dĺžkou zodpovedajú klasickému modelu Polo GTI so spaľovacím motorom, všetky ostatné miery však vykazujú citeľné rozdiely a preto aj proporcie nového modelu s dlhším rázvorom a krátkymi prevismi pôsobia odlišným dojmom.

Rozdiel v celkovej dĺžke je nepatrný, elektrický model je dlhý 4.053 mm (Polo GTI má 4.074 mm). Elektrické GTI je široké 1.816 mm (benzínové Polo GTI 1.751 mm) a má rázvor 2.600 mm (benzínové GTI 2.549 mm). Citeľný rozdiel je okrem šírky a rázvoru aj vo výške, ID. Polo GTI meria 1.530 mm, benzínové Polo GTI je s výškou 1.431 mm o desať centimetrov (99 mm) nižšie. Výškový rozdiel je pochopiteľne daný sendvičovou podlahou a batériou elektrického modelu.  

Volkswagen ID. Polo GTI

Pohon prednej nápravy zabezpečuje nový elektromotor s výkonom 166 kW (226 koní), informácie o maximálnej hodnote krútiaceho momentu, ale ani o hmotnosti, či dojazde automobilka zatiaľ nezverejnila.

Volkswagen ID. Polo GTI

S prenosom výkonu bude pomáhať elektronicky ovládaný predný samosvorný diferenciál (VAQ) s ovládaním integrovaným do systému VDM (Vehicle Dynamics Manager), tlačová správa odkazuje aj na simulované zmeny prevodových stupňov, ktoré boli už v koncepte. Okrem spomenutých technológií očakávame tlmiče DCC s nastaviteľnou charakteristikou tlmenia a športové pneumatiky. Z doposiaľ publikovaných fotografií je viditeľné obutie maskovaného prototypu, špičkové športové pneumatiky Continental SportContact 7 majú rozmer 235/40 ZR19.

Volkswagen ID. Polo GTI

Bude to stačiť na presvedčenie fanúšikov modelu GTI? A predovšetkým, obstojí ID. Polo GTI v konkurencii francúzskych značiek?

Volkswagen ID. Polo GTI

Alpine A290 GTS má výkon 160 kW (218 koní), maximum krútiaceho momentu je 300 Nm a vďaka relatívne priaznivej hmotnosti 1.554 kilogramov (EU) trvá zrýchlenie z nuly na 100 km/h len 6,4 sekundy, maximálna rýchlosť je 170 km/h. Od októbra 2025 sa má do predaja dostať Peugeot e208 GTi s výkonom až 206 kW (280 koní), silou 345 Nm a hmotnosťou len 1.530 kg (EUR). Zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 5,7 sekundy a maximálna rýchlosť 180 km/h sú výrazne lepšie ako v prípade Alpine a rovnako môžeme, s ohľadom na výkon očakávať, že budú lepšie ako v prípade Volkswagenu ID. Polo GTI. Peugeot navyše ponúkne mechanický predný diferenciál s obmedzenou svornosťou.

Volkswagen ID. Polo GTI

A ako je to s tým elektrickým pohonom pre GTI? Ikonická značka GTI sa v spojení modelom Polo objavila až v roku 1998, kedy vznikla na tritisíc kusov limitovaná edícia trojdverového modelu Polo tretej generácie, ktorá prvýkrát niesla „tri magické písmená“. Pohon zabezpečoval atmosférický motor s objemom 1,6 litra a výkonom skromných 88 kW (120 koní). Po facelifte tretej generácie Polo sa model GTI stal súčasťou stálej ponuky a výkon nepatrne vzrástol na 92 kW (125 koní). Polo GTI sa po niekoľkoročnej prestávke vrátilo v roku 2006 so štvrtou generáciou s motorom 1,8 T a výkonom 110 kW (150 koní), vo verzii Cup Edition to bolo až 132 kW (180 koní).  

Volkswagen ID. Polo GTI

Piata generácia sa objavila v roku 2010 s komplikovaným motorom 1,4 TSI, ktorý bol prepĺňaný kompresorom a turbodúchadlom. Výkon 132 kW (180 koní) dorovnal predchádzajúcu verziu Cup Edition a v rovnakej podobe sa objavil aj v druhej (a poslednej) generácii modelu Škoda Fabia RS.V rámci faceliftu sa pod prednú kapou nasťahoval nový motor 1,8 TSI s výkonom 141 kW (192 koní). Nakoniec v roku 2017 prišla šiesta generácia modelu Polo, ktorá má dodnes vo verzii GTI motor 2,0 TSI s výkonom 152 kW (207 koní). Aktuálna generácia Volkswagenu Polo GTI je zároveň posledným hothatchom svojej kategórie.

Volkswagen ID. Polo GTI

Krátky pohľad do histórie ukazuje, že aj v rámci relatívne krátkeho obdobia sa v modeli Polo GTI vystriedali viaceré pohonné jednotky a hoci motor 2,0 TSI predstavuje ich vrchol, netreba zabúdať, že prvé Polo GTI začínalo so skromným výkonom 88 kW (120 koní). Vokswagen ID. Polo GTI bude s výkonom 166 kW (226 koní) vôbec najvýkonnejším GTI modelového radu Polo, no s ohľadom na predpokladanú hmotnosť BEV zrejme nebude disponovať najlepšou výkonovou hmotnosťou.

Volkswagen ID. Polo GTI

Osobne sa na prvé elektrické ID. Polo GTI veľmi teším a ak by vám ostatným nesadlo, stále máte dosť času kúpiť si to s benzínovým dvojlitrom. Dlho však neváhajte.    

Autor: Miro Vilím, Zdroj: Volkswagen


Podobné články

Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC

Mercedes predstavil v rámci podujatia IAA Mobility 2021 niekoľko zásadných noviniek. Popri novom EQE a prvom elektrickom Maybachu je to aj úplne prvé elektrické AMG.

Mercedes EQA 250

Model EQA predstavuje vstupnú bránu do sveta elektrických modelov značky Mercedes-EQ a jej základná verzia EQA 250 nám robila spoločnosť v týždňovom teste, nielen na slovenských cestách. 

Audi S1 Hoonitron

Vianoce sa blížia a Audi pre svoju novú mediálnu hviezdu pripravilo nádherný darček.

BMW iX M60

Automobilka BMW dnes oficiálne predstavuje svoju technologickú vlajkovú loď, tretiu a zatiaľ najvýkonnejšiu verziu plne elektrického modelu iX.

Mercedes EQB 350 4MATIC

EQB od značky Mercedes-EQ je ďalším plne elektrickým modelom zo Stuttgartu a zároveň druhým modelom, ktorý automobilka označuje prívlastkom kompaktný.

Audi e-tron S Sportback

Prvým sériovo vyrábaným a v Európe predávaným elektromobilom s tromi motormi je Audi e-tron S. Verzia Sportback nám robila spoločnosť v týždňovom teste a prekvapila vo viacerých ohľadoch.

MINI John Cooper Works E – Prvé elektrické MINI JCW

Prednedávnom sme priniesli potešujúcu informáciu pre milovníkov ostrých hatchbackov, MINI si aj vo svojej aktuálnej generácii ponechá dvojlitrový benzínový motor.

Škoda Elroq – Elektrická alternatíva

Automobilka Škoda dnes oficiálne predstavila kompaktné SUV vo veľkosti obľúbenej Škody Karoq, jeho základná cena od približne 33.000,- EUR a veľký vnútorný priestor s batožinovým priestorom až 1.580 litrov majú byť popri úplne novom dizajnovom jazyku hlavnými lákadlami.

Volkswagen ID.7 Pro S sedan - Oplatí sa väčšia batéria?

Model ID.7 je aktuálnou vlajkovou loďou elektrických vozidiel značky Volkswagen a predstavuje elektrickú alternatívu k modelu Passat. Počas klasického týždňového testu sme vyskúšali model ID.7 Pro S, ktorý má vďaka väčšej kapacite batérie umožňovať väčší dojazd. Oplatí sa priplatiť si za väčšiu batériu približne tritisíc EUR*?

Ford Explorer EV – Amerikánec

Život je kontinuálna zmena, ktorá je nevyhnutnou súčasťou nášho bytia. Je to fascinujúci dynamický proces, ktorý ponúka príležitosti na rast, nové zážitky a zároveň nám zrkadlí hodnotu prítomnosti. Vyzerá to tak, že to nie je inak ani v živote našich štvorkolesových miláčikov.