Definuje autá nesúce legendárne označenie GTI spaľovací motor? Ak by tomu tak bolo naozaj, mali by sme od Volkswagenu žiadať návrat k atmosférickým motorom s relatívne skromným objemom?
Na autosalóne IAA MOBILITY 2025 sa predstaví sériová podoba konceptu ID. GTI pod novým označením ID. Polo GTI. Dve legendárne označenia značky Volkswagen – Polo a GTI – tým oficiálne vstúpia do sveta elektro mobility. Podobne ako základný model ID. Polo, aj GTI bude ešte v maskovacej fólii.
Uvedenie na trh sa očakáva v priebehu leta 2026 a až do prvých jázd môžeme teoretizovať, či môže byť GTI aj elektrické. Mimochodom, Peugeot si s modelom e-208 GTi myslí, že áno.
Základom pre nové elektrické ID. Polo je nová platforma MEB+, ktorá má vpredu umiestnený elektromotor poháňajúci prednú nápravu, batéria je umiestnená v sendvičovej podlahe medzi nápravami.
Kompaktné rozmery nového elektrického GTI dĺžkou zodpovedajú klasickému modelu Polo GTI so spaľovacím motorom, všetky ostatné miery však vykazujú citeľné rozdiely a preto aj proporcie nového modelu s dlhším rázvorom a krátkymi prevismi pôsobia odlišným dojmom.
Rozdiel v celkovej dĺžke je nepatrný, elektrický model je dlhý 4.053 mm (Polo GTI má 4.074 mm). Elektrické GTI je široké 1.816 mm (benzínové Polo GTI 1.751 mm) a má rázvor 2.600 mm (benzínové GTI 2.549 mm). Citeľný rozdiel je okrem šírky a rázvoru aj vo výške, ID. Polo GTI meria 1.530 mm, benzínové Polo GTI je s výškou 1.431 mm o desať centimetrov (99 mm) nižšie. Výškový rozdiel je pochopiteľne daný sendvičovou podlahou a batériou elektrického modelu.

Pohon prednej nápravy zabezpečuje nový elektromotor s výkonom 166 kW (226 koní), informácie o maximálnej hodnote krútiaceho momentu, ale ani o hmotnosti, či dojazde automobilka zatiaľ nezverejnila.
S prenosom výkonu bude pomáhať elektronicky ovládaný predný samosvorný diferenciál (VAQ) s ovládaním integrovaným do systému VDM (Vehicle Dynamics Manager), tlačová správa odkazuje aj na simulované zmeny prevodových stupňov, ktoré boli už v koncepte. Okrem spomenutých technológií očakávame tlmiče DCC s nastaviteľnou charakteristikou tlmenia a športové pneumatiky. Z doposiaľ publikovaných fotografií je viditeľné obutie maskovaného prototypu, špičkové športové pneumatiky Continental SportContact 7 majú rozmer 235/40 ZR19.
Bude to stačiť na presvedčenie fanúšikov modelu GTI? A predovšetkým, obstojí ID. Polo GTI v konkurencii francúzskych značiek?
Alpine A290 GTS má výkon 160 kW (218 koní), maximum krútiaceho momentu je 300 Nm a vďaka relatívne priaznivej hmotnosti 1.554 kilogramov (EU) trvá zrýchlenie z nuly na 100 km/h len 6,4 sekundy, maximálna rýchlosť je 170 km/h. Od októbra 2025 sa má do predaja dostať Peugeot e208 GTi s výkonom až 206 kW (280 koní), silou 345 Nm a hmotnosťou len 1.530 kg (EUR). Zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 5,7 sekundy a maximálna rýchlosť 180 km/h sú výrazne lepšie ako v prípade Alpine a rovnako môžeme, s ohľadom na výkon očakávať, že budú lepšie ako v prípade Volkswagenu ID. Polo GTI. Peugeot navyše ponúkne mechanický predný diferenciál s obmedzenou svornosťou.
A ako je to s tým elektrickým pohonom pre GTI? Ikonická značka GTI sa v spojení modelom Polo objavila až v roku 1998, kedy vznikla na tritisíc kusov limitovaná edícia trojdverového modelu Polo tretej generácie, ktorá prvýkrát niesla „tri magické písmená“. Pohon zabezpečoval atmosférický motor s objemom 1,6 litra a výkonom skromných 88 kW (120 koní). Po facelifte tretej generácie Polo sa model GTI stal súčasťou stálej ponuky a výkon nepatrne vzrástol na 92 kW (125 koní). Polo GTI sa po niekoľkoročnej prestávke vrátilo v roku 2006 so štvrtou generáciou s motorom 1,8 T a výkonom 110 kW (150 koní), vo verzii Cup Edition to bolo až 132 kW (180 koní).
Piata generácia sa objavila v roku 2010 s komplikovaným motorom 1,4 TSI, ktorý bol prepĺňaný kompresorom a turbodúchadlom. Výkon 132 kW (180 koní) dorovnal predchádzajúcu verziu Cup Edition a v rovnakej podobe sa objavil aj v druhej (a poslednej) generácii modelu Škoda Fabia RS.V rámci faceliftu sa pod prednú kapou nasťahoval nový motor 1,8 TSI s výkonom 141 kW (192 koní). Nakoniec v roku 2017 prišla šiesta generácia modelu Polo, ktorá má dodnes vo verzii GTI motor 2,0 TSI s výkonom 152 kW (207 koní). Aktuálna generácia Volkswagenu Polo GTI je zároveň posledným hothatchom svojej kategórie.
Krátky pohľad do histórie ukazuje, že aj v rámci relatívne krátkeho obdobia sa v modeli Polo GTI vystriedali viaceré pohonné jednotky a hoci motor 2,0 TSI predstavuje ich vrchol, netreba zabúdať, že prvé Polo GTI začínalo so skromným výkonom 88 kW (120 koní). Vokswagen ID. Polo GTI bude s výkonom 166 kW (226 koní) vôbec najvýkonnejším GTI modelového radu Polo, no s ohľadom na predpokladanú hmotnosť BEV zrejme nebude disponovať najlepšou výkonovou hmotnosťou.
Osobne sa na prvé elektrické ID. Polo GTI veľmi teším a ak by vám ostatným nesadlo, stále máte dosť času kúpiť si to s benzínovým dvojlitrom. Dlho však neváhajte.
Autor: Miro Vilím, Zdroj: Volkswagen