Miro Vilím

19.02.2023

Jakub Čajko

Prvé stovky kilometrov za volantom najväčšieho elektrického SUV značky Mercedes-Benz nás presvedčili o tom, že elektrický pohon je aj v modeloch SUV podstatným prvkom zvyšujúcim úroveň pohodlia.


Značka Mercedes-Benz sa pomaly vracia k svojim koreňom a stále viac sa koncentruje na luxusné vozidlá tých najvyšších tried. Potvrdzujú to aj predaje na slovenskom trhu, viac ako tridsať percent vozidiel je zo segmentu top-end luxury.

Popri limuzínach triedy S sa u nás rovnako dobre darí aj modelu GLS, v najvyšších špecifikáciách so značkou Maybach sa v roku 2022 predalo 26 kusov triedy S a 26 kusov modelu GLS. Nové EQS v podobe SUV sa už v roku 2023 môže stať vážnym konkurentom modelu GLS. Na rozdiel od klasického liftbacku EQS ponúka verzia SUV ešte viac komfortu pre cestujúcich vzadu a schopnosti v teréne sa blížia modelom GLS; v každom prípade ponúkajú viac ako reálny užívateľ modelu GLS skutočne potrebuje.       

EQS SUV zdieľa platformu s modelom EQS, rázvor osí kolies má rovnakú hodnotu 3.210 milimetrov. V porovnaní s limuzínou je však s celkovou dĺžkou 5.125 milimetrov o 91 milimetrov kratšie, o 33 milimetrov širšie a o 206 milimetrov vyššie (EQS limuzína má rozmery 5216 mm / 1926 mm / 1512 mm). Mercedes-Benz GLS s rozmermi 5243 x 2030 x 1782 mm je od EQS SUV dlhší, avšak EQS SUV aj vďaka dlhšiemu rázvoru (GLS 3.135 mm) a vpredu priestorovo menej náročnému elektrickému pohonu ponúka viac miesta v interiéri.

 

Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC SUV

Celková silueta EQS SUV vďaka krátkym previsom a relatívne krátkej prednej kapote pripomína crossover medzi SUV a MPV. Na rozdiel od MPV však EQS SUV umožňuje jazdu aj na nespevnených povrchoch a vďaka skúsenostiam kolegov vieme, že sa nestratí ani na náročnejších nespevnených cestách.

Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC SUVMercedes-Benz EQS 580 4MATIC SUV

Vzduchový podvozok môžete až do rýchlosti 80 km/h zdvihnúť o 25 milimetrov na maximálnu výšku 178 mm, naopak pri rýchlostiach nad 110 km/h sa vozidlo automaticky zníži o 10 (v režime COMFORT), resp. 15 milimetrov (SPORT). Vzduchový podvozok je zároveň základným predpokladom pre vynikajúci jazdný komfort aj v prípade 21 palcových kolies s pneumatikami Yokohama BluEarth Winter s rozmerom 275/45 R21.   

Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC SUVMercedes-Benz EQS 580 4MATIC SUV

Adaptívne vzduchové odpruženie s nastavením jazdných režimov ponúka okrem spomínaných jazdných profilov COMFORT a SPORT aj režim ECO, INDIVIDUAL a OFFROAD v dvoch stupňoch (s aktivovaným ESP a s deaktivovaným ESP) pre jazdu v ľahkom teréne, resp. na nespevnených cestách.

Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC SUVMercedes-Benz EQS 580 4MATIC SUV

Rovnako ako EQS aj EQS SUV disponuje natáčaním zadnej nápravy už v štandardnom prevedení, v tomto prípade sa kolesá natáčajú o 4,5 stupňa, za príplatok je k dispozícii aj natáčanie kolies o 10 stupňov. Natáčanie zadných kolies podstatne uľahčuje manévrovanie v stiesnených priestoroch a zároveň poskytuje agilnejšie jazdné vlastnosti. EQS SUV sa netrápi ani pri svižnej jazde na našom obľúbenom kopci, hoci je zrejmé, že komfortná jazda je pre veľké a ťažké SUV (2.810 kg) prirodzenejším a preferovaným spôsobom pohybu.

Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC SUVMercedes-Benz EQS 580 4MATIC SUV

Popri základnej päťmiestnej verzii je k dispozícii aj nami skúšaná sedemmiestna verzia. Druhý rad sedadiel je elektricky posuvný v rozsahu 130 milimetrov s nastaviteľným sklonom zadného operadla (14 stupňov vpred, 4 stupne vzad), čo umožňuje maximalizovať priestor pre nohy cestujúcich (830 až 960 milimetrov), alebo naopak zväčšiť batožinový priestor (z objemu 645 až na 880 litrov pri päťmiestnej verzii, pri sklopených operadlách sedadiel tretieho radu až 800 litrov pri sedemmiestnej verzii, základ sedemmiestnej verzie má hodnotu 565 litrov). Pri sklopených operadlách sedadiel v druhom, evtl. treťom rade je k dispozícii až 2100, resp. 2020 litrov batožinového priestoru. Pri plnom obsadení sedemmiestnej verzie je k dispozícii batožinový priestor s objemom 195 litrov. Pre porovnanie, model EQS ponúka batožinový priestor so základným objemom 610 litrov, po sklopení operadiel zadných sedadiel je to 1770 litrov.

Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC SUVMercedes-Benz EQS 580 4MATIC SUV, koža nappa béžová macchiato / vesmírna sivá, interiér Electric Art

Operadlá sedadiel v druhom rade sú elektricky nastaviteľné v rozsahu 14 stupňov smerom vpred a 4 stupne smerom vzad a sú sklápateľné v pomere 40:20:40. Tretí rad sedadiel je tvorený dvomi individuálnymi sedadlami a vďaka EASY ENTRY funkcii, ktorá posunie operadlá sedadiel v druhom rade až o 290 milimetrov sa dá aj do tretieho radu nastupovať pomerne komfortne.   

Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC SUVMercedes-Benz EQS 580 4MATIC SUV, koža nappa béžová macchiato / vesmírna sivá, interiér Electric Art

Nové EQS SUV zdieľa s modelom EQS aj pohonné ústrojenstvo a trakčný akumulátor s kapacitou 107,8 kWh. Štandardne je k dispozícii palubná nabíjačka pre nabíjanie striedavým prúdom výkonom 11 kW (doba nabíjania cca. 10 hodín) a 22 kW (doba nabíjania 5 hodín), samozrejmosťou je nabíjanie jednosmerným prúdom až s výkonom 200 kW. Automobilka garantuje, že až 10 rokov alebo 250 000 kilometrov neklesne kapacita batérie pod 70 percent.

Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC SUVMercedes-Benz EQS 580 4MATIC SUV, koža nappa béžová macchiato / vesmírna sivá, interiér Electric Art

Nami skúšaná verzia s označením EQS 580 4MATIC s dvomi elektrickými motormi má výkon 400 kW (544 koní) a silu 858 Nm, pri brzdení dokáže rekuperovať s výkonom až 290 kW. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá len 4,6 sekundy, maximálna rýchlosť 210 km/h je elektronicky limitovaná. Kalibrácia akcelerátora preferuje plynulé rozbehy a hoci je zrýchlenie skutočne pôsobivé, EQS SUV ani pri plnom zrýchľovaní nepôsobí nekomfortne alebo príliš ostro. Prebytok výkonu pôsobí ako luxusný prvok a presne takto to má byť.     

Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC SUVMercedes-Benz EQS 580 4MATIC SUV, koža nappa béžová macchiato / vesmírna sivá, interiér Electric Art

Automobilka pre nami testovaný model uvádza priemernú spotrebu podľa normy WLTP 24,0 až 20,0 kWh a tomu zodpovedajúci dojazd 507 – 613 kilometrov. Naša zimná realita v rámci jedného dňa predstavovala spotrebu 33,9 kWh a dojazd približne 360 kilometrov. Dlhodobá spotreba však bude určite nižšia, uvedenú hodnotu v tejto chvíli považujeme za orientačnú.

Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC SUVMercedes-Benz EQS 580 4MATIC SUV, koža nappa béžová macchiato / vesmírna sivá, interiér Electric Art

Interiéru nášho vozidla dominuje MBUX Hyperscreen so šírkou 141 centimetrov, ktorý ponúka pod jedným krycím sklom tri displeje. Prístrojový štít pre vodiča s uhlopriečkou 12,3 palca, centrálny displej s uhlopriečkou 17,7 palcov a displej pre predného spolujazdca s uhlopriečkou 12,3 palca. Centrálny displej a displej pre pasažiera disponujú OLED technológiou a haptickou odozvou. Displej pre pasažiera umožňuje prehrávať aj počas jazdy dynamický obsah (videá) pričom ak vnútorná kamera spozoruje, že vodič sa pozerá smerom na displej pasažiera, automaticky stmaví obrazovku.  

Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC SUVMercedes-Benz EQS 580 4MATIC SUV, koža nappa béžová macchiato / vesmírna sivá, interiér Electric Art

Svetlé vyhotovenie interiéru s čalúnením v koži nappa vo farbe béžová macchiato / vesmírna sivá opticky zväčšuje priestor a pôsobí mimoriadne luxusným dojmom, v praktickom živote viacčlennej rodiny však bude veľmi náročné na údržbu.

Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC SUVMercedes-Benz EQS 580 4MATIC SUV, koža nappa béžová macchiato / vesmírna sivá, interiér Electric Art

Predné sedadlá ponúkajú dokonalý komfort sedenia, popri vyhrievaní a ventilácií sú dostupné aj masážne funkcie a to nielen samostatne, ale aj ako súčasť komplexných relaxačných programov ENERGIZING COMFORT. V zimnom období je tým najpríjemnejším ten s označením „Teplo“, naopak v lete oceníte niektorý zo sviežich programov.

Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC SUVMercedes-Benz EQS 580 4MATIC SUV, koža nappa béžová macchiato / vesmírna sivá, interiér Electric Art

Posed za volantom je zásadne odlišný od modelu EQS, v najnižšom nastavení sedadla (ktoré je inak mojou obvyklou voľbou) som sa za mohutnou palubnou doskou s mojou výškou 176 cm strácal a musel som si sedadlo zdvihnúť. Práve takýto posed však zákazníci na modeloch SUV oceňujú a tí, ktorí radi sedia „na podlahe“ zvolia EQS ako liftback.

Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC SUVMercedes-Benz EQS 580 4MATIC SUV, koža nappa béžová macchiato / vesmírna sivá, ozdobné prvky drevo magnólia hnedé s otvorenými pórmi so
vzorom Mercedes-Benz v hliníku

Nový Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC SUV pôsobí aj v obsidiánovej čiernej metalíze impozantným dojmom a púta zraky okolia. Potešujúcou správou pre značku je informácia, že EQS SUV dokáže otočiť hlavy aj skupine teenagerov, ktorí podľa niektorých prieskumov strácajú záujem o individuálnu mobilitu.

Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC SUVMercedes-Benz EQS 580 4MATIC SUV a autor

Opulentne pôsobí nielen zjav EQS SUV, ale aj jeho základná cena 165.174,- EUR, nami testovaný exemplár s rozsiahlou príplatkovou výbavou mal výslednú cenu 188.754,- EUR. Predpokladám, že aj nové EQS SUV si nájde svojich spokojných zákazníkov v segmente top-end luxury a to aj na úkor modelu GLS.     

Autor: Miro Vilím, Foto: Jakub Čajko


Podobné články

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Volkswagen sa po malej prestávke vrátil k označeniu Clubsport a my sme zisťovali, či je to najlepšie GTI všetkých čias. 

Hyundai i30 N DCT

Automobilka Hyundai predstavila svoj prvý ostrý hatchback v roku 2017 a hneď na prvý pokus sa jej podarilo postaviť jedno z najlepších áut vo svojej triede. 

Renault Megane R.S. Trophy

A je to... Nová generácia modelu Megane je výlučne elektrická a budúcnosť tak nenecháva žiadny priestor na ostrý hatchback so spaľovacím motorom. 

Volkswagen Touareg R

Najsilnejší sériový Volkswagen v histórii má výkon 462 koní a 700 Nm, zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 5,1 sekundy a maximálnu rýchlosť 250 km/h. Žiadny Touareg ešte nebol rýchlejší a ani výkonnejší, no napriek tomu musí často odpovedať na otázku, či si zaslúži označenie plnokrvným „R“.

Audi S3 a CUPRA Leon Sportstourer

Môžete si o koncernom zdieľanej platforme MQB myslieť svoje, neodškriepiteľným faktom sú takmer nekonečné možnosti jej využitia. Napriek tomu, že technický základ je teoreticky rovnaký, jednotlivé automobilky dokážu svoj výsledný produkt naladiť presne podľa potrieb značky a ponúknuť ho priamo pre svoju cieľovú skupinu.

Volkswagen Golf R Variant - Prvý dojem

Volkswagen Golf R je najrýchlejším sériovým Golfom všetkých čias a my sme mali možnosť načerpať v Nemecku prvé jazdné dojmy s jeho verziou Variant.

Audi Q8 60 TFSIe PHEV - Buldozér s ekogénom

Nie je neobvyklé, že veľké a silné autá, ktoré sme si primárne vedeli predstaviť len s fosílnymi palivami, sa aktuálne reformujú do plug-in hybridných kooperácií. Tak sa stalo, že aj Audi Q8 prináša až 2 výkonové verzie s výberom plug-in hybridnej technológie s označením TFSIe.

Mercedes-Benz C 220 d 4MATIC All-Terrain – Skromnosť nadovšetko

Lietajúci Mercedes na oficiálnej produktovej fotografii? V dobe hroziacej vyhynutím spaľovacích motorov to od automobilky netrpezlivo smerujúcej k plnej elektro mobilite asi nečakal nikto. O to prekvapujúcejšie pôsobila táto forma prezentácie práve v spojení s predstavením úplne novej verzie triedy C na jeseň minulého roka. 

Seat Alhambra FR-Line 1,4 TSI DSG – Rozlúčková

…smutné, však? Nadpis je predzvesťou toho, že Alhambra po dvanástich rokoch v ponuke automobilky naozaj končí a tá „naša“ testovacia je už len spomienkou na výborné rodinné auto.

Volkswagen Multivan – Teória autobusu

Nový Multivan je pre Volkswagen úžitkové vozidlá revolúciou a po takmer dvoch desiatkach rokov od uvedenia generácie T5 prináša nový koncept, ktorý má s priamym predchodcom spoločné len meno.