Miro Vilím

12.12.2021

Jakub Čajko

Model EQA predstavuje vstupnú bránu do sveta elektrických modelov značky Mercedes-EQ a jej základná verzia EQA 250 nám robila spoločnosť v týždňovom teste, nielen na slovenských cestách. 


EQA bolo zároveň vôbec prvým elektrickým autom, ktorým sme zásadným spôsobom prekonali hranicu tisíc kilometrov najazdených počas siedmich dní. Ako sa nám to podarilo? Automobilka udáva pre model EQA 250 priemernú spotrebu 18,9 – 17,6 kWh na 100 km, čo pri využiteľnej kapacite batérie 66,5 kWh (a zohľadňujúc elektrickú energiu získanú rekuperáciou) predstavuje teoretický dojazd až 402 až 429 km, v mestskej premávke dokonca 470 až 497 km (podľa WLTP). Samozrejme, reálny dojazd veľmi záleží na štýle jazdy, charaktere ciest a pre vyhodnotenie skutočnej spotreby potrebujete dlhšie obdobie. Už po týždňovom teste však môžeme potvrdiť, že výrobcom udávaný dojazd cez 400 kilometrov na jedno nabitie do plnej kapacity batérie je realistický.

Dojazd elektromobilu je limitovaný nielen kapacitou batérie, ale v našich podmienkach, aspoň psychologicky, aj hranicami Slovenskej republiky. Jednou z možností, ako sa vyhnúť starostiam s nabíjaním v zahraničí je využitie služby Mercedes me Charge, ktorá umožňuje majiteľom vozidiel EQ nabíjať vozidlo z veľkého množstva verejných nabíjacích staníc na striedavý prúd alebo z rýchlonabíjacích staníc na jednosmerný prúd. Okrem siete IONITY pritom môžete najmä v zahraničí využiť služby ďalších poskytovateľov.

 

Mercedes EQA 250

V rámci nášho testu sme absolvovali výlet do okolia Budapešti a vyskúšali nabíjanie v Maďarsku. Na rozdiel od domácich skúseností je v Maďarsku v mestách viac nabíjacích staníc na striedavý prúd s výkonom 22 kW, rýchlonabíjacie stanice sú najmä pozdĺž diaľničných ťahov. Takéto riešenie infraštruktúry má samozrejme svoju logiku najmä pre domácich, ako zahraničná návšteva sme absenciu rýchlonabíjačiek vnímali ako jemnú stratu komfortu. V každom prípade, s orientáciou v zahraničí nám pomohla navigácia s elektrickou inteligenciou, ktorá plánuje a navrhuje najúspornejšie zastávky na nabíjanie a uľahčuje tým cestovanie na dlhé vzdialenosti.

 

Mercedes EQA 250

Spotreba, dojazd a nabíjanie

Počas nášho testu sme najazdili celkovo 1250 kilometrov s priemernou spotrebou 17,5 kWh, pri priemernej rýchlosti 47 km/h. Z danej porcie bolo viac ako 300 kilometrov po diaľnici, samozrejme bez prekračovania maximálnej povolenej rýchlosti. Pri snahe o úspornú jazdu sa nám podarilo ako minimálnu priemernú spotrebu dosiahnuť hodnotu 12,6 kWh a po tejto jazde nám po plnom nabití batérie palubný počítač vypočítal teoretický dojazd až 462 km.  

Pre EQA ako pre každý elektromobil platí, že najefektívnejšie nabíjanie nielen z pohľadu ceny, ale predovšetkým z pohľadu udržateľnosti kapacity batérie je nabíjanie striedavým prúdom. Z domácej siete by však nabíjanie trvalo viac ako 24 hodín, domáci wallbox s výkonom 11 kW je preto nevyhnutnosťou. Nabíjanie s výkonom 11 kW trvá do plnej kapacity batérie 6 hodín a 12 minút, takže od večera do rána to bez problémov stihnete. Nabíjanie z 10 % na 80 % kapacity batérie trvá na rýchlonabíjačke s výkonom 100 kW len 30 minút, pri najviac rozšírenej 50 kW stanici je to už 1 celá hodina. Uvedené hodnoty sú samozrejme teoretické a závisia od konkrétnej nabíjacej stanice.

 

Mercedes EQA 250

 

S ohľadom na špecifický režim testovania (a zatiaľ chýbajúci domáci wallbox) sme EQA nabíjali len na stanici s jednosmerným prúdom, ktorá poskytuje výkon až 351 kW a v priemere sme zo stavu 10% nabitia do plnej kapacity batérie strávili na nabíjačke takmer tri štvrte hodiny. Za zmienku stojí, že nabíjacia stanica ukončila nabíjanie pri 98%, avšak palubný systém ukazoval plné nabitie.     

Pohon a výkony

Pohon modelu EQA 250 zabezpečuje jeden asynchrónny elektromotor na prednej náprave s výkonom 140 kW (190 koní) a silou 375 Nm, ktorý je prenášaný na kolesá prednej nápravy jednostupňovou prevodovkou. Štandardné dynamické parametre zrýchlenia z nuly na 100 km/h za 8,9 sekundy a maximálna rýchlosť 160 km/h sú skôr priemerné, avšak subjektívne vnímaná dynamika je vynikajúca. Najmä pri mestských rýchlostiach pôsobí EQA aj v tejto základnej motorizácii veľmi dynamicky a vyšší výkon by už bol problém bezstratovo preniesť cez prednú poháňanú nápravu. V  komfortnom režime je naladenie odozvy akcelerátora výborným kompromisom dynamiky a pohodlia, režim Eco slúži na maximalizáciu dojazdu pri dlhých cestách a režim Sport je užitočný najmä pri výjazdoch do kopcov.

Mercedes EQA 250

 

Pri dynamickej jazde pomáha možnosť nastavenia športového režimu stabilizácie, ktorý pustí auto aj do jemnej pomoci zadnej časti pri náhlom povolení akcelerátora. Snaha o príliš drsné manévre však samozrejme okamžite končí dôrazným pribrzdením potrebného kolesa a v súlade s určením auta stabilizácia už v zárodku eliminuje akúkoľvek snahu o jazdnú nestabilitu. Brzdy sú dostatočne dimenzované na hmotnosť auta aj pri svižnej jazde, so spomaľovaním navyše pomáha trojstupňová rekuperácia ovládaná pádlami pod volantom.

Pohodlie jazdy zodpovedá očakávaniam, vďaka komfortnému podvozku a osemnásťpalcovým kolesám s pneumatikami 235/55 R18 sa EQA bez problémov vysporiada aj s rozbitými cestami.

Pri zohľadnení nemalej pohotovostnej hmotnosti až 2081 kilogramov sú dynamické parametre až prekvapujúco svižné. Zároveň je potrebné poukázať na to, že najťažším komponentom stále zostáva batéria, ktorá má v EQA hmotnosť 480 kilogramov. Pre porovnania, obľúbený model GLA 200 d má pohotovostnú hmotnosť 1.615 kg. Užitočná hmotnosť je v prípade základného EQA 430 kilogramov, v prípade modelu GLA 200 d je to o 90 kilogramov viac.

 

Mercedes EQA 250

 

Medzičasom sú v ponuke aj silnejšie modely s dvomi elektromotormi a pohonom oboch náprav. Model EQA 300 4Matic má výkon 168 kW (228 koní) a silu 390 Nm, čo umožňuje pri plnom nabití batérie zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 7,7 sekundy. Aktuálnym vrcholom ponuky je model EQA 350 4Matic, ktorý vďaka výkonu 215 kW (292 koní) a sile 520 Nm dokáže z nuly na 100 km/h zrýchliť za 6,0 sekundy. Maximálna rýchlosť oboch modelov je 160 km/h, teda rovnaká ako u nami skúšanej základnej verzie.

Dizajn

Mercedes EQA využíva ako základ platformu modelu GLA, čo je samozrejme vidieť na dizajne. Pod nízky koeficient odporu vzduchu (Cd 0,28) sa podpisuje nový, uhladený dizajn prednej časti, doplnený špecifickým tvarom zadnej časti s prepojenými zadnými svetlami, v nárazníku umiestnenou značkou a naznačeným difúzorom. Elektrickú povahu vozidla prezrádzajú aj odznaky EQA na predných blatníkoch.

 

Mercedes EQA 250

 

Prvé skúsenosti z pohybu v premávke ukazujú, že EQA budí pozornosť okolia aj v pomerne nenápadnej sivej farbe (horská sivá designo magno) a veľa ľudí okamžite dokáže identifikovať, že pred nimi je plne elektrické vozidlo. Nepochybne je to aj výsledkom príbuznosti prednej masky s doterajšími modelmi rodiny EQ. Nami skúšané EQA bolo vybavené exteriérovým balíkom AMG Line, ktorá pridáva dynamický výzor vďaka výraznejšie tvarovanému prednému nárazníku a balíkom Night, ktorý namiesto chrómových prvkov má ozdobné lišty v čiernej farbe.  

Interiér

Interiér zodpovedá modelu GLA, s drobnými špecifickými zmenami vyplývajúcimi z príslušnosti k elektrickej rodine značky Mercedes-EQ. Predné športové sedadlá sú veľkoryso dimenzované a pohodlné, sedenie je vynikajúce. Vzadu je slušný priestor na kolená (k predným sedadlám) a nad hlavami, avšak kvôli zvýšenej podlahe sedí dospelý človek s výrazne pokrčenými kolenami. Doplním, že zadné sedadlá budú zrejme využívať najmä deti, ktoré zvýšenou podlahou získavajú viac komfortu na podopretie chodidiel.

 

Mercedes EQA 250

 

Batožinový priestor má základný objem 340 litrov, sklopením operadiel zadných sedadiel sa uvoľní miesto pre 1.320 litrov nákladu. Model GLA so spaľovacími motormi ponúka priestor pre náklad v objeme 425, resp. 1.420 litrov.

Cena

Mercedes-Benz EQA 250 začína v cenníku (aktuálnom ku dňu publikácie testu) na sume 51.708,- EUR, nami príplatkovou výbavou nabitá verzia mala cenníkovú cenu 64.350,- EUR.

 

Mercedes EQA 250

Záver

Nové EQA od značky Mercedes-EQ ponúka veľmi vydarenú vstupnú bránu do elektrického sveta hviezdnej značky a podľa môjho názoru môže byť pre špecifickú skupinu zákazníkov jediným vozidlom v rodine. V takom prípade je však nevyhnutné, aby zákazník mal možnosť domáceho nabíjania z wallboxu, inak bude prevádzka EQA neefektívna. Prechod zo spaľovacieho motoru na čisto elektrický pohon môže uľahčiť aj skutočnosť, že EQA sa od svojho konvenčného príbuzného GLA líši len v detailoch.

Autor: Miro Vilím, Foto: Jakub Čajko


Podobné články

Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC

Mercedes predstavil v rámci podujatia IAA Mobility 2021 niekoľko zásadných noviniek. Popri novom EQE a prvom elektrickom Maybachu je to aj úplne prvé elektrické AMG.

Audi S1 Hoonitron

Vianoce sa blížia a Audi pre svoju novú mediálnu hviezdu pripravilo nádherný darček.

BMW iX M60

Automobilka BMW dnes oficiálne predstavuje svoju technologickú vlajkovú loď, tretiu a zatiaľ najvýkonnejšiu verziu plne elektrického modelu iX.

Mercedes EQB 350 4MATIC

EQB od značky Mercedes-EQ je ďalším plne elektrickým modelom zo Stuttgartu a zároveň druhým modelom, ktorý automobilka označuje prívlastkom kompaktný.

Audi e-tron S Sportback

Prvým sériovo vyrábaným a v Európe predávaným elektromobilom s tromi motormi je Audi e-tron S. Verzia Sportback nám robila spoločnosť v týždňovom teste a prekvapila vo viacerých ohľadoch.

Mercedes EQS SUV – Najvyššia trieda elektrického SUV

Nové SUV od značky Mercedes-EQ je po liftbacku EQS a limuzíne EQE tretím modelom postaveným na modulárnej elektrickej platforme pre luxusné vozidlá a prvým luxusným elektrickým SUV, ktoré ponúka miesto pre sedem cestujúcich.

Mercedes EQB 350 4MATIC – Tichý spoločník

Je funkčná elektro mobilita osvietenstvom v doprave? Bude tento evolučný stupienok aj niečím ako revolúcia? Ak áno, bude dostatočne aplikovateľná v každom kúte civilizovaného sveta? Odpoveď,  či je elektrina ten správny alternatívny krok nám ukáže až čas.  

BMW iX M60 – Prvá jazda

Základné dáta z technickej špecifikácie sú skutočne pôsobivé. Systémový výkon dosahuje hodnotu 455 kW (619 koní), maximálna hodnota krútiaceho momentu je až 1.100 Nm, zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá len 3,8 sekundy a maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaných 250 km/h.