EQB od značky Mercedes-EQ je ďalším plne elektrickým modelom zo Stuttgartu a zároveň druhým modelom, ktorý automobilka označuje prívlastkom kompaktný.
Už pri letmom pohľade však musí byť pozorovateľovi zrejmé, že ide o skutočne dospelé auto a zároveň je to prvé, skutočne rodinné, plne elektrické SUV značky. Nielen vnútornými rozmermi, ale aj možnosťou sedemmiestnej verzie bude EQB logickou voľbou pre rodiny.
Mercedes-EQ ako elektrická divízia značky Mercedes pokračuje modelom EQB v tradícii dvoch elektrických pilierov. Na jednej strane sú to elektrické vozidlá, ktoré majú základ v konvenčných modeloch (EQA/GLA, EQB/GLB, EQC/GLC a EQV/V) a na strane druhej ide o vozidlá vyvíjané na samostatnej elektrickej platforme pre luxusné vozidlá (EQS a EQE). Prvá kategória vozidiel môže niektorým zákazníkom uľahčiť prechod na plne elektrickú alternatívu a tá druhá je určená pre tých, ktorí sú už jednoznačne rozhodnutí pre vozidlá poháňané elektrickou energiou.
Keď hovoríme o prechode z konvenčného pohonu na elektrickú energiu, aké argumenty by mohli presvedčiť zákazníkov pre plne elektrické vozidlo? Tým najpodstatnejším aj v súčasnosti zatiaľ zostáva vnútorný postoj zákazníka a jeho vnímanie elektrického pohonu ako ekologickej alternatívy s nulovými lokálnymi emisiami. Zatiaľ priaznivejšia ekonomika prevádzky sa postupom času, so zdražovaním elektrickej energie, stane čoraz menej podstatnou, hoci stále bude platiť predpoklad nižších servisných nákladov. Nezriedka sa uvádza radosť z výkonu a najmä jeho okamžitého nástupu, to však platí len pre tie výkonnejšie vozidlá. Pre mňa je tým najpodstatnejším argumentom absencia zvuku spaľovacieho motora. Zvuk benzínového motora v športovom aute je stále hudbou pre moje uši, ale pri každodennom rutinnom absolvovaní desiatok kilometrov je akýkoľvek zvuk navyše stresujúcim faktorom a naopak jeho absencia je dlhodobým pozitívom.
Model EQB je aktuálne dostupný výlučne s pohonom oboch náprav ako EQB 300 4MATIC s výkonom 168 kW (228 koní) a silou 390 Nm, ktorý s nemalou prevádzkovou hmotnosťou 2.175 kg zrýchľuje z nuly na 100 km/h za rovných osem sekúnd. Elektronicky limitovaná maximálna rýchlosť 160 km/h je rovnaká aj pre výkonnejší model s označením EQB 350 4MATIC. Ten disponuje výkonom 215 kW (292 koní) a silou 520 Nm, vďaka čomu zrýchľuje z nuly na 100 km/h za 6,2 sekundy. A práve najsilnejšiu verziu EQB sme mali možnosť vyskúšať v rámci jedného intenzívneho dňa. Aké boli naše dojmy?
EQB je s celkovou dĺžkou 4.684 milimetrov, šírkou 1.834 milimetrov a výškou 1.701 milimetrov poriadny kus auta a celkový dojem robustnosti ešte zvýrazňujú hranaté tvary. Zmeny oproti konvenčnej GLB sú identifikovateľné na prvý pohľad, predné svetlá a jednodielna maska tvorená čiernym panelom a zadné svetlá spojené svetelnou lištou sú riešené obdobne ako u sesterského modelu GLA. Názor na dizajn si každý môže urobiť nielen z fotografií, ale predovšetkým pri živom stretnutí. Ak by ste v konfigurátore hľadali farbu nami testovaného vozidla, vedzte, že je to rifľová modrá metalíza a EQB skutočne pristane.
Interiér sa od modelu GLB líši v zanedbateľných detailoch, hoci je potrebné doplniť, že jeho prevedenie a kvalita spracovania pôsobí ešte lepším dojmom ako tomu bolo v skôr testovanom GLB s benzínovým motorom. Nemalou mierou k výbornému pocitu z interiéru prispieva famózny športový multifunkčný volant AMG, ktorý je jednoducho nielen vizuálne, ale predovšetkým funkčne ... dokonalý. Pohyb v menu jednotlivých displejov pomocou dotykových plôch v kombinácii s výraznými fyzickými tlačidlami je intuitívny a presný.
Predné sedadlá sú dimenzované veľkoryso, vzadu je delená lavica posuvná v rozsahu až 14 centimetrov. Jej posunutím vzad vznikne v druhom rade aj vďaka rázvoru 2.829 milimetrov veľkorysý priestor na nohy, hoci oproti podlahe skrývajúcej batériu s využiteľnou kapacitou 66,5 kWh sú sedadlá umiestnené relatívne nízko a pre vyššie osoby neposkytujú dostatočnú oporu na stehná. Ak však počítame s využitím EQB ako rodinného auta, pre deti bude sedenie v druhom rade výnimočne pohodlné. Podobne aj tretí rad tvorený dvojicou samostatných sedadiel je podľa samotnej automobilky určený predovšetkým pre deti, resp. osoby s výškou do 165 centimetrov. Základný objem batožinového priestoru pri päťmiestnej verzii má hodnotu 495 litrov, resp. 1.710 litrov po sklopení sedadiel v druhom rade, nami testovaná sedemmiestna verzia má batožinový priestor so základným objemom 465 litrov, resp. maximálny objem až 1.620 litrov.
Jazda sa vyznačuje takmer dokonalým pohodlím, okrem už v úvode spomínaného akustického komfortu je príjemne poddajný aj podvozok obúvajúci devätnásťpalcové kolesá s pneumatikami Bridgestone Blizzak LM005 o rozmere 235/50 R19.
Model EQB 350 4MATIC je zatiaľ najvýkonnejším kompaktným elektrickým modelom značky Mercedes-EQ a tomu zodpovedajú aj jeho subjektívne vnímané dynamické parametre. Pri prudkej akcelerácii pomáhajú s prenosom systémového výkonu obidve nápravy, hoci primárne je vozidlo poháňané prednou nápravou a až v prípade potreby sa do hry zapája aj elektromotor na zadnej náprave. Túto koncepciu prezrádza občasné prekĺznutie kolies prednej nápravy pri plnom zošliapnutí akcelerátora.
Dojazd na jedno nabitie by podľa normy WLTP mal predstavovať 419 kilometrov, nám sa podarilo dosiahnuť 260 kilometrov pri priemernej spotrebe 25,4 kWh na 100 kilometrov. Viac ako polovicu najazdených kilometrov však predstavoval energeticky náročný pohyb vysokými diaľničnými rýchlosťami a v športovom režime jazdy. Hoci komfortný režim je ideálnym kompromisom, odozva na pohyb akcelerátora v športovom režime je mimoriadne presvedčivá. Nakoniec, ak by ste si nechceli pravidelne dopriať pocit z okamžitého zrýchlenia, môžete zvoliť verziu EQB 300 4MATIC.
Po skúsenostiach s dojazdom modelu EQA potvrdzujem, že automobilkou udávaný dojazd niečo málo cez štyristo kilometrov bude pri dlhodobom používaní reálny aj vďaka rekuperácii oboch motorov, s maximálnym rekuperačným výkonom až 190 kW.
V každom prípade, skutočný dojazd nepovažujem v prípade EQB za relevantné obmedzenie využiteľnosti vozidla, práve naopak, pre ľudí s menšími dennými nájazdmi (do 80 km), možnosťou dobíjania doma (alebo v práci) a len občasnými dlhými cestami je elektrický pohon pohodlnou alternatívou.
Domáce nabíjanie z 10% do plnej kapacity batérie trvá pri maximálnom nabíjacom výkone 11 kW striedavým prúdom 5 a trištvrte hodiny, pri nabíjaní jednosmerným prúdom s výkonom až do 100 kW z 10% do odporúčaných 80% kapacity batérie to trvá len 32 minút. Z dlhodobej skúsenosti môžem potvrdiť, že pri nabíjaní na rýchlych nabíjačkách máte auto nabité "doplna" skôr ako vybavíte všetky nákupy v obchodnom centre.
Model EQB od značky Mercedes-Benz má vďaka možnosti sedemmiestnej verzie výnimočné postavenie nielen v portfóliu značky, ale aj v rámci európskeho trhu. V zásade jediný konkurent, Tesla Model Y sa totiž v Európe predáva len vo verzii s piatimi miestami.
Záverom sa poďme pozrieť na cenu, ktorá spolu s hodnotami dojazdu býva častým terčom kritikov elektro mobility. Základná cena modelu EQB 350 4MATIC štartuje na sume 62.292,- EUR, porovnateľne výkonné GLB 35 AMG s benzínovým motorom a výkonom 306 koní môžete objednávať od 59.892,- EUR. Cenový rozdiel 2.400,- EUR je v tejto cenovej hladine plne akceptovateľný a môžeme predpokladať, že za aktuálneho stavu cien pohonných hmôt a elektrickej energie sa pomerne rýchlo vráti na prevádzkových nákladoch. Samozrejme, základná cenníková cena je vďaka obsiahlym možnostiam individualizácie a príplatkovej výbavy len orientačná, nami testované EQB malo výslednú cenovku 74.916,- EUR.
Autor: Miro Vilím / Foto: Andrej Šuhaj