Miro Vilím

01.09.2023

MINI

MINI pokračuje v ceste za výlučne elektricky poháňanými vozidlami a na nadchádzajúcom veľtrhu IAA Mobility 2023 predstavuje dvoch členov novej MINI rodiny.


Automobilka povzbudená úspechom predchádzajúcej generácie modelu Cooper SE predstavuje model MINI Cooper piatej generácie len s čisto elektrickým pohonom. Trojdverový hatchback novým spôsobom interpretuje známe tvary a naďalej ponecháva výrazné členenie karosérie na tri horizontálne roviny: samotný pontón karosérie, presklenú kabínu a výraznú strechu.

Máte pocit, že novinke niečo chýba? Áno, plastové rozšírenia blatníkov tentoraz úplne absentujú. MINI Cooper je koncipovaný najmä ako auto do mesta a chýbajúca plastová ochrana bude v mestskej džungli chýbať. Vyhladený dizajn však poskytuje veľmi dobrú aerodynamiku, hodnota koeficientu odporu vzduchu je len 0,28. Batožinový priestor má základný objem 200 litrov, po sklopení operadiel zadných sedadiel delených v pomere 40:60 je k dispozícii 800 litrov.   

Chýba aj prístrojový panel pred vodičom, obidva modely MINI majú zobrazovanie všetkých informácií koncentrované do stredového displeja okrúhleho tvaru s priemerom 240 milimetrov. Jazdne relevantné informácie sa budú premietať aj na head-up displej, ten si však budete musieť priplatiť. Prístrojová doska, ale aj výplne dverí, sú v oboch vozidlách potiahnuté látkou, čo navodzuje príjemný pocit domáckej atmosféry.   

MINI Cooper SE

MINI Cooper sa ako trojdverový hatchback predstavil v dvoch výkonových stupňoch, päťdverová verzia a kabriolet budú nasledovať.

MINI CooperMINI Cooper SE

MINI Cooper E má elektromotor s výkonom 135 kW / 184 koní a maximom krútiaceho momentu 290 Nm. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá 7,3 sekundy. Batéria má kapacitu 40,7 kWh, čo má podľa cyklu WLTP umožňovať dojazd až 305 kilometrov.

MINI Cooper SEMINI Cooper SE

MINI Cooper SE ponúka výkon 160 kW / 218 koní a 330 Nm a z nuly na 100 km/h zrýchľuje za 6,7 sekundy. Maximálnu rýchlosť sme v tlačovej správe nenašli ani pre jednu výkonnostnú verziu. Výkonnejší model má batériu s kapacitou 54,2 kWh a udávaný dojazd až 402 kilometrov.

MINI Cooper SEMINI Cooper SE

Obidva modely je možné nabíjať striedavým prúdom s výkonom 11 kW, pri použití rýchleho nabíjania jednosmerným prúdom je možné batériu nabiť z 10 % na 80 % približne za 30 minút. Maximálny nabíjací výkon je pre Cooper E 75 kW, pre Cooper SE 95 kW, čo je v porovnaní s inými elektromobilmi relatívne málo.

MINI Cooper SEMINI Cooper SE

Poznáme aj základné nemecké ceny, MINI Cooper E (BEV) začína na sume 32.900,- EUR, MINI Cooper SE bude stáť najmenej 36.900,- EUR.

MINI Cooper generations

MINI Countryman sa predstavuje len vo svojej elektrickej podobe, ale aj naďalej, na rozdiel od modelu MINI Cooper budú k dispozícii aj spaľovacie motory a dokonca aj verzia JCW. Informácie o jednotlivých motorizáciách máme zatiaľ len vo forme nemeckých cien: MINI Countryman C (benzín) 39.900,- EUR, MINI Countryman D (diesel) 42.900,- EUR, MINI Countryman E (BEV) 43.500,- EUR, MINI Countryman S ALL4 (benzín) 45.900,- EUR, MINI Countryman SE ALL4 (BEV) 49.500,- a MINI John Cooper Works Countryman ALL4 (benzín) 56.500,- EUR.

MINI Countryman

Nakoľko MINI Countryman zdieľa podvozkovú platformu (aj) s modelom BMW X1, môžeme predpokladať, že model MINI John Cooper Works Countryman ALL4 bude mať k dispozícii rovnakú techniku ako BMW X1 M35i xDrive: dvojlitrový benzínový turbomotor s výkonom 221 kW (300 koní) produkovaným v rozsahu od 5.750 do 6.500 otáčok za minútu a 400 Nm dostupných v rozsahu 2.000 až 4.500 otáčok za minútu. Nakoľko Countryman bude o málo menší ako BMW X1, zrýchlenie z nuly na 100 km/h by mohlo byť lepšie ako 5,4 sekundy, maximálna rýchlosť však určite nepresiahne 250 km/h.

MINI Countryman

MINI Countryman narástol o 13 centimetrov do dĺžky a 6 centimetrov do výšky. Na dĺžku meria 4.433 milimetrov, na šírku 1.843 milimetrov a na výšku 1.656 milimetrov. Dostatok priestoru pre pasažierov má zabezpečovať rázvor osí kolies, ktorý má hodnotu 2.692 milimetrov (rovnako ako BMW X1, ktoré má v spomínanej verzii M35i rozmery 4.505 / 1.845 / 1.622 milimetrov) a v rozsahu 13 centimetrov posuvná zadná lavica pre pasažierov v druhom rade. Jej operadlá je možné nastavovať v rozsahu 12 stupňov.

MINI Countryman

Základný batožinový priestor má objem 460 litrov, po sklopení operadiel delených v pomere 40:20:40 je to až 1.450 litrov. Countryman môže ťahať brzdený príves až do hmotnosti 1.200 kilogramov.

MINI Cooper a MINI Countryman

Napriek hranatému dizajnu má nový Countryman, mimochodom prvé MINI vyrábané v Nemecku, koeficient odporu vzduchu len 0,26 (predchodca 0,31).

MINI Cooper a MINI Countryman

MINI Countryman E má elektromotor s výkonom 150 kW (204 koní) a silou 250 Nm, ktorý poháňa kolesá prednej nápravy. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá 8,6 sekundy, maximálna rýchlosť je 170 km/h.

MINI Cooper a MINI Countryman

MINI Countryman SE ALL4 disponuje dvomi elektromotormi so systémovým výkonom 230 kW (313 koní) a krútiacim momentom 494 Nm, čo vďaka pohonu všetkých kolies umožňuje dosiahnuť zrýchlenie z nuly 5,6 sekundy. Maximálna rýchlosť je 180 km/h.

MINI Countryman

Batéria má v oboch prípadoch využiteľnú kapacitu 66,45 kWh a palubná nabíjačka umožňuje nabíjanie striedavým prúdom s výkonom 22 kW, jednosmerným prúdom až 130 kW. Dojazd podľa WLTP pre verziu Countryman E je až 462 kilometrov, Countryman SE ALL4 by mal mať dojazd hodnotu až 433 kilometrov.

MINI Countryman

Informácie o technických údajoch spaľovacích motorov pre model Countryman automobilka zatiaľ nezverejnila.

Autor: Miro Vilím, Zdroj: MINI        

 


Podobné články

Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC

Mercedes predstavil v rámci podujatia IAA Mobility 2021 niekoľko zásadných noviniek. Popri novom EQE a prvom elektrickom Maybachu je to aj úplne prvé elektrické AMG.

Mercedes EQA 250

Model EQA predstavuje vstupnú bránu do sveta elektrických modelov značky Mercedes-EQ a jej základná verzia EQA 250 nám robila spoločnosť v týždňovom teste, nielen na slovenských cestách. 

Audi S1 Hoonitron

Vianoce sa blížia a Audi pre svoju novú mediálnu hviezdu pripravilo nádherný darček.

BMW iX M60

Automobilka BMW dnes oficiálne predstavuje svoju technologickú vlajkovú loď, tretiu a zatiaľ najvýkonnejšiu verziu plne elektrického modelu iX.

Mercedes EQB 350 4MATIC

EQB od značky Mercedes-EQ je ďalším plne elektrickým modelom zo Stuttgartu a zároveň druhým modelom, ktorý automobilka označuje prívlastkom kompaktný.

Audi e-tron S Sportback

Prvým sériovo vyrábaným a v Európe predávaným elektromobilom s tromi motormi je Audi e-tron S. Verzia Sportback nám robila spoločnosť v týždňovom teste a prekvapila vo viacerých ohľadoch.

Mercedes EQS SUV – Najvyššia trieda elektrického SUV

Nové SUV od značky Mercedes-EQ je po liftbacku EQS a limuzíne EQE tretím modelom postaveným na modulárnej elektrickej platforme pre luxusné vozidlá a prvým luxusným elektrickým SUV, ktoré ponúka miesto pre sedem cestujúcich.

Mercedes EQB 350 4MATIC – Tichý spoločník

Je funkčná elektro mobilita osvietenstvom v doprave? Bude tento evolučný stupienok aj niečím ako revolúcia? Ak áno, bude dostatočne aplikovateľná v každom kúte civilizovaného sveta? Odpoveď,  či je elektrina ten správny alternatívny krok nám ukáže až čas.  

BMW iX M60 – Prvá jazda

Základné dáta z technickej špecifikácie sú skutočne pôsobivé. Systémový výkon dosahuje hodnotu 455 kW (619 koní), maximálna hodnota krútiaceho momentu je až 1.100 Nm, zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá len 3,8 sekundy a maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaných 250 km/h.

Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC SUV – Prvá jazda

Prvé stovky kilometrov za volantom najväčšieho elektrického SUV značky Mercedes-Benz nás presvedčili o tom, že elektrický pohon je aj v modeloch SUV podstatným prvkom zvyšujúcim úroveň pohodlia.