Desať rokov po svojom uvedení na trh sa Macan predstavuje v druhej generácii, tentoraz už v plne elektrickej podobe. Ako prvý model značky Porsche je postavený na novej prémiovej elektrickej platforme (PPE) a predstavuje úplne novú kategóriu elektrického SUV.
Dizajn nového Macanu predstavuje evolúciu dizajnu SUV modelov Porsche a zároveň integráciu dizajnových prvkov typických pre Taycan, vôbec prvé elektrické Porsche. Dizajnéri kládli veľký dôraz na aerodynamiku, ktorá podstatným spôsobom ovplyvňuje dojazd batériového elektrického vozidla. Hodnota súčiniteľa odporu vzduchu je len 0,25 (hodnota aktuálneho modelu je 0,35), čo je na stredne veľké SUV výborná hodnota. Pre porovnanie, placatý Taycan má 0,22. Nie je to len zásluha tvaru SUV kupé, ale aj aktívnej aerodynamiky Porsche Active Aerodynmics (PAA) pozostávajúcej z adaptívneho zadné spojlera, actívnych chladiacich klapiek pred prívodmi vzduchu vpredu a flexibilné kryty plne zakrytovaného podvozku.
Plne elektrický Macan (BEV) je postavený na úplne novej platforme s označením Premium Platform Electric (PPE), ktorá bola vyvinutá v spolupráci s Audi. Rovnako ako pri modeli Taycan, aj pri Macane používa Porsche permanentné synchrónne elektromotory (PSM) a 800-voltovú technológiu. To zaručuje konštantný vysoký výkon, výrazne skracuje čas nabíjania a znižuje hmotnosť vysokonapäťových káblov, aj priestor potrebný na ich uloženie.
Porsche pri uvedení na trh ponúkne dve verzie, štandardný Macan 4 a vysokovýkonný Macan Turbo. Obidve verzie disponujú dvomi elektromotormi a pohonom všetkých kolies. Na rozdiel od modelu Taycan bude mať nový Macan len jednostupňovú prevodovku pre každý elektromotor. Prvýkrát je pre model Macan dostupné aj aktívne riadenie zadnej nápravy s natočením až 5 stupňov, vďaka čomu je polomer otáčania len 11,1 metra.
Základný model Macan 4 má systémový výkon 300 kW (408 koní) a hodnota krútiaceho momentu dosahuje 650 Nm. Udávané hodnoty maximálneho výkonu platia pri overbooste a funkcii Launch Control, štandarný výkon je 285 kW (387 koní). Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá 5,2 s, z nuly na 160 km/h za 11,8 sekundy a z nuly na 200 km/h za 19 sekúnd. Pružné zrýchlenie z rýchlosti 80 na 120 km/h trvá 3,1 sekundy a maximálna rýchlosť je 220 km/h. Celkom slušné výkony pri prevádzkovej hmotnosti 2.330 kg (DIN).
Porsche Macan 4
Aktuálny topmodel s ikonickým označenám Turbo má systémový výkon 470 kW (639 koní) a 1.130 Nm, vďaka čomu zrýchľuje z nuly na 100 km/h za 3,3 s a jeho maximálna rýchlosť je 260 km/h. Udávané hodnoty maximálneho výkonu opäť platia pri overbooste a aktivácii funkcie Launch Control, štandarný výkon je 430 kW (584 koní). Zrýchlenie z nuly na 160 km/h trvá modelu Turbo len 7,4 sekundy, z nuly na 200 km/h je to 11,7 sekundy. Pružné zrýchlenie z rýchlosti 80 na 120 km/h trvá len 2 sekundy (!). Porsche Macan Turbo váži 2.405 kg (DIN).
Porsche Macan Turbo
Všetky modely Macan majú medzi nápravami uloženú lítium-iónovú batériu s celkovou kapacitou 100 kWh, z toho je využiteľných až 95 kWh. Batéria pozostáva z 12 modulov s prizmatickými článkami. Pomer niklu, kobaltu a mangánu je v pomere 8:1:1. Samotná batéria váži 570 kg a môže pracovať pri teplotách od -30 do 60 °C.
Vďaka 800-voltovej technológii dosahuje nový Macan rovnako vysoký nabíjací výkon ako Taycan, až 270 kW. Nový Macan podporuje nabíjanie 800 Voltovou technológiou, avšak aj na dostatočne výkonnej rýchlonabíjacej stanici so 400 Voltovou technológiou sa batéria nabije z 10 na 80 percent za približne 21 minút. Ak nabíjacia stanica pracuje so 400-voltovou technológiou, Macan aktivuje špeciálny režim nabíjania: rozdelením akumulátora na dve paralelne zapojené 400-voltové jednotky sa môže celý battery pack nabíjať rýchlejšie. Nabíjací výkon striedavým prúdom má hodnotu 11 kW.
Automobilka Porsche udáva elektrický dojazd pre základný model Macan 4 od 516 do 613 km pri spotrebe 21,1 - 17,9 kWh/100 km, najvýkonnejšia verzia Turbo má dojazd od 518 do 591 km pri spotrebe 20,7 - 18,8 kWh/100 km, teda obidva modely majú dojazd viac ako 500 kilometrov.
Veľký krok vpred urobila aj výkonová elektronika. V záujme optimalizácie účinnosti sa ako polovodičový materiál v impulznom meniči (PWR) na zadnej náprave používa karbid kremíka (SiC), namiesto kremíka. Okrem toho je v najvyššej výbave modelu zadná jednotka elektronického pohonu pripevnená priamo ku karosérii prostredníctvom štyroch bodov. To má pozitívny vplyv na jazdnú dynamiku s presným vedením kolies a vysokou priečnou tuhosťou.
Podvozok aj so vzduchom
Porsche Macan Turbo sa bude štandardne dodávať so vzduchovým podvozkom (Adaptive Air Suspension) a adaptívnymi tlmičmi PASM (Porche Active Suspension Managment). PASM je ako opcia k dispozícii aj pre Macan 4, dokonca aj s klasickými oceľovými pružinami. Elektronické riadenie tlmičov PASM pracuje s dvojventilovými tlmičmi, so samostaným ventilom pre kompresiu a odskok. Vďaka tomu môžu tlmiče poskytovať lepšiu odozvu a širší rozsah nastavení medzi jednotlivými jazdnými režimami. Rovnaká technika tlmičov bola predstavená už v inovovanom modeli Cayenne.
Pohon všetkých kolies pre obidva modely
Pohon všetkých kolies pomocou dvoch elektromotorov (ePTM) pracuje vďaka elektronicky kontrolovanému systém Porsche Traction Managment päťkrát rýchlejšie ako konvenčný pohon všetkých kolies s reaktívnym časom do 10 milisekúnd. Pre zadnú nápravu modelu Turbo je k dispozícii elektronický samosvorný diferenciál Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus).
Rozmery
Nový Macan meria na dĺžku 4.783 milimetrov, na šírku 1.938 milimetrov a je vysoký 1.622 milimetrov. Hodnota rázvoru oproti prvej generácii Macanu narástla o 86 milimetrov a má hodnotu 2.893 milimetrov. V rámci príplatkovej výbavy sú k dispozícii disky kolies s priemerom až 22 palcov.
Nový Macan môže ťahať brzdený príves s hmotnosťou do 2.000 kilogramov.
Interiér
Macan ponúka podľa verzie a výbavy batožinový priestor za zadnými sedadlami (v nastavení cargo) s objemom až 540 litrov, druhý batožinový priestor je pod prednou kapotou, ten má objem 84 litrov. Spolu je tak o 136 litrov úložného priestoru viac ako u predchodcu. Po sklopení operadiel zadných sedadiel je k dispozícii až 1.348 kilogramov.
Architektúra interiéru zodpovedá novej filozofii automobilky Porsche, celkom sú k dispozícii až tri dipleje (jeden pred spolujazdcom). Samostatne stojaci digitálny prístrojový panel má uhlopriečku 12,6 palca, štandarný multimediálny systém Porsche Somunication Managment (PCM) pracuje s 10,9 palcovým displejom v strede, resp. prípadne s rovnako veľkým 10,9 palcovým displejom pred spolujazdcom.
Prvýkrát je k dispozícii head-up displej s prvkami rozšírenej reality, ktorý zobrazuje napríklad navigačné pokyny vnímané vodičom vo vzdialenosti 10 metrov pred čelným sklom, pričom plocha zobrazovaných informácií zodpovedá uhlopriečke 87 palcov.
Porsche od roku 2014 predalo viac ako 800.000 exemplárov modelu Macan prvej generácie, ktorá bude stále v predaji popri elektrickom modeli (pre niektoré trhy, mimo EÚ po 1.4.2024). Nový elektrický Macan bude vyrábaný s neutrálnou uhlíkovou stopou v továrni Porsche v Lipsku.
Nový Macan EV sa na svetové trhy dostane v priebehu druhej polovice tohto roka, postupom času pribudnú aj ďalšie verzie nového modelu. Obidve novinky sú už v konfigurátoroch, Macan 4 začína na sume 88.177,20 EUR a za Macan Turbo zaplatíte najmenej 121,192.80 EUR.
Autor: Miro Vilím, Zdroj: Porsche