Miro Vilím

25.01.2024

Porsche

Desať rokov po svojom uvedení na trh sa Macan predstavuje v druhej generácii, tentoraz už v plne elektrickej podobe. Ako prvý model značky Porsche je postavený na novej prémiovej elektrickej platforme (PPE) a predstavuje úplne novú kategóriu elektrického SUV.


Dizajn nového Macanu predstavuje evolúciu dizajnu SUV modelov Porsche a zároveň integráciu dizajnových prvkov typických pre Taycan, vôbec prvé elektrické Porsche. Dizajnéri kládli veľký dôraz na aerodynamiku, ktorá podstatným spôsobom ovplyvňuje dojazd batériového elektrického vozidla. Hodnota súčiniteľa odporu vzduchu je len 0,25 (hodnota aktuálneho modelu je 0,35), čo je na stredne veľké SUV výborná hodnota. Pre porovnanie, placatý Taycan má 0,22. Nie je to len zásluha tvaru SUV kupé, ale aj aktívnej aerodynamiky Porsche Active Aerodynmics (PAA) pozostávajúcej z adaptívneho zadné spojlera, actívnych chladiacich klapiek pred prívodmi vzduchu vpredu a flexibilné kryty plne zakrytovaného podvozku.

Plne elektrický Macan (BEV) je postavený na úplne novej platforme s označením Premium Platform Electric (PPE), ktorá bola vyvinutá v spolupráci s Audi. Rovnako ako pri modeli Taycan, aj pri Macane používa Porsche permanentné synchrónne elektromotory (PSM) a 800-voltovú technológiu. To zaručuje konštantný vysoký výkon, výrazne skracuje čas nabíjania a znižuje hmotnosť vysokonapäťových káblov, aj priestor potrebný na ich uloženie. 

Porsche pri uvedení na trh ponúkne dve verzie, štandardný Macan 4 a vysokovýkonný Macan Turbo. Obidve verzie disponujú dvomi elektromotormi a pohonom všetkých kolies. Na rozdiel od modelu Taycan bude mať nový Macan len jednostupňovú prevodovku pre každý elektromotor. Prvýkrát je pre model Macan dostupné aj aktívne riadenie zadnej nápravy s natočením až 5 stupňov, vďaka čomu je polomer otáčania len 11,1 metra.

2024 Porsche Macan Turbo

Základný model Macan 4 má systémový výkon 300 kW (408 koní) a hodnota krútiaceho momentu dosahuje 650 Nm. Udávané hodnoty maximálneho výkonu platia pri overbooste a funkcii Launch Control, štandarný výkon je 285 kW (387 koní). Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá 5,2 s, z nuly na 160 km/h za 11,8 sekundy a z nuly na 200 km/h za 19 sekúnd. Pružné zrýchlenie z rýchlosti 80 na 120 km/h trvá 3,1 sekundy a maximálna rýchlosť je 220 km/h. Celkom slušné výkony pri prevádzkovej hmotnosti 2.330 kg (DIN).

2024 Porsche Macan 4Porsche Macan 4

Aktuálny topmodel s ikonickým označenám Turbo má systémový výkon 470 kW (639 koní) a 1.130 Nm, vďaka čomu zrýchľuje z nuly na 100 km/h za 3,3 s a jeho maximálna rýchlosť je 260 km/h. Udávané hodnoty maximálneho výkonu opäť platia pri overbooste a aktivácii funkcie Launch Control, štandarný výkon je 430 kW (584 koní). Zrýchlenie z nuly na 160 km/h trvá modelu Turbo len 7,4 sekundy, z nuly na 200 km/h je to 11,7 sekundy. Pružné zrýchlenie z rýchlosti 80 na 120 km/h trvá len 2 sekundy (!). Porsche Macan Turbo váži 2.405 kg (DIN).

2024 Porsche Macan TurboPorsche Macan Turbo

Všetky modely Macan majú medzi nápravami uloženú lítium-iónovú batériu s celkovou kapacitou 100 kWh, z toho je využiteľných až 95 kWh. Batéria pozostáva z 12 modulov s prizmatickými článkami. Pomer niklu, kobaltu a mangánu je v pomere 8:1:1. Samotná batéria váži 570 kg a môže pracovať pri teplotách od -30 do 60 °C.

2024 Porsche Macan 4 and Macan Turbo

Vďaka 800-voltovej technológii dosahuje nový Macan rovnako vysoký nabíjací výkon ako Taycan, až 270 kW. Nový Macan podporuje nabíjanie 800 Voltovou technológiou, avšak aj na dostatočne výkonnej rýchlonabíjacej stanici so 400 Voltovou technológiou sa batéria nabije z 10 na 80 percent za približne 21 minút. Ak nabíjacia stanica pracuje so 400-voltovou technológiou, Macan aktivuje špeciálny režim nabíjania: rozdelením akumulátora na dve paralelne zapojené 400-voltové jednotky sa môže celý battery pack nabíjať rýchlejšie. Nabíjací výkon striedavým prúdom má hodnotu 11 kW.

2024 Porsche Macan 4 and Macan Turbo

Automobilka Porsche udáva elektrický dojazd pre základný model Macan 4 od 516 do 613 km pri spotrebe 21,1 - 17,9 kWh/100 km, najvýkonnejšia verzia Turbo má dojazd od 518 do 591 km pri spotrebe 20,7 - 18,8 kWh/100 km, teda obidva modely majú dojazd viac ako 500 kilometrov.

2024 Porsche Macan Turbo

Veľký krok vpred urobila aj výkonová elektronika. V záujme optimalizácie účinnosti sa ako polovodičový materiál v impulznom meniči (PWR) na zadnej náprave používa karbid kremíka (SiC), namiesto kremíka. Okrem toho je v najvyššej výbave modelu zadná jednotka elektronického pohonu pripevnená priamo ku karosérii prostredníctvom štyroch bodov. To má pozitívny vplyv na jazdnú dynamiku s presným vedením kolies a vysokou priečnou tuhosťou.

2024 Porsche Macan Turbo

Podvozok aj so vzduchom

Porsche Macan Turbo sa bude štandardne dodávať so vzduchovým podvozkom (Adaptive Air Suspension) a adaptívnymi tlmičmi PASM (Porche Active Suspension Managment). PASM je ako opcia k dispozícii aj pre Macan 4, dokonca aj s klasickými oceľovými pružinami. Elektronické riadenie tlmičov PASM pracuje s dvojventilovými tlmičmi, so samostaným ventilom pre kompresiu a odskok. Vďaka tomu môžu tlmiče poskytovať lepšiu odozvu a širší rozsah nastavení medzi jednotlivými jazdnými režimami. Rovnaká technika tlmičov bola predstavená už v inovovanom modeli Cayenne. 

2024 Porsche Macan Turbo

Pohon všetkých kolies pre obidva modely

Pohon všetkých kolies pomocou dvoch elektromotorov (ePTM) pracuje vďaka elektronicky kontrolovanému systém Porsche Traction Managment päťkrát rýchlejšie ako konvenčný pohon všetkých kolies s reaktívnym časom do 10 milisekúnd. Pre zadnú nápravu modelu Turbo je k dispozícii elektronický samosvorný diferenciál Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus).

2024 Porsche Macan 4

Rozmery

Nový Macan meria na dĺžku 4.783 milimetrov, na šírku 1.938 milimetrov a je vysoký 1.622 milimetrov. Hodnota rázvoru oproti prvej generácii Macanu narástla o 86 milimetrov a má hodnotu 2.893 milimetrov. V rámci príplatkovej výbavy sú k dispozícii disky kolies s priemerom až 22 palcov. 

2024 Porsche Macan 4

Nový Macan môže ťahať brzdený príves s hmotnosťou do 2.000 kilogramov.

2024 Porsche Macan Turbo

Interiér

Macan ponúka podľa verzie a výbavy batožinový priestor za zadnými sedadlami (v nastavení cargo) s objemom až 540 litrov, druhý batožinový priestor je pod prednou kapotou, ten má objem 84 litrov. Spolu je tak o 136 litrov úložného priestoru viac ako u predchodcu. Po sklopení operadiel zadných sedadiel je k dispozícii až 1.348 kilogramov.

2024 Porsche Macan 4

Architektúra interiéru zodpovedá novej filozofii automobilky Porsche, celkom sú k dispozícii až tri dipleje (jeden pred spolujazdcom). Samostatne stojaci digitálny prístrojový panel má uhlopriečku 12,6 palca, štandarný multimediálny systém Porsche Somunication Managment (PCM) pracuje s 10,9 palcovým displejom v strede, resp. prípadne s rovnako veľkým 10,9 palcovým displejom pred spolujazdcom.

2024 Porsche Macan EV

Prvýkrát je k dispozícii head-up displej s prvkami rozšírenej reality, ktorý zobrazuje napríklad navigačné pokyny vnímané vodičom vo vzdialenosti 10 metrov pred čelným sklom, pričom plocha zobrazovaných informácií zodpovedá uhlopriečke 87 palcov.

2024 Porsche Macan EV

Porsche od roku 2014 predalo viac ako 800.000 exemplárov modelu Macan prvej generácie, ktorá bude stále v predaji popri elektrickom modeli (pre niektoré trhy, mimo EÚ po 1.4.2024). Nový elektrický Macan bude vyrábaný s neutrálnou uhlíkovou stopou v továrni Porsche v Lipsku.

2024 Porsche Macan 4

Nový Macan EV sa na svetové trhy dostane v priebehu druhej polovice tohto roka, postupom času pribudnú aj ďalšie verzie nového modelu. Obidve novinky sú už v konfigurátoroch, Macan 4 začína na sume 88.177,20 EUR a za Macan Turbo zaplatíte najmenej 121,192.80 EUR.

Autor: Miro Vilím, Zdroj: Porsche

 


Podobné články

Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC

Mercedes predstavil v rámci podujatia IAA Mobility 2021 niekoľko zásadných noviniek. Popri novom EQE a prvom elektrickom Maybachu je to aj úplne prvé elektrické AMG.

Mercedes EQA 250

Model EQA predstavuje vstupnú bránu do sveta elektrických modelov značky Mercedes-EQ a jej základná verzia EQA 250 nám robila spoločnosť v týždňovom teste, nielen na slovenských cestách. 

Audi S1 Hoonitron

Vianoce sa blížia a Audi pre svoju novú mediálnu hviezdu pripravilo nádherný darček.

BMW iX M60

Automobilka BMW dnes oficiálne predstavuje svoju technologickú vlajkovú loď, tretiu a zatiaľ najvýkonnejšiu verziu plne elektrického modelu iX.

Mercedes EQB 350 4MATIC

EQB od značky Mercedes-EQ je ďalším plne elektrickým modelom zo Stuttgartu a zároveň druhým modelom, ktorý automobilka označuje prívlastkom kompaktný.

Audi e-tron S Sportback

Prvým sériovo vyrábaným a v Európe predávaným elektromobilom s tromi motormi je Audi e-tron S. Verzia Sportback nám robila spoločnosť v týždňovom teste a prekvapila vo viacerých ohľadoch.

Mercedes EQS SUV – Najvyššia trieda elektrického SUV

Nové SUV od značky Mercedes-EQ je po liftbacku EQS a limuzíne EQE tretím modelom postaveným na modulárnej elektrickej platforme pre luxusné vozidlá a prvým luxusným elektrickým SUV, ktoré ponúka miesto pre sedem cestujúcich.

BMW iX M60 – Prvá jazda

Základné dáta z technickej špecifikácie sú skutočne pôsobivé. Systémový výkon dosahuje hodnotu 455 kW (619 koní), maximálna hodnota krútiaceho momentu je až 1.100 Nm, zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá len 3,8 sekundy a maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaných 250 km/h.

MINI John Cooper Works E – Prvé elektrické MINI JCW

Prednedávnom sme priniesli potešujúcu informáciu pre milovníkov ostrých hatchbackov, MINI si aj vo svojej aktuálnej generácii ponechá dvojlitrový benzínový motor.

Škoda Elroq – Elektrická alternatíva

Automobilka Škoda dnes oficiálne predstavila kompaktné SUV vo veľkosti obľúbenej Škody Karoq, jeho základná cena od približne 33.000,- EUR a veľký vnútorný priestor s batožinovým priestorom až 1.580 litrov majú byť popri úplne novom dizajnovom jazyku hlavnými lákadlami.