Miro Vilím

10.08.2023

Andrej Šuhaj

Automobilka Volkswagen mala ID. Buzz predstaviť ako svoje prvé elektrické auto a možno mohlo byť všetko inak. Možno by si elektrické autá od VW od predstavenia prvého modelu získali viac fanúšikov.


Páči sa vám v striebornej? Osobne som bol najskôr trochu sklamaný nielen farebným prevedením exteriéru, ale aj aj interiéru. Nakoniec som si však zvykol a oceňoval relatívnu nenápadnosť základnej konfigurácie.

Farba mono silver je pre elektrický busík základnou farbou, za metalické laky sa pripláca 1.164,- EUR, za výrazné dvojfarebné lakovania 3.168,- EUR a ak by ste ID. Buzz chceli v bielej farbe, pripravte si 336,- EUR. Šedo-šedý interiér má v cenníku označenie Palladium-Soul/Soul-Soul/Black a bezpochyby je tým najpraktickejším riešením, svetlé dvojfarebné kombinácie vyzerajú na produktových fotografiách príťažlivo, v skutočnosti však len vtedy, keď sú dokonale čisté.

Technickým základom pre ID. Buzz je prvá koncernová elektrická platforma MEB, technické parametre teda už poznáme z iných modelov automobilky Volkswagen. Synchrónny elektromotor s permanentnými magnetmi umiestnený na zadnej náprave a cez jednostupňovú prevodovku poháňajúci zadné kolesá má špičkový výkon 150 kW (204 koní), trvalý výkon elektromotora (po dobu 30 minút) je 70 kW (95 koní) a maximum krútiaceho momentu má hodnotu 310 Nm.

  

 

 

Volkswagen ID. Buzz

Prevádzková hmotnosť nami testovaného exempláru bola 2.526 kg (základná hmotnosť je od 2.471 kg), tých niekoľko desiatok kilogramov pridala pomerne slušná príplatková výbava. Výrobcom udávané zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 10,2 sekundy a ani maximálna rýchlosť limitovaná na 145 km/h nerobia z elektrického vanu pretekára, ale aj subjektívne vnímaná dynamika je pre tento typ karosérie a primárne mestské a prímestské použitie veľmi dobrá.  

Volkswagen ID. Buzz

A práve mesto a jeho okolie je ideálnym prostredím pre využitie akéhokoľvek elektromobilu, ID. Buzz nevynímajúc. Batéria má kapacitu 82 kWh, z toho je využiteľných 77 kWh. Teoretický dojazd pri spotrebe 21,7 až 20,5 kWh výrobca udáva v rozpätí od 402 do 423 kilometrov, v realite môžete vždy počítať s dojazdom minimálne 300 kilometrov pri akomkoľvek štýle jazdy.

Volkswagen ID. Buzz

V rámci nášho testu som absolvoval takmer tisícku kilometrov s priemernou spotrebou 24,2 kWh/100 km. Relatívne vysoká spotreba bola dôsledkom vysokého podielu diaľničných kilometrov, z celkovej vzdialenosti to bolo približne 50% a to pri dôslednom využívaní rýchlostných limitov. Pri defenzívnej jazde v rámci mesta a prímestských vzdialeností sa však dá jazdiť aj za 18,0 kWh/100 km.

Volkswagen ID. Buzz

Dojazd elektromobilov na úrovni 300 kilometrov v aktuálnej situácii považujem za dostatočný pre v úvode spomínané mestské a prímestské jazdenie. Problémom dlhších jázd nie je samotný dojazd elektromobilu, ale na Slovensku stále nedostatočná nabíjacia infraštruktúra. Samotné nabitie jednosmerným prúdom zo SOC 5% na 80% trvá pri využití maximálneho nabíjacieho výkonu až do 170 kW približne 30 minút. Palubná nabíjačka pre striedavý prúd poskytuje výkon 11 kW, v takom prípade trvá nabíjanie úplne vybitej batérie do plnej kapacity 7,5 hodiny.

Volkswagen ID. Buzz

Okrem skutočne príjemného dizajnu však ID. Buzz ponúka aj priestranný interiér, ktorý v prvých dvoch radoch ponúka priestor porovnateľný s klasickými Multivanmi a to napriek relatívne kompaktnej dĺžke 4.712 mm. Zásluhu na tom má najmä veľkorysý rázvor 2.989 mm, ktorý je len o centimeter kratší ako pri Multivane T6.1 s krátkym rázvorom. Aby sme si rozmery elektrického busu dali do kontextu, Tiguan Allspace meria na dĺžku 4.726 mm a rázvor má hodnotu 2.789 mm. ID. Buzz teda na pôdoryse Tiguanu Allspace ponúka viac vnútorného priestoru pre posádku a pre batožinu (1.121 až 2.205 litrov v porovnaní s hodnotami Tiguanu Allspace 760 až 1.920 litrov). Užitočná hmotnosť pri päťmiestnej verzii má hodnotu až 529 kilogramov.

Volkswagen ID. Buzz

Zásadným rozdielom je výška, ID. Buzz má podľa použitých pneumatík výšku 1.927 až 1.951 milimetrov. To mu v zásade umožňuje vjazd do väčšiny podzemných garáží a parkovacích domov.

Volkswagen ID. Buzz

Hoci je interiér priestranný, chýba mu variabilita jeho benzínových súrodencov s menom Multivan. Zadná lavica je síce delená (40:60) a posuvná v rozsahu 150 milimetrov, sklon operadiel zadných sediel sa dá nastaviť, avšak lavicu nie je možné vybrať a ani otočiť. Pri sklopení operadiel zadných sedadiel vznikne rovná plocha len v spojení so zvýšenou podlahou batožinového priestoru (Multiflexboard len ako súčasť balíka Comfort Plus za 2.172,- EUR). Zvýšená podlaha rozdeľuje batožinový priestor na dve úrovne, v tej spodnej je možné prevážať napríklad originálne prepravky z príslušenstva značky, ktoré sú ideálne na uskladnenie nabíjacích káblov a iných drobností, ktoré by nemali voľne behať v kufri.

Volkswagen ID. Buzz

Na predných sedadlách je k dispozícii veľkorysý priestor, nezabudnite však zvoliť výbavu tak, aby predné sedadlá mali samostatné sklápateľné opierky na oboch stranách sedadla (u nás boli k dispozícii len vnútorné opierky). Jednotlivé prvky interiéru, teda najmä prístrojový displej s uhlopriečkou 5,3 palca a displej multimediálneho systému s uhlopriečkou až 12 palcov (za príplatok 1.752,- EUR v rámci balíka Infotainment Plus, ako to bolo v našom prípade). Novinkou v rámci modelového portfólia je elektronická radiaca páčka umiestnená na stĺpiku volantu.

Volkswagen ID. Buzz

Silnou stránkou modelu ID. Buzz sú jeho jazdné vlastnosti. V prvom rade je potrebné vyzdvihnúť skvelú obratnosť, vďaka vzadu umiestnenému pohonnému ústrojenstvu je priemer otáčania len 11,09 metra. V porovnaní s modelmi Multivan T6.1, ale aj Multivan T7 poskytuje ID. Buzz najvyššiu mieru komfortu jazdy a za bežných podmienok aj najlepší akustický komfort. V našom prípade celkový dojem kazila zrejme zle upevnená vonkajšia lišta na A stĺpiku, od ktorej išiel zvýšený aerodynamický hluk. Opäť v porovnaní s konvenčnými súrodencami môžeme tiež konštatovať, že ID. Buzz je najagilnejší z trojice, s najlepším riadením.

Volkswagen ID. Buzz

Výrazným prvkom bezpečnosti je výkon brzdnej sústavy. Napriek bubnovým brzdám na zadnej náprave a najvyššej hmotnosti dosiahol  ID. Buzz v teste nemeckého magazínu AUTO Zeitung v porovnaní s Multivanmi najkratšie brzdné dráhy a to až o 1,2 metra menej nielen pri studených, ale aj zohriatych brzdách. Brzdnému účinku samozrejme pomáha aj rekuperácia až s výkonom 100 kW, čo zodpovedá spomaleniu 0,3 g.

Volkswagen ID. Buzz

Cena. Základná cena začína na sume 65.976,- EUR s DPH, nami slušne vybavený exemplár mal výslednú cenovku 79.500,- EUR. Nie je to síce málo, ale už sme si nejako zvykli, že busíky od Volkswagenu nie sú lacnou záležitosťou. Na druhej strane je potrebné otvorene pripomenúť, že dlhý Multivan s benzínovým dvojlitrom a rozumnou výbavou môžete mať za cenu okolo 60 tis. EUR.  

Volkswagen ID. Buzz

Volkswagen ID. Buzz vo svojej základnej verzii, teda v päťmiestnej konfigurácii a s normálnou dĺžkou rázvoru (NWB) je ideálnym rodinným autom na prímestské dochádzanie, avšak tie zaujímavejšie a všestrannejšie verzie ešte len prídu. Obávam sa však, že tam už sa budeme hýbať v cenách blízko 100.000,- EUR. Našťastie, ID. Buzz má toľko príťažlivosti, že cena nemusí hrať pri jeho výbere do garáže s viacerými autami rozhodujúcu úlohu*. Elektrický van od Volkswagenu jednoducho budete chcieť pre jeho geniálny dizajn.

Autor: Miro Vilím, Foto: Andrej Šuhaj      

*V rámci „nabíjačkových small-talkov“ prejavovali záujem o ID. Buzz ako o druhé auto do rodiny najmä majitelia tých luxusných elektromobilov (EQS, Taycan).   


Podobné články

Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC

Mercedes predstavil v rámci podujatia IAA Mobility 2021 niekoľko zásadných noviniek. Popri novom EQE a prvom elektrickom Maybachu je to aj úplne prvé elektrické AMG.

Mercedes EQA 250

Model EQA predstavuje vstupnú bránu do sveta elektrických modelov značky Mercedes-EQ a jej základná verzia EQA 250 nám robila spoločnosť v týždňovom teste, nielen na slovenských cestách. 

Audi S1 Hoonitron

Vianoce sa blížia a Audi pre svoju novú mediálnu hviezdu pripravilo nádherný darček.

BMW iX M60

Automobilka BMW dnes oficiálne predstavuje svoju technologickú vlajkovú loď, tretiu a zatiaľ najvýkonnejšiu verziu plne elektrického modelu iX.

Mercedes EQB 350 4MATIC

EQB od značky Mercedes-EQ je ďalším plne elektrickým modelom zo Stuttgartu a zároveň druhým modelom, ktorý automobilka označuje prívlastkom kompaktný.

Audi e-tron S Sportback

Prvým sériovo vyrábaným a v Európe predávaným elektromobilom s tromi motormi je Audi e-tron S. Verzia Sportback nám robila spoločnosť v týždňovom teste a prekvapila vo viacerých ohľadoch.

Mercedes EQS SUV – Najvyššia trieda elektrického SUV

Nové SUV od značky Mercedes-EQ je po liftbacku EQS a limuzíne EQE tretím modelom postaveným na modulárnej elektrickej platforme pre luxusné vozidlá a prvým luxusným elektrickým SUV, ktoré ponúka miesto pre sedem cestujúcich.

BMW iX M60 – Prvá jazda

Základné dáta z technickej špecifikácie sú skutočne pôsobivé. Systémový výkon dosahuje hodnotu 455 kW (619 koní), maximálna hodnota krútiaceho momentu je až 1.100 Nm, zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá len 3,8 sekundy a maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaných 250 km/h.

Mercedes EQE SUV – Elektrické GLE

Nové EQE SUV je viacúčelovým variantom limuzíny EQE a zároveň je už štvrtým modelom značky Mercedes-EQ postaveným na novej elektrickej platforme pre luxusné vozidlá. Aj model EQE SUV sa vyznačuje uhladeným dizajnom, charakteristickým pre luxusné elektrické vozidlá Mercedes-EQ.

Hyundai KONA Electric – Na elektrickej ceste

Automobilka Hyundai dnes oficiálne predstavila druhú generáciu modelu KONA. Základom pre vývoj celého modelového radu sa trochu netradične stala jej elektrická verzia.