Powerslider

01.05.2022

Andrej Šuhaj

BMW M4 Competition xDrive. Žiadne iné auto vám neponúkne toľko možností, ako jazdiť dverami napred. Vyskúšali sme ich všetky. Pre vedecké účely. Pre vás.


Často sa stretávame s vetou „BMW puristi sú pohoršení, pretože...“, lenže mám pocit, že táto skupinka predstavuje takú extrémnu menšinu, že na ňu môžeme takmer aj zabudnúť. Veď sa pozrite, aké autá BMW najviac predáva. Miesto toho teda poviem, že systém pohonu všetkých kolies xDrive  v BMW M4 je pre mnohých vítanou, či dokonca dlho očakávanou opciou.

Praktické aj pragmatické

Nie je to iba z praktických dôvodov, aj keď možnosť vyraziť s vašou M4 s pokojom v duši na lyžovačku isto poteší. Je to auto s úžasným „daily“ potenciálom a v kategórii 100+, kam toto auto svojou cenovkou rozhodne patrí, sa schopnosť neochvejne jazdiť na zasnežených cestách cení.

Druhá séria dôvodov vyplýva z potenciálu motora. Nový trojlitrový radový šesťvalec dopovaný dvojicou turbodúchadiel produkuje výkon 375 kW (510 k) a krútiaci moment 650 Nm. Ak ho chcete vedieť efektívne využiť aj keď práve nie je teplý slnečný deň a cesty nie sú pokryté kvalitným rozohriatym asfaltom, budete potrebovať viac, než len pár 285 mm širokých zadných pneumatík Michelin Pilot Sport 4S s hviezdičkou na jeho prenos na cestu.

Prínos systému xDrive je však aj v ideálnych podmienkach neodškriepiteľný: stovka padne za stabilných 3,5 sekundy miesto náladových 3,9 v prípade zadnokolky, a to aj napriek o 50 kg vyššej hmotnosti. Zrýchlenie je šialené a vodič ho vníma o to intenzívnejšie, lebo M4 má na rozdiel od M3 podstatne agresívnejší zvuk. Táto zúrivo žltá kráska má navyše karbónové škrupinové sedadlá, ktoré vás do chrbta kopú cez naozaj veľmi skromné čalúnenie, takže cítite úplne všetko. Dnes však údaje o jazde rovno nie sú podstatné. Som na Slovakia Ringu a moja úloha je jasná: získať odpoveď na otázku, ako BMW M4 Competition xDrive driftuje.

BMW M4 Competition xDrive

Možnosti

Táto úloha je síce jasná, ale nie až taká jednoduchá: M4 s pohonom xDrive totiž ponúka najširšiu škálu nastavení, s akou som sa kedy stretol. Môžeme ignorovať trojstupňovo nastaviteľné tlmiče, dva režimy posilňovača riadenia či posilňovača bŕzd (!) a podobne. Nás zaujíma, aké možnosti ponúka pohon.

Prenos výkonu:

  1. 4WD: Pohon všetkých štyroch kolies tak, ako by to mali aj bežné modely s pohonom xDrive. Preferencia zadného náhonu. Predný sa pripája keď zadné kolesá stratia trakciu.
  2. 4WD Sport: V zákrute má auto výraznú preferenciu zadného náhonu a umožňuje aj jazdu riadeným šmykom. Na výjazde zo zákruty však pripája predok pre maximálnu trakciu a zrýchlenie.
  3. RWD: Destilovaný zadný náhon so všetkým, čo k tomu patrí. Tento režim je dostupný iba s vypnutým stabilizačným systémom.

Stabilizácia:

  1. DSC ON: Nuda
  2. MDM: M Dynamic Mode – DSC OFF, ale len kým auto usúdi, že máte všetko pod kontrolou. Potom jemne zasiahne elektronika. Cieľom nie je úplne eliminovať šmyk, len ho držať v rozumných medziach. Je to akýsi športový režim stabilizácie. Zadok vám však nezachráni, v tomto režime môžete dostať hodiny, ak máte drevené ruky a olovené nohy.
  3. DSC OFF: Ste na to sami. Odporúčame kombinovať s M MODE: Track, kde sa vypnú všetky asistenčné systémy.

BMW M4 Competition xDrive

Trakčná kontrola:

Pri vypnutej stabilizácii a v režime RWD sa vám odomkne možnosť aktivovať novú desaťstupňovú trakčnú kontrolu. Pri stupni 10 nedovolí absolútne žiaden preklz zadných kolies, pri 0 máte plnú kontrolu nad výkonom. Stupne medzi tým určujú, aký veľký preklz zadných kolies bude elektronika tolerovať, než (citlivo a absolútne presne) obmedzí výkon motora. Nezalamujte nad ňou palicu, toto je jeden z najúžasnejších systémov, aké nové BMW M3 a M4 ponúkajú.

Kombinácií je toľko, že na všetky som nemal čas (ani pneumatiky), ale tie najrelevantnejšie som vyskúšal na limite aj za ním. Tu sú moje vedecké pozorovania.

BMW M4 Competition xDrive

Ideme!

Pri zapnutej stabilizácii vám auto dáva naozaj len tie najmenšie náznaky, že už ste na hranici priľnavosti a o žiadnom driftovaní sa nedá rozprávať. Režim MDM je možno fajn pre menej skúsených vodičov, ktorí chcú mať istú úroveň základnej ochrany pred škodovou udalosťou, ale skúsenejším môže prekážať, pretože jeho činnosť je ťažko predvídateľná. Niekedy dovolí krásne jemné šmyky takmer bez zásahu, inokedy vás skrotí v ten najnevhodnejší moment. Tým, že ovláda trakčnú aj stabilizačnú kontrolu, môže vodičovi znepríjemniť život na hrane hneď niekoľkými spôsobmi. Na okruh teda nie je vhodný, ale na okresky pri jazde čistou stopou s občasným vybočením zadnej časti na výjazdoch je v poriadku. U mňa však pochopiteľne všetko smerovalo k úplne deaktivovanej stabilizácii.

BMW M4 Competition xDrive

RWD

Začnem odzadu – teda so zadným náhonom a vypnutou trakčnou kontrolou, kde sa najčistejšie ukážu schopnosti auta. Testovaná M4 mala ešte obuté zimné pneumatiky, ktoré trochu zahmlievajú aj tak trochu nejasnú odozvu vo volante. Prelomiť trakciu aj na treťom prevodovom stupni nie je žiaden problém. Do zákruty vchádzam na jemných brzdách (tlmiče mám v režime Sport pre lepší prenos hmotnosti v porovnaní s ultratvrdým režimom Sport Plus) a auto mi prirodzene, postupne a priam priateľsky naznačuje, že chce ísť do pretáčavého šmyku. Teraz prichádza tá zaujímavá časť: pravou nohou treba čo najrýchlejšie prebudiť turbá ale potom včas ubrať, aby ma plných 650 Nm neposlalo do trojitých hodín.

BMW M4 Competition xDrive

Keď motor zaberie, auto veľmi rýchlo naberie dosť odvážny uhol, ktorý treba chytiť bleskurýchlou presnou kontrou. Tu sa prebudí doteraz nevídaná spätná väzba vo volante. Predné kolesá krásne držia stopu a presne komunikujú, akú kontru treba nasadiť. Následne sa auto dá usadiť v prekvapivo veľkom a zároveň absolútne komfortnom uhle, vy sa môžete uvoľniť a riadiť ho len plynom a končekmi prstov na rukách. Keby bolo teplejšie, nachytám na bočné okná mušky. Uprostred driftu oceňujem neskutočne tuhé nápravy M4, najmä predná odpovedá na každý milimeter pohnutia volantom. Ocenil by som trochu pomalší prevod riadenia, pretože aj nechcený pohyb na volante sa okamžite pretaví do reakcie celého auta, čo pri jazde na takejto hrane nemusí byť žiadané. Blíži sa koniec zákruty. Tajomstvo je v tom, neubrať prudko plyn ale dovoliť bočným silám pôsobiacim na zadné pneumatiky plynulo sa premeniť na pozdĺžne a z driftu vychádzať pod aspoň polovičným plynom. Keď máte na gumy, podržte plný, postupne otvárajte riadenie a ešte desiatky metrov za sebou ťahajte čierne čiary.

BMW M4 Competition xDrive

A čo prehadzovačky? Veda si pýta odpovede, my vám ich prinášame! Nájazd do technickej pasáže skúsim kreatívnejší – brzdy, doprava, doľava, trošku viac pritlačiť a auto sa presunom hmotnosti posadí bokom. Na dvojke to rýchlo podchytím plynom, avšak čoskoro mi prístrojovka bliká na červeno, ako sa motor odráža od obmedzovača. Vďaka bohu za radiacu páku, ktoru aj pri prekríženom volante komfortne radím trojku uprostred driftu. To vypustí dym spod zadných kolies a auto pokračuje vo veľkom uhle cez prvú zákrutu. Očami hľadám apex druhej – keď ho zbadám, nakrátko to s kontrou preženiem, čo okamžite začne zrovnávať šmyk auta. S korekciou som naschvál pomalý, aby som udržal prednú nápravu pod náporom a plynulo, takmer bez ubratia plynu, prehadzujem auto na druhú stranu. Rýchlosť je už takmer 130 km/h, obmedzovač blízko, ale predsa skúsim ešte jednu prehadzovačku na záver. Podarilo sa a Drift Analyzer mi ukazuje, že som práve predriftoval takmer 350 metrov. Ak by som na konci zaradil štvorku, ešte pár desiatok metrov by pribudlo. Znie to jednoducho a pre skúsených je M4 vyslovene poslušná a veľmi ľahko driftovateľná. Ale doma to neskúšajte, lebo bez hodín tréningu to také jednoduché nie je.

BMW M4 Competition xDrive

BMW M4 vám to však vie uľahčiť. Ak sa chcete naučiť driftovať, lepšiu pomôcku než trakčnú kontrolu M4 nenájdete. Zabudnite na všetko, čo ste si doteraz o trakčnej kontrole mysleli. Žiadne odstavenie výkonu na dve sekundy po malom preklze a blikajúce svetielko bezmocnosti. Uberte z jej plnej ostražitosti dva-tri dieliky a naučíte sa presne spoznať hranice trakcie zadnej nápravy bez toho, aby ste dostali hodiny (jedine že by ste si ich privodili zlým narábaním s volantom). V citlivejších nastaveniach trakčnej kontroly môžete držať pri drifte plný plyn a auto bude absolútne presne dodržiavať zvolený preklz zadných pneumatík. A ako sa bude vaša práca s volantom a plynom zlepšovať, môžete z trakčnej kontroly uberať. V nastavení 7/10 už môžete prejsť jemným šmykom celý kruhový objazd, pri 6/10 pod väčším uhlom a tak ďalej. Čím viac sa blížite k nule, tým viac sa vám môžu roztočiť zadné kolesá v pomere k predným, tým väčší uhol viete pri drifte vyvinúť a tým väčší pozor si musíte dať na svoje dávkovanie plynu. Systém však funguje takpovediac dokonalo. Je to hotová motoršportová trakčná kontrola, ktorá vás nebude obmedzovať nijako nad rámec toho, čo si sami zvolíte. A je to vynikajúca pomôcka pri učení.

BMW M4 Competition xDrive

4WD Sport

Pri malých uhloch je to vynikajúci režim. Dovolí prejsť zákrutu jemným šmykom ako na zadnokolke, teda s plnou kontrou, ale na výjazde, keď zrovnávate volant, máte trakciu a akceleráciu štvorkolky. Keďže bolo mokro, vyskúšal som aj extrémnejšie uhly. Tu ma reakcia systému trochu prekvapila. Začiatok prebiehal rovnako ako v režime RWD, ale uprostred zákruty mi zrazu trhlo volantom, ako keby sa naraz naplno zapojil predný náhon a auto sa začalo prudko zrovnávať, takže som z plnej kontry musel bleskovo zatočiť dovnútra zákruty, čo vyriešiť nedotáčavosť a auto opäť skočilo do pretáčavosti. Zvláštne, ale asi je to tým, že auto si myslelo, že je zle a chcelo za mňa riešiť niečo, čo nebolo treba. Ale musím priznať, že uhol driftu bol naozaj takmer na hranici kontry.

BMW M4 Competition xDrive

4WD

V tomto režime sa treba trochu preprogramovať. Do zákruty zatočíte trochu viac. Tesne za hranicou nedotáčavého šmyku dáte plný plyn a auto sa zvrtne do pretáčavého šmyku. Tu však treba na začiatku aplikovať iba malú kontru a len čo má auto želanú trajektóriu, volant treba opäť vyrovnať alebo dokonca zatočiť trochu do zákruty. Ako keby ste driftovali s Audi. Preferencia zadnej nápravy je tu stále evidentná a preto pri vyššej priľnavosti nie je možné driftovať úplne s volantom rovno a môže byť potrebná malá kontra. Na šmýkanie sa na snehu je tento režim parádny a som presvedčený, že s ním zajazdíte aj najrýchlejší čas na okruhu.

BMW M4 Competition xDrive

Tento vedecký výskum sa však týkal driftovania s novým BMW M4 Competion xDrive a verím, že túto kapitolu obsiahol k plnej spokojnosti vedeckej obce.

Autor: Powerslider, Foto: Andrej Šuhaj

Za spoluprácu a poskytnutie bezpečeného priestoru na testovanie veľmi pekne ďakujeme nášmu najlepšiemu okruhu SLOVAKIA RING.

 


Podobné články

Audi RS6 Avant

Šesť dní, 5 krajín, 17 alpských priesmykov a ciest, viac ako 2500 najazdených kilometrov. Dokonalá možnosť dôkladne preveriť najnovšie Audi RS 6 Avant vo všetkých jazdných režimoch, vrátane skutočnej nemeckej diaľnice a kľukatých ciest najvyšších európskych priesmykov.

Hot Hatch Of The Year 2021

Myšlienku mi vnukol Miro, keď sa mi ozval, či nechcem pomôcť s veľkým porovnávacím testom. Keď som sa dozvedel, aké autá sa ho majú zúčastniť, hneď som poznamenal, že niektoré sú neporovnateľné.

Porsche 911 GT3

Hovorí sa, že by ste nikdy nemali stretnúť svojich hrdinov. A hovorí sa, že Porsche 911 GT3 je jedno z najlepších áut na svete. Jeden z týchto výrokov potvrdzujem a jeden odmietam. Ak si myslíte, že poznáte správnu kombináciu výroku a postoja, asi máte pravdu.

BMW M760Li xDrive

Mníchovská automobilka dňa 18.1.2022 zverejnila oficiálnu tlačovú správu, ktorá zarmútila všetkých fanúšikov benzínových motorov. V júni 2022 vyrobí posledný vidlicový dvanásťvalcový motor určený pre sériové cestné vozidlá a po 35 rokoch sa s kráľovským motorom v automobiloch značky BMW definitívne rozlúčime.

Mercedes-Benz G 500

Do ťažkého terénu krížiť nápravy! Na okruh likvidovať pneumatiky! Na mestský bulvár robiť formu! Tam všade som mohol nové Géčko zobrať. Ale mne sa v hlave okamžite zrodila iná myšlienka. Myšlienka, ktorá mala otestovať legendárny teréniak v tak extrémnych podmienkach, aké doteraz žiadne iné Géčko nezažilo.

Grossglockner Hochalpenstrasse – Vyhnanie z raja

Prednedávnom sa na profile Grossglockner Hochalpenstrasse na sociálnej sieti objavil takmer nenápadný príspevok.

Just4fun – Ateca, Formentor, GR Yaris, T-Roc R a T-Roc Cabrio

Autá sú pre nás viac ako dopravné prostriedky na cestu z jedného miesta na druhé. Hľadáme v nich zábavu, ale niekedy aj oddych od každodenných povinností. Dokážeme sa tešiť z jazdy aj na tých bežných autách, v tomto článku však obyčajné autá nehľadajte.  

Mercedes-AMG GT 63 S 4Matic+ Edition 1

Apríl 2022. Mercedes-AMG práve uvádza na európske trhy svoje doposiaľ najvýkonnejšie auto, ktoré je zároveň prvým plug-in hybridom športovej divízie z Affalterbachu.

Volkswagen R Days – Golf R

Slovenský importér vozidiel značky Volkswagen si pre nás v Bachledovej doline a jej okolí pripravil dva dni plné programu s tými najrýchlejšími a najlepšími vozidlami zo svojho portfólia. Ako už názov eventu napovedá, pred elektrinou dostali prednosť výkonné benzínové motory.