Miro Vilím

19.03.2022

Pavol Gemeiner

Prednedávnom sa na profile Grossglockner Hochalpenstrasse na sociálnej sieti objavil takmer nenápadný príspevok.


Spoločnosť GROHAG ako prevádzkovateľ cesty pod Grossglocknerom, ale aj ďalších alpských výletných ciest ako Gerlos Alpenstrasse, Nockalmstrasse, Villacher Alpenstrasse a Goldeck-Panoramastrasse oznámila ako výsledok spolupráce s Políciou v Salzburgu a rakúskym autoklubom ŎAMTC vytvorenie nových opatrení pod označením Gemeinsam.Sicher (Spoločne.Bezpečne).

Podľa príspevku nemá byť cieľom represia, ale výchova všetkých účastníkov cestnej premávky. Hoci neboli predstavené žiadne konkrétne opatrenia a to ani na oficiálnej stránke, k príspevku boli pripojené tri veľavravné fotografie s heslami „Cruisen statt rasen“ a „Ruhe statt Vollgas“. Ak doplním, že treťou tabuľou, ktorú páni prezentovali je označenie maximálnej povolenej rýchlosti 70 km/h, nebudú preklad potrebovať ani tí, ktorí nemecký jazyk neovládajú.

Z komentárov pod príspevkom vyplynulo, že zatiaľ sa na obmedzení rýchlosti len pracuje, ale predpokladám, že v priebehu mája na otvorenie tohtoročnej sezóny už bude platiť plošné obmedzenie rýchlosti na 70 km/h. Takéto opatrenie sa bude páčiť cyklistom a výletníkom v autobusoch, karavanoch a určite aj rodinám s deťmi. Páčilo sa aj veľkej časti komentujúcich...

Grossglockner Hochalpenstrasse

Nám sa plošné zníženie rýchlosti nezdá ako opatrenie, ktoré by mohlo prispieť k väčšej bezpečnosti návštevníkov vyhliadkových alpských ciest. Na Gross jazdíme nepretržite od roku 2014 (prvýkrát som tam bol už v roku 2005) aspoň raz za rok a do dnešného dňa som sa ani raz nestretol s krízovou alebo nebezpečnou situáciou, ktorej príčinou by bola neprimeraná rýchlosť.

 

Grossglockner Hochalpenstrasse

 

Z mojich pozorovaní potvrdzujem, že všetci účastníci cestnej premávky prispôsobujú svoje tempo vlastnej nálade, aktuálnemu stavu premávky a svojim schopnostiam a auta. Niektoré úseky skutočne nie sú prehľadné, takže tam nikto nepredbieha, naopak, niektoré časti cesty sú natoľko otvorené, že doteraz povolená stovka sa javila ako ideálna.

 

Grossglockner Hochalpenstrasse

 

Ak sme si chceli zajazdiť na Grosse svižnejšie, vždy to bolo veľmi skoro ráno alebo neskôr večer, kedy je premávka minimálna. Najmä na jar a na jeseň, mimo hlavnej sezóny sa nám pošťastilo mať kopec celý pre seba. Čo bude znamenať plošná sedemdesiatka? Jednoducho koniec zábavy... Áno, na Grosse sú úseky, ktoré čertovsky zvádzali k prekračovaniu povolenej rýchlosti, ale vždy sme sa dokázali zmestiť do rozumného limitu. Za celé tie roky som na Grosse nedostal ani jedinú pokutu za rýchlosť.       

 

Grossglockner Hochalpenstrasse

 

Grossglockner Hochalpenstrasse bola vždy jedným z cieľov našich každoročných RoadTripov, ale ak tam budeme chcieť jazdiť naďalej, budeme musieť zmeniť svoje mentálne nastavenie. Zatiaľ však nemám žiadnu chuť na tento rok plánovať výlet na Gross... Ibaže by som zvolil správne, rozumej dostatočne pomalé, auto.

 

Grossglockner Hochalpenstrasse

 

Vysokohorská alpská cesta Grossglockner Hochalpenstrasse je jedným z najobľúbenejších turistických cieľov v Rakúsku, ročne ju navštívi viac ako 900.000 turistov. Výstavba začala 30. augusta 1930 a dokončená bola už 3.8.1935. Štyridsaťosem kilometrov ciest v ťažkom alpskom teréne sa podarilo postaviť aj vďaka projektantovi Franzovi Wallackovi v čase, ktorý zahanbuje súčasných staviteľov slovenských ciest.

 

Grossglockner Hochalpenstrasse

 

Od počiatku bola plánovaná ako turistická atrakcia a to znamená, že v sezóne je tam naozaj plno. Jedným z receptov ako si užiť nielen výhľady, ale predovšetkým samotnú jazdu bolo pred oznámením nových opatrení ubytovanie priamo na „Strasse“, ktorá sa na noc uzatvára (napríklad vo Wallackhause) a využiť večer a veľmi skoré ráno na jazdenie. Druhou možnosťou bola návšteva mimo sezóny... S tým všetkým je koniec, zdá sa.

Autor: Miro Vilím, Foto: Pavol Gemeiner


Podobné články

Audi RS6 Avant

Šesť dní, 5 krajín, 17 alpských priesmykov a ciest, viac ako 2500 najazdených kilometrov. Dokonalá možnosť dôkladne preveriť najnovšie Audi RS 6 Avant vo všetkých jazdných režimoch, vrátane skutočnej nemeckej diaľnice a kľukatých ciest najvyšších európskych priesmykov.

Hot Hatch Of The Year 2021

Myšlienku mi vnukol Miro, keď sa mi ozval, či nechcem pomôcť s veľkým porovnávacím testom. Keď som sa dozvedel, aké autá sa ho majú zúčastniť, hneď som poznamenal, že niektoré sú neporovnateľné.

Porsche 911 GT3

Hovorí sa, že by ste nikdy nemali stretnúť svojich hrdinov. A hovorí sa, že Porsche 911 GT3 je jedno z najlepších áut na svete. Jeden z týchto výrokov potvrdzujem a jeden odmietam. Ak si myslíte, že poznáte správnu kombináciu výroku a postoja, asi máte pravdu.

BMW M760Li xDrive

Mníchovská automobilka dňa 18.1.2022 zverejnila oficiálnu tlačovú správu, ktorá zarmútila všetkých fanúšikov benzínových motorov. V júni 2022 vyrobí posledný vidlicový dvanásťvalcový motor určený pre sériové cestné vozidlá a po 35 rokoch sa s kráľovským motorom v automobiloch značky BMW definitívne rozlúčime.

Mercedes-Benz G 500

Do ťažkého terénu krížiť nápravy! Na okruh likvidovať pneumatiky! Na mestský bulvár robiť formu! Tam všade som mohol nové Géčko zobrať. Ale mne sa v hlave okamžite zrodila iná myšlienka. Myšlienka, ktorá mala otestovať legendárny teréniak v tak extrémnych podmienkach, aké doteraz žiadne iné Géčko nezažilo.

Just4fun – Ateca, Formentor, GR Yaris, T-Roc R a T-Roc Cabrio

Autá sú pre nás viac ako dopravné prostriedky na cestu z jedného miesta na druhé. Hľadáme v nich zábavu, ale niekedy aj oddych od každodenných povinností. Dokážeme sa tešiť z jazdy aj na tých bežných autách, v tomto článku však obyčajné autá nehľadajte.  

Mercedes-AMG GT 63 S 4Matic+ Edition 1

Apríl 2022. Mercedes-AMG práve uvádza na európske trhy svoje doposiaľ najvýkonnejšie auto, ktoré je zároveň prvým plug-in hybridom športovej divízie z Affalterbachu.

BMW M4 Competition xDrive - Drift Report

BMW M4 Competition xDrive. Žiadne iné auto vám neponúkne toľko možností, ako jazdiť dverami napred. Vyskúšali sme ich všetky. Pre vedecké účely. Pre vás.

Volkswagen R Days – Golf R

Slovenský importér vozidiel značky Volkswagen si pre nás v Bachledovej doline a jej okolí pripravil dva dni plné programu s tými najrýchlejšími a najlepšími vozidlami zo svojho portfólia. Ako už názov eventu napovedá, pred elektrinou dostali prednosť výkonné benzínové motory.