Luxusné limuzíny majú v portfóliu značky Mercedes-Benz svoje stále miesto a predchodcovia dnešnej Triedy S, podobne ako jej súčasná generácia, predstavujú to najlepšie, čo si v danej triede viete dopriať.
Neodmysliteľným prvkom definujúcim vrcholné modely značky je aj v súčasnosti benzínový motor. Od bežných šesťvalcových modelov sa „Sonderklasse“ postupom času prepracovala až k ikonickému vidlicovému dvanásťvalcovému motoru. Ten sa prvýkrát objavil až s predstavením generácie W140 v roku 1991 a bol priamou odpoveďou na BMW radu 7 a jeho prvý dvanásťvalcový motor modernej histórie nemeckých automobiliek.
Všetky generácie Triedy S vždy mali pod kapotou aj benzínový osemvalec, ktorý sa viac ako dve desaťročia držal na pozícii top modelu značky. A hoci prvá generácia vozidiel značky Mercedes-Benz, ktorá niesla názov „Trieda S“ sa predstavila až s modelovým radom W116, už jej predchodca, model W109 sa od roku 1968 do roku 1972 vyrábal s ikonickým osemvalcom. Pod prednú kapotu modelu 300 SEL 6.3 sa nasťahoval motor M100, ktorý bol jedinou pohonnou jednotkou vrcholnej limuzíny „600“ (W100).
Výkon 184 kW (250 koní) a maximálny krútiaci moment 500 Nm premenil dvojtonovú luxusnú limuzínu na vôbec prvý supersedan, skrývajúci svoje schopnosti pod reprezentatívnym zovňajškom. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvalo len 6,5 sekundy, maximálna rýchlosť 220 km/h. V roku 1968 to boli dych berúce jazdné výkony porovnateľné s vtedajšími športovými autami. Asi najznámejším modelom 300 SEL bol červený pretekársky špeciál AMG, ktorý so štartovým číslom 35 obsadil v 24-hodinových pretekoch v belgickom Spa 2. miesto.
Modelový rad W116 je teda prvou generáciou vozidiel značky Mercedes-Benz, ktorá nesie názov Trieda S. Predstavená bola v septembri 1972 a získala množstvo ocenení, vrátane titulu „Auto roka“ v roku 1974 pre model 450 SE.

V máji 1975 modelový rad dopĺňa 450 SEL 6.9 ako jeho vrcholný variant; predstavenie vozidla sa konalo v Le Hohwald v Alsasku. Médiá boli nadšené a prinášajú dobové titulky ako „Najlepšie auto na svete“ a „Najrýchlejší sedan na svete“. S maximálnou rýchlosťou 225 km/h sa „6.9“ zaraďuje medzi najrýchlejšie vozidlá na cestách v 70. rokoch 20. storočia. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7,4 sekundy vzbudzovalo rešpekt, no na svojho priameho predchodcu 300 SEL 6.3 celkom nestačilo.
Model 450 SEL 6.9 sa dodával s veľmi bohatou štandardnou výbavou, ktorá napríklad zahŕňala klimatizáciu, centrálne zamykanie, tempomat, elektrické ovládanie okien, systém čistenia svetlometov, velúrové čalúnenie a bezpečnostné pásy so zotrvačníkom na predných aj zadných sedadlách - prvky, ktoré v roku 1975 neboli štandardom vo väčšine ostatných modelov.
Vrcholný variant modelového radu W116 sa dodával výlučne v predĺženej verzii, pričom 100 milimetrov rázvoru naviac využívali cestujúci na zadných sedadlách. K voliteľnej príplatkovej výbave patrilo aj elektrické strešné okno (987,90 DM) a mimoriadne vzácny autotelefón Becker AT 160 S (13.542,- DM). Pre kontext, v roku 1976 stál Volkswagen Golf GTI 13.850,- DM... (Zdroj: TopGear). Cenník č. 16 z 28. januára 1976 uvádza základnú cenu 69 930 DM za vrcholnú verziu 450 SEL 6.9 triedy S - viac ako dvojnásobok ceny modelu 280 SEL, základného variantu s dlhým rázvorom modelového radu W116.
Ako spoznáte „6.9“ zvonku - okrem odznaku na veku batožinového priestoru? Sú tu tri charakteristické prvky: pod mriežkou chladiča sa nachádza deflektor vzduchu v tvare polmesiaca, ktorý zlepšuje prúdenie vzduchu k výkonnému motoru; vozidlo obúva najširšie pneumatiky modelového radu s rozmerom 215/70 VR 14 (v porovnaní s 205/70 HR 14 u ostatných osemvalcových modelov a 185 HR 14 u šesťvalcových modelov); a vzadu má dvojitý výfukový systém väčšie koncovky, ako sa na špičkový sedan patrí.
Na rozdiel od všeobecného presvedčenia charakteristické kované hliníkové disky Fuchs nie sú súčasťou štandardného balíka výbavy tohto vozidla: aj pre 450 SEL 6.9 sú voliteľnou príplatkovou výbavou v cene 1.554,00 DM.
Motor V8 s veľkým výkonom a krútiacim momentom
Motor M 100 E 69 je vrcholom modelu 450 SEL 6.9. Tento osemvalcový agregát vychádza z motora V8 legendárneho prestížneho vozidla Mercedes-Benz 600 (W 100). Priemer valcov sa zväčšil zo 103 milimetrov na 107 milimetrov, čo pri zachovaní rovnakého zdvihu znamená zdvihový objem 6.834 cm³. Znie vám toto číslo povedome? Áno, presne rovnaký objem mal už spomínaný červený pretekársky špeciál od AMG s prezývkou Rote Sau.
Motor modelu 450 SEL 6.9 dosahoval maximálny výkon 210 kW (286 koní) pri 4.250 ot/min. a maximálny krútiaci moment 550 Nm pri 3.000 ot/min. Trojstupňová automatická prevodovka je síce v zásade rovnaká ako v ostatných 4,5-litrových osemvalcových modeloch, ale je prispôsobená vyššiemu výkonu a zvýšenému krútiacemu momentu modelu s označením „6.9“.
Pokiaľ ide o náklady na údržbu, model 450 SEL 6.9 má rôzne výhody. Napríklad hydraulický mechanizmus vyrovnávania vôle ventilov eliminuje potrebu ďalšieho nastavenia. Vďaka novo vyvinutému tesneniu hlavy valcov už nie je potrebné opätovne utesňovať hlavy valcov. A mazanie so suchou vaňou umožňuje umiestniť motor nižšie a predlžuje intervaly výmeny oleja na 15 000 km.
Pokiaľ ide o odpruženie, Mercedes-Benz predstavil v modeli 450 SEL 6.9 novú koncepciu. Namiesto pneumatického odpruženia, ktoré sa nachádza v modeli 300 SEL 6.3 (W 109) s výkonom 184 kW (250 koní), je nový vrcholný model vybavený hydropneumatickým variantom s hydraulickou reguláciou úrovne. Štyri pružiace prvky fungujú aj ako tlmiče. Tlakový olejový systém vyrovnáva objem oleja v pružinách, vďaka čomu zostáva jazdná výška vozidla konštantná a k dispozícii je vždy celý zdvih pružín.
Náhradné diely dostanete priamo od výrobcu
Mercedes-Benz Classic Genuine Parts dnes udržiava rozsiahle zásoby náhradných dielov pre tento model - niečo, čo môže ponúknuť len výrobca. Tieto náhradné a spotrebné diely zaručujú najvyššiu úroveň kvality a autenticity až do posledného detailu spolu s krátkymi dodacími lehotami. Servis náhradných dielov pomáha dlhodobo udržiavať klasické vozidlá značky v autentickom stave. Ponuka pre model 450 SEL 6.9 siaha od vypínača klimatizácie (č. dielu A 000 820 79 10) za 17,47 EUR až po špecifickú zostavu skrinky riadenia (č. dielu A 116 460 12 01) za 3.756,20 EUR (ceny sú uvedené vrátane nemeckej dane z pridanej hodnoty). K dispozícii sú aj kľúčové diely pre generálne opravy motorov, pričom ďalšie diely budú nasledovať.
Od februára 1975 do septembra 1980 sa vyrobilo presne 7 380 kusov modelu 450 SEL 6.9, čím prekonala aj model 300 SEL 6.3, z ktorého sa vyrobilo 6.526 kusov. Výnimočnosť modelu 450 SEL 6.9 sa odzrkadľuje v aktuálnych priemerných cenách, ktoré za posledných desať rokov vzrástli o viac ako 30.000,- EUR. Za vozidlá v excelentnej kondícii (Známka 1) zaplatíte viac ako 80.000,- EUR, tie najlepšie exempláre stoja viac ako 90.000,- EUR. Ak sa vám teda naskytne možnosť kúpy, rozhodne neváhajte, cena bude ďalej rásť.
Autor: Miro Vilím, Zdroj a foto: Mercedes-Benz