Miro Vilím

26.08.2025

Pavol Gemeiner

Po neuveriteľných osemnástich rokoch zišiel v auguste tohto roka z výrobnej linky v japonskom Tochigi finálny exemplár modelu R35 GT-R. Japonsko bolo vôbec poslednou krajinou, v ktorej sa legendárne športové auto ešte predávalo.


V období od decembra 2007 do augusta 2025 sa vyrobilo približne 48 tisíc exemplárov ostatnej generácie GT-R. Aby sme uvedené číslo dali do kontextu, automobilka Porsche za jediný rok (2024) dodala zákazníkom 50,941 exemplárov modelu 911 a za prvý polrok tohto roka to bolo už 25,608 kusov. Nissan oproti tomu priemerne predal približne 2.666 kusov GT-R ročne a to s ohľadom na veľmi ťažký život niektorých exemplárov znamená, že do budúcnosti môžu byť tuningom nedotknuté kúsky ceneným zberateľským artiklom podobne, ako je to v prípade modelov R32, R33 a R34.   

História modelu Nissan R35 GT-R sa začala písať už v roku 2001, kedy automobilka na Tokyo Motor Show predstavila koncept budúceho GT-R. Sériová podoba bola predstavená v októbri 2007, opäť na domácom autosalóne Tokyo Motor Show a v decembri 2007 začal predaj v Japonsku. V roku 2007 začínal Nissan GT-R s výkonom 353 kW (480 koní), od modelového roku 2017 bol výkon základnej verzie už 419 kW (570 koní). Nissan svoj ikonický model každoročne vylepšoval, prinášal špeciálne verzie a v novembri roku 2013 v Tokyu predstavil verziu GT-R NISMO s výkonom 441 kW (600 koní).

 

Nissan GT-R Black Edition MY2017 test

Najväčšou zmenou od predstavenia sériovej verzie v roku 2007 prešlo GT-R v roku 2016, kedy bol na aprílovom autosalóne New York Auto Show predstavený zásadný facelift. A práve už spomenutý modelový rok 2017 Nissanu GT-R sa nám vďaka slovenskému zastúpeniu a Peťovi Hronovi dostal do redakčného testu.    

Nissan R35 GT-R Black Edition MY2017 test

Nissan GT-R mal už v tom čase nielen silné zastúpenie na slovenských cestách, ale zároveň bol predmetom vášnivých diskusií internetových petrolheadov. Niektorí ho prirovnávali k hracej konzole Playstation, ale tí, ktorí ho mali možnosť vyskúšať na limite museli uznať, že ide o kus skutočného športového kupé. A so základnou cenou začínajúcou pod hranicou 100 tisíc EUR išlo o bezkonkurenčnú ponuku.

Nissan R35 GT-R Black Edition MY2017 test

Postupom času a najmä po jeho stiahnutí z európskeho trhu som ďalší osud GT-R sledoval len z diaľky a jeho posledný facelift, ktorý mu vizuálne ubral z jeho drsného vizuálu sa mi už vyslovene nepáčil. Tlačová správa automobilky Nissan o ukončení výroby zo dňa 26.8.2025 mi však oživila spomienky na čiernu beštiu, ktorá sa k nám na niekoľko dní dostala do redakcie.     

Nissan R35 GT-R Black Edition MY2017 test

Ukončenie výroby legendárneho GT-R som považoval za dobrý dôvod, aby som si ho pripomenul testom z roku 2017. Aký dojem na mňa vtedy urobil? Jedným slovom „VEĽKÝ“. A aj po tých rokoch musím povedať, že GT-R je autom, ktoré by určite malo mať svoje čestné miesto v garáži snov každého zberateľa.

Nissan R35 GT-R Black Edition MY2017 test

Nissan GT-R Black Edition MY2017 – Beštia

Dramatický titulok pôvodného testu som si vypožičal od nášho fotografa Paľa. Obvykle sa k autám vyjadroval výlučne obrazom, ale v prípade nového GT-R pri publikovaní prvej fotografie z aktuálneho výstupu urobil výnimku a vyjadril sa slovom. Jediným slovom. Beštia. A mal pravdu, samozrejme. Pohľadov a názorov na Nissan GT-R bolo veľa, od bezvýhradne obdivných až po bezhranične zatracujúce. Obdivným rozumiem a tým, ktorí si ku GT-R cestu vo svojom srdci zatiaľ nenašli odporúčam, aby si Godzillu vyskúšali na vlastnej koži a výnimočne nebude dôležité, či to bude z pozície jazdca alebo spolujazdca.  

Nissan R35 GT-R Black Edition MY2017 test

Spolujazdec

Napísal som mu, že jazdí ako prasa. Nemyslel som to vôbec v zlom (no dobre, trošku som ho karhal...), ale odpoveď na seba nenechala dlho čakať. Petrova ponuka race taxíku na našej testovacej trati vyzerala lákavo. Štartujeme z kopca do krátkej ostro klesajúcej rovinky. Launch control odpálil s takou vehemenciou, že po pár metroch v zlome do klesania ma žalúdok pozdravil tesne pod krkom a pri následnom brutálnom brzdení som ho hľadal niekde pod kolenami. Zatvoril som oči, snažil som sa zaprieť nohami a želal som si, aby to už skončilo. Ale ešte len začíname! Vracákom sa otáčame do protismeru, krátku rovinu zhltlo GT-R ako malinu, Esíčko končíme jemným powerslidom a brutálne zrýchľujúc trielime k ďalšej zákrute. Nohami hľadám na podlahe pred sebou brzdu a snažím sa z celej sily do nej oprieť... Dočerta! Sedím priďaleko a na nesprávnom sedadle. Peter sa zľutoval a zašliapol to na nevyhnutný okamih, zalomil do prvej pravej a do druhej na Kanál, v otvorenej ľavej ťukol do brzdy asi o 20 metrov neskôr ako bol môj odhad brzdného bodu a ponáhľal sa do Kruhu, čistá stopa a rýchla otázka: „Zvládaš Miro?“, moja odpoveď: „Uhm...“ ho žiaľ nespomalila ani v Esíčku a za hromobitia z motorového priestoru vletel do Driftu nízko nad zemou, za apexom plný kotol, opäť poweeersliiide a posledná rovinka. Rýchla kombinácia pravá, ľavá, pravá do Kopca, brzdíme v cieli, vystupujem zelený so žalúdkom na vode, chalani sa výborne bavia. Hovoril som to, jazdí ako prasa! Ako spolujazdec som asi príliš precitlivený, na sile môjho zážitku to však neuberie.

Nissan R35 GT-R Black Edition MY2017 test

Jazdec

Priznávam sa. Po tom ako som na uzavretej trati zo sedadla spolujazdca zažil zdrvujúcu dynamiku a ovládateľnosť na úzkej a technicky náročnej trati, stratil som ambíciu hnať nové GT-R na limit a pôvodne som zamýšľal celé moje testovanie zamerať na možnosti každodenného použitia v meste v režime „coffee racer“. Našťastie som ale našiel gule a po počiatočnej ostýchavosti vybehol aj na kopec. Ale pekne poporiadku.  

Nissan R35 GT-R Black Edition MY2017 test

Nový „Skyline“ som prvýkrát stretol pri jeho slovenskom dynamickom predstavení na Slovakia Ringu v roku 2010. Pár ostrejších kôl a obrovský rešpekt, ktorý som cítil, mi nedovolil vychutnať si ho naplno. Odvtedy som na Godzillu nemal šťastie, vyhýbala sa mi. Až doteraz. Sedem rokov na Slovensku, medzičasom výkon stúpol z pôvodných 480 koní na aktuálnych 570 a R35 dozrela ako víno. Repertoár jej schopností sa posunul z úžasného zrýchlenia z miesta smerom k univerzálnosti, ktorá je typická pre jedno nemecké auto s nesprávne umiestneným motorom.

Nissan R35 GT-R Black Edition MY2017 test

Odvoz detí do školy? Dve detské sedačky sa bez problémov zmestia na zadné sedadlá, vybavené. Odvoz 2 kamarátov zo štvrtkového piva? Sedačky zložiť do batožinového priestoru, vybavené. Odvoz 3 ďalších kamarátov z iného piva v rámci toho istého štvrtku? Vybavené. Ale čo je úžasné, tie reakcie dospelých chlapov, keď odpálite GT-R z miesta. Jednoducho na nezaplatenie! V meste v zelenom komfortnom režime tlmičov, prevodovka v modrom a úspornom SAVE, ktorý na mňa pôsobil veľmi „safe“ a vďaka novému luxusu v interiéri je to dokonalé Gran Turismo. Nastavte si prevodovku, tlmiče a trakčnú kontrolu do červeného a dostanete čistokrvný Racing.

Nissan R35 GT-R Black Edition MY2017 test

Piatok skoro ráno, z Perneku sa nervózne plazím sedemdesiatkou, na malej odstavnej ploche pod kopcom krátko zastavujem, hlboký nádych a výdych. Asi desaťkrát. Asfalt je na niektorých miestach ešte stále vlhký. Ok, ideme na to, launch, dym z decentne preklzujúcich kolies sa ešte nestihol rozptýliť a už dávam kotvu pred prvým vracákom. Za apexom skoroplný a zadok odchádza tanečným krokom do protismeru, držím plyn, krátke kontra, auto sa zrovná a zrýchľujem. Brutálne. Neskutočne.

Nissan R35 GT-R Black Edition MY2017 test

Hups v tiahlej pravej, ehm, v predpisovej rýchlosti, pôsobí úplne inak ako som zvyknutý. Ako prepadlisko. Krátke tvrdé brzdy, nasleduje dvakrát zalomená ľavá, zadok zase tancuje. Potím sa. Rehocem sa. Výskam od radosti. Celú cestu až hore. Nie. Nešiel som na limit. Ani svoj a už vôbec nie na limit auta. Stabilizácia opatrovala moju prdel, plienku som nepotreboval. Keď už som nemal odvahu držať plyn, odchádzajúci zadok jemne podržala. Bavil som sa. Kráľovsky. Imperátorsky. Úžasne.   

Nissan R35 GT-R Black Edition MY2017 test

Nissan GT-R je Legenda. Narodila sa v roku 1969 s prvým Skylinom 2000 GT-R (PGC10 a KPGC10), v roku 1989 sa v druhom živote prevtelila do Godzilly (R32 Skyline GT-R), legendárnymi sa stali aj generácia R33 a predovšetkým, aj vďaka filomovej sérii Fast & Furious, generácia R34. Godzilla, obrovský mýtický tvor popierajúci fyzikálne zákony, obrovské kultové kupé popierajúce fyzikálne zákony.

Nissan R35 GT-R Black Edition MY2017 test

Ak niekto povie, že R35 chýba iskra zapaľujúca skutočné emócie, nemá pravdu, jednoducho nemá gule hnať ju na limit. Iste, aktuálny model 2017 vyzerá fantasticky aj na mestskom bulvári s nagélovaným mladíčkom za volantom. Ale ešte lepšie sa cíti s pupkatým holohlavým bradáčom s jazdeckými rukavicami na uzavretej trati. A my ostatní si môžeme zobrať to najlepšie z oboch svetov.

Text: Miro Vilím, Foto: Pavol Gemeiner

Nissan R35 GT-R MY2025Nissan R35 GT-R MY2025

P.S.: Nissan v rozlúčkovej tlačovej správe potvrdil možný príchod nástupcu, no koncepcia pohonu a časový plán uvedenia na trh zatiaľ neexistujú.

Nissan GT-R Generations LineupNissan GT-R Generations Lineup

Technické údaje R35 GT-R 2017: Motor VR38DETT twin-turbo V6 s objemom 3,8 litra má pre modelový rok 2017 výkon 419 kW (570 koní) dosahovaný pri 6.800 otáčkach za minútu, maximálny krútiaci moment 637 Nm je dostupný v rozsahu od 3.300 do 5.800 otáčok za minútu. Obrovské kupé s dĺžkou 4.710 mm, šírkou 1.895 mm, výškou 1.370 mm a rázvorom náprav 2.780 mm dokáže napriek DIN hmotnosti 1.752 kilogramov, aj vďaka pohonu všetkých kolies ATTESA ET-S, zrýchliť z nuly na 100 km/h za 2,8 sekundy a maximálna rýchlosť je 315 km/h. Kotúčové brzdy Brembo majú vpredu rozmer 390 x 32,6 mm, vzadu 380 x 30 mm, pneumatiky majú rozmer 255/40 ZRF20 (predné) a 285/35 ZRF20 (zadné).


Podobné články

Audi RS6 Avant

Šesť dní, 5 krajín, 17 alpských priesmykov a ciest, viac ako 2500 najazdených kilometrov. Dokonalá možnosť dôkladne preveriť najnovšie Audi RS 6 Avant vo všetkých jazdných režimoch, vrátane skutočnej nemeckej diaľnice a kľukatých ciest najvyšších európskych priesmykov.

Hot Hatch Of The Year 2021

Myšlienku mi vnukol Miro, keď sa mi ozval, či nechcem pomôcť s veľkým porovnávacím testom. Keď som sa dozvedel, aké autá sa ho majú zúčastniť, hneď som poznamenal, že niektoré sú neporovnateľné.

Porsche 911 GT3

Hovorí sa, že by ste nikdy nemali stretnúť svojich hrdinov. A hovorí sa, že Porsche 911 GT3 je jedno z najlepších áut na svete. Jeden z týchto výrokov potvrdzujem a jeden odmietam. Ak si myslíte, že poznáte správnu kombináciu výroku a postoja, asi máte pravdu.

BMW M760Li xDrive

Mníchovská automobilka dňa 18.1.2022 zverejnila oficiálnu tlačovú správu, ktorá zarmútila všetkých fanúšikov benzínových motorov. V júni 2022 vyrobí posledný vidlicový dvanásťvalcový motor určený pre sériové cestné vozidlá a po 35 rokoch sa s kráľovským motorom v automobiloch značky BMW definitívne rozlúčime.

Mercedes-Benz G 500

Do ťažkého terénu krížiť nápravy! Na okruh likvidovať pneumatiky! Na mestský bulvár robiť formu! Tam všade som mohol nové Géčko zobrať. Ale mne sa v hlave okamžite zrodila iná myšlienka. Myšlienka, ktorá mala otestovať legendárny teréniak v tak extrémnych podmienkach, aké doteraz žiadne iné Géčko nezažilo.

Grossglockner Hochalpenstrasse – Vyhnanie z raja

Prednedávnom sa na profile Grossglockner Hochalpenstrasse na sociálnej sieti objavil takmer nenápadný príspevok.

Just4fun – Ateca, Formentor, GR Yaris, T-Roc R a T-Roc Cabrio

Autá sú pre nás viac ako dopravné prostriedky na cestu z jedného miesta na druhé. Hľadáme v nich zábavu, ale niekedy aj oddych od každodenných povinností. Dokážeme sa tešiť z jazdy aj na tých bežných autách, v tomto článku však obyčajné autá nehľadajte.  

Mercedes-AMG GT 63 S 4Matic+ Edition 1

Apríl 2022. Mercedes-AMG práve uvádza na európske trhy svoje doposiaľ najvýkonnejšie auto, ktoré je zároveň prvým plug-in hybridom športovej divízie z Affalterbachu.

BMW M4 Competition xDrive - Drift Report

BMW M4 Competition xDrive. Žiadne iné auto vám neponúkne toľko možností, ako jazdiť dverami napred. Vyskúšali sme ich všetky. Pre vedecké účely. Pre vás.

Volkswagen R Days – Golf R

Slovenský importér vozidiel značky Volkswagen si pre nás v Bachledovej doline a jej okolí pripravil dva dni plné programu s tými najrýchlejšími a najlepšími vozidlami zo svojho portfólia. Ako už názov eventu napovedá, pred elektrinou dostali prednosť výkonné benzínové motory.