Automobilka Audi rozširuje portfólio motorizácií pre modely Q5 a A6 o naftový šesťvalec disponujúci mild-hybridnou technológiou a elektricky poháňaným kompresorom.
Vidlicový šesťvalec s objemom 2.967 cm³ dosahuje maximálny výkon 220 kW (299 koní) v rozsahu od 3.620 do 3.750 otáčok za minútu a maximum krútiaceho momentu 580 Nm je dostupné od 1.500 do 3.620 otáčok za minútu. Technológia MHEV plus dodáva krátkodobo ďalších 18 kW (24 koní) a 230 Nm. Rekuperačný výkon je až 25 kW.
Základom technológie MHEV plus je generátor hnacieho ústrojenstva, remeňový štartér generátor a lítium-železo-fosfátová batéria. Generátor hnacieho ústrojenstva umožňuje čiastočne elektrickú jazdu, čo znamená, že v pomalej mestskej premávke, pri parkovaní a manévrovaní a v plynulej premávke na cestách mimo miest vozidlo jazdí výlučne na elektrický pohon.
Hybridný pohonný systém kombinuje tri elektrifikované komponenty
Trojlitrový motor V6 TDI EA897evo4 bol po prvýkrát vybavený technológiou MHEV plus, ktorá zahŕňa aj elektricky poháňaný kompresor. Elektricky poháňaný kompresor je zároveň neoddeliteľnou súčasťou systému riadenia motora a s takmer okamžitými reakciami podporuje turbodúchadlo v dvojstupňovom koncepte plnenia.

Elektricky poháňaný kompresor prekonáva turbo lag a poskytuje vysoké hodnoty krútiaceho momentu pri nízkych otáčkach motora. Výsledkom je výrazne nižšia spotreba paliva v porovnaní s predchádzajúcou generáciou motorov. Výrazne sa tiež zlepšila odozva pri počiatočnom zrýchlení: za prvých 2,5 sekundy vozidlo prejde o viac ako dĺžku auta. Kým remeňový alternátorový štartér naštartuje motor a podporuje ho pri zvyšovaní otáčok, generátor hnacieho ústrojenstva a elektricky poháňaný kompresor poskytujú krútiaci moment pre zrýchlenie. V tomto procese elektricky poháňaný kompresor zosilňuje nárast plniaceho tlaku. Zároveň generátor hnacieho ústrojenstva prenáša prvý priamy krútiaci moment na kolesá.

Elektricky poháňaný kompresor je umiestnený za konvenčným turbodúchadlom a medzichladičom vo vstupe. Je napájaný 48-voltovým palubným elektrickým systémom. Keď je požiadavka na výkon vysoká a dodávka energie na strane turbíny je nízka, nasávaný vzduch je smerovaný do elektricky poháňaného kompresora a následne smeruje do valcov.



V porovnaní s predchádzajúcimi modelmi vybavenými elektricky poháňaným kompresorom, ako sú S4, S6 a SQ5, je súčasná generácia výrazne výkonnejšia vďaka širšiemu prevádzkovému rozsahu a rýchlejšiemu nárastu výkonu. To je možné vďaka optimalizovanému prúdeniu vzduchu kompresora a synchrónnemu motoru s permanentnými magnetmi, ktorý ho poháňa, v kombinácii s vylepšeným saním vzduchu do valcov.

Zatiaľ čo elektricky poháňaný kompresor predtým fungoval len v úzkom rozsahu, nová generácia teraz funguje v celom rozsahu otáčok motora. Tento systém zaisťuje lineárnu a rýchlu odozvu, pôsobivé zrýchlenie v strednom rozsahu otáčok s ešte priamejším pocitom od akcelerátora, zvýšenú účinnosť a vylepšenú dlhodobú životnosť.

Vďaka interakcii medzi elektricky poháňaným kompresorom a generátorom hnacieho ústrojenstva sa maximálny tlak preplňovania 3,6 baru vytvorí takmer o sekundu rýchlejšie, čo prináša výrazne zlepšené zrýchlenie bez turboefektu. Pocit z jazdy sa veľmi podobá pocitu z jazdy s elektrickým pohonom s podobným výkonom. Počas zrýchľovania sa kompresorové koleso roztočí na 90 000 otáčok za minútu len za 250 milisekúnd, čo predstavuje nárast takmer o 40 percent.

Výkon naftového šesťvalce je rovnako ako v prípade ostatných modelov postavených na platforme PPC primárne prenášaný na kolesá prednej nápravy, k dispozícii je však vždy s pohonom všetkých kolies quattro ultra a sedemstupňovou dvoj-spojkovou prevodovkou S tronic.

Nový motor V6 TDI je schválený na používanie paliva HVO v súlade s európskou normou EN 15940 – čo je označené nálepkou XTL na viečku palivovej nádrže. XTL (X-to-liquid) je súhrnný termín pre palivá tejto normy, pričom „X“ predstavuje premennú zložku zdroja. HVO je skratka pre hydrogenizovaný rastlinný olej. Toto udržateľné palivo umožňuje zníženie emisií CO2 o 70 až 95 percent v porovnaní s naftou získavanou z ropy.

HVO sa vyrába z odpadových a zvyškových materiálov, ako je použitý kuchynský olej z potravinárskeho priemyslu alebo vedľajšie produkty poľnohospodárstva. Pomocou vodíka sa oleje premieňajú na nasýtené alifatické uhľovodíky. Tým sa menia vlastnosti rastlinných olejov, aby boli vhodné na použitie v dieselových motoroch. Môžu sa miešať s konvenčným dieselom, aby nahradili fosílne zložky, alebo sa môžu používať ako 100-percentné čisté palivo. Nové vozidlá, ktoré opúšťajú dva nemecké závody Audi v Ingolstadte a Neckarsulme, sa dodávajú s palivom HVO už v nádrži.

Ako je na tom Audi v porovnaní s konkurenciou od BMW a Mercedesu? Všetky tri automobilky ponúkajú pre modely vyššej strednej triedy a stredne veľké SUV naftové šesťvalce s objemom troch litrov a mild-hybridnou technológiou.

Trojlitrový radový šesťvalec BMW s objemom 2.993 cm³ má výkon 210 kW (286 koní) pri 4.000 otáčkach za minútu, maximálna hodnota krútiaceho momentu 650 Nm je dostupná v rozsahu od 1.500 do 2.500 otáčok za minútu. Mild-hybridná sústava pridáva ďalších 13 kW (18 koní) a 200 Nm. Systémový výkon automobilka udáva hodnotami 223 kW (303 koní) a 670 Nm.

Mercedes-Benz má v ponuke vidlicový naftový šesťvalec s objemom 2.989 cm³ s výkonom 270 kW (367 koní) pri 4.000 otáčkach za minútu, ďalších 17 kW (23 koní) pridáva elektromotor. Maximálna hodnota krútiaceho momentu 750 Nm je dostupná od 1.350 otáčok za minútu. Systémový výkon je 287 kW (390 koní) a už uvedených 750 Nm.

Záverom ešte doplníme, že koncom tohto roka budú modely značky Audi postavené na platformách PPC a PPE doplnené o nové technológie a prvky výbavy.

Volant bude napríklad doplnený o otočné ovládače, rozšíri sa ponuka zobrazenia prístrojového panelu, keď doteraz známe zobrazenie klasických prístrojov doplní možnosť zobrazenia mapy a navigačných pokynov alebo integrovaný displej asistenta vodiča. Nová je aj grafika pre multimediálny systém a displej pre vodiča.

Objednávky modelov PPC a PPE s vylepšenou funkčnosťou je možné na nemeckom trhu zadávať od 48. resp. 49. kalendárneho týždňa. Na ostatných trhoch sa obsah vylepšení a ich načasovanie v predaji môžu líšiť.
Spracoval: Miro Vilím, Zdroj: Audi













