Miro Vilím

27.11.2025

Audi

Automobilka Audi rozširuje portfólio motorizácií pre modely Q5 a A6 o naftový šesťvalec disponujúci mild-hybridnou technológiou a elektricky poháňaným kompresorom.


Vidlicový šesťvalec s objemom 2.967 cm³ dosahuje maximálny výkon 220 kW (299 koní) v rozsahu od 3.620 do 3.750 otáčok za minútu a maximum krútiaceho momentu 580 Nm je dostupné od 1.500 do 3.620 otáčok za minútu. Technológia MHEV plus dodáva krátkodobo ďalších 18 kW (24 koní) a 230 Nm. Rekuperačný výkon je až 25 kW.   

Základom technológie MHEV plus je generátor hnacieho ústrojenstva, remeňový štartér generátor a lítium-železo-fosfátová batéria. Generátor hnacieho ústrojenstva umožňuje čiastočne elektrickú jazdu, čo znamená, že v pomalej mestskej premávke, pri parkovaní a manévrovaní a v plynulej premávke na cestách mimo miest vozidlo jazdí výlučne na elektrický pohon.

Hybridný pohonný systém kombinuje tri elektrifikované komponenty

Trojlitrový motor V6 TDI EA897evo4 bol po prvýkrát vybavený technológiou MHEV plus, ktorá zahŕňa aj elektricky poháňaný kompresor. Elektricky poháňaný kompresor je zároveň neoddeliteľnou súčasťou systému riadenia motora a s takmer okamžitými reakciami podporuje turbodúchadlo v dvojstupňovom koncepte plnenia.

 

Audi A6 sedan V6 TDI MHEV plus 2025

Elektricky poháňaný kompresor prekonáva turbo lag a poskytuje vysoké hodnoty krútiaceho momentu pri nízkych otáčkach motora. Výsledkom je výrazne nižšia spotreba paliva v porovnaní s predchádzajúcou generáciou motorov. Výrazne sa tiež zlepšila odozva pri počiatočnom zrýchlení: za prvých 2,5 sekundy vozidlo prejde o viac ako dĺžku auta. Kým remeňový alternátorový štartér naštartuje motor a podporuje ho pri zvyšovaní otáčok, generátor hnacieho ústrojenstva a elektricky poháňaný kompresor poskytujú krútiaci moment pre zrýchlenie. V tomto procese elektricky poháňaný kompresor zosilňuje nárast plniaceho tlaku. Zároveň generátor hnacieho ústrojenstva prenáša prvý priamy krútiaci moment na kolesá.

Audi A6 a Audi Q5 V6 TDI

Elektricky poháňaný kompresor je umiestnený za konvenčným turbodúchadlom a medzichladičom vo vstupe. Je napájaný 48-voltovým palubným elektrickým systémom. Keď je požiadavka na výkon vysoká a dodávka energie na strane turbíny je nízka, nasávaný vzduch je smerovaný do elektricky poháňaného kompresora a následne smeruje do valcov.

Audi A6 a Audi Q5 new V6 TDI MHEV plus Audi A6 a Audi Q5 new V6 TDI MHEV plus Audi A6 a Audi Q5 new V6 TDI MHEV plus

V porovnaní s predchádzajúcimi modelmi vybavenými elektricky poháňaným kompresorom, ako sú S4, S6 a SQ5, je súčasná generácia výrazne výkonnejšia vďaka širšiemu prevádzkovému rozsahu a rýchlejšiemu nárastu výkonu. To je možné vďaka optimalizovanému prúdeniu vzduchu kompresora a synchrónnemu motoru s permanentnými magnetmi, ktorý ho poháňa, v kombinácii s vylepšeným saním vzduchu do valcov.

Audi A6 a Audi Q5 new V6 TDI MHEV plus

Zatiaľ čo elektricky poháňaný kompresor predtým fungoval len v úzkom rozsahu, nová generácia teraz funguje v celom rozsahu otáčok motora. Tento systém zaisťuje lineárnu a rýchlu odozvu, pôsobivé zrýchlenie v strednom rozsahu otáčok s ešte priamejším pocitom od akcelerátora, zvýšenú účinnosť a vylepšenú dlhodobú životnosť.

Audi A6 a Audi Q5 new V6 TDI MHEV plus

Vďaka interakcii medzi elektricky poháňaným kompresorom a generátorom hnacieho ústrojenstva sa maximálny tlak preplňovania 3,6 baru vytvorí takmer o sekundu rýchlejšie, čo prináša výrazne zlepšené zrýchlenie bez turboefektu. Pocit z jazdy sa veľmi podobá pocitu z jazdy s elektrickým pohonom s podobným výkonom. Počas zrýchľovania sa kompresorové koleso roztočí na 90 000 otáčok za minútu len za 250 milisekúnd, čo predstavuje nárast takmer o 40 percent.

Audi A6 a Audi Q5 new V6 TDI MHEV plus

Výkon naftového šesťvalce je rovnako ako v prípade ostatných modelov postavených na platforme PPC primárne prenášaný na kolesá prednej nápravy, k dispozícii je však vždy s pohonom všetkých kolies quattro ultrasedemstupňovou dvoj-spojkovou prevodovkou S tronic.

Audi A6 a Audi Q5 new V6 TDI MHEV plus

Nový motor V6 TDI je schválený na používanie paliva HVO v súlade s európskou normou EN 15940 – čo je označené nálepkou XTL na viečku palivovej nádrže. XTL (X-to-liquid) je súhrnný termín pre palivá tejto normy, pričom „X“ predstavuje premennú zložku zdroja. HVO je skratka pre hydrogenizovaný rastlinný olej. Toto udržateľné palivo umožňuje zníženie emisií CO2 o 70 až 95 percent v porovnaní s naftou získavanou z ropy.

Audi A6 a Audi Q5 new V6 TDI MHEV plus

HVO sa vyrába z odpadových a zvyškových materiálov, ako je použitý kuchynský olej z potravinárskeho priemyslu alebo vedľajšie produkty poľnohospodárstva. Pomocou vodíka sa oleje premieňajú na nasýtené alifatické uhľovodíky. Tým sa menia vlastnosti rastlinných olejov, aby boli vhodné na použitie v dieselových motoroch. Môžu sa miešať s konvenčným dieselom, aby nahradili fosílne zložky, alebo sa môžu používať ako 100-percentné čisté palivo. Nové vozidlá, ktoré opúšťajú dva nemecké závody Audi v Ingolstadte a Neckarsulme, sa dodávajú s palivom HVO už v nádrži.

Audi A6 a Audi Q5 new V6 TDI MHEV plus

Ako je na tom Audi v porovnaní s konkurenciou od BMW a Mercedesu? Všetky tri automobilky ponúkajú pre modely vyššej strednej triedy a stredne veľké SUV naftové šesťvalce s objemom troch litrov a mild-hybridnou technológiou.

Audi A6 a Audi Q5 new V6 TDI MHEV plus

Trojlitrový radový šesťvalec BMW s objemom 2.993 cm³ má výkon 210 kW (286 koní) pri 4.000 otáčkach za minútu, maximálna hodnota krútiaceho momentu 650 Nm je dostupná v rozsahu od 1.500 do 2.500 otáčok za minútu. Mild-hybridná sústava pridáva ďalších 13 kW (18 koní) a 200 Nm. Systémový výkon automobilka udáva hodnotami 223 kW (303 koní) a 670 Nm.

Audi A6 a Audi Q5 new V6 TDI MHEV plus

Mercedes-Benz má v ponuke vidlicový naftový šesťvalec s objemom 2.989 cm³ s výkonom 270 kW (367 koní) pri 4.000 otáčkach za minútu, ďalších 17 kW (23 koní) pridáva elektromotor. Maximálna hodnota krútiaceho momentu 750 Nm je dostupná od 1.350 otáčok za minútu. Systémový výkon je 287 kW (390 koní) a už uvedených 750 Nm.

Audi A6 a Audi Q5 new V6 TDI MHEV plus

Záverom ešte doplníme, že koncom tohto roka budú modely značky Audi postavené na platformách PPC a PPE doplnené o nové technológie a prvky výbavy.

Updates for five Audi model series

Volant bude napríklad doplnený o otočné ovládače, rozšíri sa ponuka zobrazenia prístrojového panelu, keď doteraz známe zobrazenie klasických prístrojov doplní možnosť zobrazenia mapy a navigačných pokynov alebo integrovaný displej asistenta vodiča. Nová je aj grafika pre multimediálny systém a displej pre vodiča.

Updates for five Audi model series

Objednávky modelov PPC a PPE s vylepšenou funkčnosťou je možné na nemeckom trhu zadávať od 48. resp. 49. kalendárneho týždňa. Na ostatných trhoch sa obsah vylepšení a ich načasovanie v predaji môžu líšiť.

Spracoval: Miro Vilím, Zdroj: Audi


Podobné články

Nová Škoda Kodiaq RS

V januári sme už vedeli, že nová Škoda Kodiaq dostane namiesto naftového biturba benzínový motor 2,0 TSI. Automobilka však nevyslyšala naše volanie po výkone tristo koní a v apríli oficiálne potvrdila benzínový dvojliter s výkonom „len“ 245 koní. Sklamanie? Zisťovali sme to vo francúzskych Alpách.

Porsche 718 Cayman GT4 RS

Prečo ste GT4 RS postavili až teraz? Andreas Preuninger, šéf vývoja GT modelov Porsche odpovedal, že práve teraz nastala tá správna chvíľa.

Toyota GRMN Yaris a GR GT3 Concept

Toyota predstavila na podujatí Tokyo Auto Salon 2022 dve horúce novinky, ktoré potešia všetkých petrolistov. 

Gordon Murray Automotive T.33

Tvorca legendárneho McLarenu F1, Gordon Murray, dnes predstavuje svoj druhý superšport pod vlastnou značkou. Po modeloch T.50 a T.50s Niki Lauda ide opäť o vozidlo poháňané dvanásťvalcovým atmosféricky plneným motorom.

TOP 5 pre rok 2022 – BMW M240i xDrive

Minulý rok nám predstavil veľké množstvo športových áut nielen v tých najvyšších priečkach automobilového reťazca, ale aj v kompaktnej triede, ktorá je cenovo prístupnejšia širšiemu okruhu fanúšikov.

Nový T-Roc R s rodinou – Bestseller ešte lepší

Volkswagen T-Roc sa po svojom uvedení na trh v roku 2017 stal mimoriadne úspešným modelom. Celosvetovo sa ho predalo viac ako 1 milión kusov, na slovenskom trhu to bolo takmer 4000 exemplárov.

JOKER pre rok 2022 – Toyota GR86

V predchádzajúcich článkoch sme vám postupne predstavili päť noviniek, ktorých uvedenie na slovenský trh s veľkou radosťou očakávame v tomto roku.

Jeep Easter Safari 2022

Veľkonočné Jeep Safari pokračuje vo svojej dlhoročnej tradícii predstavením siedmich nových konceptov, päť z nich je priamo od automobilky Jeep a dva má na svedomí divízia Jeep Perfromance Parts by Mopar (JPP).

Honda Civic Type R 2023

Nová Honda Civic Type R ako posledný model japonskej automobilky s výlučne spaľovacím motorom na európskom trhu pozná svoju oficiálnu cenu. Očakávali sme, že to nebude lacné, ale aj tak je cenovka brutálna, rovnako ako výkony najlpšieho ostrého hatchbacku s pohonom predných kolies. 

Značka CUPRA v roku 2022 zvýšila predaj na Slovensku o 99 percent, kráľom je Formentor

Mnohým sa zdal nápad, postaviť v rámci automobilky SEAT novú samostatnú značku, odsúdený na neúspech. Opak je pravdou.