Viac ako pätnásť rokov uplynulo od predstavenia prvej generácie Audi Q5, nová generácia prichádza práve včas, aby dokázala konkurovať tento rok predstavenej štvrtej generácii BMW X3.
Podobne ako druhá generácia sa bude aj tá nová vyrábať v Mexiku, svoju úlohu v tom zohráva aj dôležitý severoamerický trh.
Prvá generácia Q5 bola postavená na platforme MLB, druhá na platforme MLB evo a tá tretia je prvým SUV a druhým modelom značky postaveným na platforme Premium Platform Combustion (PPC). Nová platforma bola prvýkrát použitá v Audi A5 a svojou flexibilitou umožňuje vytvoriť budúcim modelom jedinečný charakter.
Nová podvozková platforma má rovnako ako jej predchodca (MLB evo) motory umiestené vpredu pozdĺžne, pričom všetky pohonné jednotky uvádzané s novým modelom disponujú mild hybridnou technológiou (MHEV). Neskôr pribudnú aj nové plug-in hybridné motorizácie.
Nový systém MHEV plus svojou 48-Voltovou elektrickou architektúrou dopĺňa spaľovacie motory, čím redukuje emisie CO2 a zároveň zvyšuje výkon a jazdný komfort. Generátor elektrickej energie (PowerTrain Generator, PTG) je spojený priamo so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou S tronic a umožňuje krátkodobú podporu spaľovacieho motora elektrickým výkonom do 18 kW (24 k) a krútiacim momentom 230 Nm.
Pri spomaľovaní generátor PTG rekuperuje energiu výkonom až do 25 kW a dobíja ňou 48-voltovú batériu s kapacitou 1,7 kWh. Výkon generátora umožňuje v určitých fázach jazdu s elektrickým pohonom – napríklad pri manévrovaní a parkovaní. Vďaka použitiu elektrického kompresora môže klimatizácia fungovať aj pri vypnutom spaľovacom motore počas plachtenia, či pri čakaní na semafore.
Vďaka integrovanému regulátoru brzdovej sústavy iBRS môže byť brzdový pedál fyzicky odpojený od hydraulickej brzdovej sústavy. V modeloch so systémom MHEV plus systém iBRS umožňuje podobne ako pri elektromobiloch plynulý prechod medzi spomaľovaním s využitím rekuperácie a pomocou hydraulických bŕzd. V určitých situáciách môže na potrebné spomalenie postačovať účinok rekuperácie. Až pri intenzívnejšom stlačení brzdového pedála začnú zaberať hydraulické brzdy. Systém regulácie má zabezpečovať, že vodič prechod medzi dvoma brzdovými systémami v pedáli vôbec nepocíti.
Pri uvedení modelu Q5 do predaja budú dostupné tri verzie motorizácie.
Na rozdiel od nových modelov rodiny Audi A5 bude spočiatku k dispozícii až silnejšia verzia motora 2,0 TFSI s výkonom 150 kW (204 koní) dostupným od 3.900 do 6.000 ot/min. a maximálnou hodnotou krútiaceho momentu 340 Nm dostupnou od 2.000 do 4.000 otáčok za min. Tento model bude k dispozícii aj s pohonom prednej nápravy, pohon všetkých kolies quattro ultra bude k dispozícii ako opcia. Nové benzínové motory disponujú novým turbodúchadlom s variabilnou geometriou lopatiek turbíny a prenos výkonu štandardne zabezpečuje sedemstupňová dvojspojková prevodovka. Verzia s pohonom prednej nápravy zrýchľuje z nuly na 100 km/h za 8,6 sekundy, maximálna rýchlosť je 226 km/h, verzia quattro zrýchľuje z nuly na 100 km/h za 7,2 sekundy, maximálna rýchlosť je 226 km/h.
Pre priaznivcov nafty bude k dispozícii motor 2,0 TDI (EA288 evo) s výkonom 150 kW (204 koní) dostupným od 3.800 do 4.200 otáčok za min. a s maximálnou hodnotou krútiaceho momentu 400 Nm dostupnou v rozsahu od 1.750 do 3.250 otáčok za minútu. Táto motorizácia bude k dispozícii výlučne s pohonom všetkých štyroch kolies. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h je 7,4 sekundy, maximálna rýchlosť 226 km/h.
Vrcholom ponuky bude model Audi SQ5, ktorého benzínový šesťvalec bude disponovať výkonom 270 kW (367 koní) v rozsahu od 5.500 do 6.300 otáčok za minútu, maximálna hodnota krútiaceho momentu 550 Nm bude dostupná v rozsahu od 1.700 do 4.000 otáčok. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h bude trvať len 4,5 sekundy a maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaná na 250 km/h.
Tri druhy podvozkov
Nové SUV Audi Q5 má ponúknuť neutrálne jazdné vlastnosti a vďaka optimalizovanému odpruženiu a nastaveniu riadenia citeľné zvýšenie komfortu. Alternatívne je k štandardnému odpruženiu je k dispozícii športové odpruženie (štandardne v Audi SQ5) v kombinácii s pasívnym systémom tlmenia FSD (Frequency Selective Damping) a agilnejšou prednou nápravou poskytuje modelu Q5 ešte dynamickejšie jazdné vlastnosti. Systém FSD znižuje tlmiace sily najmä pri vysokých frekvenciách - napríklad na dlažobných kockách - a zachováva vysoké tlmiace sily pri nízkych frekvenciách, napríklad pri zmene jazdného pruhu alebo pri prejazde zákrutou.
Adaptívne tlmiče je k dispozícii vo voliteľnom vzduchovom odpružení. Základná konfigurácia tohto vzduchového odpruženia sa dá prispôsobiť individuálnym požiadavkám prostredníctvom systému Audi drive select.
Nová architektúra interiéru a elektroniky
Modelový rad Audi Q5 má plne sieťovo prepojený digitálny interiér založený na novej architektúre elektroniky E³ 1.2.
Ústredným prvkom interiéru je „digitálna scéna“, ktorá je umiestnená pred vodičom a spolujazdcom v podobe displejov Audi MMI. Prehľadne zladené displeje sú dokonale integrované do interiéru. Štíhly, voľne stojaci panoramatický displej Audi MMI má zakrivený dizajn a technológiu OLED a nachádza sa na ňom 11,9-palcový virtuálny kokpit Audi a 14,5-palcový dotykový displej MMI. Príplatkový 10,9-palcový displej MMI pre cestujúcich disponuje aktívnym režimom súkromia. Táto technológia zabraňuje rozptyľovaniu vodiča počas jazdy tým, že obsah displeja sa zobrazuje len spolujazdcovi vpredu. Vodič vidí len čiernu obrazovku.
Učiaci sa hlasový asistent, Audi assistant, sa dá použiť na ovládanie mnohých funkcií vozidla. Digitálny asistent s podporou umelej inteligencie je integrovaný do vozidla a po prvýkrát je zobrazený prostredníctvom avatara na centrálnom dotykovom displeji MMI a v head-up displeji. Stav asistenta Audi zobrazuje ikona na displeji prístrojov.
Tri verzie exteriéru
K dispozícii budú tri verzie exteriéru: basic, advanced a S line. Model S má navyše samostatný vzhľad exteriéru. V prípade exteriéru S line a modelu S sú predné vstupy vzduchu väčšie a riešené ako aerodynamické trubice v tvare krídla L. Difúzor v zadnej časti je výrazne športovejší. Pre exteriér S line a model S je k dispozícii aj čierny exteriérový balík.
Na výber je jedenásť farieb pre nové modely vrátane laku Arkona White. Ako metalické laky sú k dispozícii biela Glacier White, čierna Mythos, strieborná Floret Silver, modrá Navarra Blue, červená Grenadine Red, zelená District Green a nová farba Tambora Gray. Modrá metalíza Ultra Blue, sivá s perleťovým efektom Daytona Grey a nová zlatá metalíza Sakhir Gold sú k dispozícii výlučne pre modely S alebo vozidlá s exteriérovou líniou S. Mimoriadne kvalitné a podľa želania zákazníka osobne konfigurovateľné individuálne laky od Audi exclusive sú k dispozícii aj pre modely Q5.
Nové modely SUV Audi Q5 budú na nemeckom trhu vybavené zliatinovými kolesami s veľkosťou od 17 do 21 palcov v závislosti od zvoleného exteriérového balíka a motorizácie. Aerodynamicky optimalizované disky kolies sú k dispozícii ako voliteľná výbava pre veľkosti od 17 do 19 palcov.
Exteriér S line a model S sú štandardne vybavené 19-palcovými kolesami. Kované 21-palcové kolesá v dizajne S, ktoré sú známe z iných vozidiel S, sú k dispozícii ako voliteľná výbava. Extravagantným vrcholom ponuky kolies sú voliteľné 21-palcové trojfarebné disky.
Svetelný dizajn
S novým SUV Audi Q5 Audi nielen zdôrazňuje svoju vedúcu úlohu v oblasti dizajnu a technológie osvetlenia, ale ide ešte o krok ďalej. Zadné svetlá majú trojrozmerný dizajn, ktorý efektne spája fyzický a digitálny svet v kombinácii so svetelným pásom, ktorý sa tiahne cez celú šírku vozidla. V zadnej časti sa nachádza nápadne navrhnutý pás druhej generácie digitálnych zadných svetiel OLED a projekčné svetlo v spojleri nad zadným oknom, použité po prvýkrát v Európe, prinášajú zvýšenú bezpečnosť. Premieta grafiku do hornej časti zadného okna, čím zväčšuje plochu brzdového svetla. Je tiež integrovaná do scény Coming Home a Leaving Home pri odchádzaní a odomykaní vozidla.
V prípade druhej generácie digitálnych kombinovaných zadných svetiel OLED je šesť digitálnych OLED panelov s celkovým počtom 266 segmentov generuje nový obraz niekoľkokrát za sekundu pomocou špeciálne vyvinutého algoritmu. Aktívny digitálny svetelný podpis zároveň znamená budúcnosť svetelnej techniky Audi.
V prednej časti je aktívny digitálny svetelný podpis vytvorený interakciou algoritmu s pätnástimi segmentmi, ktoré sa stmievajú nahor a nadol. Jednotlivé svetelné segmenty na seba vzájomne pôsobia takým spôsobom, že celkový vzhľad svetelného podpisu sa z hľadiska intenzity svetla nemení.
Štart predaja a ceny
Nové modely Audi Q5 a Audi SQ5 budú uvedené na trh v Nemecku a ďalších európskych krajinách v prvom štvrťroku 2025, objednávky budú predajcovia prijímať už v septembri 2024 a to aj na Slovensku.
Ceny nových modelov na nemeckom trhu začínajú od 52.300,- EUR za Audi Q5 TFSI s výkonom 150 kW, quattro s rovnakým motorom stojí od 54.650,- EUR. Audi Q5 TDI quattro začína na cene 57.100,- EUR a Audi SQ5 na sume 82.900,- EUR.
Autor: Miro Vilím, Zdroj: Audi