Miro Vilím

29.11.2022

Audi

Osemvalcové top modely Audi dostali vyšší výkon a novú techniku, ktorá ďalej zlepšuje ich jazdné vlastnosti. Performance verzie RS 6 a RS 7 nahradia doterajšie základné modely a objednávať ich môžete od 8.12.2022 za ceny začínajúce na sume 135.000,- EUR.


Čo je nové? Väčšie turbodúchadlá a zvýšenie plniaceho tlaku z 2,4 na 2,6 baru umožnili zvýšenie výkonu motora V8 4,0 TFSI o 22 kW (30 koní) a zvýšenie maximálnej hodnoty krútiaceho momentu o 50 Nm oproti modelom RS 6 Avant a RS 7 Sportback.

Maximálny výkon verzií performance je teda 463 kW (630 koní) a maximálna sila dosahuje hodnotu 850 Nm. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá len 3,4 sekundy, čo je oproti štandardným modelom zlepšenie o 0,2 sekundy.

Audi šetrilo aj na tlmiacich materiáloch medzi motorovým priestorom a kabínou posádky a v zadnej časti. Výsledkom je zanedbateľná úspora hmotnosti (8 kilogramov), ale predovšetkým výraznejšia zvuková kulisa prepĺňaného osemvalca a výfukovej sústavy v interiéri. Pohotovostné hmotnosti sú 2.090 kilogramov pre Avant a 2.065 pre Sportback.

Prenos výkonu na všetky štyri kolesá zabezpečuje osemstupňová automatická prevodovka tiptronic s hydrodynamickým meničom krútiaceho momentu. Mechanický medzinápravový diferenciál rozdeľuje výkon v pomere 40:60 percent v prospech zadnej nápravy, ak dôjde k preklzu kolies, diferenciál automaticky prenesie viac výkonu na prednú (až do 70 percent) alebo zadnú nápravu (až do 80 percent).

Audi RS 6 Avant Performance

Optimalizovaný samosvorný medzinápravový diferenciál je ľahší, kompaktnejší a zabezpečuje precíznejšie jazdné vlastnosti znížením nedotáčavosti vozidla na limite.

Audi RS 6 Avant performance a RS 7 Sportback performance

Jazdné vlastnosti ďalej profitujú z príplatkových 22 palcových kolies, ktoré sú o 5 kilogramov na kus ľahšie oproti doterajším diskom rovnakej veľkosti. Aj vďaka celkovému zníženiu neodpružených hmôt o 20 kilogramov majú performance modely lepšie reakcie na riadenie. Nové disky sú dostupné v štyroch farebných vyhotoveniach: čierne, matné sivé, matné čierne a matné zlaté. Nové sú aj športové pneumatiky Continental Sport Contact 7 s rozmerom 285/30 R22, ktoré určite budú veľkým skokom vpred oproti doterajšiemu obutiu od Hankooku. Základom však naďalej zostávajú 21 palcové disky s 10 lúčovým hviezdicovým dizajnom obúvajúce pneumatiky s rozmerom 275/35 R21.   

Audi RS 6 Avant performance a RS 7 Sportback performance

Audi RS 6 Avant performance a RS 7 Sportback performance

Systém regulácie jazdnej dynamiky Audi Drive select má k dispozícii rovnaké jazdné režimy ako doteraz, efficiency, comfort, auto, dynamic a dva konfigurovateľné režimy RS, avšak ich charakter má byť diferencovanejší. Plachtenie bez motora je k dispozícii len v režime efficiency, naopak v dynamickom režime má nové naladenie softvéru riadiacej jednotky umožňovať výraznejšie  vnímané zmeny prevodových stupňov, čo má prispieť k vyššej dávke emocionality. Dúfajme, že pod tým môžeme rozumieť aj rýchlejšie časy radenia.

Audi RS 6 Avant performance a RS 7 Sportback performance

Rovnako ako doteraz, aj naďalej sú k dispozícii dve verzie podvozkov: adaptívne vzduchové odpruženie (Adaptive Air suspension) alebo verzia s adaptívnymi tlmičmi Dynamic Ride Control.

Audi RS 6 Avant performance a RS 7 Sportback performance

K sériovému vybaveniu modelov RS 6 Avant performance a RS 7 performance patrí RS Dynamikpaket, ktorý obsahuje zvýšenie maximálnej rýchlosti na 280 km/h, dynamické riadenie všetkých kolies so špecifickým softvérovým prispôsobením RS, ktoré vodiča podporuje aktívnymi zásahmi na prednej a zadnej náprave, ako aj športový diferenciál zadnej nápravy.

Audi RS 6 Avant performance a RS 7 Sportback performance

Na želanie môžu byť modely performance vybavené príplatkovým RS Dynamikpaketom plus, ktorý obsahuje zvýšenie maximálnej rýchlosti na 305 km/h a brzdovú sústavu RS s keramickými kotúčmi. Jej brzdiče môžu byť na želanie lakované sivou, červenou alebo modrou farbou. Brzdové kotúče majú priemer 440 milimetrov vpredu a 370 milimetrov vzadu. Brzdová sústava RS s keramickými kotúčmi má celkovo o približne 34 kilogramov menšiu hmotnosť ako sústava s oceľovými kotúčmi, čím prispieva k redukcii neodpružených hmôt.

Audi RS 6 Avant performance a RS 7 Sportback performance

Pre Audi RS 6 Avant performance a RS 7 Sportback performance je na výber 16 odtieňov laku karosérie. Po prvý raz sú vo farebnej palete pre tieto modely odtiene Ascari Blue v metalizovanom alebo matnom vyhotovení, ako aj matný odtieň Dew Silver (doteraz vyhradený exkluzívne pre Audi RS Q3). Od bežných modelov sa modely performance odlišujú sériovými prvkami RS matne sivej farby. Takéto farebné vyhotovenie majú kryty vonkajších spätných zrkadiel, predný spojler, bočné lamely vpredu, lišty na odkladoch prahov karosérie, pozdĺžne lišty strešného nosiča, ako aj dekoračné lišty okolo bočných okien a na difúzore zadného nárazníka. Alternatívne je na výber dizajnový komplet Optikpaket vo verzii matný karbón/čierna. Lišty strešného nosiča a dekoračné lišty okolo bočných okien sú v tomto prípade čierne. Kruhy loga Audi a označenie modelu môžu byť alternatívne chrómové alebo čierne.

Audi RS 6 Avant performance a RS 7 Sportback performance

Interiér kabíny rozširuje komplety RS designpaket čiernej a sivej farby, ako tretia alternatíva je k dispozícii modrá verzia. Vtedy má veniec volantu potiahnutý čiernou alcantarou kontrastné stehy vo farbe Mercato Blue. Aj rohožky, boky stredovej konzoly a manžeta voliacej páky automatickej prevodovky majú kontrastné stehy v tomto farebnom odtieni. Bezpečnostné pásy majú farebný odtieň Ocean Blue a dekoračné obklady sa dajú objednať v štruktúre Carbon Köper s modrými akcentmi (čierno-modrá karbónová tkanina). Rukoväť voliacej páky prevodovky a bočné časti stredovej konzoly sú potiahnuté mikrovláknom Dinamica, ktoré je na približne 45 percent vyrobené z recyklovaných PET vlákien. Na poťah športových sedadiel s kosoštvorcovým prešívaním je použitá kvalitná perforovaná koža Valcona, pričom aj poťahy majú kontrastné prešívanie vo farbe Mercato Blue. Ako osobitný rozlišovací znak slúžia aj LED svetlá prístupového osvetlenia v predných dverách, ktoré premietajú na zem vedľa vozidla nápis „RS performance“.

Audi RS 6 Avant performance a RS 7 Sportback performance

Zákazníci si môžu objednať dizajnové komplety RS plus v troch farebných verziách s rozšíreným rozsahom. Dekoračné obklady, lakťové opierky na dverách a stredová konzola sú pri tom potiahnuté mikrovláknom Dinamica.  Exkluzívne pri tejto alternatíve vybavenia môžu byť stredné časti sedadiel opatrené podšívkou sivej, červenej alebo modrej farby. Cez perforáciu poťahu športových sedadiel presvitá príslušná farba. K tomu pristupujú farebne zladené vyšívané logá RS na operadlách predných sedadiel.

Audi RS 6 Avant performance a RS 7 Sportback performance

Performance má tradíciu: od RS 6 Avant plus po súčasnosť

Modelmi RS 6 Avant performance a RS 7 Sportback performance generácie C8 pokračuje dlhoročná tradícia výroby modelov plus a performance spoločnosťou Audi Sport. Všetko sa to začalo modelom RS 6 Avant plus generácie C5. Vtedajšia dcérska spoločnosť quattro GmbH (dnes Audi Sport GmbH) krátko pred ukončením výroby modelového radu v roku 2004 pripravila zvláštnu sériu s decentným zvýšením výkonu, limitovanú na 999 exemplárov. Výkon motora vzrástol o 22 kW (30 k) na 353 kW (480 k). Zvláštnosťou bolo, že po prvý raz od skončenia výroby modelu RS2 to bol prvý model Audi, ktorý oficiálne dosahoval maximálnu rýchlosť viac ako 250 km/h. Audi RS 6 plus malo obmedzovač nastavený na 280 km/h a tým bolo vo svojej dobe najrýchlejším športovým kombi na svete. Bez obmedzovača tento model dosahoval maximálnu rýchlosť vyše 300 km/h.

Audi RS 6 Avant performance a RS 7 Sportback performance

Verzia plus generácie C6 sa začala predávať v roku 2008 a bola limitovaná na 500 exemplárov. Na rozdiel od predchodcu výkon atmosféricky plneného motora V10 nebol zvýšený, ale zostal zachovaný na sériovej hodnote 426 kW (580 k). Zato konštruktéri Audi zmenili nastavenie obmedzovača rýchlosti: zvláštne modely RS6 plus ako limuzína a kombi Avant dosahovali rýchlosť až 303 km/h. V tej dobe rýchlejšie jazdilo iba Audi R8.

Audi RS 6 Avant performance a RS 7 Sportback performance

S generáciou C7 sa označenie „plus“ zmenilo na „performance“, v roku 2016 prišli Audi RS 6 Avant a RS 7 Sportback performance. Detailné modifikácie na motore prispeli k zvýšeniu výkonu na 445 kW (605 k), čo bolo o 33 kW (45 k) viac ako mala základná verzia. Pri jazdnom režime „dynamic“ krátkodobým zvýšením prepĺňacieho tlaku maximálny krútiaci moment motora vzrástol na 750 newtonmetrov. Podľa vybavenia bola maximálna rýchlosť obmedzená na 250, 280 alebo 305 km/h.

Autor: Miro Vilím, Zdroj: Audi


Podobné články

Nová Škoda Kodiaq RS

V januári sme už vedeli, že nová Škoda Kodiaq dostane namiesto naftového biturba benzínový motor 2,0 TSI. Automobilka však nevyslyšala naše volanie po výkone tristo koní a v apríli oficiálne potvrdila benzínový dvojliter s výkonom „len“ 245 koní. Sklamanie? Zisťovali sme to vo francúzskych Alpách.

Porsche 718 Cayman GT4 RS

Prečo ste GT4 RS postavili až teraz? Andreas Preuninger, šéf vývoja GT modelov Porsche odpovedal, že práve teraz nastala tá správna chvíľa.

Toyota GRMN Yaris a GR GT3 Concept

Toyota predstavila na podujatí Tokyo Auto Salon 2022 dve horúce novinky, ktoré potešia všetkých petrolistov. 

Gordon Murray Automotive T.33

Tvorca legendárneho McLarenu F1, Gordon Murray, dnes predstavuje svoj druhý superšport pod vlastnou značkou. Po modeloch T.50 a T.50s Niki Lauda ide opäť o vozidlo poháňané dvanásťvalcovým atmosféricky plneným motorom.

TOP 5 pre rok 2022 – Audi RS 3

Minulý rok nám predstavil veľké množstvo športových áut nielen v tých najvyšších priečkach automobilového reťazca, ale aj v kompaktnej triede, ktorá je cenovo prístupnejšia širšiemu okruhu fanúšikov.

TOP 5 pre rok 2022 – BMW M240i xDrive

Minulý rok nám predstavil veľké množstvo športových áut nielen v tých najvyšších priečkach automobilového reťazca, ale aj v kompaktnej triede, ktorá je cenovo prístupnejšia širšiemu okruhu fanúšikov.

Nový T-Roc R s rodinou – Bestseller ešte lepší

Volkswagen T-Roc sa po svojom uvedení na trh v roku 2017 stal mimoriadne úspešným modelom. Celosvetovo sa ho predalo viac ako 1 milión kusov, na slovenskom trhu to bolo takmer 4000 exemplárov.

JOKER pre rok 2022 – Toyota GR86

V predchádzajúcich článkoch sme vám postupne predstavili päť noviniek, ktorých uvedenie na slovenský trh s veľkou radosťou očakávame v tomto roku.

Jeep Easter Safari 2022

Veľkonočné Jeep Safari pokračuje vo svojej dlhoročnej tradícii predstavením siedmich nových konceptov, päť z nich je priamo od automobilky Jeep a dva má na svedomí divízia Jeep Perfromance Parts by Mopar (JPP).

Honda Civic Type R 2023

Nová Honda Civic Type R ako posledný model japonskej automobilky s výlučne spaľovacím motorom na európskom trhu pozná svoju oficiálnu cenu. Očakávali sme, že to nebude lacné, ale aj tak je cenovka brutálna, rovnako ako výkony najlpšieho ostrého hatchbacku s pohonom predných kolies.