Miro Vilím

17.01.2023

Andrej Šuhaj

Presne 70 rokov po debute prvého Chevroletu Corvette na Motorame v New York City americká automobilka predstavuje prvú elektrifikovanú verziu Korvety, navyše s pohonom všetkých kolies. Nehanebný počin alebo vykročenie do novej éry?


Znamenia boli jednoznačné, elektrifikovaná ikona športových automobilov spoza Veľkej mláky musela prísť. Ale riešenie hybridného pohonu je typicky americké, elektrický motor je spriahnutý s atmosférickým osemvalcovým Small Blockom LT-2 s objemom 6,2 litrov. Privítajte Chevrolet eAWD Corvette E-Ray. Systémový výkon je brutálnych 481 kW (655 koní), vďaka pohonu všetkých kolies je 1.712 kilogramov (coupe), resp. 1.749 kilogramov (convertible) tou najrýchlejšou Corvettou všetkých čias. Zrýchlenie z nuly na 60 mph (96 km/h) trvá len 2,5 sekundy, štvrť míle pokorí E-Ray za 10,5 sekundy s výslednou rýchlosťou pribiližne 209 km/h. Pre porovnanie, najvýkonnejšia benzínová Corvette Z06 má výkon má 499 kW (679 koní) a z nuly na 60 mph zrýchľuje za ... ehm, 2,6 sekundy a štvrťmíle dá za 10,5 sekundy... Nuž, pokrok nezastavíš. Model Z06 a E-Ray majú spoločný nielen takmer identický výkon, ale aj karosériu, ktorá je oproti klasickým modelom Stingray rozšírená o viac ako 9 centimetrov (3,6 palca).

Ôsma generácia modelu Corvette je revolučná nielen uvedením prvého hybridného pohonného ústrojenstva, ale ako milovníci ameriských športiakov veľmi dobre vedia, motor sa spod prednej kapoty presťahoval za kabínu posádky. Chevrolet Corvette je teda usporiadaním pohonného ústrojenstva superšportom s rovnakou koncepciou ako jeho filozofická konkurencia z Európy. Prečo filozofická? Odporúčaná cena v Spojených štátoch je 104.295,- USD pre kupé a 111.295,- USD pre convertible, to je pribiližne tretina ceny jeho najbližších konkurentov, ktorými sú McLaren Artura a Ferrari 296 GTB. Európski rivali však majú ako základ prepĺňané šesťvalce polovičného objemu...

 

Chevrolet Corvette E-Ray

Automobilka predstavuje Corvette E-Ray ako športiak na každú príležitosť a do každého počasia. Tomu zodpovedá nielen pohon všetkých kolies eAWD, ale aj celoročné pneumatiky Michelin Pilot Sport, letné pneu Michelin Pilot Sport 4S sú k dispozícii ako súčasť príplatkovej výbavy.        

Chevrolet eAWD Corvette E-Ray

Ako už označenie naznačuje, pohon všetkých kolies je zabezpečovaný prenosom výkonu pohonných jednotiek na obidve nápravy. Tú zadnú poháňa atmosférický osemvalec s výkonom 369 kW (501 koní) pri 6.450 ot./min. a silou 637 Nm pri 5.150 ot/min., na prednej náprave umiestnený elektromotor roztáča predné kolesá. Výkon elektromotora je 120 kW (163 koní) a 165 Nm, vďaka batérii s kapacitou 1,9 kWh je prvá hybridná Corvette v jazdnom režime Stealth schopná jazdy výlučne na elektrický pohon až do rýchlosti 72 km/h (45 mph). Elektromotor zároveň umožňuje širšie použitie systému Active Fuel Managment, ktorý deaktivuje polovicu z osemvalca a zvyšuje tým efektívnosť pohonnej sústavy pri čiastočnej záťaži motora.  

Chevrolet eAWD Corvette E-Ray

Maximálny systémový výkon kombinujúci obidve pohonné jednotky je k dispozícii v jazdnom režime E-Ray. Nabíjanie batérie je zabezpečované rekuperáciou brzdnej energie alebo pri plachtení, v režime Charge+ pomáha stav nabitia batérie udržať spaľovací motor. Súčinnosť hybridného pohonného ústrojenstva a zapojenie elektromotora do hry zabezpečuje riadiaca jednotka pre každý z ďalších jazdných režimov (Tour, Sport, Track, Weather, My Mode a Z-Mode) osobitne. 

Chevrolet eAWD Corvette E-Ray

Bohatá štandardná výbava modelu E-Ray obsahuje okrem iného odľahčený 12V Li-ion akumulátor, karbón-keramické brzdy od Bremba (398 x 38 mm vpredu, 391 x 34 mm vzadu), nastaviteľný podvozok Magnetic Ride Control 4.0 s tromi predvolenými nastaveniami odpruženia, špeciálne komponovaný zvukový prejav a súbor asistenčných systémov. 

Autor: Miro Vilím, Foto: Chevrolet


Podobné články

Nová Škoda Kodiaq RS

V januári sme už vedeli, že nová Škoda Kodiaq dostane namiesto naftového biturba benzínový motor 2,0 TSI. Automobilka však nevyslyšala naše volanie po výkone tristo koní a v apríli oficiálne potvrdila benzínový dvojliter s výkonom „len“ 245 koní. Sklamanie? Zisťovali sme to vo francúzskych Alpách.

Porsche 718 Cayman GT4 RS

Prečo ste GT4 RS postavili až teraz? Andreas Preuninger, šéf vývoja GT modelov Porsche odpovedal, že práve teraz nastala tá správna chvíľa.

Toyota GRMN Yaris a GR GT3 Concept

Toyota predstavila na podujatí Tokyo Auto Salon 2022 dve horúce novinky, ktoré potešia všetkých petrolistov. 

Gordon Murray Automotive T.33

Tvorca legendárneho McLarenu F1, Gordon Murray, dnes predstavuje svoj druhý superšport pod vlastnou značkou. Po modeloch T.50 a T.50s Niki Lauda ide opäť o vozidlo poháňané dvanásťvalcovým atmosféricky plneným motorom.

TOP 5 pre rok 2022 – BMW M240i xDrive

Minulý rok nám predstavil veľké množstvo športových áut nielen v tých najvyšších priečkach automobilového reťazca, ale aj v kompaktnej triede, ktorá je cenovo prístupnejšia širšiemu okruhu fanúšikov.

Nový T-Roc R s rodinou – Bestseller ešte lepší

Volkswagen T-Roc sa po svojom uvedení na trh v roku 2017 stal mimoriadne úspešným modelom. Celosvetovo sa ho predalo viac ako 1 milión kusov, na slovenskom trhu to bolo takmer 4000 exemplárov.

JOKER pre rok 2022 – Toyota GR86

V predchádzajúcich článkoch sme vám postupne predstavili päť noviniek, ktorých uvedenie na slovenský trh s veľkou radosťou očakávame v tomto roku.

Jeep Easter Safari 2022

Veľkonočné Jeep Safari pokračuje vo svojej dlhoročnej tradícii predstavením siedmich nových konceptov, päť z nich je priamo od automobilky Jeep a dva má na svedomí divízia Jeep Perfromance Parts by Mopar (JPP).

Honda Civic Type R 2023

Nová Honda Civic Type R ako posledný model japonskej automobilky s výlučne spaľovacím motorom na európskom trhu pozná svoju oficiálnu cenu. Očakávali sme, že to nebude lacné, ale aj tak je cenovka brutálna, rovnako ako výkony najlpšieho ostrého hatchbacku s pohonom predných kolies. 

Značka CUPRA v roku 2022 zvýšila predaj na Slovensku o 99 percent, kráľom je Formentor

Mnohým sa zdal nápad, postaviť v rámci automobilky SEAT novú samostatnú značku, odsúdený na neúspech. Opak je pravdou.