CUPRA Terramar je podľa dostupných informácií posledným novým modelom značky poháňaným spaľovacími motormi. Jeho životný cyklus by však mohol presiahnuť prelomový rok 2030.
Automobilka CUPRA predstavila podobu svojho SUV Terramar už pred dvomi rokmi, akoby na to však pozabudla a na dnešnú premiéru lákala len grafikou zadného svetla obsahujúceho názov modelu. Oficiálne informácie a fotografie boli kryté embargom napriek tomu, že sériové modely brázdili španielske cesty bez akejkoľvek kamufláže dávno pred oficiálnou premiérou.
Terramar je SUV postavené na podvozkovej platforme MQB Evo a z vonkajších rozmerov a aj z portfólia pohonných jednotiek je zrejmé, že ide o lepšie vyzerajúce dynamické dvojča Volkswagenu Tiguan. Vyrábať sa bude v závode Audi v maďarskom meste Györ a bude na výber s piatimi rozličnými pohonnými jednotkami: benzínovými motormi (TSI), mild hybridmi (eTSI) a novou generáciou plug-in hybridu (eHybrid), pokrývajúcimi výkonové pásmo od 110 kW (150 k) do 200 kW (272 k).
Zatiaľ najvýkonnejšou verziou nového modelu bude plug-in hybrid (eHybrid) s výkonom až do 200 kW (272 k) a elektrickým dojazdom vyše 100 km, umožňujúci zrýchlené nabíjanie jednosmerným prúdom (DC) výkonom do 50 kW.
Jazdnú dynamiku má podporiť štandardný športový podvozok a progresívne riadenie, ako aj nové príplatkové adaptívne tlmiče pruženia DCC Pro s dvojventilovou technikou a príplatkové brzdy Akebono pre dve najvýkonnejšie motorizácie s označením Veloz. Všetky pohonné jednotky sú k dispozícii výlučne s automatickými prevodovkami (DSG).
Motorizácie
Základom je podobne ako u koncernových súrodencov motor 1,5 eTSI poháňajúci cez sedemstupňové DSG výlučne kolesá prednej nápravy výkonom 110 kW (150 koní), maximálna hodnota krútiaceho momentu 250 Nm je k dispozícii od 1.500 do 3.500 otáčok za minútu.
Spaľovací motor je doplnený 48V mild-hybridnou technológiou pozostávajúcou zo 48V lítium iónovej batérie, 48V remeňom poháňaného štartér generátora a konvertora elektrického prúdu, ktorý elektrickou energiou zásobuje 12V palubnú sieť.
Kompaktný štartér generátor nielenže nahrádza štartér a alternátor, ale zároveň funguje ako kompaktný elektromotor, ktorý krátkodobo poskytuje dodatočný výkon 15 kW a 25 Nm. Na jednej strane teda poskytuje viac výkonu, na strane druhej umožňuje tzv. plachtenie s vypnutým spaľovacím motorom, krátkodobú jazdu na elektrickú energiu a rekuperáciu kinetickej energie vznikajúcej pri brzdení.
Hoci dynamické parametre automobilka zatiaľ oficiálne nezverejnila, budeme aj pre ďalšie motorizácie vychádzať z údajov pre Tiguan, nakoľko Terramar je len o dva centimetre kratší ako Tiguan a portfólio benzínových pohonných jednotiek je takmer identické. Základná verzia by teda mala zrýchľovať z nuly na 100 km/h za 9,1 sekundy, maximálna rýchlosť by mohla byť 210 km/h.
Motory 2,0 TSI s pohonom všetkých kolies
Na stupienku vyššie sa nachádzajú motorizácie 2,0 TSI (EA888 evo4), v dvoch výkonových verziách. Základná má výkon 150 kW (204 koní) a 320 Nm, silnejšia verzia s označením Veloz disponuje výkonom 195 kW (265 koní) a silou 400 Nm. Obidve motorizácie sú k dispozícii so sedemstupňovým DSG prenášajúcim silu na všetky štyri kolesá (4Drive). Základom pre pohon všetkých kolies je elektrohydraulicky ovládaná multilamelová spojka v prednej časti skrine diferenciálu zadnej nápravy, pripojená ku kĺbovému hriadeľu od prevodovky. Riadiaca jednotka systému v reálnom čase vyhodnocuje parametre ako rýchlosť jazdy, natočenie volantu, moment otáčania vozidla okolo zvislej osi, ako aj nastavený jazdný režim a na základe nich adaptívne reguluje rozdeľovanie krútiaceho momentu na kolesá. Terramar Veloz by s motorom 2,0 TFSI mohol dosahovať zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 5,9 sekundy a maximálna rýchlosť by mala presiahnuť 240 km/h.
Druhá generácia PHEV
Pre nový model CUPRA Terramar sú na výber dve verzie pohonu eHybrid: základná s výkonom 150 kW (204 koní) a pre model Veloz s výkonom 200 kW (272 koní), maximum dostupného krútiaceho momentu je 400 Nm, teda o 50 Nm viac ako pri základe. Obidve verzie pohonu eHybrid využívajú nový benzínový štvorvalec 1.5 TSI evo2, elektromotor s výkonom 85 kW (115 k) integrovaný do skrine 6-stupňovej dvojspojkovej prevodovky eDSG a novú lítiovo-iónovú akumulátorovú batériu s využiteľnou kapacitou 19,7 kWh. Nový agregát plug-in hybrid umožňuje dojazd s výlučne elektrickým pohonom vyše 100 km (WLTP). Batéria sa dá nabíjať nielen striedavým prúdom (AC) na verejných nabíjačkách a domovom wallboxe výkonom 11 kW, ale teraz aj zrýchlene jednosmerným prúdom (DC) s výkonom do 50 kW.
Naftové motory pre model Terramar (zatiaľ) nie sú v ponuke, rovnako absentuje najsilnejšia verzia VZ s výkonom 333 koní.
Podvozok
Základom pre jazdnú dynamiku je modulárna stavebnica komponentov s priečne uloženým motorom MQB Evo koncernu Volkswagen. Na prednej náprave sú tlmičové vzpery McPherson so spodnými priečnymi ramenami a priečnym skrutným stabilizátorom, vzadu sú viacprvkové závesy. Obidve nápravy sú odpružené vinutými pružinami, športový podvozok so svetlou výškou zníženou o 10 mm je štandardom pre všetky verzie pohonných jednotiek. CUPRA Terramar má kvôli odlišným tlmičovým vzperám modifikovanú geometriu prednej nápravy s väčším negatívnym odklonom kolies, zabezpečujúcim lepšiu priečnu adhéziu predných kolies a vyššiu rýchlosť v zákrute. Okrem toho sú na prednej náprave nové spodné ramená s optimalizovanou elasto-kinematikou pre bezprostrednejšiu reakciu riadenia a agilnejšie zatáčanie vozidla.
Štandardné progresívne riadenie s variabilným prevodom a variabilným účinkom posilňovača podľa rýchlosti má vodičovi poskytovať výbornú spätnú väzbu a umožňovať presné ovládanie vozidla. Jazdnú dynamiku modelu CUPRA Terramar ďalej zlepšuje nová generácia adaptívnych tlmičov pruženia DCC (Dynamic Chassis Control) s dvoma ventilmi v každom tlmiči pruženia pre oddelenú reguláciu charakteristiky tlmiča pri kompresii a odskoku.
Charakter modelu CUPRA Terramar si vodič môže špecificky prispôsobiť prepínačom jazdných režimov. K dispozícii sú režimy Comfort, Performance, CUPRA (pre verzie VZ), Offroad (pre verzie s pohonom všetkých kolies) a Individual, ktoré poskytujú širokú škálu vyladení vozidla pre rozličné prevádzkové podmienky. Pri všetkých motoroch sa dá elektronický stabilizačný systém ESC prepnúť do režimu Sport s vyšším prahom zásahu a pri verziách VZ (2.0 TSI s výkonom 195 kW/265 k a eHybrid s výkonom 200 kW/272 k) sa ESC dá dokonca aj úplne vypnúť (ESC Off).
CUPRA Terramar má podľa zvolenej motorizácie štandardne buď 18-palcové kolesá s pneumatikami širokými 235 mm (1.5 eTSI s výkonom 110 kW/150 k, 2.0 TSI a eHybrid s výkonom 150 kW/204 k) alebo 19-palcové kolesá s pneumatikami širokými 255 mm (VZ 2.0 TSI s výkonom 195 kW/265 k a VZ eHybrid s výkonom 200 kW/272 k). Na želanie môže mať CUPRA Terramar aj 20-palcové kolesá s pneumatikami širokými 255 mm pre ešte dynamickejšie jazdné vlastnosti.
Okrem toho dve najvýkonnejšie verzie modelu CUPRA Terramar VZ (2.0 TSI s výkonom 195 kW/265 k a eHybrid s výkonom 200 kW/272 k) môžu byť na želanie vybavené vysoko výkonnými brzdami Akebono. Tieto brzdy majú na prednej náprave väčšie perforované a ventilované kotúče (375 x 36 mm) oproti štandardným (340 x 36 mm) pre väčší brzdný výkon a lepšiu odolnosť voči namáhaniu.
CUPRA Terramar je kompaktným SUV s rozmermi 4.519 mm na dĺžku, 1.584 mm na výšku, 1.863 mm na šírku. Rázvor osí kolies má hodnotu 2.681 mm. Základný objem batožinového priestoru má hodnotu až 602 litrov.
Interiér
Nová architektúra palubnej dosky je orientovaná na vodiča, základným kontaktným prvkom je pre vodiča multifunkčný športový volant CUPRA so satelitnými tlačidlami a s pádlami na manuálne radenie prevodových stupňov.
Ovládanie dvojspojkovej prevodovky DSG je premiestnené do pravej páčky na stĺpiku riadenia.
Vodič a spolujazdec vpredu sedia na štandardných škrupinových športových sedadlách s integrovanými opierkam hlavy.
V stredovej konzole sú priestorovo úsporne integrované všetky fyzické tlačidlá a ovládač elektrickej parkovacej brzdy, väčšina plochy je využitá na odkladacie priestory.
Kokpit vodiča je plne digitalizovaný. Obsahuje nové, zdokonalené užívateľské rozhranie HMI tvorené konfigurovateľnou obrazovkou digitálneho združeného prístroja pred vodičom a veľkým dotykovým displejom systému infotainmentu s uhlopriečkou 32,8 cm (12,9“) s osvetlenými digitálnymi posúvačmi na spodnej hrane rámu. Zobrazovacie prvky dopĺňa head-up displej premietajúci informácie priamo na predné okno do zorného poľa vodiča.
Systém infotainmentu má pre jednoduchšie ovládanie nové menu s osobitnými lištami App Bar na hornom a Clima Bar na spodnom okraji obrazovky hlavného menu. Spodná lišta Clima Bar obsahuje ikony ovládania klimatizácie, ktoré sú neustále zobrazené. Obrazovka sa okrem toho dá jednoducho individualizovať podľa preferencií vodiča. Všetky funkcie vozidla sú prístupné jedným klikom, čím sa stiera rozdiel medzi fyzickou a digitálnou interakciou.
Špeciálna edícia na úvod
CUPRA Terramar vzdáva svojim menom hold historickému pretekovému okruhu (Autòdrom de Sitges-Terramar), na ktorom sa značka zrodila v roku 2018 a kompletizuje modelové portfólio značky.
Značka CUPRA spolu s predstavením nového modelu uvádza aj limitovanú špeciálnu edíciu „Terramar America’s Cup“, z ktorej vznikne približne 1300 exemplárov s jedinečným dizajnom vytvoreným na oslavu spolupráce s organizáciou jachtárskej regaty America’s Cup.
Limitovaná edícia CUPRA Terramar America’s Cup bude k dispozícii výlučne ako verzia VZ s benzínovým motorom 2.0 TSI s výkonom 195 kW (265 k) a pohonom všetkých kolies alebo s pohonom plug-in hybrid (eHybrid) s výkonom 200 kW (272 k) a pohonom predných kolies v laku karosérie Enceladus Grey Matt, táto farba bude najskôr exkluzívne dostupná iba pre túto verziu.
Ďalšími špecifickými prvkami sú 20-palcové čierne disky kolies z ľahkej zliatiny a logo America’s Cup vytvorené laserom na druhých stĺpikoch karosérie. V čiernom interiéri Moonslate sú kožené poťahy s logom America’s Cup na predných sedadlách, zvýrazňujúce exkluzivitu limitovanej série.
Uvedenie modelu Terramar na slovenský trh očakávame ešte v priebehu tohto roka.
Autor: Miro Vilím, Zdroj: CUPRA