Automobilka Honda sa lúči so svojim ikonickým ostrým hatchbackom špeciálnou edíciou predznamenávajúcou koniec predaja... v Európe. Ultimate Edition je určená práve pre trhy Európskej únie.
Výnimočný model je striktne limitovaný na 40 kusov a bude sa predávať popri štandardných verziách až do vyčerpania európskych kvót. Ukončenie predaja modelu Civic Type R je naplánované v priebehu roka 2026, špeciálna edícia už nepochybne pozná svojich majiteľov.
Slovenský cenník platný od 1. januára 2025 začína na sume 61.490,- EUR (Type R), pre výbavu S je cena 69.990,- EUR. Slovenské ceny limitovanej edície nepoznáme, no príplatok k štandardnej verzii začínajúcej vo Veľkej Británii na sume 51.905 £ je 6.000 libier šterlingov, čo znie ako férová cena.
Súčasťou štandardnej výbavy je totiž aj karbónová sada (na Slovensku za príplatok 4.210,- EUR) obsahujúca zadné krídlo, prahové lišty a obloženie stredovej konzoly a balík prídavného osvetlenia (slovenská cena 1.055,- EUR) zvýrazňujúci vybrané prvky interiéru vrátane obloženia dverí, držiaka na poháre, stredovej konzoly, priestoru na nohy a priestoru pod sedadlom. Súčasťou balíku osvetlenia je aj projektor loga Type R, ktorý sa aktivuje otvorením predných dverí.
Ako špeciálne poďakovanie dostanú majitelia jedinečný darčekový box s očíslovaným emblémom – od 1 do 40 – a karbónovým krúžkom na kľúče spolu s koberčekmi vyrobenými na mieru a autoplachtou.

Výkon motora 2,0 VTEC Turbo sa žiadnym spôsobom nezmenil a poskytuje rovnakých 242 kW (329 koní) pri 6.500 otáčkach za minútu, maximum krútiaceho momentu 420 Nm je dostupné v rozsahu od 2.500 do 4.000 otáčok za minútu.
Prenos výkonu na kolesá prednej nápravy pochopiteľne zabezpečuje výlučne precízna manuálna šesťstupňová prevodovka. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá len 5,4 sekundy, maximálna rýchlosť automobilka udáva hodnotou 275 km/h.
Honda Civic Type R Ultimate Edition je vyvrcholením 28 rokov histórie vysokovýkonných hatchbackov a prichádza v charakteristickej farbe Championship White s čiernou strechou a červenými polepmi na kapote a na bočných stranách vozidla.
Šesť generácií vysokootáčkového konceptu
História modelu Civic Type R sa začala písať v Japonsku s modelom EK9 postaveným na základoch šiestej generácie modelu Civic. Prvá generácia sa vyrábala v rokoch 1997 až 2000, vyrobilo sa približne 16.000 kusov. Oficiálne bola dostupná len na domácom japonskom trhu, no samozrejme si našla cestu aj do Veľkej Británie.
Atmosférický štvorvalcový motor B16B disponujúci technológiou DOHC VTEC a objemom 1,6 litra mal výkon 185 koní pri 8.200 ot/min. a skromných 160 Nm pri 7.500 ot./min, ktorý na predné kolesá prenášala päťstupňová prevodovka.
V roku 1999 predstavila spoločnosť Spoon Sport pretekársku verziu N1, ktorej motor B16B mal obmedzovač posunutý z 8.400 na 11.000 otáčok za minútu.
Druhá generácia modelu Civic Type R s označením EP3 sa predávala v rokoch 2001 až 2005 a bola prvou oficiálne dostupnou aj v krajinách kontinentálnej Európy. Vyrábala sa výlučne v anglickom Swindone a to nielen v európskej špecifikácii, ale aj pre japonský trh.
Zatiaľ čo európska verzia s dvojlitrovým atmosférickým motorom K20A2 s technológiou i-VTEC disponovala výkonom 147 kW (200 koní), tá pre japonský trh (JDM) mala vo verzii K20A výkon až 158 kW (215 koní). Motory určené pre JDM sa skladali v Japonsku a dopravovali sa do Anglicka na finálnu montáž.
V poslednom roku výroby (2005) sa Civic Type R pre európsky trh ponúkal aj v modrej farbe Vivid Blue Pearl, vyrobilo sa len 132 kusov s výlučne ľavostranným riadením. Z druhej generácie sa vyrobilo 25.798 kusov, z čoho sa v Európe predalo 24.334 kusov, Japonsko dostalo 1.464 kusov.
Tretia generácia s označením FN2 (pre Európu) sa ako trojdverový hatchback predávala v rokoch 2007 až 2011. Japonská verzia, resp. verzia určená pre ázijské trhy bola štvordverovým sedanom a niesla označenie FD2. Jej dvojlitrový motor K20A i-VTEC mal výkon 165 kW (225 koní). Z japonskej verzie FD2 sa do konca produkcie v auguste 2010 vyrobilo 14.062 kusov.
Od jesene 2010 však bola aj v Japonsku dostupná verzia FN2 s drobnými zmenami, avšak európskou špecifikáciou motora K20Z4. Ten mal výkon 148 kW (201 koní) pri 7.800 otáčkach za minútu a 193 Nm pri 5.600 ot/min., čo spolu s nárastom hmotnosti znamenalo zhoršenie dynamických parametrov. Fanúšikov značky nepotešil ani prechod z viacprvkovej zadnej nápravy na jednoduchú s torznou priečkou.
Z modelu FN2 sa vyrobilo 29.039 kusov, z toho bolo 13.514 kusov s pravostranným riadením pre Veľkú Britániu, 8.378 kusov s ľavostranným riadením pre kontinentálnu Európu a ďalšie s pravostranným riadením boli určené pre Japonsko (3.510 kusov) a Austráliu (2.285 kusov); zvyšok bol určený pre vybrané africké a ázijské trhy.
V roku 2015 sa v karosérii päťdverového hatchbacku predstavila štvrtá generácia modelu Civic Type R s označením FK2. Medzinárodnú jazdnú prezentáciu automobilka usporiadala na Slovensku a Civic Type R štvrtej generácie si teda novinári mohli vyskúšať aj na Slovakiaringu.
Atmosférický dvojliter vystriedal prvý turbo motor K20C1 s výkonom 228 kW (310 koní) pri 6.500 otáčkach za minútu, maximum krútiaceho momentu 400 Nm bolo dostupné od 2.500 do 4.500 otáčok za minútu.
Model FK2, tentoraz už s viacprvkovou zadnou nápravou, sa vyrábal len do roku 2017, sedemstopäťdesiat kusov sa vraj dostalo aj do Japonska.
Piata generácia s označením FK8 sa vyrábala v rokoch 2017 až 2021, opäť výlučne v anglickom Swindone.
Motor K20C1 turbo mal pre európske a japonský trh výkon 235 kW (320 koní) a s rýchlosťou 272 km/h sa táto generácia stala doposiaľ najrýchlejšou.
Nielen v priamke, ale aj na legendárnej Severnej slučke Nürburgringu, kde s časom 7:43,80 min. (oproti predchádzajúcej generácii čas rýchlejší o takmer 7 sekúnd) dosiahol rekord pre vozidlá s predným pohonom.
Šiesta generácia FL5 sa vyrába od roku 2022 a bude poslednou so spaľovacím motorom, minimálne pre Európu.
Autor: Miro Vilím, Foto: Honda