Veľkonočné Jeep Safari pokračuje vo svojej dlhoročnej tradícii predstavením siedmich nových konceptov, päť z nich je priamo od automobilky Jeep a dva má na svedomí divízia Jeep Perfromance Parts by Mopar (JPP).
Jeep Safari odštartovalo v roku 1967 ako jednodňová akcia pod záštitou Moabskej obchodnej komory a postupom času sa vyvinula až do dnešnej podoby deväťdňového eventu. Všetky výlety štartujú v meste Moab v Utahu, vyvrcholením je Veľká sobota počas Veľkonočného víkendu.
Easter Jeep Safari je podujatie určené najmä pre fanúšikov značky Jeep, ale zúčastňujú sa aj priaznivci iných offroadov. Automobilka Jeep si pre tento rok opäť pripravila niekoľko jedinečných konceptov.
Americký Jeep pokračuje vo svojej misii Zero Emissions Freedom a popri exemplároch so spaľovacími motormi predstavila aj plne elektrický a hybridný koncept.
Jeep Wrangler Magneto 2.0 Concept
Nový Wrangler Magneto nadväzuje na minuloročný koncept prvého plne elektrického modelu Jeep. Verzia 2.0 má špecifický elektrický motor s axiálnou geometriou s výkonom 633 koní a silou až 1.152 Nm.
Prenos výkonu na všetky štyri kolesá s dvadsaťpalcovými diskami a štyridsaťpalcovými pneumatikami zabezpečuje šesťstupňová manuálna prevodovka so skráteným prvým prevodom (z 5.13 na 3.36).
Štyri batérie majú kapacitu 70 kWh. Osemsto voltová architektúra elektrického pohonu a maximum 600 Ampérov dostupných až po dobu desiatich sekúnd umožňuje šprint z nuly na 60 mph (96 km/h) za 2 sekundy.
Pre vytvorenie priestoru na umiestnenie batérií bol rázvor dvojdverového Jeepu Wrangler natiahnutý o 12 palcov (30,48 cm), čo si vyžiadalo kompenzáciu zvýšením svetlej výšky o 3 palce (7,62 cm).
Offroadový balík dopĺňa predná náprava Dynatrac 60 Pro-Rock, zadná náprava Dynatrac 80 Pro-Rock so stálym prevodom 5.38 a uzávierkami predného a zadného diferenciálu.
Jeep Grand Cherokee Trailhawk 4xe Concept
Základom pre tento koncept je sériová podoba modelu Grand Cherokee Trailhawk 4xe, ktorého pohon zabezpečuje prepĺňaný dvojlitrový štvorvalcový motor a dva elektromotory s celkovým systémovým výkonom 380 koní a silou 637 Nm. Prenos výkonu na všetky štyri kolesá zabezpečuje osemstupňová automatická prevodovka TorqueFlite. Adaptívne vzduchové odpruženie Jeep Quadra-Lift dopĺňajú odpojiteľné stabilizátory.
Okrem špeciálnej farebnej kombinácie, ktorej základom je farba Industrial Blue a Lagoon Blue (ťažné háky), strešného nosiča a potiahnutia strechy odolným materiálom sú najväčšou vizuálnou zmenou dvadsaťpalcové disky kolies obúvajúce 37 palcové terénne pneumatiky.
Automobilka označuje Grand Cherokee Trailhawk 4xe za najschopnejší Grand Cherokke všetkých čias, slávny Rubicon Trail prešiel celý v čisto elektrickom režime.
Dobrá správa na záver, Grand Cherokee Trailhawk 4xe by sa mal oficiálne dostať aj na európske trhy, vrátane toho slovenského.
Jeep ’41 Concept
Olivová farba a číselné označenie sú jasným odkazom na Willys MB, prvý armádny Jeep, ktorý v roku 1941 založil tradíciu pohonu všetkých štyroch kolies.
Základom pre Štyridsaťjednotku je Wrangler 4xe, teda model s rovnakým pohonným ústrojenstvom ako predchádzajúci Grand Cherokee, elektrický dojazd však predstavuje len 33 kilometrov.
Jeep ’41 Concept je vďaka lift kitu od JPP zdvihnutý o 2 palce (5,08 cm) a je posadený na sedemnásťpalcových kolesách Fifteen52 obúvajúcich 35 palcové terénne pneumatiky.
Jeep Rubicon 20th Anniversary Concept
Ikonický off-road dostal meno po jednom z najnáročnejších trailov a už dvadsať rokov je pevnej súčasťou ponuky automobilky Jeep. V roku 2002 sa predstavil sen všetkých fanúšikov nespevnených ciest a terénu. Priamo z fabriky dostali dvojdverový Jeep Wrangler špeciálne upravený na jazdu v teréne, vrátane náprav Dana 44, prednej a zadnej uzávierky, odpojiteľných stabilizátorov, ochrany prahov a 31 palcových terénnych pneumatík. A to všetko s plnou zárukou.
Základom pre výročný kocept Rubiconu je doposiaľ najsilnejší Wrangler Rubicon 392, ktorý pod kapotou ukrýva vidlicový osemvalec HEMI s objemom 6,4 litra a výkonom 350 kW (476 koní) a silou 637 Nm, čo sériovému Rubiconu 392 umožňuje zrýchliť z nuly na 60 mph za 4,5 sekundy.
Koncept je doplnený aktívnym výfukovým systémom, ktorý je možné prepnúť z režimu „divoký“ do režimu „poburujúci“.
Lepšiu priechodnosť v teréne zabezpečuje 2 palcový lift kit od JPP a 17 palcové kolesá od Moparu obúvajúce 37 palcové terénne pneumatiky.
Jeep Bob Concept
Bob nedostal meno po jednom z mimoňov, hoci... „bobbing“ je populárny trend skracovania zadného previsu pickupov za účelom zlepšenia zadného nájazdového uhla a tým aj priechodnosti terénom. Bob tak predstavuje medzistupeň medzi klasickým modelom Wrangler a modelom Gladiator Rubicon, z ktorého vychádza.
Okrem skrátenia zadného previsu o jednu stopu (30,48 cm) prišiel Bob o všetky dvere a B-stĺpiky. Perforovaná strecha je potiahnutá plátnom v oranžovej farbe.
Špeciálne nárazníky z ocele vylepšujú nájazdové uhly a svojou robustnosťou majú vydržať aj drsné zaobchádzanie v teréne. Schopnosti v teréne vylepšuje aj 3 palcový lift kit, nápravy Dynatrac Pro-Rock 60 a masívne 40 palcové pneumatiky obuté na 20 palcových beadlock diskoch.
Boba poháňa trojlitrový vidlicový šesťvalec Eco-Diesel s výkonom 194 kW (264 koní) a silou 600 Nm kombinovaný s osemstupňovou automatickou prevodovkou TorquFlite 8HP75 kalibrovanou na radenie pri nízskych otáčkach. Kapota dostala otvory pre špeciálne sanie od Moparu, ktoré má pomáhať udržať výkon a zlepšiť spotrebu.
Jeep Gladiator D-Coder Concept by JPP
Jeep Gladiator D-Coder je pojazdným katalógom príslušenstva z dielne Jeep Performance Parts a divízie Mopar. Viac ako 35 dielov lakovaných v kontrastnej červenej farbe Maraschino je označených samostatnými QR kódmi, ktoré po naskenovaní otvoria link na internetový obchod Mopar pre špecifický diel, na ktorom nájdu potenciálni zákazníci číslo dielu, jeho presnú špecifikáciu a cenu. Rozšírené QR kódy nachádzajúce sa na prednej kapote a ložnej ploche obsahujú linky na aktuálny katalóg JPP.
Pohon konceptu zabezpečuje štandardný benzínový šesťvalec Pentastar s objemom 3,6 litra a výkonom 212 kW (288 koní), bezpečné nasávanie vzduchu pri brodení zabezpečuje šnorchel umiestnený na pravej strane.
Podvozok doplnený o tlmiče FOX je zdvihnutý o 2 palce, sedemnásťpalcové beadlock kolesá obúvajú 37palcové pneumatiky BFGoodrich KM3.
Zaujímavosťou je čelné sklo z materiálu Gorilla Glass, ktoré je trikrát odolnejšie ako bežné čelné sklo. Aj tento diel si môžete zakúpiť v oficiálnom katalógu.
Jeep Birdcage Concpet by JPP
Tento Gladiator je koncipovaný ako extrémny open-air stroj, ktorého základom je hybridný Wrangler 4xe. Birdcage (Vtáčia klietka) odkazuje na trubkový rám, ktorý nahradil (alebo doplnil) všetky stĺpiky karosérie.
Podvozok je rovnaký ako v prípade D-Codera, teda 2 palcový lift kit je doplnený tlmičmi FOX a sedemnásťpalcové kolesá majú 37palcové terénne pneumatiky.
Zaujímavosťou sú odnímateľné predné blatníky obsahujúce denné svietenie (DRL), ktoré je schválené pre prevádzku na pozemných komunikáciách v 50tich štátoch USA.
Niektoré z prvkov konceptu sa ako príslušenstvo majú dosť do predaja v bližšie nešpecifikovanom časovom horizonte.
Popri sedmičke nových konceptov sa na Easter Jeep Safari 2022 objavia aj koncepty z minuloročnej výstavy SEMA 2021: sedemmiestny Jeep Wrangler Overlook Concept, prerobená vojenská sanitka Kaiser Jeep M725 Concept a ďalšia variácia na tému Wrangler - Jeep Wrangler 4xe Concept.
Koncepty zo SEMA 2021 nájdete vo veľkej fotogalérii v úvode tohto článku.
Autor: Miro Vilím, Zdroj: Jeep