Miro Vilím

29.03.2023

Lamborghini

Automobilka Lamborghini tento rok oslavuje 60. výročie a úplne nový model Revuelto začína novú, elektrifikovanú éru.


Predstavenie nového modelu prichádza práve v čase, keď sa zákaz predaja vozidiel so spaľovacími motormi (resp. inými motormi ako tými s nulovými emisiami) od roku 2035 javí ako definitívny. Výnimka umožňujúca predaj nových vozidiel poháňaných syntetickými palivami nahráva práve drahým superšportom.

Revuelto automobilka označuje ako High Performance Electrified Vehicle, základom jeho pohonného ústrojenstva je spaľovací motor doplnený tromi elektromotormi. S rovnakou koncepciou prišla už v roku 2015 Honda NSX druhej generácie, v roku 2019 nasledovalo Ferrari SF90 Stradale. Obidve spomínané autá však majú spaľovací motor prepĺňaný dvojicou turbodúchadiel, Revuelto je jedinečné atmosférickým motorom.       

Výkon spaľovacieho motora V12 s objemom 6,5 litra je 606 kW (825 koní) pri 9.250 ot/min., maximum krútiaceho momentu 725 Nm je dostupné pri 6.750 otáčkach za minútu. Červené pole otáčkomera začína až na hodnote 9.500 otáčok za minútu! A to rozhodne nie je na objemný dvanásťvalec zlá hodnota. Elektrické pohonné jednotky na prednej náprave majú spoločne výkon 220 kW pri 3.500 otáčkach za minútu, zadný elektrický motor umiestnený v skrini dvojspojkovej osemstupňovej automatickej prevodovke má výkon 110 kW dosahovaný pri 10.000 otáčkach za minútu, hodnota krútiaceho momentu je 150 Nm. Celkový systémový výkon je pri optimálnych podmienkach až 746 kW (1.015 koní).

Kapacita battery packu umiestneného v strede vozidla pozdĺžne je mizivých 3,8 kWh a na rozdiel od kapacitora použitého v modely Sián je batéria typu li-ion. Čisto elektrický dojazd autoobilky síce v tlačovej správe neudáva, ale s ohľadom na kapacitu batérie sa bude pohybovať v nízkych desiatkach kilometrov (približne 15 kilometrov). Dobíjanie batérie trvá cez palubnú nabíjačku umiestnenú v prednom batožinovom priestore približne 0,5 hodiny, ale spaľovací motor ju dobije už za 6 minút. Nie, tento postup nie je príliš eco-friendly. 

 

 

 

Lamborghini Revuelto

Automobilka udáva výkonovú hmotnosť 1,75 kg na jedného koňa, suchú hmotnosť ale definuje hodnotou 1.772 kg, správny prepočet by teda mal byť 1,77 kg/k. Ako je na tom s hodnotami priamy predchodca, Aventador LP780-4 Ultimae? Výkon 574 kW (780 koní) pri 8.500 ot./min, maximum krútiaceho momentu 720 Nm pri 6.750 ot./min., suchá hmotnosť 1.550 kg a výkonová 1,99 kg/k.

Lamborghini Revuelto

Revuelto zrýchľuje z nuly na 100 km/h za 2,5 sekundy, maximálna rýchlosť je viac ako 350 km/h (Aventador Ultimae za 2,8 s, Vmax 355 km/h). Predpokladaná hodnota zrýchlenie z nuly na 200 km/h má byť pod hranicou 7 sekúnd.

Lamborghini Revuelto

Podstatný nárast systémového výkonu Revuelta je vykúpený vyššou hmotnosťou (plus 222 kg) a dynamické parametre v priamke sú teda porovnateľné. Hoci má Revuelto o centimeter širšie runflatové pneumatiky Bridgestone Potenza Sport (265/35 ZR20 vpredu, 365/30 ZR21 vzadu), nie je pravdepodobné, že by to kompenzovalo väčšiu zotrvačnosť podstatne ťažšieho auta. Chvályhodným počinom je možnosť kúpy zimných pneumatík Bridgestone Blizzak LM-005. Zimné radovánky umožňuje pohon všetkých kolies, ktorý však už nie je mechanický. Prednú nápravu poháňajú výlučne dva elektromotory, každý s hmotnosťou len 18,5 kg, umožňujúce vektorovanie sily bez použitia keramických bŕzd s rozmerom 410x38 mm vpredu a 390x32 mm vzadu.

Lamborghini Revuelto

Ďalšie technické zaujímavosti? Motor je síce naďalej uložený pozdĺžne, avšak oproti predchodcovi je otočený o 180 stupňov, pretože nová prevodovka je uložená priešne až za motorom. Oficálne je označovaná ako E-DCT, nakoľko jej súčasťou je elektromotor, ktorý zároveň slúži ako štartér a generátor elektrickej energie. Zadný elektrický motor môže poháňať zadné kolesá nielen ako výpomoc pre spaľovací motor, ale aj samostatne, čo v spolupráci s pohonom predných kolies prostrednástvom dvoch elektromotoroch umožňuje čisto elektrický pohon všetkých štyroch kolies.   .

Lamborghini Revuelto

Podľa zdrojov automobilky má mať Revuelto o 30 percent nižšie emisie ako Aventador pri o 30 percent vyššom výkone. Kladiem si otázku, koľko emisií by Lamborghini ušetrilo redukciou hmotnosti o povedzme 200 kg oprori Aventadoru?  

Lamborghini Revuelto

Ak by som teda mal odpovedať na otázku, či nás tisíc a pätnásť koní teší, odpoviem bez váhania nie. Dôvodom je nezmyselne vyššia hmotnosť a tým aj reálna vyššia spotreba pri záťaži a predovšetkým, nemali by byť superšporty čo najľahšie? Automobilky im, vraj v snahe vyhovieť emisným predpisom, pridávajú elektromotory a kilá navyše, ale ide to aj inak. Žiarivým príkladom je GMA T.50 s hmotnosťou 986 kilogramov, výkonom 663 koní a výkonovou hmotnosťou 1,487 kg/k...

Autor: Miro Vilím, Zdroj: Lamborghini   


Podobné články

Nová Škoda Kodiaq RS

V januári sme už vedeli, že nová Škoda Kodiaq dostane namiesto naftového biturba benzínový motor 2,0 TSI. Automobilka však nevyslyšala naše volanie po výkone tristo koní a v apríli oficiálne potvrdila benzínový dvojliter s výkonom „len“ 245 koní. Sklamanie? Zisťovali sme to vo francúzskych Alpách.

Porsche 718 Cayman GT4 RS

Prečo ste GT4 RS postavili až teraz? Andreas Preuninger, šéf vývoja GT modelov Porsche odpovedal, že práve teraz nastala tá správna chvíľa.

Toyota GRMN Yaris a GR GT3 Concept

Toyota predstavila na podujatí Tokyo Auto Salon 2022 dve horúce novinky, ktoré potešia všetkých petrolistov. 

Gordon Murray Automotive T.33

Tvorca legendárneho McLarenu F1, Gordon Murray, dnes predstavuje svoj druhý superšport pod vlastnou značkou. Po modeloch T.50 a T.50s Niki Lauda ide opäť o vozidlo poháňané dvanásťvalcovým atmosféricky plneným motorom.

TOP 5 pre rok 2022 – BMW M240i xDrive

Minulý rok nám predstavil veľké množstvo športových áut nielen v tých najvyšších priečkach automobilového reťazca, ale aj v kompaktnej triede, ktorá je cenovo prístupnejšia širšiemu okruhu fanúšikov.

Nový T-Roc R s rodinou – Bestseller ešte lepší

Volkswagen T-Roc sa po svojom uvedení na trh v roku 2017 stal mimoriadne úspešným modelom. Celosvetovo sa ho predalo viac ako 1 milión kusov, na slovenskom trhu to bolo takmer 4000 exemplárov.

JOKER pre rok 2022 – Toyota GR86

V predchádzajúcich článkoch sme vám postupne predstavili päť noviniek, ktorých uvedenie na slovenský trh s veľkou radosťou očakávame v tomto roku.

Jeep Easter Safari 2022

Veľkonočné Jeep Safari pokračuje vo svojej dlhoročnej tradícii predstavením siedmich nových konceptov, päť z nich je priamo od automobilky Jeep a dva má na svedomí divízia Jeep Perfromance Parts by Mopar (JPP).

Honda Civic Type R 2023

Nová Honda Civic Type R ako posledný model japonskej automobilky s výlučne spaľovacím motorom na európskom trhu pozná svoju oficiálnu cenu. Očakávali sme, že to nebude lacné, ale aj tak je cenovka brutálna, rovnako ako výkony najlpšieho ostrého hatchbacku s pohonom predných kolies. 

Značka CUPRA v roku 2022 zvýšila predaj na Slovensku o 99 percent, kráľom je Formentor

Mnohým sa zdal nápad, postaviť v rámci automobilky SEAT novú samostatnú značku, odsúdený na neúspech. Opak je pravdou.