V januári sme už vedeli, že nová Škoda Kodiaq dostane namiesto naftového biturba benzínový motor 2,0 TSI. Automobilka však nevyslyšala naše volanie po výkone tristo koní a v apríli oficiálne potvrdila benzínový dvojliter s výkonom „len“ 245 koní. Sklamanie? Zisťovali sme to vo francúzskych Alpách.
Jazda
Nová motorizácia Kodiaqu RS je ľahšia o 60 kg a už len táto informácia musí vysvetliť všetko potrebné. Vďaka nižšej hmotnosti na prednej náprave získal Kodiaq RS viac chuti do zatáčania a s trochou odvahy si s ním veľmi dynamicky zajazdíte aj na úzkych francúzskych priesmykoch. Nielen v úzkych vracákoch, ale aj v plynulej sérii zákrut oceníte sériové progresívne riadenie. Čo sa deje pod prednými kolesami budete síce vnímať viac cez výborné športové sedačky, ale riadenie je presné a mieru asistencie posilňovača si viete nastaviť v režime Individual.
Keď už budete v nastaveniach, ten umelý zvuk dohrávaný aj do reproduktorov si môžete vypnúť úplne a podvozok odporúčam prepnúť do režimu Comfort. Adaptívne tlmiče v najmäkšom nastavení dovolia pracovať s prenosom váhy a zároveň aj v kombinácii so sériovými dvadsaťpalcovými kolesami SAGITARIUS s pneumatikami s rozmerom 235/45 R20 poskytujú veľmi dobrý jazdný komfort. Nemusíte sa báť ani nadmernej hmotnosti diskov, perforovaná aerodynamická výplň je z plastu a dá sa jednoducho demontovať. Jazdný komfort na rozdiel od iných koncernových áut neruší ani buchot od kolies pri prejazde nerovností, naladenie podvozka sa tentoraz naozaj vydarilo.
Jazdnú stabilitu stráži elektronika, ktorá ani v režime ESC Sport nedovolí zásadné stáčanie vozidla v priamom smere. Je to škoda, potenciál podvozku sľubuje viac. Na druhej strane Kodiaq RS nie je žiadny hothatch a s ohľadom na predpokladaný profil zákazníka nikomu nebude plne vypínateľná stabilizácia chýbať.
Automobilka vo svojich technických údajoch neuvádza priemer brzdových kotúčov, ale s ohľadom na ich veľmi slušný účinok odhadujem rovnaký rozmer ako má rovnako motorizované Tarraco FR, teda 340 mm vpredu a 310 mm vzadu.
Sedemstupňové DSG s motorom spolupracuje v oboch režimoch bez zásadných výhrad, v prípade potreby si vodič vie pomôcť radiacimi páčkami pod volantom. Ako je koncernovým zvykom, DSG nepodrží zaradený prevodový stupeň v obmedzovači a odradí nahor, ale toto je vec, ktorá majiteľov Kodiaqu RS rozhodne nebude vyrušovať.
Motorizácia
Dvojlitrový benzínový motor 2,0 TSI poskytuje svoj výkon 245 koní v rozsahu od 5.250 do 6.000 otáčok za minútu, maximálna hodnota krútiaceho momentu 370 Nm je dostupná v širokom pásme od 1.600 do 4.300 otáčok za minútu. Predchodca mal 240 koní pri 4.000 ot/min. a maximum krútiacceho momentu 500 Nm bolo dostupných v rozsahu od 1.750 do 2.500 otáčok za min.
Vďaka sedemstupňovej automatickej prevodovke DSG a pohonu všetkých kolies trvá zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 6,5 sekundy (resp. 6,6 pre sedemmiestnu verziu), maximálna rýchlosť je 234 km/h (233 km/h pre sedemmiestnu verziu). Pre porovnanie, naftový predchodca mal zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 6,9 / 7 sekúnd a maximálnu rýchlosť 225, resp. 224 km/h.
Ešte zaujímavejší je teoretický údaj o kombinovanej spotrebe, naftové BiTDI malo v Kodiaqu RS udávanú spotrebu 7,6 – 8,3 litra na 100 km, benzínové TSI by malo skonzumovať v rovnakom kombinovanom režime 8,6 až 8,9 litra na 100 km. Benzínový motor však pritom vykazuje emisie CO2 od 195 do 203 g/km, naftové biturbo na tom bolo horšie (200 – 217). Tabuľkové hodnoty spotreby pri našej prvej jazde však nemôžeme potvrdiť, celkový priemer s dôsledným využívaním dynamiky auto bol na trase 167 kilometrov, s ohľadom na štýl jazdy, akceptovateľných 14,7 litra na 100 km. Pokojný diaľničný presun na letisko pri návrate z miesta eventu si vypýtal len niečo málo cez osem litrov benzínu.
Interiér
Nový Kodiaq RS si ponechal pôvodnú architektúru prístrojovej dosky a to, na rozdiel od sesterských modelov Tiguan a Tarraco, vrátane hardvérových ovládačov klimatizácie. Na vrchnej časti prístrojovej dosky pribudlo ozdobné prešívanie červenou niťou, nový je aj športový trojramenný volant, inak zostalo všetko pri starom (dobrom). Dlháňov potešia vzpery medzi palubnou doskou a stredovým tunelom vyhotovené z mäkčeného plastu, ani pri dlhotrvajúcom kontakte s kolenom sa nedostavia žiadne nepríjemné pocity.
Výborné športové sedadlá s integrovanými opierkami hlavy sú sériovo potiahnuté látkou Suedia, ktorá má imitovať alcantaru, za príplatok 1.477,- EUR dostanete kožený poťah a elektrické ovládanie sedadiel (pre základné sedadlá je to príplatok za 547,- EUR). Tretí rad sedadiel je k dispozícii za príplatok 971,- EUR a čierny látkový strop môžete vylepšiť poťahom Suedia za 675,- EUR.
Virtuálny prístrojový panel s uhlopriečkou 10,25 palcov dostanete sériovo, rovnako ako navigačný systém Columbus s uhlopriečkou 9,2 palca a Sound System Canton s 12 reproduktormi. V každom prípade, aj vďaka dvojitej odkladacej priehradke pred spolujazdcom považujem interiér Kodiaqu RS za najvydarenejší zo všetkých koncernových súrodencov. Vo všeobecnosti môžeme výbavu RS hodnotiť ako veľkorysú, v sérii sú napríklad aj Matrix-LED predné svetlá, ale niekoľko príplatkových prvkov by ste asi chceli doplniť.
Cena
Základná cena slušne vybaveného Kodiaqu RS na slovenskom trhu štartuje na sume 49.900,- EUR, čo je oproti predchodcovi menej o 1.170,- EUR. Z pohľadu novej motorizácie teda kúpite Kodiaq RS výhodnejšie. Nový Kodiaq RS oproti predchodcovi získal aj špecifický predný nárazník, ktorý si už nepomýlite s výbavou Sportline a aj koncovky výfukov sú obidve skutočné. Nepochybujem, že rovnako ako doteraz bude Kodiaq RS mimoriadne úspešnou verziou modelového radu, ale zároveň musím doplniť, že rovnaké pohonné ústrojenstvo (vo výbave FR) získate v sesterskom Tarracu o desať tisíc EUR lacnejšie.
Záver
Nový Kodiaq RS síce prišiel o jedinečnú a charakternú naftovú pohonnú jednotku, ale získal podstatne viac agility pre skutočne dynamickú jazdu a pre niekoho môže byť zaujímavý aj potenciál motora 2,0 TSI pre prípadné úpravy výkonu k hranici 300 koní. Podľa môjho názoru zmena pohonnej jednotky Kodiaqu RS rozhodne prospela, aj keď dynamiku v pozdĺžnom smere tentoraz treba hľadať v otáčkach nad štvortisícovou hranicou.
P.S.
Hoci Kodiaq RS zvládne podľa našej osobnej skúsenosti aj nespevnenú cestu, na oficiálne jazdy v teréne nás s ním nepustili. Komfort adaptívneho podvozka v režime Off Road sme si tak overili v benzínovej verzii 2,0 TSI s výkonom 190 koní a na dvadsaťpalcových diskoch MEROPE. Ani na nespevnenom povrchu a horskej ceste s kameňmi podvozok v závesoch nebúchal a preto automobilka za jeho naladenie musí dostať veľkú pochvalu. Finálne hodnotenie si však necháme na slovenské cesty, ktoré dokážu byť rozbitejšie ako nespevnená cesta vo francúzskych Alpách.
Autor: Miro Vilím / Foto: Škoda