Miro Vilím

20.05.2022

BMW

Mníchovská automobilka oficiálne predstavuje nové BMW M4 CSL. Označenie Coupé Sport Leicht si v celej histórii automobilky vyslúžilo len tretie vozidlo, ktoré je zároveň oslavou a jedným z darčekov pri príležitosti 50. výročia BMW M GmbH.


Prvým BMW s označením CSL bol homologizačný špeciál BMW 3,0 CSL (E9) z roku 1972 s výkonom 151 kW (206 koní) a silou 286 Nm. V roku 2004 nasledovalo medzičasom legendárne BMW M3 CSL s výkonom 264 kW (360 koní) a silou 370 Nm. Výkon síce vzrástol len nepatrne (+ 17 koní), ale DIN hmotnosť klesla o celých 110 kilogramov oproti štandardnému modelu M3 E46.

Za nepriameho predchodcu novinky môžu byť považované BMW M3 GTS (E92) s atmosférickým osemvalcom (330 kW/450 koní, 1.500 kg) a BMW M4 GTS (F82) s prepĺňaným šesťvalcom (368 kW/500 koní a 600 Nm, 1.510 kg).

Nové BMW M4 CSL (G82) chce byť s DIN hmotnosťou 1.625 kg tiež „Leicht“, oproti aktuálnej generácii M4 je to o celých 100 kilogramov menej. V porovnaní s predchodcami ale nejde o žiadnu mušiu váhu.

BMW M4 CSL

Úspora hmotnosti bola dosiahnutá okrem iného demontážou zadných sedadiel a bezpečnostných pásov, integrovaním prepážky medzi kabínou a batožinovým priestorom (mínus 21 kg), montážou škrupinových sedadiel sa oproti klasickým sedadlám v M4 Competition ušetrilo 24 kg. Znížením množstva zvukovej izolácie sa ušetrilo približne 15 kilogramov. Predná kapota, strecha a veko batožinového priestoru sú vyrobené z plastov vystužených uhlíkovými vláknami (CRFP) čo ušetrilo približne 11 kilogramov. Ďalšie kilá usporili nové odľahčené komponenty podvozku, štandardne dodávané keramické brzdy s rozmerom 400x38 mm vpredu a 380x28 mm vzadu a titánový zadný tlmič výfukovej sústavy.  

BMW M4 CSL

Výkon radového šesťvalca vzrástol o 30 kW (40 koní) na výslednú hodnotu 405 kW (550 koní) pri 6.250 otáčkach za min. Maximálna hodnota krútiaceho momentu zostala nezmenených 650 Nm, je však dostupná v širšom pásme otáčok (od 2.750 do 5.950 otáčok/min.).

BMW M4 CSL

Vďaka osemstupňovej automatickej prevodovke M Steptronic zrýchľuje odľahčené kupé z nuly na 100 km/h za 3,7 sekundy (mínus 0,2 sekundy). Zrýchlenie z nuly na 200 km/h trvá 10,7 sekundy (mínus 1,8 sekundy oproti BMW M4 Competition). Maximálna rýchlosť je 307 km/h.     

BMW M4 CSL

Nové BMW M4 CSL je s časom 7 min. 20,207 s (celé kolo s dĺžkou 20,832 km, kratšia verzia bez rovinky T13 s časom 7 min. 15,677 s) zároveň najrýchlejším BMW na Severnej slučke okruhu Nürburgring.     

BMW M4 CSL

Štandardne dodávaná funkcia M Traction Control so špecifickým naladením pre používanie na okruhu umožňuje vodičovi nastaviť si individuálne hraničné hodnoty pre obmedzenie preklzu kolies. Na suchom povrchu pomáhajú nastavenia systému M Traction Control na hodnoty 1 až 5 vodičovi jazdiť kontrolovanými driftmi. Úrovne 6 až 10 sú založené na aplikácii vyvinutej pre pretekárov cestovných automobilov a berú do úvahy podmienky povrchu a teplotu pneumatík tak, aby sa maximalizovala trakcia a smerová stabilita.

BMW M4 CSL

Adaptívne odpruženie je dodávané sériovo, podvozok je znížený o 8 mm oproti modelu M4 Competition. Štandardne sa dodávajú aj špeciálne kované M disky kolies z ľahkej zliatiny v exkluzívnom dizajne s priečnymi lúčmi (19 palcov na prednej náprave a 20 palcov vzadu). Sú obuté do vysokovýkonných pneumatík Michelin Pilot Sport Cup 2 R špeciálne vyvinutých pre tento špeciálny model s rozmermi 275/35 ZR19 (vpredu) a 285/30 ZR20 (vzadu).

BMW M4 CSL

Ak chcete mať nové CSL v garáži, s objednávkou neváhajte, vyrobí sa ich len 1.000 exemplárov. Oficiálna cena zatiaľ nebola zverejnená, podľa magazínu Pistonheads je však tá britská na úrovni 128.820,- £. Cena v kontinentálnej Európe teda môže presiahnuť sumu 150.000,- EUR. 

 

Autor: Miro Vilím, Foto: BMW

 

 

 


Podobné články

Nová Škoda Kodiaq RS

V januári sme už vedeli, že nová Škoda Kodiaq dostane namiesto naftového biturba benzínový motor 2,0 TSI. Automobilka však nevyslyšala naše volanie po výkone tristo koní a v apríli oficiálne potvrdila benzínový dvojliter s výkonom „len“ 245 koní. Sklamanie? Zisťovali sme to vo francúzskych Alpách.

Porsche 718 Cayman GT4 RS

Prečo ste GT4 RS postavili až teraz? Andreas Preuninger, šéf vývoja GT modelov Porsche odpovedal, že práve teraz nastala tá správna chvíľa.

Toyota GRMN Yaris a GR GT3 Concept

Toyota predstavila na podujatí Tokyo Auto Salon 2022 dve horúce novinky, ktoré potešia všetkých petrolistov. 

Gordon Murray Automotive T.33

Tvorca legendárneho McLarenu F1, Gordon Murray, dnes predstavuje svoj druhý superšport pod vlastnou značkou. Po modeloch T.50 a T.50s Niki Lauda ide opäť o vozidlo poháňané dvanásťvalcovým atmosféricky plneným motorom.

TOP 5 pre rok 2022 – Audi RS 3

Minulý rok nám predstavil veľké množstvo športových áut nielen v tých najvyšších priečkach automobilového reťazca, ale aj v kompaktnej triede, ktorá je cenovo prístupnejšia širšiemu okruhu fanúšikov.

TOP 5 pre rok 2022 – BMW M240i xDrive

Minulý rok nám predstavil veľké množstvo športových áut nielen v tých najvyšších priečkach automobilového reťazca, ale aj v kompaktnej triede, ktorá je cenovo prístupnejšia širšiemu okruhu fanúšikov.

TOP 5 pre rok 2022 – CUPRA Formentor VZ5

Minulý rok nám predstavil veľké množstvo športových áut nielen v tých najvyšších priečkach automobilového reťazca, ale aj v kompaktnej triede, ktorá je cenovo prístupnejšia širšiemu okruhu fanúšikov.

Nový T-Roc R s rodinou – Bestseller ešte lepší

Volkswagen T-Roc sa po svojom uvedení na trh v roku 2017 stal mimoriadne úspešným modelom. Celosvetovo sa ho predalo viac ako 1 milión kusov, na slovenskom trhu to bolo takmer 4000 exemplárov.

TOP 5 pre rok 2022 – Honda Civic Type R

Minulý rok nám predstavil veľké množstvo športových áut nielen v tých najvyšších priečkach automobilového reťazca, ale aj v kompaktnej triede, ktorá je cenovo prístupnejšia širšiemu okruhu fanúšikov.

TOP 5 pre rok 2022 – Volkswagen Golf R

Minulý rok nám predstavil veľké množstvo športových áut nielen v tých najvyšších priečkach automobilového reťazca, ale aj v kompaktnej triede, ktorá je cenovo prístupnejšia širšiemu okruhu fanúšikov.