Miro Vilím

20.04.2022

BMW

Ste pripravení? Siedma generácia radu 7 sa predstavuje s radikálne novým konceptom zameraným na trvalú udržateľnosť, digitalizáciu a maximálny komfort.


Zásadnou novinkou je úplne nový model BMW i7, luxusná limuzína s plne elektrickým pohonom poskytujúca radosť z jazdy, jedinečný komfort a digitálny zážitok na novej úrovni. Model i7 je plne integrovaným členom modelovej rodiny, ktorá popri elektrickom pohone ponúkne nielen plug-in hybridné, ale aj konvenčné pohonné jednotky, všetky však s mild hybridnou technológiou. Všetky modely so spaľovacími motormi sú štandardne vybavené osemstupňovou automatickou prevodovkou Steptronic Sport.

Pre európsky trh však nová generácia radu sedem štartuje od novembra 2022 výlučne ako plne elektrická i7 xDrive60 s dvomi elektromotormi. Elektromotor umiestnený na zadnej náprave a poháňajúci zadné kolesá má maximálny výkon 230 kW (313 koní), pohonná jednotka umiestnená na prednej náprave má maximálny výkon 190 kW (258 koní) a spolu poskytujú systémový výkon až 400 kW (544 koní) dosahovaným pri 5.000 až 12.000 otáčkach za minútu. Maximálny krútiaci moment 745 Nm je dostupný v rozsahu od 0 do 5.000 otáčok za minútu. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h bude trvať len 4,7 sekundy, maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaných 240 km/h.

Batéria v novom BMW i7 má využiteľnú kapacitu 101,7 kWh a vyznačuje sa mimoriadne malou hrúbkou len 110 milimetrov. Automobilka uvádza kombinovanú spotrebu 19,6 – 18,4 kWh a dojazd 590 až 625 km podľa cyklu WLTP. Maximálny nabíjací výkon pri jednosmernom prúde dosahuje 195 kW, čo by malo znamenať dojazd až 170 kilometrov pri desaťminútovej nabíjacej prestávke. Maximálny nabíjací výkon pri využití striedavého prúdu je však len 11 kW. 

BMW radu 7

Naftový motor určený najmä pre Európu vychádza z osvedčenej koncepcie radového šesťvalca s objemom 2.993 cm³, ktorý je doplnený o 48 Voltovú mild hybridnú technológiu. Vo verzii 740d xDrive ponúkne spaľovací motor výkon 210 kW (286 koní) pri 4.400 otáčkach za min., maximum krútiaceho momentu 650 Nm je dostupné v rozsahu 1.750 až 3.000 otáčok za minútu. Spolu s elektrickým motorom s výkonom 9 kW (12 koní) a silou 200 Nm je k dispozícii systémový výkon 220 kW (300 koní) a krútiaci moment 670 Nm. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h bude trvať 6,3 sekundy, maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaná na obvyklých 250 km/h.

BMW M760e xDriveBMW M760e xDrive

Základom pre model BMW 750e xDrive je benzínový radový 6-valcový motor, plug-in hybridný systém so synchrónnym elektrickým motorom, 8-stupňová automatická prevodovka Steptronic a pohon všetkých kolies BMW xDrive. Systémový výkon dosahuje hodnoty 360 kW (490 k) a 700 Nm. Samotný spaľovací motor s objemom 2.998 cm³ má výkon 230 kW (310 k) pri 5.000 ― 6.500 ot./min. a nominálny krútiaci moment: 450 Nm pri 1.750 ― 4.700 ot./min. Elektrický motor má nominálny výkon 145 kW (200 k) a nominálny krútiaci moment 280 Nm. Maximálny dojazd na elektrický pohon podľa cyklu WLTP má vďaka batérii s kapacitou 18,7 kWh (nabíjanie od 3,7 kW do 7,4 kW) dosahovať 80 až 89 kilometrov. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h bude trvať 4,9 sekundy, maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaná na 250 km/h. Maximálna rýchlosť na elektrický pohon je 140 km/h.

BMW M760e xDriveBMW M760e xDrive

Nová rodina modelov BMW radu 7 sa na všetkých svetových trhoch rozšíri o dva modely BMW M vybavené elektrifikovanými pohonmi.

BMW M760e xDriveBMW M760e xDrive

Nový model BMW M760e xDrive dosahuje výkon 420 kW (571 k) a krútiaci moment 800 Nm. Spaľovací motor so zdvihovým objemom 2.998 cm³ má výkon 280 kW (380 k) pri 5.200 ― 6.250 ot./min. a krútiaci moment 520 Nm dosahovaný pri 1.850 ― 5.000 ot./min. Elektrický motor má nominálny výkon 145 kW (200 k) a nominálny krútiaci moment 280 Nm. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h má trvať len 4,3 sekundy, maximálna rýchlosť je 250 km/h, na elektrický pohon 140 km/h.

BMW M760e xDriveBMW M760e xDrive

Uvedenie naftového motora v modeli BMW 740d xDrive a plug-in hybridných pohonných jednotiek v modeloch BMW 750e xDrive a BMW M760e xDrive sa pre európsky trh očakáva až na jar 2023.

BMW M760e xDriveBMW M760e xDrive

Budúci vlajkový model, nové BMW i7 M70 xDrive, bude mať plne elektrický pohonný systém s dvoma motormi (po jednom na prednej aj zadnej náprave) a bude dostupný v priebehu roku 2023. Pohonný systém generuje maximálny výkon výrazne presahujúci hodnotu 440 kW (600 k) a maximálny krútiaci moment viac ako 1 000 Nm. Najvýkonnejší model značky BMW radu 7 zrýchli z 0 na 100 km/h za menej ako 4,0 sekundy. Všetky údaje o výkone, zrýchlení a spotrebe energie modelu BMW i7 M70 xDrive sú predbežné odhady založené na aktuálnej vývojovej fáze vozidla.

BMW M760e xDriveBMW M760e xDrive

V USA, Číne a na ďalších vybraných trhoch budú pri uvedení na trh, okrem plne elektrickej verzie i7 xDrive60, k dispozícii aj modely s novými benzínovými šesťvalcami a pohonom zadných kolies (BMW 735i a BMW 740i) a benzínovým osemvalcom s pohonom všetkých kolies (BMW 760i xDrive). Všetky motorizácie v týchto modeloch budú disponovať 48 Voltovou mild hybridnou technológiou s elektromotorom vo funkcii štartér-generátora umiestneným priamo v osemstupňovej automatickej prevodovke.

BMW M760e xDriveBMW M760e xDrive

Základom je model BMW 735i so systémovým výkonom 210 kW (286 koní) a krútiacim momentom 425 Nm. Benzínový radový šesťvalec s objemom 2.998 cm³ má výkon 200 kW (272 koní) pri 5.000 ― 6.500 ot./min. a krútiaci moment 400 Nm dosahovaný pri 1.750 ― 4.500 ot./min. Elektrický motor má výkon 9 kW (12 koní) a silu 200 Nm. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h má trvať 6,7 sekundy, maximálna rýchlosť je 250 km/h.

BMW M760e xDriveBMW M760e xDrive

Model BMW 740i má systémový výkon 280 kW (380 koní) a krútiaci moment 540 Nm. Benzínový radový šesťvalec BMW TwinPower Turbo s objemom 2.998 cm³ má výkon 280 kW (380 koní) pri 5.200 ― 6.250 ot./min. a krútiaci moment 520 Nm dosahovaný pri 1.850 ― 5.000 ot./min. Elektrický motor má výkon 9 kW (12 koní) a silu 200 Nm. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h má trvať 5,4 sekundy, maximálna rýchlosť je 250 km/h.

BMW M760e xDriveBMW M760e xDrive

Vďaka elektrickému motoru a novej mild hybridnej architektúre pohonu dokážu modely 735i a 740i jazdiť čisto na elektrickú energiu pri veľmi malých rýchlostiach.

BMW M760e xDriveBMW M760e xDrive

Vrcholom benzínovej ponuky je model BMW 760i xDrive s novým benzínovým osemvalcom so zdvihovým objemom 4.395 cm³ a výkonom 400 kW (544 koní) pri 5.500 ot./min. a silou 750 Nm pri 1.800 ― 5.000 ot./min. Elektrický motor má výkon 9 kW (12 koní) a silu 200 Nm, ale podľa špecifikácie výrobcu sa nepodieľa na zvýšení nominálnej hodnoty systémového výkonu. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá len 4,2 sekundy, maximálna rýchlosť je 250 km/h.

BMW M760e xDriveBMW M760e xDrive

Nová generácia luxusných sedanov značky BMW prináša úplne nový rozmer vnútorného priestoru. Na rozdiel od svojich predchodcov bude nové BMW radu 7 celosvetovo dostupné výhradne ako model s dlhým rázvorom (3 215 mm), ktorý vďaka medzigeneračnému nárastu o 5 milimetrov kozmeticky zväčšuje priestor pre pasažierov vzadu. Celková dĺžka narástla o 130 mm na 5 391 milimetrov, s 1 950 milimetrami je o 48 milimetrov širšie ako jeho predchodca a zároveň aj o 51 milimetrov vyššie (1 544 milimetrov).  Oproti predchodcovi došlo aj k rozšíreniu rozchodu na 1.665 milimetrov vpredu (+ 47 mm) a 1.650 mm vzadu (+ 4 mm).

BMW M760e xDriveBMW M760e xDrive

Oproti predchádzajúcej generácii a vďaka nárastu celkovej dĺžky sa výrazne zväčšil aj batožinový priestor plug-in hybridných modelov, z doterajších 420 litrov narástol až na 525 litrov. Batožinový priestor modelu BMW i7 má objem 500 litrov, modely radu 7 s konvenčnými spaľovacími motormi majú objem 540 litrov (plus 25 litrov oproti predchodcovi). Pre všetky modely radu 7 je k dispozícii aj sklápateľné ťažné zariadenie, maximálna povolená hmotnosť brzdeného prívesu dosahu v závislosti od modelu až 2.100 kilogramov.

BMW M760e xDriveBMW M760e xDrive

Rozsiahle inovácie podvozka sa zamerali na dokonalé spojenie radosti zo športovej jazdy a prvotriedneho komfortu pre zadných pasažierov. Súčasťou štandardnej výbavy vzduchové odpruženie na oboch nápravách doplnené o adaptívne tlmiče. Vzduchové odpruženie umožňuje aj zmenu svetlej výšky, v režime Sport o 10 milimetrov bez ohľadu na rýchlosť, v ostatných jazdných režimoch klesá svetlá výška o 10 mm pri jazde rýchlosťou nad 140 km/h, resp. 120 km/h pre model i7. Naopak, pri menších rýchlostiach je možné svetlú výšku zvýšiť o 20 mm, čo okrem iného zväčší prechodový a nájazdové uhly.  

BMW M760e xDriveBMW M760e xDrive

Na želanie sa bude dodávať natáčanie zadných kolies Integral Active Steering (3,5 stupňa) a systém Executive Drive Pro s upravenými aktívnymi stabilizátormi. Vpredu je zavesenie kolies riešené dvojitými lichobežníkovými ramenami, vzadu je päťprvková náprava. Všetky modely radu 7 sú sériovo vybavené 19 palcovými kolesami, na želanie sú k dispozícii kolesá v rozmeroch až do 22 palcov.

BMW M760e xDriveBMW M760e xDrive

Inovatívny balík technológií s novou generáciou snímačov, novým softvérovým vybavením a s výkonnou výpočtovou platformou tvorí výnimočný potenciál pre autonómnu jazdu na úrovni Level 3 vrátane rozšírených funkcií automatizovaného parkovania. Štandardne dodávaný systém Parking Assistant obsahuje aj parkovaciu kameru Reversing Assist Camera a asistenta pri cúvaní Reversing Assistant. Na vozidlách vybavených za príplatok dodávaným parkovacím asistentom Parking Assistant Professional môže systém Reversing Assistant prevziať šoférovanie a vycúvať s vozidlom na vzdialenosť až 200 metrov. Nový asistenčný systém Manoeuvre Assistant si dokáže zapamätať viacero parkovacích manévrov s dĺžkou až 200 metrov pre každý z manévrov. Keď sa vozidlo priblíži k zapamätanému štartovaciemu bodu, systém Manoeuvre Assistant prevezme všetky úlohy spojené s ovládaním vozidla vrátane kontroly zrýchľovania, brzdenia a riadenia, ako aj zmeny smeru jazdy vpred či vzad. Vodič sa môže počas celého manévru sústrediť na sledovanie okolia vozidla.

BMW M760e xDriveBMW M760e xDrive

Radosť z jazdy, komfort na dlhé vzdialenosti a užívateľský zážitok v novom BMW radu 7 do značnej miery formujú aj najnovšie inovácie v oblasti digitalizácie. Nové BMW radu 7 ponúka zákazníkom nový mnohozmyslový zážitok z vozidla pomocou ovládania BMW iDrive s najnovšou generáciou operačného systému BMW Operating System 8. S plne digitálnym zakriveným displejom BMW Curved Display, ktorý pod jedným krycím sklom zakriveným smerom na vodiča skrýva 12,3-palcovú digitálnu prístrojovú dosku a 14,9-palcovú stredovú obrazovku. Vodič sa môže tešiť z kontaktu s inovatívnou interaktívnou lištou BMW Interaction Bar, s vylepšenými schopnosťami osobného asistenta BMW Intelligent Personal Assistant, s ďalšími režimami My Modes, s najnovšou verziou BMW Head-Up Display a s funkciou rozšírenej reality Augmented View, ktorá je prvýkrát dostupná priamo na digitálnej prístrojovej doske. Vďaka tomu sa intuitívny dialóg medzi vodičom a vozidlom posunul na novú úroveň. Novinkou je aj jemne podsvietený ovládací panel na stredovej konzole, ako aj nový tvar voliča prevodovky. V závislosti od verzie má volant dve alebo tri ramená a plochú spodnú časť.

BMW M760e xDriveBMW M760e xDrive

Zadných pasažierov víta jedinečná ponuka zábavy v podobe nového systému BMW Theatre Screen. Ide o 31,3-palcový panoramatický displej vo formáte 32 : 9 s rozlíšením 8K, ktorý sa rozprestiera smerom nadol od strechy a mení druhý rad sedadiel na exkluzívnu súkromnú kinosálu na kolesách. Vodič a spolujazdec môžu na ovládacom displeji prvý raz využiť aj streamovanie programov video-on-demand z kanála YouTube. Na ovládanie zabudovaného infotainmentu, telefonovania na zadných sedadlách, polohy sedadla a osvetlenia interiéru slúžia 5,5-palcové dotykové ovládače zabudované do zadných sedadiel. Na želanie sa dodáva aj navigačný systém BMW Maps, ktorý využíva technológiu cloud spolu so zobrazením navigačných pokynov pomocou rozšírenej reality Augmented View. Za príplatok dodávaný digitálny kľúč BMW Digital Key Plus umožní odomykať a zamykať vozidlo prostredníctvom mobilného telefónu iPhone pomocou širokopásmovej (UWB) rádiovej technológie s rozšíreným zabezpečením. Nový model BMW radu 7 zároveň zákazníkom umožní, aby využívali výhody zlepšenej integrácie mobilných telefónov prostredníctvom rozhraní Apple CarPlay a Android Auto. K dispozícii je aj možnosť na mieru upraveného profilu vodiča BMW ID a virtuálnej eSIM karty vytvorenej pre novú technológiu mobilných sietí 5G.

BMW M760e xDriveBMW M760e xDrive

Z nových prvkov výbavy považujeme za potrebné spomenúť BMW crystal headlights Iconic Glow, teda svetlá tvorené kryštálmi od Swarovského osvetlené 14-timi LED modulmi, automatické otváranie dverí a prvýkrát aj dvojfarebné lakovanie karosérie.

BMW M760e xDriveBMW M760e xDrive

V súčasnosti sa vyvíja vozidlo BMW Protection Vehicle s vysokou mierou bezpečnosti založené na novom BMW radu 7, ktoré príde na trh v priebehu roka 2023. Vďaka svojmu jedinečnému zabudovanému systému ochrany spĺňa obrnený model špeciálne požiadavky úradov, predstaviteľov štátu a jednotlivcov, ktorí požadujú zvýšenú mieru bezpečnosti.

BMW M760e xDriveBMW M760e xDrive

Všetky modely BMW radu 7 a BMW radu i7 sa budú vyrábať pre celý svet v nemeckom meste Dingolfing spolu s modelmi BMW iX, BMW radu 8 a BMW radu 5.

BMW M760e xDriveBMW M760e xDrive

Ak ste dočítali tento článok až sem a nenašli ste komentár k novému polarizujúcemu dizajnu prednej časti rozdeľujúcej svetlomety do dvoch úrovní, vedzte, že my si názor utvoríme až po stretnutí naživo. Zatiaľ si vás dovoľujeme odkázať na rozsiahlu oficiálnu fotogalériu.

Autor: Miro Vilím, Foto: BMW

 

 

 


Podobné články

Nová Škoda Kodiaq RS

V januári sme už vedeli, že nová Škoda Kodiaq dostane namiesto naftového biturba benzínový motor 2,0 TSI. Automobilka však nevyslyšala naše volanie po výkone tristo koní a v apríli oficiálne potvrdila benzínový dvojliter s výkonom „len“ 245 koní. Sklamanie? Zisťovali sme to vo francúzskych Alpách.

Porsche 718 Cayman GT4 RS

Prečo ste GT4 RS postavili až teraz? Andreas Preuninger, šéf vývoja GT modelov Porsche odpovedal, že práve teraz nastala tá správna chvíľa.

Toyota GRMN Yaris a GR GT3 Concept

Toyota predstavila na podujatí Tokyo Auto Salon 2022 dve horúce novinky, ktoré potešia všetkých petrolistov. 

Gordon Murray Automotive T.33

Tvorca legendárneho McLarenu F1, Gordon Murray, dnes predstavuje svoj druhý superšport pod vlastnou značkou. Po modeloch T.50 a T.50s Niki Lauda ide opäť o vozidlo poháňané dvanásťvalcovým atmosféricky plneným motorom.

TOP 5 pre rok 2022 – Audi RS 3

Minulý rok nám predstavil veľké množstvo športových áut nielen v tých najvyšších priečkach automobilového reťazca, ale aj v kompaktnej triede, ktorá je cenovo prístupnejšia širšiemu okruhu fanúšikov.

TOP 5 pre rok 2022 – BMW M240i xDrive

Minulý rok nám predstavil veľké množstvo športových áut nielen v tých najvyšších priečkach automobilového reťazca, ale aj v kompaktnej triede, ktorá je cenovo prístupnejšia širšiemu okruhu fanúšikov.

TOP 5 pre rok 2022 – CUPRA Formentor VZ5

Minulý rok nám predstavil veľké množstvo športových áut nielen v tých najvyšších priečkach automobilového reťazca, ale aj v kompaktnej triede, ktorá je cenovo prístupnejšia širšiemu okruhu fanúšikov.

Nový T-Roc R s rodinou – Bestseller ešte lepší

Volkswagen T-Roc sa po svojom uvedení na trh v roku 2017 stal mimoriadne úspešným modelom. Celosvetovo sa ho predalo viac ako 1 milión kusov, na slovenskom trhu to bolo takmer 4000 exemplárov.

TOP 5 pre rok 2022 – Honda Civic Type R

Minulý rok nám predstavil veľké množstvo športových áut nielen v tých najvyšších priečkach automobilového reťazca, ale aj v kompaktnej triede, ktorá je cenovo prístupnejšia širšiemu okruhu fanúšikov.

TOP 5 pre rok 2022 – Volkswagen Golf R

Minulý rok nám predstavil veľké množstvo športových áut nielen v tých najvyšších priečkach automobilového reťazca, ale aj v kompaktnej triede, ktorá je cenovo prístupnejšia širšiemu okruhu fanúšikov.