Miro Vilím

17.08.2022

Porsche

Zrejme neexistuje hranica, ktorú Porsche pri vývoji svojich RennSport modelov nevie prekonať. Výkon atmosférického plochého šesťvalca s objemom 4,0 litrov sa medzigeneračne posunul o veľmi symbolických 5 koní (3 kW), ale aktívna aerodynamika a nový koncept chladenia posunuli model 992 GT3 RS na úplne novú úroveň.


Základom pre signifikantný nárast jazdných výkonov tvorí idea centrálneho chladiča umiestneného pod prednou kapotou, v mieste kde majú bežné modely 911 batožinový priestor. Usporiadanie, ktoré nahrádza klasické tri chladiče bolo prvýkrát použité v pretekárskych modeloch 911 RSR a 911 GT3 R. Nové umiestnenie jediného chladiča vytvorilo priestor pre použitie aktívnej aerodynamiky.

Kontinuálne nastaviteľné aerodynamické elementy vpredu a dvojdielne zadné krídlo, spolu s ďalšími aerodynamickými prvkami produkujú pri rýchlosti 200 km/h prítlak 409 kilogramov. To je dvojnásobok predchádzajúcej generácie 991.2 a trojnásobok aktuálnej GT3. Pri rýchlosti 285 km/h predstavuje prítlak 860 kilogramov.

Prvýkrát je v produkčnom modeli Porsche použitý systém DRS (Drag reduction system), ktorý po stlačení dedikovaného tlačidla umožňuje zmenu polohy aerodynamických elementov tak, aby bol minimalizovaný odpor vzduchu. Naopak, pri brzdení z vysokých rýchlostí sa predné a zadné pohyblivé časti nastavia na maximum, čím zásadným spôsobom podporujú deceleráciu.   

Porsche 911 GT3 RS

Zadné krídlo je podobne ako pri modeli GT4 RS umiestnené na špecifických nosníkoch s pevnou dolnou a pohyblivou vrchnou časťou. Obrovské krídlo je prvýkrát umiestnené tak, že jeho horná časť je vyššie ako strecha. Namiesto predného spojlera je prvýkrát použitý splitter, ktorý tok vzduchu rozdeľuje na dva prúdy. Aerodynamické chuťovky dopĺňajú bočné panely pred a za prednou nápravou, otvory pre ventiláciu priestoru predných kolies, strešné „plutvy“ a otvory v zadných blatníkoch spolu s bočnými panelmi za zadnou nápravou. Zadný difúzor pochádza z modelu GT3, pre použitie v novej RS bol samozrejme prispôsobený.

Porsche 991 GT3 RS (992)

Dokonca aj zavesenie kolies je optimalizované pre čo najlepšiu aerodynamiku. Dvojité lichobežníkové závesy majú v profile tvar slzy a pri maximálnej rýchlosti produkujú ďalších 40 kilogramov prítlaku na prednej náprave. Predná náprava je o 29 milimetrov širšia ako tá v aktuálnej GT3, čomu samozrejme korešpondujú aj dlhšie ramená lichobežníkových závesov kolies. S ohľadom na extrémny prítlak bolo optimalizované aj uloženie spodných ramien prednej nápravy a tiež viacprvková zadná náprava. Podobne špecifické je aj naladenie natáčania zadnej nápravy.

Porsche 991 GT3 RS (992)

Nové Porsche 911 GT3 RS ponúka tri jazdné režimy: Normal, Sport a Track. V režime Track je možné individuálne a nezávisle nastaviť vo viacerých stupňoch odskok a kompresiu pre prednú a zadnú nápravu. Zadný diferenciál je možné rovnako nastaviť prostredníctvom otočných ovládačov na volante.

Porsche 991 GT3 RS (992)

Známy vysokootáčkový motor s objemom 4 litrov produkuje maximálny výkon 386 kW / 525 koní (plus 11 kW / 15 koní oproti GT3), ktorý prenáša sedemstupňová dvojspojková prevodovka výlučne na kolesá zadnej nápravy. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá len 3,2 sekundy (GT3 za 3,4 s) a maximálna rýchlosť je nielen pre kratší stály prevod zadnej nápravy, ale aj z dôvodu extrémnej aerodynamiky „len“ 296 km/h na siedmom rýchlostnom stupni (GT3 má Vmax 320 km/h s manuálnou prevodovkou a 318 km/h s PDK).

Porsche 991 GT3 RS (992)

O už tradičné brutálne spomalenie sa starajú predné brzdy so šiestimi piestikmi a priemerom brzdových kotúčov 408 milimetrov. V porovnaní s modelom GT3 narástol priemer piestikov z 30 na 32 milimetrov a hrúbka kotúčov narástla z 34 na 36 milimetrov. Zadné brzdy majú rovnaké parametre ako GT3, teda priemer 380 mm a štvorpiestikové brzdiče. Ako opcia sú k dispozícii karbón-keramické brzdy (PCCB) s priemerom 410 mm vpredu a 390 milimetrov vzadu. Športové pneumatiky majú rozmer 275/35 R20 vpredu a 335/30 R21 vzadu.

Porsche 991 GT3 RS (992)

Vďaka rozsiahlemu použitiu ľahkých kovov a karbónovými vláknami vystužených plastov (CFRP) je DIN hmotnosť novej GT3 RS len 1.450 kilogramov. Pre porovnanie, model 992 GT3 má s manuálnou prevodovkou hmotnosť 1.418 kilogramov, s porovnateľným PDK je to 1.435 kilogramov. Porsche 718 GT4 RS váži 1.415 kg.

Porsche 991 GT3 RS (992)

K základnej výbave modelu GT3 RS bude možné doobjednať bez príplatku balík Clubsport (oceľový zadný ochranný rám, šesťbodový pás pre vodiča a hasiaci prístroj) a za bližšie nešpecifikovaný príplatok balík Weissach, ktorý ponúka predné veko, strechu, časti zadného spojlera a kryty vonkajších spätných zrkadiel v karbónovom vyhotovení. Predný a zadný stabilizátor, zadné spojovacie tyče a ochranný panel na zadnej náprave sú z CFRP a prispievajú k ďalšiemu zlepšeniu jazdnej dynamiky. Zadný ochranný rám je v balíku Weissach prvýkrát vyhotovený z CFRP a oproti oceľovej verzii ušetrí 6 kilogramov hmotnosti.

Porsche 991 GT3 RS (992)

Súčasťou príplatkového balíka Weissach sú aj pádla prevodovky s magnetickou technológiou, ktoré poskytujú ešte precíznejšiu odozvu a jasne vnímateľný zvukový prejav. K balíku Weissach je možné objednať aj kované magnéziové kolesá, ktoré ušetria ďalších 8 kilogramov na celkovej hmotnosti.

Porsche 991 GT3 RS (992)

Predaj novej GT3 RS práve začal a v Nemecku je základná cena stanovená na sumu 192.882,- EUR bez DPH.

Autor: Miro Vilím, Zdroj: Porsche      


Podobné články

Nová Škoda Kodiaq RS

V januári sme už vedeli, že nová Škoda Kodiaq dostane namiesto naftového biturba benzínový motor 2,0 TSI. Automobilka však nevyslyšala naše volanie po výkone tristo koní a v apríli oficiálne potvrdila benzínový dvojliter s výkonom „len“ 245 koní. Sklamanie? Zisťovali sme to vo francúzskych Alpách.

Porsche 718 Cayman GT4 RS

Prečo ste GT4 RS postavili až teraz? Andreas Preuninger, šéf vývoja GT modelov Porsche odpovedal, že práve teraz nastala tá správna chvíľa.

Toyota GRMN Yaris a GR GT3 Concept

Toyota predstavila na podujatí Tokyo Auto Salon 2022 dve horúce novinky, ktoré potešia všetkých petrolistov. 

Gordon Murray Automotive T.33

Tvorca legendárneho McLarenu F1, Gordon Murray, dnes predstavuje svoj druhý superšport pod vlastnou značkou. Po modeloch T.50 a T.50s Niki Lauda ide opäť o vozidlo poháňané dvanásťvalcovým atmosféricky plneným motorom.

TOP 5 pre rok 2022 – Audi RS 3

Minulý rok nám predstavil veľké množstvo športových áut nielen v tých najvyšších priečkach automobilového reťazca, ale aj v kompaktnej triede, ktorá je cenovo prístupnejšia širšiemu okruhu fanúšikov.

TOP 5 pre rok 2022 – BMW M240i xDrive

Minulý rok nám predstavil veľké množstvo športových áut nielen v tých najvyšších priečkach automobilového reťazca, ale aj v kompaktnej triede, ktorá je cenovo prístupnejšia širšiemu okruhu fanúšikov.

TOP 5 pre rok 2022 – CUPRA Formentor VZ5

Minulý rok nám predstavil veľké množstvo športových áut nielen v tých najvyšších priečkach automobilového reťazca, ale aj v kompaktnej triede, ktorá je cenovo prístupnejšia širšiemu okruhu fanúšikov.

Nový T-Roc R s rodinou – Bestseller ešte lepší

Volkswagen T-Roc sa po svojom uvedení na trh v roku 2017 stal mimoriadne úspešným modelom. Celosvetovo sa ho predalo viac ako 1 milión kusov, na slovenskom trhu to bolo takmer 4000 exemplárov.

TOP 5 pre rok 2022 – Honda Civic Type R

Minulý rok nám predstavil veľké množstvo športových áut nielen v tých najvyšších priečkach automobilového reťazca, ale aj v kompaktnej triede, ktorá je cenovo prístupnejšia širšiemu okruhu fanúšikov.

TOP 5 pre rok 2022 – Volkswagen Golf R

Minulý rok nám predstavil veľké množstvo športových áut nielen v tých najvyšších priečkach automobilového reťazca, ale aj v kompaktnej triede, ktorá je cenovo prístupnejšia širšiemu okruhu fanúšikov.