Minulý rok nám predstavil veľké množstvo športových áut nielen v tých najvyšších priečkach automobilového reťazca, ale aj v kompaktnej triede, ktorá je cenovo prístupnejšia širšiemu okruhu fanúšikov.
A to znamená, že tieto autá sa pravdepodobne už tento rok objavia aj v press parkoch slovenských importérov a my sa už teraz, opatrne, tešíme na osobné zoznámenie.
Vybrali sme päť, pre nás najočakávanejších, noviniek a postupne vám ich predstavíme v abecednom poradí. A keďže počas prípravy článku sa objavilo ešte jedno auto, na ktoré sme v záplave stoviek koní takmer zabudli, máme aj jedného žolíka.
Časť druhá: BMW M240i xDrive & BMW M2
Prečo sa tešíme?
Úžasný trojlitrový šesťvalec, pohon všetkých kolies preferujúci zadnú nápravu a, čisto subjektívne, dokonalý dizajn kupé odkazujúci na slávnych predkov. A pre fanúšikov driftu bude M240i k dispozícii aj len s pohonom zadných kolies.
Čoho sa obávame?
Hmotnosti. A s tým spojenej výdrže brzdovej sústavy. Nuž a z Mexika k nám bude putovať dlho.
BMW postavilo svoje najmenšie kupé na platforme CLAR, ktorej základom je pohon zadných kolies. Na rozdiel od predchodcu však už kupé radu 2 nemá vôbec nič spoločné s jednotkou, základom pre jeho podvozok je totiž kupé radu 4. Napriek nárastu rozmerov pôsobí dvojkové kupé kompaktným dojmom. Zásluhu na tom majú, v mojich očiach, dokonalé proporcie.
Oproti predchodcovi je nová Dvojka dlhšia o 105 milimetrov (celková dĺžka má hodnotu 4.548 milimetrov), širšia o 64 milimetrov (1.838 mm), nižšia o 28 milimetrov (1.390 mm) a rázvor narástol o 51 milimetrov (2.741 mm). Batožinový priestor sa zväčšil o 20 litrov na aktuálnych 390 litrov. Jeho využitie uľahčujú sériovo sklápateľné operadlá zadných sedadiel v pomere 40:20:40. Predná stopa je širšia o 63 milimetrov, vzadu je to +35 milimetrov. Rozloženie hmotnosti medzi nápravy sa blíži ideálnemu pomeru 50:50.
Už sme si zvykli, že dizajn BMW polarizuje a nie je tomu inak ani v tomto prípade. Hoci si dvojkové kupé ponechalo horizontálne rozložené obličky, niektorí fanúšikovia s nimi napriek tomu majú problém. Určité výhrady sa objavili aj k umiestneniu zadných svetiel a dizajnu zadnej časti. Ja to vidím tak, že BMW cituje nielen model 02 (na ktorý sa odvoláva aj tlačová správa), ale proporciami a vystúpenými blatníkmi je modernou interpretáciou prvej M3 radu E30. Áno, za mňa je dizajn modelu M240i xDrive mimoriadne vydarený a fantastická fialová metalíza Thundernight je čerešničkou na torte.
O vyváženosti hmoty svedčí aj triezvy rozmer kolies, základom sú dobre vyzerajúce devätnásť palcové kolesá obúvajúce pneumatiky 225/40 R19 vpredu a 255/35 R19 vzadu a ani za príplatok (zatiaľ) nedostanete disky s väčším priemerom. Za príplatok dostane na prednú nápravu pneu 245/35 R19 a do všetkých štyroch rohov pneumatiky Michelin Pilot Sport 4 S.
Trojlitrový šesťvalec prenáša výkon 275 kW (374 koní) dostupný v rozsahu od 5.500 do 6.500 otáčok za minútu a silu 500 Nm (od 1.900 do 5.000 ot/min.) na všetky štyri kolesá prostredníctvom športovej osemstupňovej automatickej prevodovky. Štandardom je aj zadný M Sport diferenciál a brzdy M Sport s priemerom 374 mm vpredu a 345 mm vzadu.
Pohotovostná (EU) hmotnosť novej dvojky určitým spôsobom odzrkadľuje nárast rozmerov a zmenu platformy, výsledná hodnota 1.765 kg je ale aj tak prekvapujúco vysoká. A ani pri DIN hmotnosti (1.690 kg) nemôžeme hovoriť o ľahkej váhe. Len pre porovnanie, väčšie kupé M440i xDrive Coupé váži 1.815 kg (EU), resp. 1740 kg (DIN). Rozdiel oproti kupé radu 4 s rovnakou technikou pohonu je teda len 50 kg, oproti priamemu predchodcovi ide o hmotnostný nárast až 150 kilogramov.
Dynamické parametre zodpovedajú hmotnosti a nové kupé je oproti predchodcovi rýchlejšie o symbolickú jednu desatinu z nuly na 100 km/h. Hodnota 4,3 sekundy je však stále „celkom“ dobrá, maximálna rýchlosť je už tradične limitovaných 250 km/h. Nakoľko nejde o čistokrvné eMko, nie je k dispozícii možnosť posunutia obmedzovača.
Od decembra minulého roka máme k dispozícii aj základný slovenský cenník (zatiaľ bez príplatkovej výbavy) a základná cena modelu M240i xDrive je v kontexte konkurencie veľmi priaznivých 54.300,- EUR.
Okrem modelu M240i xDrive tento rok očakávame predstavenie úplne novej M2, ktorá sa už len v minimálnych maskáčoch pohybuje v bežnej premávke. Oproti M240ix dostane ešte mohutnejšie rozšírené blatníky a prahy. Očakáva sa, že minimálne v základnej verzii si ponechá pohon zadných kolies a okrem osemstupňového automatu bude k dispozícii aj šesťstupňová manuálna prevodovka.
Pohon bude zabezpečovať motor S 58 z aktuálnych modelov M3 / M4 s predpokladaným výkonom na úrovni verzie CS predchodcu, teda 450 koní. Nárast výkonu bude kompenzovať už vyššie spomínaný medzigeneračný rozdiel hmotnosti.
Nová M2 by sa ako posledné nové eMko (spolu s M4 CSL) mala zaobísť bez hybridnej techniky a ako posledné hurá pred elektrifikáciou sa očakáva nielen verzia Competition (v roku 2023), ale v roku 2024 by mohla prísť aj rozlúčková verzia CS. Môžeme špekulovať o tom, že M2 Competition dostane výkon 353 kW (480 koní) a ponechá si možnosť manuálnej prevodovky a verzia CS by mohla mať výkon až 375 kW (510 koní) totožný so zatiaľ najsilnejšou M4 Competition. V takom prípade sa M2 CS zrejme bude musieť zaobísť bez manuálnej prevodovky, pohon výlučne zadných kolies by však mohol zostať zachovaný. Uvidíme, tešíme sa.
Autor: Miro Vilím, Zdroj: BMW