Miro Vilím

30.01.2022

BMW

Minulý rok nám predstavil veľké množstvo športových áut nielen v tých najvyšších priečkach automobilového reťazca, ale aj v kompaktnej triede, ktorá je cenovo prístupnejšia širšiemu okruhu fanúšikov.


A to znamená, že tieto autá sa pravdepodobne už tento rok objavia aj v press parkoch slovenských importérov a my sa už teraz, opatrne, tešíme na osobné zoznámenie.

Vybrali sme päť, pre nás najočakávanejších, noviniek a postupne vám ich predstavíme v abecednom poradí. A keďže počas prípravy článku sa objavilo ešte jedno auto, na ktoré sme v záplave stoviek koní takmer zabudli, máme aj jedného žolíka.

Časť druhá: BMW M240i xDrive & BMW M2

Prečo sa tešíme?            

Úžasný trojlitrový šesťvalec, pohon všetkých kolies preferujúci zadnú nápravu a, čisto subjektívne, dokonalý dizajn kupé odkazujúci na slávnych predkov. A pre fanúšikov driftu bude M240i k dispozícii aj len s pohonom zadných kolies. 

Čoho sa obávame?        

Hmotnosti. A s tým spojenej výdrže brzdovej sústavy. Nuž a z Mexika k nám bude putovať dlho.

BMW M240i xDrive

BMW postavilo svoje najmenšie kupé na platforme CLAR, ktorej základom je pohon zadných kolies. Na rozdiel od predchodcu však už kupé radu 2 nemá vôbec nič spoločné s jednotkou, základom pre jeho podvozok je totiž kupé radu 4. Napriek nárastu rozmerov pôsobí dvojkové kupé kompaktným dojmom. Zásluhu na tom majú, v mojich očiach, dokonalé proporcie.

 

BMW M240i xDrive

 

Oproti predchodcovi je nová Dvojka dlhšia o 105 milimetrov (celková dĺžka má hodnotu 4.548 milimetrov), širšia o 64 milimetrov (1.838 mm), nižšia o 28 milimetrov (1.390 mm) a rázvor narástol o 51 milimetrov (2.741 mm). Batožinový priestor sa zväčšil o 20 litrov na aktuálnych 390 litrov. Jeho využitie uľahčujú sériovo sklápateľné operadlá zadných sedadiel v pomere 40:20:40. Predná stopa je širšia o 63 milimetrov, vzadu je to +35 milimetrov. Rozloženie hmotnosti medzi nápravy sa blíži ideálnemu pomeru 50:50.

 

BMW M240i xDrive

 

Už sme si zvykli, že dizajn BMW polarizuje a nie je tomu inak ani v tomto prípade. Hoci si dvojkové kupé ponechalo horizontálne rozložené obličky, niektorí fanúšikovia s nimi napriek tomu majú problém. Určité výhrady sa objavili aj k umiestneniu zadných svetiel a dizajnu zadnej časti. Ja to vidím tak, že BMW cituje nielen model 02 (na ktorý sa odvoláva aj tlačová správa), ale proporciami a vystúpenými blatníkmi je modernou interpretáciou prvej M3 radu E30. Áno, za mňa je dizajn modelu M240i xDrive mimoriadne vydarený a fantastická fialová metalíza Thundernight je čerešničkou na torte.  

 

BMW M240i xDrive

 

O vyváženosti hmoty svedčí aj triezvy rozmer kolies, základom sú dobre vyzerajúce devätnásť palcové kolesá obúvajúce pneumatiky 225/40 R19 vpredu a 255/35 R19 vzadu a ani za príplatok (zatiaľ) nedostanete disky s väčším priemerom. Za príplatok dostane na prednú nápravu pneu 245/35 R19 a do všetkých štyroch rohov pneumatiky Michelin Pilot Sport 4 S.

 

BMW M240i xDrive

 

Trojlitrový šesťvalec prenáša výkon 275 kW (374 koní) dostupný v rozsahu od 5.500 do 6.500 otáčok za minútu a silu 500 Nm (od 1.900 do 5.000 ot/min.) na všetky štyri kolesá prostredníctvom športovej osemstupňovej automatickej prevodovky. Štandardom je aj zadný M Sport diferenciál a brzdy M Sport s priemerom 374 mm vpredu a 345 mm vzadu.

 

BMW M240i xDrive

 

Pohotovostná (EU) hmotnosť novej dvojky určitým spôsobom odzrkadľuje nárast rozmerov a zmenu platformy, výsledná hodnota 1.765 kg je ale aj tak prekvapujúco vysoká. A ani pri DIN hmotnosti (1.690 kg) nemôžeme hovoriť o ľahkej váhe. Len pre porovnanie, väčšie kupé M440i xDrive Coupé váži 1.815 kg (EU), resp. 1740 kg (DIN). Rozdiel oproti kupé radu 4 s rovnakou technikou pohonu je teda len 50 kg, oproti priamemu predchodcovi ide o hmotnostný nárast až 150 kilogramov.

 

 

Dynamické parametre zodpovedajú hmotnosti a nové kupé je oproti predchodcovi rýchlejšie o symbolickú jednu desatinu z nuly na 100 km/h. Hodnota 4,3 sekundy je však stále „celkom“ dobrá, maximálna rýchlosť je už tradične limitovaných 250 km/h. Nakoľko nejde o čistokrvné eMko, nie je k dispozícii možnosť posunutia obmedzovača.

 

 

Od decembra minulého roka máme k dispozícii aj základný slovenský cenník (zatiaľ bez príplatkovej výbavy) a základná cena modelu M240i xDrive je v kontexte konkurencie veľmi priaznivých 54.300,- EUR.

 

BMW M240i xDrive

 

Okrem modelu M240i xDrive tento rok očakávame predstavenie úplne novej M2, ktorá sa už len v minimálnych maskáčoch pohybuje v bežnej premávke. Oproti M240ix dostane ešte mohutnejšie rozšírené blatníky a prahy. Očakáva sa, že minimálne v základnej verzii si ponechá pohon zadných kolies a okrem osemstupňového automatu bude k dispozícii aj šesťstupňová manuálna prevodovka.

 

BMW M240i xDrive

 

Pohon bude zabezpečovať motor S 58 z aktuálnych modelov M3 / M4 s predpokladaným výkonom na úrovni verzie CS predchodcu, teda 450 koní. Nárast výkonu bude kompenzovať už vyššie spomínaný medzigeneračný rozdiel hmotnosti.

 

BMW M240i xDrive

 

Nová M2 by sa ako posledné nové eMko (spolu s M4 CSL) mala zaobísť bez hybridnej techniky a ako posledné hurá pred elektrifikáciou sa očakáva nielen verzia Competition (v roku 2023), ale v roku 2024 by mohla prísť aj rozlúčková verzia CS. Môžeme špekulovať o tom, že M2 Competition dostane výkon 353 kW (480 koní) a ponechá si možnosť manuálnej prevodovky a verzia CS by mohla mať výkon až 375 kW (510 koní) totožný so zatiaľ najsilnejšou M4 Competition. V takom prípade sa M2 CS zrejme bude musieť zaobísť bez manuálnej prevodovky, pohon výlučne zadných kolies by však mohol zostať zachovaný. Uvidíme, tešíme sa.    

Autor: Miro Vilím, Zdroj: BMW


Podobné články

Nová Škoda Kodiaq RS

V januári sme už vedeli, že nová Škoda Kodiaq dostane namiesto naftového biturba benzínový motor 2,0 TSI. Automobilka však nevyslyšala naše volanie po výkone tristo koní a v apríli oficiálne potvrdila benzínový dvojliter s výkonom „len“ 245 koní. Sklamanie? Zisťovali sme to vo francúzskych Alpách.

Porsche 718 Cayman GT4 RS

Prečo ste GT4 RS postavili až teraz? Andreas Preuninger, šéf vývoja GT modelov Porsche odpovedal, že práve teraz nastala tá správna chvíľa.

Toyota GRMN Yaris a GR GT3 Concept

Toyota predstavila na podujatí Tokyo Auto Salon 2022 dve horúce novinky, ktoré potešia všetkých petrolistov. 

Gordon Murray Automotive T.33

Tvorca legendárneho McLarenu F1, Gordon Murray, dnes predstavuje svoj druhý superšport pod vlastnou značkou. Po modeloch T.50 a T.50s Niki Lauda ide opäť o vozidlo poháňané dvanásťvalcovým atmosféricky plneným motorom.

TOP 5 pre rok 2022 – Audi RS 3

Minulý rok nám predstavil veľké množstvo športových áut nielen v tých najvyšších priečkach automobilového reťazca, ale aj v kompaktnej triede, ktorá je cenovo prístupnejšia širšiemu okruhu fanúšikov.

TOP 5 pre rok 2022 – CUPRA Formentor VZ5

Minulý rok nám predstavil veľké množstvo športových áut nielen v tých najvyšších priečkach automobilového reťazca, ale aj v kompaktnej triede, ktorá je cenovo prístupnejšia širšiemu okruhu fanúšikov.

Nový T-Roc R s rodinou – Bestseller ešte lepší

Volkswagen T-Roc sa po svojom uvedení na trh v roku 2017 stal mimoriadne úspešným modelom. Celosvetovo sa ho predalo viac ako 1 milión kusov, na slovenskom trhu to bolo takmer 4000 exemplárov.

TOP 5 pre rok 2022 – Honda Civic Type R

Minulý rok nám predstavil veľké množstvo športových áut nielen v tých najvyšších priečkach automobilového reťazca, ale aj v kompaktnej triede, ktorá je cenovo prístupnejšia širšiemu okruhu fanúšikov.

TOP 5 pre rok 2022 – Volkswagen Golf R

Minulý rok nám predstavil veľké množstvo športových áut nielen v tých najvyšších priečkach automobilového reťazca, ale aj v kompaktnej triede, ktorá je cenovo prístupnejšia širšiemu okruhu fanúšikov.