Miro Vilím

12.01.2024

Toyota

Na tohtoročnom podujatí Tokyo Auto Salon 2024 sa predstavil aj facelift medzičasom ikonického modelu GR Yaris.


Najväčšou novinkou je osemstupňová automatická prevodovka GAZOO Racing Direct Automatic Transmission, šesťstupňová manuálna prevodovka iMT naďalej zostáva v ponuke. Vozidlo s novou automatickou prevodovkou je len o 20 kilogramov ťažšie (1.300 kg) ako verzia s manuálnou prevodovkou (1.280 kg). Logika radenia zodpovedá pretekárskym autám, teda posunutím páky prevodovky dopredu sa podraďuje, smerom dozadu odraďuje. Radiť samozrejme môžete aj pádlami pod volantom.  

Výkon trojvalcového motora s objemom 1.618 cm³ vzrástol z 261 koní na 280 koní (206 kW) pri 6.500 otáčkach za minútu, krútiaci moment o 30 Nm na veľmi slušných 390 Nm dostupných v rozsahu 3.250 až 4.600 otáčok za minútu. Verzia pre domáci japonský trh však má dokonca 224 kW (304 koní) a 400 Nm. Podľa britského Autocaru by európskej verzii malo zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvať 4,8 sekundy pre automat, verzia s manuálnou prevodovkou je o tri desatiny sekundy pomalšia. Oficiálne dáta však zatiaľ neboli zverejnené.   

V Európe bude ponúkaná výlučne verzia „Circuit“, obsahujúca popri samosvorných diferenciáloch vpredu aj vzadu, aj dodatočný balík s optimalizovaným chladením. Medzichladič stlačeného vzduchu má ostrekovač a samostaný chladič má aj automatická prevodovka. Samozrejmosťou je pohon všetkých kolies GR-FOUR AWD system s tromi jazdnými režimami (Normal, Sport, Track).

Špecialitou predstavenou na vozidlách určených pre domáci japonský trh je umiestnenie páky hydraulickej ručnej brzdy hneď vedľa prevodovky, či bude táto opcia k dispozícii aj pre Európu zatiaľ nie je jasné. 

Toyota GR Yaris 2024

Ľahká karoséria modelu GR Yaris je ešte pevnejšia vďaka približne o 13 % zvýšenému počtu bodových zvarov a použitiu približne o 24 % väčšieho množstva konštrukčného lepidla. V dôsledku toho sa zlepšila odozva vozidla na zmeny smeru, spätná väzba riadenia a pocit priľnavosti, čím sa poskytol ešte lepší základ pre oporu podvozoku tvoreného vpredu vzperami McPherson a vzadu dvojitými lichobežníkovými ramenami. 

Toyota GR Yaris 2024

Hoci tlačová správa typ novej automatickej prevodovky presne nešpecifikuje a jej názov (Direct Automatic Transmission) by naznačoval dvojspojkovú prevodovku, v skutočnosti ide o športovú automatickú prevodovku klasickej koncepcie, která musí musí byť vzľadom k priečne uloženému trojvalcovému motoru mimoriadne kompaktná a váži len o 20 kg viac ako manuálna prevodovka. Dodávateľom novej prevodovky je Aisin. 

Toyota GR Yaris 2024Toyota GR Yaris 2024

Súčasne so zvýšením výkonu motora boli prijaté opatrenia na zabezpečenie zachovania jeho dlhodobej životnosti. Skúšobným poľom sa opäť stali pretekárske trate a rýchlostné skúšky, pričom motor bol testovaný až do bodu zlomu v rámci japonského šampionátu v rallye a japonského seriálu vytrvalostných pretekov. Medzi vylepšenia patrí posilnený ventilový rozvod, nový materiál výfukových ventilov a zvýšenie tlaku vstrekovania paliva D-4ST. Boli namontované nové ľahké piesty s krúžkami odolnými proti opotrebovaniu a pribudol nový snímač tlaku v saní.

Toyota GR Yaris 2024

V prednej časti vozidla sa nachádza redizajnovaný predný nárazník, nová oceľová výplň spodnej časti mriežky chladiča je optimalizovaná na dosiahnutie čo najlepšej rovnováhy medzi hrúbkou, pevnosťou a znížením hmotnosti. Bočné vstupy vzduchu majú väčší otvor a spodný nárazník má novú delenú konštrukciu, ktorá uľahčuje a znižuje náklady na opravu alebo výmenu.

Toyota GR Yaris 2024
V zadnej časti umožňuje otvor v spodnej časti nárazníka únik vzduchu spod podlahy, čím sa znižuje odpor vzduchu, zlepšuje ovládateľnosť a stabilita vozidla a odvádza teplo z výfukovej sústavy.

Toyota GR Yaris 2024
Hmlové a cúvacie svetlá boli premiestnené zo spodného nárazníka a sú integrované do zadných združených svetiel, čím sa znižuje riziko ich poškodenia. Podobne sa vysoko umiestnené brzdové svetlo presunulo zo zadného spojlera nižšie na zadné dvere, aby boli všetky zadné svetlá v jednej rovine a v dobrej viditeľnosti pre vodičov idúcich za nimi. Presunutie brzdového svetla tiež uľahčuje výmenu alebo prispôsobenie spojlera.

Toyota GR Yaris 2024

Dôležitými ergonomickými zmenami prešiel aj často kritizovaný interiér. Sedadlá vodiča a spolujazdca sú tentoraz položené o 25 milimetrov nižšie, lepší výhľad cez predné sklo zabezpečuje zníženie hornej hrany prístrojového panelu o 50 milimetrov a nové umiestnenie vnútorného spätného zrkadla. Ergonómiu ovládania zlepšuje aj natočenie stredového panelu s novou 12,3 palcovou obrazovkou multimediálneho systému o 15 stupňov smerom na vodiča. Novinkou je aj digitálny prístrojový panel s konfigurovateľným zobrazením. 

Toyota GR Yaris 2024

Nový GR Yaris prináša okrem zavedených charakteristických odtieňov - červenej Emotional Red, čiernej Precious Black a perleťovej Super White/Platinum White, ktoré predstavujú farby pretekárskej livrej TOYOTA GAZOO Racing, aj novú farebnú variantu exteriéru Precious Metal, ktorú môžete vidieť na európsky prezentačných fotografiách.

Toyota GR Yaris 2024

Od uvedenia na trh v roku 2020 si model GR Yaris v Európe našiel viac ako 18.000 zákazníkov (celosvetovo viac ako 32 tisíc!), pričom väčšina z nich zvolila verziu Circuit, čo bolo dôvodom aktuálnej európskej špecifikácie. Predaj nového modelu bude spustený už v lete tohto roka.

Autor: Miro Vilím, Zdroj: Toyota


Podobné články

Nová Škoda Kodiaq RS

V januári sme už vedeli, že nová Škoda Kodiaq dostane namiesto naftového biturba benzínový motor 2,0 TSI. Automobilka však nevyslyšala naše volanie po výkone tristo koní a v apríli oficiálne potvrdila benzínový dvojliter s výkonom „len“ 245 koní. Sklamanie? Zisťovali sme to vo francúzskych Alpách.

Porsche 718 Cayman GT4 RS

Prečo ste GT4 RS postavili až teraz? Andreas Preuninger, šéf vývoja GT modelov Porsche odpovedal, že práve teraz nastala tá správna chvíľa.

Toyota GRMN Yaris a GR GT3 Concept

Toyota predstavila na podujatí Tokyo Auto Salon 2022 dve horúce novinky, ktoré potešia všetkých petrolistov. 

Gordon Murray Automotive T.33

Tvorca legendárneho McLarenu F1, Gordon Murray, dnes predstavuje svoj druhý superšport pod vlastnou značkou. Po modeloch T.50 a T.50s Niki Lauda ide opäť o vozidlo poháňané dvanásťvalcovým atmosféricky plneným motorom.

TOP 5 pre rok 2022 – BMW M240i xDrive

Minulý rok nám predstavil veľké množstvo športových áut nielen v tých najvyšších priečkach automobilového reťazca, ale aj v kompaktnej triede, ktorá je cenovo prístupnejšia širšiemu okruhu fanúšikov.

Nový T-Roc R s rodinou – Bestseller ešte lepší

Volkswagen T-Roc sa po svojom uvedení na trh v roku 2017 stal mimoriadne úspešným modelom. Celosvetovo sa ho predalo viac ako 1 milión kusov, na slovenskom trhu to bolo takmer 4000 exemplárov.

JOKER pre rok 2022 – Toyota GR86

V predchádzajúcich článkoch sme vám postupne predstavili päť noviniek, ktorých uvedenie na slovenský trh s veľkou radosťou očakávame v tomto roku.

Jeep Easter Safari 2022

Veľkonočné Jeep Safari pokračuje vo svojej dlhoročnej tradícii predstavením siedmich nových konceptov, päť z nich je priamo od automobilky Jeep a dva má na svedomí divízia Jeep Perfromance Parts by Mopar (JPP).

Honda Civic Type R 2023

Nová Honda Civic Type R ako posledný model japonskej automobilky s výlučne spaľovacím motorom na európskom trhu pozná svoju oficiálnu cenu. Očakávali sme, že to nebude lacné, ale aj tak je cenovka brutálna, rovnako ako výkony najlpšieho ostrého hatchbacku s pohonom predných kolies. 

Značka CUPRA v roku 2022 zvýšila predaj na Slovensku o 99 percent, kráľom je Formentor

Mnohým sa zdal nápad, postaviť v rámci automobilky SEAT novú samostatnú značku, odsúdený na neúspech. Opak je pravdou.