Miro Vilím

14.01.2022

Toyota

Toyota predstavila na podujatí Tokyo Auto Salon 2022 dve horúce novinky, ktoré potešia všetkých petrolistov. 


Prvou z noviniek je dlhoočakávaná ostrejšia verzia modelu GR Yaris, ktorej vývoj mali na starosti špecialisti z Toyota GAZOO Racing, tou druhou je koncept pretekárskeho modelu kategórie GT3.

Toyota GRMN Yaris bude oficiálne dostupná len na domácom japonskom trhu ako limitovaná verzia. Celkový počet 500 kusov bude medzi záujemcov rozdeľovaný v lotérii, v ktorej sa môžu záujemcovia registrovať od 14.1.2022 do 28.2.2022. Výhercovia budú kontaktovaní 9.3.2022.

Cieľom pri vývoji GRMN Yaris bolo preniesť poznatky z okruhového seriálu Super Taikyu Series a japonského Rally šampionátu a urobiť z GR Yarisa ešte lepšie jazdecké auto. Základnú verziu GRMN Yaris bude možné doplniť o Circuit Pack alebo o Rally Pack, ktorého súčasti budú inštalované u predajcov a nebude sa na ne vzťahovať fabrická záruka. Circuit Pack bude dodávaný ako hotové auto z fabriky a jeho počet je limitovaný na 50 kusov z celej päťstokusovej série.

GRMN Yaris má výkon rovných 200 kW (272 koní) pri 6.500 ot/min. (plus 11 koní oproti GR Yaris), hodnota max. krútiaceho momentu 390 Nm je dostupná od 3.200 do 4.000 ot/min (plus 30 Nm oproti sérii). Skrátené prevody majú spolu so zvýšeným výkonom priniesť ešte lepšiu akceleráciu, automobilka však konkrétne hodnoty neuvádza.

 

Toyota GRMN Yaris

Vďaka chýbajúcim zadným sedadlám a karbónovej kapote sa na štandardnom GRMN ušetrilo približne 20 kg hmotnosti, Circuit Pack ale má 10 kg naviac kvôli novým aerodynamickým prvkom. Nový predný nárazník a spliter auto zároveň rozširujú o 10 milimetrov, mohutný zadný strešný spojler natiahol aj celkovú dĺžku auta nad 4 metre (4.030 mm) a auto je oproti základnej verzii vyššie o 20 milimetrov (1.475 mm) napriek o 10 mm nižšej svetlej výške (120 mm). Rovnako Rally verzia bude ťažšia, aj kvôli voliteľnej ochrane podvozku a ochrannej klietke. Oidve verzie sa líšia aj použitými tlmičmi a stabiizátormi.

Toyota GRMN Yaris

 

Interiér dostal škrupiny od Recara s integrovanými bočnými airbagmi a vzperu namiesto zadných sedadiel.Vďaka rozpere vzadu a ďalším 545 zvarom a 12 metrom lepidla naviac sa zvýšila aj torzná tuhosť karosérie, čo prispieva k presnoti riadenia. Ako jednu z opcií rally packu bude možné objadnať aj ochrannú klietku. 

 

Toyota GRMN Yaris

 

Základná cena je 7,317,000 japonských jenov, okruhový balík stojí 8,467,000 ¥ a kompletný rally balík je za 8,378,764 ¥.

 

Toyota GRMN Yaris

 

Pre existujúcich zákazníkov GR Yarisa budú od jesene 2022 dostupné zatiaľ nešpecifikované diely umožňujúce GR Yaris priblížiť verzii GRMN, pokojne môžeme predpokladať, že to bude karbónová kapota a snáď aj ten karbónový strešný spojler.

 

Toyota GR GT3 Concept

 

Druhou novinkou je GR GT3 Concept, ktorý má zistiť záujem potenciálnych zákazníkov a eventuálne môže slúžiť aj ako základ pre sériový cestný model. Žiadne ďalšie informácie však Toyota o tomto koncepte nezverejnila. Ak by sa ale skutočne dostal do výroby, bude vďaka svojim nádherným proporciám viac než dôstojným nástupcom legendárnej Toyoty 2000 GT.

Autor: Miro Vilím, Zdroj: Toyota


Podobné články

Nová Škoda Kodiaq RS

V januári sme už vedeli, že nová Škoda Kodiaq dostane namiesto naftového biturba benzínový motor 2,0 TSI. Automobilka však nevyslyšala naše volanie po výkone tristo koní a v apríli oficiálne potvrdila benzínový dvojliter s výkonom „len“ 245 koní. Sklamanie? Zisťovali sme to vo francúzskych Alpách.

Porsche 718 Cayman GT4 RS

Prečo ste GT4 RS postavili až teraz? Andreas Preuninger, šéf vývoja GT modelov Porsche odpovedal, že práve teraz nastala tá správna chvíľa.

Gordon Murray Automotive T.33

Tvorca legendárneho McLarenu F1, Gordon Murray, dnes predstavuje svoj druhý superšport pod vlastnou značkou. Po modeloch T.50 a T.50s Niki Lauda ide opäť o vozidlo poháňané dvanásťvalcovým atmosféricky plneným motorom.

TOP 5 pre rok 2022 – Audi RS 3

Minulý rok nám predstavil veľké množstvo športových áut nielen v tých najvyšších priečkach automobilového reťazca, ale aj v kompaktnej triede, ktorá je cenovo prístupnejšia širšiemu okruhu fanúšikov.

TOP 5 pre rok 2022 – BMW M240i xDrive

Minulý rok nám predstavil veľké množstvo športových áut nielen v tých najvyšších priečkach automobilového reťazca, ale aj v kompaktnej triede, ktorá je cenovo prístupnejšia širšiemu okruhu fanúšikov.

TOP 5 pre rok 2022 – CUPRA Formentor VZ5

Minulý rok nám predstavil veľké množstvo športových áut nielen v tých najvyšších priečkach automobilového reťazca, ale aj v kompaktnej triede, ktorá je cenovo prístupnejšia širšiemu okruhu fanúšikov.

Nový T-Roc R s rodinou – Bestseller ešte lepší

Volkswagen T-Roc sa po svojom uvedení na trh v roku 2017 stal mimoriadne úspešným modelom. Celosvetovo sa ho predalo viac ako 1 milión kusov, na slovenskom trhu to bolo takmer 4000 exemplárov.

TOP 5 pre rok 2022 – Honda Civic Type R

Minulý rok nám predstavil veľké množstvo športových áut nielen v tých najvyšších priečkach automobilového reťazca, ale aj v kompaktnej triede, ktorá je cenovo prístupnejšia širšiemu okruhu fanúšikov.

TOP 5 pre rok 2022 – Volkswagen Golf R

Minulý rok nám predstavil veľké množstvo športových áut nielen v tých najvyšších priečkach automobilového reťazca, ale aj v kompaktnej triede, ktorá je cenovo prístupnejšia širšiemu okruhu fanúšikov.