Miro Vilím

24.01.2024

Volkswagen

Golf. Volkswagen Golf. Ikona nemeckej automobilovej produkcie tento rok oslavuje 50. výročie. Ideálny čas na modelové osvieženie aktuálnej ôsmej generácie, poslednej so spaľovacími motormi.


Od roku 1974 vyrobila automobilka Volkswagen viac ako 37 miliónov exemplárov hatchbacku, ktorý dal meno celej triede (Golf-Klasse). Golf je nielen najpredávanejší model značky, ale aj predajne najúspešnejšie európske auto a jedno z troch najpredávanejších vozidiel od vynálezu automobilu.

Dôkladný facelift má za úlohu zvýšiť konkurencieschopnosť na trhu a pripraviť Golf na nadchádzajúce roky tak, aby vydržal do príchodu elektrického nástupcu. Najdôležitejšími technickými zmenami sú nové generácie infotainmentu a plug-in hybridných pohonných jednotiek.

Podobne ako pri predchádzajúcej siedmej generácii sú dizajnové zmeny faceliftu novinky relatívne nenápadné, ale po dlhšom skúmaní zásadným spôsobom vylepšujú pôvodný dizajn. Mimoriadne dynamicky pôsobia nové štíhlejšie predné svetlomety s jednoduchším základným tvarom bez poloblúkov pod svetlami a s úplne novou svetelnou technikou. Základom sú LED svetlomety, ktoré v prvom stupni môžu byť vylepšené tzv. Performance svetlometmi s Full-LED technikou a svetleným pásom spájajúcim obidve svetlá.

Volkswagen Golf GTI 8 facelift 2024

Nový svetelný podpis

Úplnou novinkou je osvetlené logo VW, ktoré je centrálnym prvkom prednej časti vozidla. Na jednej strane sa tým svetelný podpis vpredu stal celistvým, na strane druhej to prináša aj jedno praktické (a estetické) negatívum. Neviditeľný radar adaptívneho tempomatu sa práve z predného znaku VW presunul do spodnej časti nárazníka. Podobné riešenie mal aj Golf siedmej generácie (čo bol mimochodom dôvod, prečo som si vo svojom Golfe GTI nepriplatil za adaptívny tempomat) a už vieme, že takéto riešenie nevyzerá dobre a je náchylnejšie na nečistoty a poškodenie. Golf tým zároveň prišiel o prvok, ktorý nie je samozrejmý ani pre vozidlá vyšších prémiových tried.

Volkswagen Golf GTI 8 facelift 2024

Vrcholom svetelnej techniky sú príplatkové IQ.LIGHT s matrixovou LED technológiou a dosahom diaľkových svetlometov až 500 metrov. Súčasťou tejto technológie je už spomínaný svetelný pás a osvetlené logo vpredu a tiež trojrozmerné LED svetlá vzadu (pre obidve karosárske verzie modelu Golf), ktoré ponúkajú na výber tri rôzne dizajny svetelného podpisu nastaviteľné cez nový infotainment systém.  

Volkswagen Golf GTI 8 facelift 2024Volkswagen Golf GTI

Novinkou sú aj nové predné a zadné nárazníky, zaujme najmä výraznejšie tvarovaný predný nárazník pre verziu Style, ktorý disponuje dvomi výraznými pochrómovanými vodorovnými lištami a ostrými hranami. Podobný dizajn predného nárazníka má aj nový Volkswagen Passat.

Volkswagen Golf Style 8 facelift 2024Volkswagen Golf Style 8 facelift 2024Volkswagen Golf GTI 8 facelift 2024Volkswagen Golf Style eHybrid

Verzia R-Line má rovnako nový predný nárazník inšpirovaný modelmi GTI a GTE, na rozdiel od výbavy R-Line nie sú čierne výplne nárazníkov športových modelov lakované čiernym vysokolesklým lakom.

Volkswagen Golf Variant R-Line facelift 2024Volkswagen Golf Variant R-Line facelift 2024Volkswagen Golf Variant R-Line facelift 2024Volkswagen Golf Variant R-Line

Dizajnové zmeny sa samozrejme dotkli aj zadných nárazníkov a už spomínaných zadných svetlometov. Drobnou zmenou oproti predchodcovi je umiestnenie označenia modelu, resp. výbavy na predné dvere. Pre výbavu R-Line je to štylizované „R“, modely GTI a GTE hrdo nesú celé svoje meno. Prvýkrát sme sa s takýmto použitím označenia stretli pri novom modely Touareg.     

Volkswagen Golf GTI 8 facelift 2024

Doterajšiu paletu jedenástich odtieňov v ponuke exteriérových farieb dopĺňajú štyri nové farby: „Crystal Ice Blue Metallic“, „Anemonenblue Metallic“, „Oystersilber Metallic“ a „Grenadilla Black Metallic“. Novinkou pre verzie R-Line, GTE a GTI je možnosť lakovania strechy v kontrastnej čiernej farbe. Do ponuky pribudlo aj päť nových dizajnov diskov z ľahkých zliatin v rozmeroch od 16 do 19 palcov.  

Multimediálny systém štvrtej generácie

Všetky verzie nového modelu Golf majú digitálny prístrojový panel „Digital Cockpit Pro“ s uhlopriečkou 10,2 palca (26 cm), ktorý ponúka dve základné zobrazenia „Classic“ s dvomi digitálnymi kruhovými ukazovateľmi a „Progresive“ s redukovanou grafikou. Špecifické zobrazenia ponúkajú modely R-Line, GTE a GTI, ďalšou možnosťou je zobrazenie navigácie na celú plochu displeja.

Volkswagen Golf Variant R-Line facelift 2024

Nový multimediálny systém je postavený na základoch štvrtej generácie modulárneho informačného systému (MIB4) a jeho ovládanie malo byť zjednodušené zásadným prepracovaním grafiky a štruktúry menu s hornou a dolnou, permanentne zobrazovanou, lištou.

Volkswagen Golf Variant R-Line facelift 2024

Samostatne stojace displeje infotainmentu sú dostupné v dvoch rôznych rozmeroch. Základom je dotyková obrazovka s uhlopriečkou 10,4 palca (26,4 cm), za príplatok (resp. podľa výbavy) bude k dispozícii veľký displej s uhlopriečkou až 12,9 palca (32,8 cm). Dotykové ovládače hlasitosti a regulácie teploty sú tentoraz, na rozdiel od predchodcu, podsvietené. Za príplatok bude k dispozícii aj naďalej plnohodnotný head-up displej premietaný na čelné sklo.

Volkswagen Golf Variant R-Line facelift 2024

Zmenou k lepšiemu sú volanty s fyzickými tlačidlami pre všetky verzie modelu Golf, tie nahrádzajú často kritizované volanty s dotykovými plochami, ktoré boli súčasťou výbavy R-Line a modelov GTE a GTI u predchodcu.

Volkswagen Golf Variant R-Line facelift 2024

V rámci modernizácie modelového radu sú k dispozícii aj nové asistenčné systémy, ako napríklad ďalej vyvinutý „Park Assist Plus“ (umožňuje automatizované parkovanie), „Park Assist Pro“ (automatizované parkovanie je možné ovládať aj pomocou smartfónu) a tiež „Area View“, ktorý vďaka štyrom kamerám ponúka 360 stupňový prehľad o okolí vozidla.

Motorizácie (eHybrid, eTSI, TSI a TDI) Golf ôsmej generácie je postavený na platforme MQB evo a preto z veľkej časti zdieľa portfólio pohonných jednotiek s novými modelmi Tiguan a Passat predstavenými minulý rok.

Plug-in hybrid v dvoch výkonových verziách

Podstatnou technickou zmenou prešli hybridné verzie pohonných jednotiek. Na rozdiel od motora 1,4 TSI predchodcu je aktuálnym základom plug-in hybridných modelov motor 1,5 TSI evo2 (EA211) s variabilnou geometriou lopatiek turbodúchadla, pracujúci v Millerovom spaľovacom cykle.

Volkswagen Golf facelift 2024

Model eHybrid ako základná PHEV verzia disponuje motorom 1,5 TSI s výkonom 110 kW (150 koní) a v spolupráci s elektromotorom s výkonom 85 kW (115 koní) poskytuje systémový výkon 150 kW (204 koní) a maximum krútiaceho momentu má hodnotu 350 Nm.

Volkswagen Golf facelift 2024

Výkonnejšia verzia plug-in hybridnej pohonnej sústavy je vyhradená pre model Golf GTE. Jeho spaľovací motor s objemom 1,5 litra dosahuje výkon až 130 kW (177 koní) a systémový výkon je vďaka elektromotoru s výkonom 85 kW (115 koní) až 200 kW (272 koní) a 400 Nm, čo z modelu GTE robí aktuálne najvýkonnejší Golf.

Volkswagen Golf facelift 2024

Elektromotor s označením HEM80evo a výkonom 85 kW (115 koní) a maximálnym krútiacim momentom 330 Nm je integrovaný do skrine šesťstupňovej prevodovky DQ400e evo. Obidve hybridné verzie nabíjateľné zo siete poháňajú prostredníctvom šesťstupňovej prevodovky (eDSG) výlučne kolesá prednej nápravy.

Volkswagen Golf GTE facelift 2024

Nová batéria má využiteľnú kapacitu 19,7 kWh (predchodca 10,6 kWh), čo umožňuje elektrický dojazd až do 100 km. Zrýchlilo sa aj nabíjanie, namiesto výkonu 3,6 kW predchodcu je k dispozícii nabíjací výkon až 11 kW pre striedavý prúd a dokonca 50 kW pre rýchle nabíjanie jednosmerným prúdom.

Volkswagen Golf facelift 2024

Nabíjanie prázdnej batérie do plnej kapacity tak bude trvať do 2 hodín (pri striedavom prúde), resp. približne 25 minút zo stavu nabitia 10% na 80% pri jednosmernom prúde.

Volkswagen Golf facelift 2024

Podľa odhadov automobilky môže byť kombinovaný dojazd na jednu nádrž a batériu až 1.000 km. Plug-in hybridné verzie sú podobne ako GTI k dispozícii výlučne pre „krátky“ Golf, model Golf Variant (kombi) nie je ako GTI a PHEV v ponuke.

Ikonický hothatch GTI dostal porciu výkonu naviac

Druhou najvýkonnejšou verziou modelového radu je aktuálne Golf GTI, ktorý posilnil o 15 kW na celkových 195 kW (265 koní). Na rozdiel od verzie pred faceliftom je GTI dostupné výlučne so sedemstupňovou dvoj-spojkovou prevodovkou (DSG).

Volkswagen Golf GTI facelift 2024

Základné pohonné jednotky aj s manuálnou prevodovkou  

Popri modeloch dobíjateľných zo siete sú elektrifikované aj ďalšie verzie označované eTSI (MHEV), ktoré majú na palube 48V elektrickú sieť (48V lítium-iónová batéria a 48V remeňom poháňaný štartér generátor s výkonom 15 kW a 25 Nm), disponujú technológiou deaktivácie dvoch vnútorných valcov (ACT Plus) a sú spárované so sedemstupňovým DSG a pohonom predných kolies. Základný model 1,5 eTSI má výkon 85 kW (115 koní), jeho výkonnejšia verzia ponúka 110 kW (150 koní).

Volkswagen Golf GTI facelift 2024

Rovnaký motor a výkony majú aj modely s motorom 1,5 TSI bez 48 Voltovej elektrickej siete, tie sú kombinované so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Verzia modelu 1,5 TSI s výkonom 96 kW (130 koní) aktuálne nie je v ponuke.

Volkswagen Golf GTI facelift 2024

Výkonnostne si polepšil model Golf 2,0 TSI, ktorý po facelifte disponuje výkonom 150 kW (204 koní), plus 10 kW oproti predchodcovi. Tento model bude k dispozícii výlučne s pohonom všetkých kolies 4MOTION a sedemstupňovou automatickou prevodovkou (DSG).  

Volkswagen Golf GTI facelift 2024

V ponuke naďalej a bez technických zmien zostáva naftový motor 2,0 TDI, ktorý bude opäť k dispozícii so základným výkonom 85 kW (115 koní) a manuálnou šesťstupňovou prevodovkou a tiež s výkonom 110 kW (150 koní) a sedemstupňovým DSG. Obidve naftové verzie sú k dispozícii len s pohonom prednej nápravy. Zaujímavosťou je absencia mild-hybridnej verzie naftového motora, na druhej strane, základný naftový motor dosahoval v reálnych prevádzkových podmienkach vynikajúcu spotrebu aj bez akejkoľvek elektrifikácie.

Volkswagen Golf GTI facelift 2024Volkswagen Golf GTI facelift 2024

Šesť verzií na štarte

Nový Volkswagen Golf sa do predaja dostane už na jar tohto roka, spočiatku v šiestich výbavách, resp. modeloch. Základom ponuky bude základná verzia s označením „Golf“, stredná výbava „Life“ a dve top výbavy: elegantná „Style“ a dynamická „R Line“. Osobitné postavenie majú športové modely GTE a ikonické GTI. Pre GTI bude k dispozícii aj interiérový obklad zo skutočných karbónových vlákien, ostatné stupne výbavy majú zatiaľ len nemecké špecifikácie a podrobnejšie sa im budeme venovať najskôr pri uvedení modelu Golf na slovenský trh.

Volkswagen Golf facelift 2024

V druhej polovici roka budú nasledovať modely Golf GTI Clubsport, Golf RGolf Variant R, modely s označením „R“ samozrejme s pohonom všetkých kolies.   

Volkswagen Golf facelift 2024

Z ponuky, podobne ako v prípade Passatu, bez náhrady vypadol model Alltrack.

Autor: Miro Vilím, Zdroj: Volkswagen  


Podobné články

Nová Škoda Kodiaq RS

V januári sme už vedeli, že nová Škoda Kodiaq dostane namiesto naftového biturba benzínový motor 2,0 TSI. Automobilka však nevyslyšala naše volanie po výkone tristo koní a v apríli oficiálne potvrdila benzínový dvojliter s výkonom „len“ 245 koní. Sklamanie? Zisťovali sme to vo francúzskych Alpách.

Porsche 718 Cayman GT4 RS

Prečo ste GT4 RS postavili až teraz? Andreas Preuninger, šéf vývoja GT modelov Porsche odpovedal, že práve teraz nastala tá správna chvíľa.

Toyota GRMN Yaris a GR GT3 Concept

Toyota predstavila na podujatí Tokyo Auto Salon 2022 dve horúce novinky, ktoré potešia všetkých petrolistov. 

Gordon Murray Automotive T.33

Tvorca legendárneho McLarenu F1, Gordon Murray, dnes predstavuje svoj druhý superšport pod vlastnou značkou. Po modeloch T.50 a T.50s Niki Lauda ide opäť o vozidlo poháňané dvanásťvalcovým atmosféricky plneným motorom.

TOP 5 pre rok 2022 – BMW M240i xDrive

Minulý rok nám predstavil veľké množstvo športových áut nielen v tých najvyšších priečkach automobilového reťazca, ale aj v kompaktnej triede, ktorá je cenovo prístupnejšia širšiemu okruhu fanúšikov.

Nový T-Roc R s rodinou – Bestseller ešte lepší

Volkswagen T-Roc sa po svojom uvedení na trh v roku 2017 stal mimoriadne úspešným modelom. Celosvetovo sa ho predalo viac ako 1 milión kusov, na slovenskom trhu to bolo takmer 4000 exemplárov.

JOKER pre rok 2022 – Toyota GR86

V predchádzajúcich článkoch sme vám postupne predstavili päť noviniek, ktorých uvedenie na slovenský trh s veľkou radosťou očakávame v tomto roku.

Jeep Easter Safari 2022

Veľkonočné Jeep Safari pokračuje vo svojej dlhoročnej tradícii predstavením siedmich nových konceptov, päť z nich je priamo od automobilky Jeep a dva má na svedomí divízia Jeep Perfromance Parts by Mopar (JPP).

Honda Civic Type R 2023

Nová Honda Civic Type R ako posledný model japonskej automobilky s výlučne spaľovacím motorom na európskom trhu pozná svoju oficiálnu cenu. Očakávali sme, že to nebude lacné, ale aj tak je cenovka brutálna, rovnako ako výkony najlpšieho ostrého hatchbacku s pohonom predných kolies. 

Značka CUPRA v roku 2022 zvýšila predaj na Slovensku o 99 percent, kráľom je Formentor

Mnohým sa zdal nápad, postaviť v rámci automobilky SEAT novú samostatnú značku, odsúdený na neúspech. Opak je pravdou.