Miro Vilím

23.05.2024

Volkswagen

Legendárne 24-hodinové preteky ADAC odštartujú na Nürburgringu už 1. júna, usporiadatelia očakávajú viac ako 200 000 divákov. Tentoraz bude podujatie aj javiskom pre najúspešnejšie európske vozidlo všetkých čias: VW Golf. Volkswagen bude na Nürburgringu oslavovať 50. narodeniny modelu predstavením sériovej podoby nového Golfu GTI Clubsport.


Druhým vrcholom pre automobilku bude účasť Golfu GTI Clubsport na 24-hodinových pretekoch. Pretekársky model GTI s výkonom 256 kW (348 koní) budú riadiť hviezdy motoristického športu ako Benny Leuchter (Nemecko) a Johan Kristoffersson (Švédsko). Štartové číslo pretekárskeho vozidla GTI poháňaného alternatívnym palivom je pochopiteľne „50“, narodeninový darček od organizátora pretekov k polstoročiu úspešného príbehu modelu Golf. Ako pocta pre viac ako 37 miliónov doteraz vyrobených vozidiel Golf sa na pretekoch ADAC 24h Classic zúčastnia tri klasické vozidlá Golf GTI Classic.

V piatok popoludní, 31. mája o 16:30 hod., Volkswagen predstaví produkčnú podobu modelu Golf GTI Clubsport, najvýkonnejšieho Golfu s pohonom predných kolies. Modernizovaný Clubsport sa vyznačuje kompletne prepracovanou prednou časťou, ktorá sa stala ešte mohutnejšia a výraznejšia. Hoci sú všetky tri vozidlách na oficiálnych fotografiách zahalené v kamufláži, tvary predného nárazníku novinky sú veľmi zreteľné. Rovnako sú rozpoznateľné koncovky výfukov typické pre značku Akrapović, tento výfukový systém bol pre Golf GTI prvýkrát dostupný pre model Clubsport (pred faceliftom) s balíkom Edition 45.

Podobne ako štandardná verzia modelu Golf GTI, aj Clubsport dostane prepracované LED svetlomety, prvýkrát podsvietené logo v prednej maske, vylepšenia sa dočkali aj zadné LED svetlá. Veľký strešný spojler vzadu zabezpečuje maximálny prítlak a zo zverejnených fotografií je zrejmé, že jeho tvar bude podobný (ak nie rovnaký) ako u predchodcu.

 

Volkswagen Golf GTI Clubsport facelift

V štandardnej výbave budú devätnásťpalcové zliatinové disky Queenstown, ktoré už poznáme z Golfu GTI. S ich výrazným dizajnom piatich oválnych polkruhov evokujú klasické kolesá Detroit, ktoré boli predstavené pre Golf GTI piatej generácie. Ako príplatková opcia bude pre Golf GTI Clubsport k dispozícii s 19-palcovými kovanými diskami Warmenau. S hmotnosťou len osem kilogramov na disk znižujú neodpružené hmotnosti oproti štandardným diskom.

Volkswagen Golf GTI Clubsport facelift

Podobne ako priamy predchodca, aj nový Clubsport bude disponovať jazdným profilom „Special“ s poddajnejším nastavením adaptívnych tlmičov odladeným na legendárnej Nordschleife. Automobilkou zatiaľ oficiálne nešpecifikovaný výkon a krútiaci moment preplňovaného dvojlitrového motora sa prenáša na asfalt prostredníctvom sedemstupňového DSG a elektronicky riadenej uzávierky predného diferenciálu. Adaptívne tlmiče (DCC) budú aj naďalej k dispozícii ako voliteľná výbava.

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Motoristický šport sa stáva testovacím laboratóriom pre používanie alternatívnych palív

Na pretekrásku trať sa v tohtoročnej 24-hodinovke vracia Golf GTI Clubsport 24h, ktorý demonštruje potenciál nového Golfu GTI Clubsport, pretože sériové GTI slúžil ako základ pre vývoj pretekárskeho vozidla. Ten bol postavený spoločnosťou Volkswagen Motorsport a vozidlo bolo pôvodne prevedené na Volkswagen Classic v roku 2021 po ukončení jeho motoristických aktivít. Prototyp bol teraz reaktivovaný a ďalej odladený pretekárom Bennym Leuchterom a jeho tímom Max Kruse Racing špeciálne pre použitie na pretekárskej trati známej aj ako „Zelené peklo“.

Volkswagen Golf GTI Clubsport 24h

Pretekárske vozidlo Golf GTI Clubsport 24h bude štartovať v triede AT3 (SP3T / trieda pre vozidlá s „alternatívnymi palivami“), keďže 2,0-litrový preplňovaný motor s výkonom spaľuje nové palivo na báze bioetanolu s označením E20. Nové palivo umožňuje výrazne efektívnejšiu prevádzku takmer sériového motora GTI a to vďaka softvérovému prispôsobeniu a zabezpečuje výrazne väčšiu redukciu emisií CO2 ako známe bioetanolové palivá E5 a E10. Palivo E20 vyvinuté v Technologickom centre spoločnosti Shell v Hamburgu znižuje emisie CO2 v bilancii od výroby po spálenie o 35 až 40 percent, pretože okrem 20-percentného obsahu bioetanolu obsahuje ďalších 40 percent obnoviteľných zložiek zo zvyškových a odpadových materiálov.

Volkswagen Golf GTI Clubsport 24h

Pretekársky Golf GTI Clubsport 24h má pri hmotnosti 1 170 kg a výkone 348 koní / 450 Nm pomer hmotnosti a výkonu 3,36 kg/k a dosahuje maximálnu rýchlosť 270 km/h. Nádrž na palivo má objem až 100 litrov.

Volkswagen Golf GTI Clubsport 24h

Druhým faktorom úspechu v pretekoch je tím jazdcov Max Kruse Racing. Benny Leuchter získal víťazstvo v triede 24-hodinových pretekov na okruhu Nürburgring v roku 2017 na vozidle Golf GTI TCR. V roku 2019 bol tiež prvým Nemec, ktorý vyhral kvalifikačné preteky WTCR - na Golfe GTI TCR na Nürburgringu. Druhým jazdcom je Johan Kristoffersson, ktorý napísal históriu motoristického športu s Volkswagenom ako aktuálny a šesťnásobný majster sveta FIA v rallycrosse. Švéd už bol tímovým kolegom Bennyho Leuchtera vo WTCR a vyhral s ním aj na Nürburgringu s vozidlom Golf GTI TCR. Dobre zohranú dvojicu dopĺňajú dvaja nemeckí profesionáli Nico Otto a Heiko Hammel.

Volkswagen Golf GTI Clubsport 24h

Volkswagen Golf GTI Clubsport 24h

Tri vozidlá GTI v pretekoch ADAC 24h Classic

Pred hlavnými pretekmi sa v pretekoch historických vozidiel predstavia tri vozidlá prvej generácie klasických Golfov GTI. Všetky tri budú štartovať v tíme KWL Motorsport, ktorý v roku 2024 oslávuje 45. výročie svojho založenia. Tím z Burscheidu nasadí legendárny Golf GTI 16S Oettinger (skupina 4) z roku 1981 s výkonom 208 koní a rovnako legendárny Golf GTI Kamei z roku 1978 (skupina 2) s výkonom 183 koní.

1980 Golf GTI Group 2

1980 Golf GTI Group 2

1980 Golf GTI Group 2

Tretí model 1980 Golf GTI zo skupiny 2 s výkonom 184 koní bude „zabalený“ do kamuflážového dizajnu GTI (s logom „50 rokov Golfu“), podobne ako Golf GTI Clubsport 24h a ešte zahalená sériová podoba modelu GTI Clubsport.

Autor: Miro Vilím, Zdroj: Volkswagen


Podobné články

Nová Škoda Kodiaq RS

V januári sme už vedeli, že nová Škoda Kodiaq dostane namiesto naftového biturba benzínový motor 2,0 TSI. Automobilka však nevyslyšala naše volanie po výkone tristo koní a v apríli oficiálne potvrdila benzínový dvojliter s výkonom „len“ 245 koní. Sklamanie? Zisťovali sme to vo francúzskych Alpách.

Porsche 718 Cayman GT4 RS

Prečo ste GT4 RS postavili až teraz? Andreas Preuninger, šéf vývoja GT modelov Porsche odpovedal, že práve teraz nastala tá správna chvíľa.

Toyota GRMN Yaris a GR GT3 Concept

Toyota predstavila na podujatí Tokyo Auto Salon 2022 dve horúce novinky, ktoré potešia všetkých petrolistov. 

Gordon Murray Automotive T.33

Tvorca legendárneho McLarenu F1, Gordon Murray, dnes predstavuje svoj druhý superšport pod vlastnou značkou. Po modeloch T.50 a T.50s Niki Lauda ide opäť o vozidlo poháňané dvanásťvalcovým atmosféricky plneným motorom.

TOP 5 pre rok 2022 – BMW M240i xDrive

Minulý rok nám predstavil veľké množstvo športových áut nielen v tých najvyšších priečkach automobilového reťazca, ale aj v kompaktnej triede, ktorá je cenovo prístupnejšia širšiemu okruhu fanúšikov.

Nový T-Roc R s rodinou – Bestseller ešte lepší

Volkswagen T-Roc sa po svojom uvedení na trh v roku 2017 stal mimoriadne úspešným modelom. Celosvetovo sa ho predalo viac ako 1 milión kusov, na slovenskom trhu to bolo takmer 4000 exemplárov.

JOKER pre rok 2022 – Toyota GR86

V predchádzajúcich článkoch sme vám postupne predstavili päť noviniek, ktorých uvedenie na slovenský trh s veľkou radosťou očakávame v tomto roku.

Jeep Easter Safari 2022

Veľkonočné Jeep Safari pokračuje vo svojej dlhoročnej tradícii predstavením siedmich nových konceptov, päť z nich je priamo od automobilky Jeep a dva má na svedomí divízia Jeep Perfromance Parts by Mopar (JPP).

Honda Civic Type R 2023

Nová Honda Civic Type R ako posledný model japonskej automobilky s výlučne spaľovacím motorom na európskom trhu pozná svoju oficiálnu cenu. Očakávali sme, že to nebude lacné, ale aj tak je cenovka brutálna, rovnako ako výkony najlpšieho ostrého hatchbacku s pohonom predných kolies. 

Značka CUPRA v roku 2022 zvýšila predaj na Slovensku o 99 percent, kráľom je Formentor

Mnohým sa zdal nápad, postaviť v rámci automobilky SEAT novú samostatnú značku, odsúdený na neúspech. Opak je pravdou.