Miro Vilím

02.06.2023

Volkswagen

Automobilka Volkswagen slávi návrat ikonického modelu VW Bus do Spojených štátov amerických a Kanady. Model ID. Buzz s dlhým rázvorom (LWB) ponúka až sedem miest na sedenie a veľkorysý priestor pre batožinu.


Elektrický ID. Buzz s dlhým rázvorom však bude dostupný aj v Európe, kde doplní modely ID. Buzz a ID. Cargo postavené na štandardnom rázvore (NWB). Zväčšenie rázvoru o 250 milimetrov umožnilo nielen doplniť tretí rad sedadiel, ale aj použiť akumulátor s vyššou kapacitou. Na želanie tak bude k dispozícii batéria s využiteľnou kapacitou až 85 kWh (celková kapacita batérie je 91 kWh) a tiež nový synchrónny elektromotor s permanentnými magnetmi (APP550), prvýkrát predstavený v modeli Volkswagen ID.7, s výkonom 210 kW (286 koní) a 560 Nm.

Nový motor je umiestnený nad zadnou nápravou a prostredníctvom jednostupňovej prevodovky poháňa zadné kolesá. V zimných podmienkach má efektivite elektrického pohonu pomôcť nové tepelné čerpadlo.

Volkswagen ID. Buzz LWB vďaka novým komponentom elektrického pohonu zrýchľuje z nuly na 100 km/h za 7,9 sekundy, maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaná na 160 km/h. Volkswagen ID.Buzz s normálnym rázvorom (NWB) s výkonom 150 kW má maximálnu rýchlosť len 145 km/h a zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 10,2 sekundy.

A to nie je všetko, na rok 2024 Volkswagen oficiálne ohlásil predstavenie verzie ID. Buzz GTX, ktorá v zrýchlení z nuly na 100 km/h bude môcť smelo súťažiť aj s legendárnym Golfom GTI (od roku 2024 dostupným už len s automatickou prevodovkou). Vďaka druhému elektromotoru na prednej náprave bude model GTX disponovať pohonom všetkých kolies a bude dosahovať špičkový systémový výkon 250 kW (339 koní), ktorý umožní dosiahnuť zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 6,4 sekundy.

Volkswagen ID.Buzz LWB

Popri batérii s využiteľnou kapacitou 85 kWh bude k dispozícii aj základná verzia s využiteľnou kapacitou 77 kWh (82 kWh brutto). Podľa tlačovej správy je možné batérie dobíjať jednosmerným prúdom s maximálnym výkonom až 200 kW, veľká batéria sa tak dá dobiť z 10 na 80 percent kapacity len za 25 minút. Maximálny výkon pri nabíjaní striedavým prúdom je 11 kW. Maximálny rekuperačný výkon v jazdnom režime B dosahuje hodnotu približne 100 kW a pomáha tak predĺžiť dojazd vozidla.

Volkswagen ID.Buzz LWB

Dizajn modelu ID. Buzz s predĺženým rázvorom (Long Wheel Base) vznikal súčasne so základnou verziou so štandardnou dĺžkou rázvoru (NWB, Normal Wheel Base). Verzia NWB má celkovú dĺžku 4.712 milimetrov, verzia LWB vďaka už spomínanému predĺženiu rázvoru z 2.989 mm na 3.239 mm (o 250 mm) dosahuje dĺžku až 4.962 milimetrov. Prírastok dĺžky bol rozdelený medzi bočné posuvné dvere (dlhšie o 192 mm) a časť karosérie medzi zadnou hranou posuvných dverí a blatníkmi zadných kolies dlhšiu o 58 milimetrov. Obidve verzie ID. Buzz majú rovnakú šírku (bez vonkajších spätných zrkadiel 1.985 mm), ako aj výšku 1.927 mm. Koeficient odporu vzduchu má hodnotu 0,29.

Volkswagen ID.Buzz LWB

Základ pre vysokú úroveň komfortu a na triedu vozidla agilné jazdné vlastnosti tvorí nízke ťažisko s batériou umiestnenou v podlahe medzi nápravami a sofistikované zavesenie kolies. Vpredu je zavesenie McPherson, vzadu je viacprvkové zavesenie. Vďaka kompaktnej konštrukcii prednej nápravy a zadnému pohonu ma ID. Buzz LWB priemer otáčania len 11,8 metra (NWB: 11,1 metra). Nápravy majú rozchod kolies 1.673 mm vpredu a 1.670 mm vzadu. Veľký rozchod kolies vzadu prispieva k veľkej šírke batožinového priestoru medzi vnútornými blatníkmi – až 1.204 mm. Volkswagen ID. Buzz sa bude predávať s kolesami s priemerom 18 až 21 palcov.

Volkswagen ID.Buzz LWB

Krátke previsy karosérie, predná časť s výrazným profilom do „V“ a klasická hranatá zadná časť karosérie s prepojenými zadnými svetlometmi sú spoločné pre obidve verzie. Novinka, verzia LWB bude pre americký trh dostupná aj so svietiacim predným logom značky, táto chuťovka v Európe zatiaľ nie je povolená. Všetky verzie však budú mať za príplatok k dispozícii interaktívne svetlomety IQ.LIGHT LED-Matrix, vzadu sú svetlá IQ.Light s jednoduchou LED konštrukciou. Typické dvojfarebné lakovanie bude po novom na výber v piatich vyhotoveniach, novinkou je kombinácia striebornej farby (Mono Silver) v spodnej časti a bielej (Candy White) pre hornú časť karosérie.

Volkswagen ID.Buzz LWB

Novinkou pre model ID. Buzz LWB je veľké, pevné, panoramatické strešné okno „Smart Glas“ s priehľadnou sklenenou plochou s rozmermi 1,54 x 0,93 m (1,5 m²) a elektricky dovnútra posuvné okná v bočných posuvných dverách. Zmenu priehľadnosti strešného okna umožňuje integrovaná vrstva polymérneho disperzného tekutého kryštálu (PDLC). Keď sa do tejto vrstvy privádza elektrický prúd, tekuté kryštály prepúšťajú svetlo, keď je prívod prúdu vypnutý, kryštály sa usporiadajú do stavu neprepúšťajúceho svetlo. Okrem toho je sklo strešného okna vybavené reflexnými vrstvami, ktoré redukujú prenikanie infračervených lúčov zo slnečného žiarenia do kabíny v lete a naopak v zime znižujú únik tepla z kabíny. Panoramatické strešné okno prispieva k zvýšeniu priestoru nad hlavou cestujúcich, o 30 milimetrov na 1.093 mm vpredu a 1.072 mm nad druhým radom sedadiel.

Volkswagen ID.Buzz LWB

Podľa konfigurácie môže mať predĺžený ID. Buzz päť sedadiel (2/3), šesť samostatných sedadiel v troch radoch (2/2/2) alebo až sedem sedadiel v usporiadaní 2/3/2. V druhom rade je sériovo lavica pre tri osoby. Sklopné operadlo je delené v pomere 40:60 a jeho sklon sa dá nastavovať v rozsahu 16 stupňov. Sedacia časť môže byť aj delená a posuvná s rozsahu 200 milimetrov. Za príplatok môžu byť dve vonkajšie sedadlá trojmiestnej lavice vybavené vyhrievaním. Dve samostatné sedadlá v druhom rade sú za príplatok.

Volkswagen ID.Buzz LWB

V treťom rade sú k dispozícii dve samostatné sedadlá, ktoré sa dajú pozdĺžne posúvať a aj ich sklon operadla sa dá nastavovať. Keď sa operadlá sklopia, spolu so sklopenými operadlami sedadiel v druhom rade vytvoria rovnú plochu. V prípade potreby sa dajú sedadlá v treťom rade úplne vybrať. V Európe a Kanade budú sedadlá v treťom rade prvkom výbavy na želanie (za príplatok), v Spojených štátoch amerických sú štandardnou výbavou. Od nového modelového roka sa bude dať s tromi radmi sedadiel nakonfigurovať aj ID. Buzz so štandardným rázvorom.

Volkswagen ID.Buzz LWB

Pri päťsedadlovej konfigurácii ponúka ID. Buzz batožinový priestor až 1.340 litrov (po hornú hranu operadiel zadných sedadiel) oproti 1.121 litrom pre NWB. Pri sedemmiestnej konfigurácii je za tretím radom sedadiel batožinový priestor s objemom 306 litrov. Maximálny objem batožinového priestoru pri naložení po prvý rad sedadiel je až 2.469 litrov.

Volkswagen ID.Buzz LWB

Predné sedadlá sú štandardne vybavené lakťovými opierkami, vrcholná verzia sedadiel je vybavená 12-smerovým elektrickým nastavovaním s pamäťou a masážnou funkciou. Predné sedadlá verzií pre Severnú Ameriku okrem toho dostanú klimatizáciu.

Volkswagen ID.Buzz LWB

Prístrojový panel obsahuje displej s uhlopriečkou 13,5 centimetra (5,3 palca), dotykový displej infotainmentu umiestnený v strede má uhlopriečku až 32,8 centimetra (12,9 palca), samotný infotainment prináša nové grafické rozhranie a menu. Pod displejom sú osvetlené dotykové ovládače pre reguláciu teploty dvoj-zónovej klimatizácie a hlasitosti. Interiér kabíny je iluminovaný ambientným osvetlením s 10 nastaviteľnými farbami, na želanie až s 30 farbami. Prvýkrát pre ID. Buzz je k dispozícii aj head-up displej premietajúci obraz na čelné sklo.

Volkswagen ID.Buzz LWB

Návrat do Severnej Ameriky. VW Bus má v Severnej Amerike kultový status, čo dokazuje veľké množstvo busíkov prvých troch generácií (T1, T2 a T3), ktoré sú stále v prevádzke. Všetky tri majú spoločné umiestnenie motora vzadu a pohon zadnej nápravy. Návratom modelu Volkswagen ID. Buzz LWB  s elektrickým pohonom zadnej nápravy štartuje Microbus aj v Severnej Ameriky do novej éry. Vďaka veľkej presklenej streche automobilka dokonca hovorí o návrate tzv. Samba-Busu, ktorého originál disponoval 23, resp. neskôr 21 oknami.   

Volkswagen ID.Buzz LWB

V redakcii nás bude zaujímať najmä verzia ID. Buzz GTX, ktorá však podľa našich odhadov pohodlne presiahne cenu sto tisíc EUR.

Autor: Miro Vilím, Zdroj: Volkswagen


Podobné články

Nová Škoda Kodiaq RS

V januári sme už vedeli, že nová Škoda Kodiaq dostane namiesto naftového biturba benzínový motor 2,0 TSI. Automobilka však nevyslyšala naše volanie po výkone tristo koní a v apríli oficiálne potvrdila benzínový dvojliter s výkonom „len“ 245 koní. Sklamanie? Zisťovali sme to vo francúzskych Alpách.

Porsche 718 Cayman GT4 RS

Prečo ste GT4 RS postavili až teraz? Andreas Preuninger, šéf vývoja GT modelov Porsche odpovedal, že práve teraz nastala tá správna chvíľa.

Toyota GRMN Yaris a GR GT3 Concept

Toyota predstavila na podujatí Tokyo Auto Salon 2022 dve horúce novinky, ktoré potešia všetkých petrolistov. 

Gordon Murray Automotive T.33

Tvorca legendárneho McLarenu F1, Gordon Murray, dnes predstavuje svoj druhý superšport pod vlastnou značkou. Po modeloch T.50 a T.50s Niki Lauda ide opäť o vozidlo poháňané dvanásťvalcovým atmosféricky plneným motorom.

TOP 5 pre rok 2022 – BMW M240i xDrive

Minulý rok nám predstavil veľké množstvo športových áut nielen v tých najvyšších priečkach automobilového reťazca, ale aj v kompaktnej triede, ktorá je cenovo prístupnejšia širšiemu okruhu fanúšikov.

Nový T-Roc R s rodinou – Bestseller ešte lepší

Volkswagen T-Roc sa po svojom uvedení na trh v roku 2017 stal mimoriadne úspešným modelom. Celosvetovo sa ho predalo viac ako 1 milión kusov, na slovenskom trhu to bolo takmer 4000 exemplárov.

JOKER pre rok 2022 – Toyota GR86

V predchádzajúcich článkoch sme vám postupne predstavili päť noviniek, ktorých uvedenie na slovenský trh s veľkou radosťou očakávame v tomto roku.

Jeep Easter Safari 2022

Veľkonočné Jeep Safari pokračuje vo svojej dlhoročnej tradícii predstavením siedmich nových konceptov, päť z nich je priamo od automobilky Jeep a dva má na svedomí divízia Jeep Perfromance Parts by Mopar (JPP).

Honda Civic Type R 2023

Nová Honda Civic Type R ako posledný model japonskej automobilky s výlučne spaľovacím motorom na európskom trhu pozná svoju oficiálnu cenu. Očakávali sme, že to nebude lacné, ale aj tak je cenovka brutálna, rovnako ako výkony najlpšieho ostrého hatchbacku s pohonom predných kolies. 

Značka CUPRA v roku 2022 zvýšila predaj na Slovensku o 99 percent, kráľom je Formentor

Mnohým sa zdal nápad, postaviť v rámci automobilky SEAT novú samostatnú značku, odsúdený na neúspech. Opak je pravdou.