Automobilka Volkswagen slávi návrat ikonického modelu VW Bus do Spojených štátov amerických a Kanady. Model ID. Buzz s dlhým rázvorom (LWB) ponúka až sedem miest na sedenie a veľkorysý priestor pre batožinu.
Elektrický ID. Buzz s dlhým rázvorom však bude dostupný aj v Európe, kde doplní modely ID. Buzz a ID. Cargo postavené na štandardnom rázvore (NWB). Zväčšenie rázvoru o 250 milimetrov umožnilo nielen doplniť tretí rad sedadiel, ale aj použiť akumulátor s vyššou kapacitou. Na želanie tak bude k dispozícii batéria s využiteľnou kapacitou až 85 kWh (celková kapacita batérie je 91 kWh) a tiež nový synchrónny elektromotor s permanentnými magnetmi (APP550), prvýkrát predstavený v modeli Volkswagen ID.7, s výkonom 210 kW (286 koní) a 560 Nm.
Nový motor je umiestnený nad zadnou nápravou a prostredníctvom jednostupňovej prevodovky poháňa zadné kolesá. V zimných podmienkach má efektivite elektrického pohonu pomôcť nové tepelné čerpadlo.
Volkswagen ID. Buzz LWB vďaka novým komponentom elektrického pohonu zrýchľuje z nuly na 100 km/h za 7,9 sekundy, maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaná na 160 km/h. Volkswagen ID.Buzz s normálnym rázvorom (NWB) s výkonom 150 kW má maximálnu rýchlosť len 145 km/h a zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 10,2 sekundy.
A to nie je všetko, na rok 2024 Volkswagen oficiálne ohlásil predstavenie verzie ID. Buzz GTX, ktorá v zrýchlení z nuly na 100 km/h bude môcť smelo súťažiť aj s legendárnym Golfom GTI (od roku 2024 dostupným už len s automatickou prevodovkou). Vďaka druhému elektromotoru na prednej náprave bude model GTX disponovať pohonom všetkých kolies a bude dosahovať špičkový systémový výkon 250 kW (339 koní), ktorý umožní dosiahnuť zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 6,4 sekundy.

Popri batérii s využiteľnou kapacitou 85 kWh bude k dispozícii aj základná verzia s využiteľnou kapacitou 77 kWh (82 kWh brutto). Podľa tlačovej správy je možné batérie dobíjať jednosmerným prúdom s maximálnym výkonom až 200 kW, veľká batéria sa tak dá dobiť z 10 na 80 percent kapacity len za 25 minút. Maximálny výkon pri nabíjaní striedavým prúdom je 11 kW. Maximálny rekuperačný výkon v jazdnom režime B dosahuje hodnotu približne 100 kW a pomáha tak predĺžiť dojazd vozidla.
Dizajn modelu ID. Buzz s predĺženým rázvorom (Long Wheel Base) vznikal súčasne so základnou verziou so štandardnou dĺžkou rázvoru (NWB, Normal Wheel Base). Verzia NWB má celkovú dĺžku 4.712 milimetrov, verzia LWB vďaka už spomínanému predĺženiu rázvoru z 2.989 mm na 3.239 mm (o 250 mm) dosahuje dĺžku až 4.962 milimetrov. Prírastok dĺžky bol rozdelený medzi bočné posuvné dvere (dlhšie o 192 mm) a časť karosérie medzi zadnou hranou posuvných dverí a blatníkmi zadných kolies dlhšiu o 58 milimetrov. Obidve verzie ID. Buzz majú rovnakú šírku (bez vonkajších spätných zrkadiel 1.985 mm), ako aj výšku 1.927 mm. Koeficient odporu vzduchu má hodnotu 0,29.
Základ pre vysokú úroveň komfortu a na triedu vozidla agilné jazdné vlastnosti tvorí nízke ťažisko s batériou umiestnenou v podlahe medzi nápravami a sofistikované zavesenie kolies. Vpredu je zavesenie McPherson, vzadu je viacprvkové zavesenie. Vďaka kompaktnej konštrukcii prednej nápravy a zadnému pohonu ma ID. Buzz LWB priemer otáčania len 11,8 metra (NWB: 11,1 metra). Nápravy majú rozchod kolies 1.673 mm vpredu a 1.670 mm vzadu. Veľký rozchod kolies vzadu prispieva k veľkej šírke batožinového priestoru medzi vnútornými blatníkmi – až 1.204 mm. Volkswagen ID. Buzz sa bude predávať s kolesami s priemerom 18 až 21 palcov.
Krátke previsy karosérie, predná časť s výrazným profilom do „V“ a klasická hranatá zadná časť karosérie s prepojenými zadnými svetlometmi sú spoločné pre obidve verzie. Novinka, verzia LWB bude pre americký trh dostupná aj so svietiacim predným logom značky, táto chuťovka v Európe zatiaľ nie je povolená. Všetky verzie však budú mať za príplatok k dispozícii interaktívne svetlomety IQ.LIGHT LED-Matrix, vzadu sú svetlá IQ.Light s jednoduchou LED konštrukciou. Typické dvojfarebné lakovanie bude po novom na výber v piatich vyhotoveniach, novinkou je kombinácia striebornej farby (Mono Silver) v spodnej časti a bielej (Candy White) pre hornú časť karosérie.
Novinkou pre model ID. Buzz LWB je veľké, pevné, panoramatické strešné okno „Smart Glas“ s priehľadnou sklenenou plochou s rozmermi 1,54 x 0,93 m (1,5 m²) a elektricky dovnútra posuvné okná v bočných posuvných dverách. Zmenu priehľadnosti strešného okna umožňuje integrovaná vrstva polymérneho disperzného tekutého kryštálu (PDLC). Keď sa do tejto vrstvy privádza elektrický prúd, tekuté kryštály prepúšťajú svetlo, keď je prívod prúdu vypnutý, kryštály sa usporiadajú do stavu neprepúšťajúceho svetlo. Okrem toho je sklo strešného okna vybavené reflexnými vrstvami, ktoré redukujú prenikanie infračervených lúčov zo slnečného žiarenia do kabíny v lete a naopak v zime znižujú únik tepla z kabíny. Panoramatické strešné okno prispieva k zvýšeniu priestoru nad hlavou cestujúcich, o 30 milimetrov na 1.093 mm vpredu a 1.072 mm nad druhým radom sedadiel.
Podľa konfigurácie môže mať predĺžený ID. Buzz päť sedadiel (2/3), šesť samostatných sedadiel v troch radoch (2/2/2) alebo až sedem sedadiel v usporiadaní 2/3/2. V druhom rade je sériovo lavica pre tri osoby. Sklopné operadlo je delené v pomere 40:60 a jeho sklon sa dá nastavovať v rozsahu 16 stupňov. Sedacia časť môže byť aj delená a posuvná s rozsahu 200 milimetrov. Za príplatok môžu byť dve vonkajšie sedadlá trojmiestnej lavice vybavené vyhrievaním. Dve samostatné sedadlá v druhom rade sú za príplatok.
V treťom rade sú k dispozícii dve samostatné sedadlá, ktoré sa dajú pozdĺžne posúvať a aj ich sklon operadla sa dá nastavovať. Keď sa operadlá sklopia, spolu so sklopenými operadlami sedadiel v druhom rade vytvoria rovnú plochu. V prípade potreby sa dajú sedadlá v treťom rade úplne vybrať. V Európe a Kanade budú sedadlá v treťom rade prvkom výbavy na želanie (za príplatok), v Spojených štátoch amerických sú štandardnou výbavou. Od nového modelového roka sa bude dať s tromi radmi sedadiel nakonfigurovať aj ID. Buzz so štandardným rázvorom.
Pri päťsedadlovej konfigurácii ponúka ID. Buzz batožinový priestor až 1.340 litrov (po hornú hranu operadiel zadných sedadiel) oproti 1.121 litrom pre NWB. Pri sedemmiestnej konfigurácii je za tretím radom sedadiel batožinový priestor s objemom 306 litrov. Maximálny objem batožinového priestoru pri naložení po prvý rad sedadiel je až 2.469 litrov.
Predné sedadlá sú štandardne vybavené lakťovými opierkami, vrcholná verzia sedadiel je vybavená 12-smerovým elektrickým nastavovaním s pamäťou a masážnou funkciou. Predné sedadlá verzií pre Severnú Ameriku okrem toho dostanú klimatizáciu.
Prístrojový panel obsahuje displej s uhlopriečkou 13,5 centimetra (5,3 palca), dotykový displej infotainmentu umiestnený v strede má uhlopriečku až 32,8 centimetra (12,9 palca), samotný infotainment prináša nové grafické rozhranie a menu. Pod displejom sú osvetlené dotykové ovládače pre reguláciu teploty dvoj-zónovej klimatizácie a hlasitosti. Interiér kabíny je iluminovaný ambientným osvetlením s 10 nastaviteľnými farbami, na želanie až s 30 farbami. Prvýkrát pre ID. Buzz je k dispozícii aj head-up displej premietajúci obraz na čelné sklo.
Návrat do Severnej Ameriky. VW Bus má v Severnej Amerike kultový status, čo dokazuje veľké množstvo busíkov prvých troch generácií (T1, T2 a T3), ktoré sú stále v prevádzke. Všetky tri majú spoločné umiestnenie motora vzadu a pohon zadnej nápravy. Návratom modelu Volkswagen ID. Buzz LWB s elektrickým pohonom zadnej nápravy štartuje Microbus aj v Severnej Ameriky do novej éry. Vďaka veľkej presklenej streche automobilka dokonca hovorí o návrate tzv. Samba-Busu, ktorého originál disponoval 23, resp. neskôr 21 oknami.
V redakcii nás bude zaujímať najmä verzia ID. Buzz GTX, ktorá však podľa našich odhadov pohodlne presiahne cenu sto tisíc EUR.
Autor: Miro Vilím, Zdroj: Volkswagen