Prvá generácia obľúbeného crossoveru sa predstavila v roku 2017, v rámci modelového roka 2022 došlo k jej výraznej modernizácii, ktorá najmä v interiéri posunula T-Roc na úplne novú úroveň.
Novinka prichádzajúca v druhej generácii je ďalším výrazným priblížením sa k väčším modelom značky. Na jednej strane si zachováva typické dizajnové prvky predchodcu a je jednoznačne rozpoznateľná ako T-Roc, na strane druhej je jej dizajn ovplyvnený elektrickými modelmi. Výsledok vyzerá moderne, dynamicky a originálne a korešponduje aj s očakávaným uvedením plne elektrického modelu T-Roc. Okrem toho je nový T-Roc výrazne aerodynamickejší, koeficient aerodynamického odporu 0,29 predstavuje oproti predchodcovi zlepšenie o 10 percent.
Dôležité milimetre navyše. Ideálny pomer kompaktných vonkajších rozmerov a dostatočne priestranného interiéru bol jedným z dôvodov, pre ktorý sa pre prvú generáciu modelu T-Roc rozhodli vyše dva milióny zákazníkov. V porovnaní s modelom Golf však bolo v druhom rade citeľne menej miesta, druhá generácia má vďaka prechodu na platformu MQB evo priniesť v tomto smere výrazné zlepšenie.
Volkswagen T-Roc druhej generácie je s dĺžkou 4.373 mm o 122 mm dlhší ako predchodca, rázvor kolies vzrástol na 2 631 mm (+28 mm). Tieto prírastky sa premietli do zväčšenia vnútorného priestoru kabíny i objemu batožinového priestoru o 20 litrov na výsledných 465 litrov. Na želanie môže byť nový T-Roc vybavený až 20-palcovými kolesami (predtým do 19 palcov).
Nový T-Roc má šírku (bez vonkajších spätných zrkadiel 1.828 mm (+9 mm) a výšku 1.562 mm (+9 mm). Pre porovnanie s ostatnými SUV značky Volkswagen: menší T-Cross má dĺžku 4.135 mm (-238 mm), Tiguan aktuálnej generácie je dlhý 4.539 mm (+166 mm).

Hybrid ako štandard. V Európe sa bude nový T-Roc predávať zásadne s hybridnými agregátmi na báze turbodúchadlom prepĺňaných benzínových štvorvalcov. Ako prvé prídu dva 48-voltové mild-hybridné agregáty (eTSI) s výkonmi 85 kW (115 koní) a 110 kW (150 koní). Tieto dva elektrifikované štvorvalce s objemom 1,5 litra budú k dispozícii výlučne so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG.
Štvorvalce s objemom 1,5 litra radu 1.5 TSI evo2 sú koncipované ako mild-hybridné agregáty, vybavené 48-voltovým štartovacím generátorom, pripojeným k spaľovaciemu motoru drážkovaným remeňom. Obidva dosahujú rovnaký maximálny krútiaci moment 250 Nm.
Štartovací generátor, napájaný lítiovo-iónovou batériou s napätím 48 voltov, môže krátkodobo podporiť spaľovací motor prídavným výkonom 14 kW (19 k) a prídavným krútiacim momentom 56 Nm. Batéria systému mild-hybrid sa dobíja automaticky rekuperáciou pri spomaľovaní a brzdení vozidla. Podpora prídavným krútiacim momentom štartovacieho generátora zabezpečuje predovšetkým rýchlejší a plynulejší rozjazd automobilu z miesta. Okrem toho umožňuje počas jazdy vypnutie spaľovacieho motora a tzv. „plachtenie“, ktoré prispieva k úspore paliva kompaktného SUV.
Štvorvalec 1.5 TSI evo2 konštrukčného radu EA211 využíva tzv. Millerov cyklus (skoré zatvorenie nasávacích ventilov pri vysokom kompresnom pomere), turbodúchadlo VTG (s variabilnou geometriou lopatiek turbíny) a systém automatického vypínania valcov ACTplus. Tento systém podľa prevádzkovej situácie vypína dva zo štyroch valcov motora, pri tom sa v druhom a treťom valci radového štvorvalca pri nízkom a strednom zaťažení a súčasne nízkych alebo stredných otáčkach zastaví dodávka paliva. V aktívnych valcoch sa zvýši účinnosť a pasívne valce bežia prakticky bez odporu. Pri opätovnom stlačení pedála akcelerátora sa vypnuté valce okamžite opäť pripoja.
Zmes benzínu a vzduchu má v celom prevádzkovom rozsahu motora stechiometrický pomer Lambda 1, teda motor nepracuje ani s bohatou zmesou (prebytok benzínu) ani s chudobnou zmesou (prebytok kyslíka) aby sa palivo kompletne a čisto spálilo.
Neskôr budú nasledovať dva úplne novo vyvinuté agregáty full hybrid s výkonom 100 kW (136 koní) a 125 kW (170 koní) a systémovým krútiacim momentom až 306 Nm. Základom bude motor 1.5 TSI evo2. Všetky štyri spomínané motory budú poháňať predné kolesá.
Rovnako ako pri predchádzajúcej generácii bude neskôr v ponuke aj T-Roc s benzínovým štvorvalcom 2.0 TSI a s pohonom všetkých kolies 4MOTION. Motor 2,0 TSI bude prvýkrát doplnený o mild-hybridnú technológiu a hovorí sa o dvoch rôzne naladených verziách. Podľa neoficiálynch správ by T-Roc (na rozdiel od Tiguanu) mal dostať aj výkonnú verziu T-Roc R.
Nový interiér s látkovými poťahom palubnej dosky má pôsobiť útulnejším dojmom, uvidíme ako sa toto riešenie osvedčí z hľadiska údržby v horizonte dlhodobého používania.
Pred vodičom sa nachádza nový, samostatne stojaci digitálny prístrojový panel („Digital Cockpit Pro“) s uhlopriečkou 10 palcov (25,4 cm) a dotykový displej systému infotainmentu s ovládaním klimatizácie. V ponuke budú dva dotykové displeje formátu 16:9. Displej základnej verzie (bez funkcie navigácie) má uhlopriečku 26,4 cm (10,4 palca). Špičková verzia má displej s uhlopriečkou 32,8 cm (12,9 palca). Tu sa dá navigačná funkcia za príplatok objednať buď priamo pri konfigurácii vozidla alebo aj aktivovať dodatočne.
Na želanie môže mať nový T-Roc aj head-up displej. Vďaka tomu má pri najvyššom stupni vodič k dispozícii trojicu zobrazovacích systémov rovnakej úrovne ako vo väčších modeloch Tiguan a Tayron.
Novým prvkom, adaptovaným z väčších SUV, je aj zdokonalený prepínač zážitku z jazdy. Nová generácia ušľachtilo osvetleného kombinovaného otočného/tlačidlového ovládača s integrovaným dotykovým displejom umožňuje okrem nastavovania jazdných profilov a režimov pohonu (pri verziách s pohonom všetkých kolies 4Motion) po prvý raz v rade T-Roc aj nastavovanie predkonfigurovaných módov „Atmospheres“ (voliteľne) a reguláciu hlasitosti audiosystému.
Nové volantové páčky. Podobne ako nové modely Golf, Passat, Tiguan a Tayron má aj nový T-Roc páčku na pravej strane stĺpika riadenia na ovládanie 7-stupňovej dvojspojkovej prevodovky (DSG). Tým sa uvoľnilo miesto na odkladacie priestory na stredovej konzole. Ovládanie prevodovky je jednoduché a intuitívne – otočením dopredu sa aktivuje režim jazdy dopredu (D), otočením dozadu spiatočka (R) a zatlačením zboku parkovacia brzda (P). Ovládanie stieračov bolo premiestnené do novej multifunkčnej páčky na ľavej strane stĺpika riadenia.
„T-Roc“, „Life“, „Style“ a „R-Line“. Koncepcia výbav je prehľadná a zodpovedá doterajšiemu označovaniu modelov. Aby bola konfigurácia čo najjednoduchšia, voliteľné prvky výbavy, respektíve balíky výbav sú viazané na štyri verzie výbavy tak, ako ich zákazníci preferujú. Modelový rad tvorí základná verzia „T-Roc“ (ekonomická výhodnosť a funkčnosť), stredná verzia „Life“ (funkčnosť a komfort), ako aj dve špičkové verzie „Style“ (dizajn a technológie) a „R-Line“ (športový charakter).
Nový T-Roc sa dá objednať v šiestich farbách: „biela pure Uni“ „šedá Wolf“ metalíza, ako aj nových odtieňoch „žltá canary“ Uni, „červená flame“ metalíza, „modrá celestial“ metalíza a „čierna grenadilla“ metalíza. Strecha môže byť lakovaná v kontrastnej čiernej farbe.
Nový T-Roc štartuje v predpredaji na nemeckom trhu už dnes, prvé vozidlá sa k zákazníkom dostanú v novembri, my sa už tradične budeme tešiť na prvé živé zoznámenie. Nemecká cena za motorizáciu 1,5 eTSI začína na sume 30.845,- EUR.
Začiatok predpredaja nového modelu T-Roc je na Slovensku plánovaný v septembri, pričom uvádzacia cena bude od 25.490,- EUR pre základnú mild-hybridnú verziu so 7-stupňovou automatickou prevodovkou DSG v sériovej výbave. Prvé vozidlá budú u predajcov značky Volkswagen v SR začiatkom roka 2026.
Autor: Miro Vilím, Zdroj: Volkswagen