Amy Zaťková

14.03.2024

Roman Chalama

Legenda hovorí, že medzi prémiovými autami je práve značka Audi favoritkou medzi ženami.


Predpokladám, že táto „hypotéza“ nie je vedecky podložená a je sumarizáciou pozorovaní, pravdou ale je, že nová Q8 má na to, aby vyhrala v kategórii estetiky, dynamiky a multifunkčnosti u každého, kto si ju vyskúša, nielen medzi nami – ženami. Ale dobre, poďme sa na novú Q8 pozrieť optikou žien a uvidíme, či sa nepotvrdené klebety, že ženy majú afinitu k Audi potvrdia alebo vyvrátia.  

Ženy majú vo svojej genetickej informácii zakotvenú potrebu vnímania a pociťovania bezpečia. Táto nami podvedome podmienená potreba ovplyvňuje všetky naše rozhodnutia a výbery. Všetky, autá nevynímajúc. Preto, jedným zo základných parametrov pri výbere je mega dávka protektivity, následne je podmienkou dizajn a praktickosť. Na druhú stranu, vieme, že muži pri výbere zapájajú viac kognitívne funkcie a hodnotia hlavne technické parametre, efektivitu, dynamiku, multifunkčnosť či pohodlie.

Ako je teda možné, že dva úplne iné svety vnímajú novú Q8 rovnako pozitívne, aj keď každý tým svojím subjektívne odlišným objektívom? Poďme si rozobrať túto netypickú záhadu okolo Q8 na drobné.

Vlajková loď značky s gigantickými rozmermi, s vrodenou suverenitou a stále prítomným odkazom na svojich predkov s označením quattro má atraktívny dizajn a jednoliate čisté línie.

Audi Q8 50 TDI quattro sakhir

Na prvý pohľad upúta sebavedome pôsobiaca mohutná maska chladiča Audi Singleframe s osemuholníkovým dizajnom, ktorá navodzuje pocit, že ak toto auto ovládnete, bude to ako skrotenie zlej ženy. Aktuálne modernizovaná Q8 má plochý znak Audi a v rámci paketu má čierne ozdobné prvky. Exteriérový balík výbavy S-line (za príplatok 1.969,- EUR), ktorý je vizuálne medzi krôčikom k SQ8, zahŕňa celolakovanú karosériu, špecifické nárazníky, prahové lišty lakované vo farbe vozidla, hliníkové prahové lišty vpredu osvetlené S emblémom, športový difúzor v titánovo – čiernej matnej farbe a nakladaciu hrana batožinového priestoru z ušľachtilej ocele. Inovované Audi Q8 má HD Matrix LED svetlometmi vrátane laserových diaľkových svetiel, ktorých svietivosť je skutočne famózna.

Audi Q8 50 TDI quattro

Dominantný charakter podčiarkujú výrazné integrované vstupy vzduchu v prednom nárazníku a eliminácia nadbytočných ozdobných prvkov podčiarkujú jeho puristický osobnostný charakter. A keby náhodou niekto nevedel, s kým má to dočinenie, kto je dáma v oranžovej metalíze – zlatej (sakhir zlatá metalíza za príplatok 2.024,- EUR), tak tvorcovia a dizajnéri ju nešetrili a bez akejkoľvek ochrany osobných údajov jej na B-stĺpiku zverejnili  „osobné údaje z rodného listu”.

Audi Q8 50 TDI quattro

Audi Q8 50 TDI quattro

Vstupom do interiéru cez dvere s bezrámovými oknami sa dostávame do „miestnosti“, kde vonia čistota tvarov s hrdým odkazom minulosti v aktuálnom šate s technologickými inováciami. Zlé a závistlivé jazyky rozširujú krčmové reči, že Audi je tak trošku dizajnovo zastaralé.

Audi Q8 50 TDI quattro

Neviem či mysleli ten česaný matný hliník s embosovaním, ale ja sa s takouto klebetou nestotožňujem, práve naopak. Osobne si myslím, že jednoliaty, priam až stroho elegantný dizajn interiéru je jednou zo silných stránok tejto automobilky. V interiéri Q8 dominujú tri veľké obrazovky, z ktorých dve sú elegantne zapustené do palubnej dosky a stredového tunela. Ďalší displej s predĺženou rukou vo forme projekčného head–up displeja patrí vodičovi. Pochvalu si zaslúžia aj sedadlá s poťahom Dinamica Frequenz / koža.  

Audi Q8 50 TDI quattro

Pod kapotou Audisaura Q8 s dĺžkou 4.992 mm, šírkou 1.995 mm bez a 2.190 mm so zrkadlami, výškou 1697 mm a rázvorom 2998 mm hrá prím šesťvalcový naftový motor s objemom 2.967 cm3 s výkonom 210 kW (286 koní) pri 3500 – 4000 ot. / min. a maximálnym krútiacim momentom 600 Nm dosahovaným v rozsahu od 1750 do 3250 ot./ min. Výkon na všetky štyri kolesá prenáša 8 stupňová automatická prevodovka Tiptronic. Toto duo dolaďuje mild-hybridný systém s lítium-iónovou batériou a 48 Voltovou elektrickou sústavou, ktorej úlohou je okrem šetrenia nášho životného prostredia znížením spotreby aj možnosť rekuperácie.

Audi Q8 50 TDI quattro

Audi Q8 50 TDI quattro

Okrem toho, že toto gigantické SUV výborne vyzerá, nezaostáva ani výberom jazdných režimov (Allroad, Efficiency, Comfort, Auto, Dynamic, Individual a Offroad). Z toho veľkého počtu jazdných režimov si určite každý vyberie ten pre neho ideálny. Najčastejšou voľbou pre každodenné jazdy bol samozrejme režim Comfort, ale najzábavnejším je asi dynamická jazda či už v režime Dynamic by default, alebo aj s individuálnym nastavením. Praktickosť SUV sa prejavuje priestrannosťou interiéru, dostatkom miesta v druhom rade sedadiel, ale aj veľkosťou batožinového priestoru s objemom 605 litrov, alebo ťažným zariadením.

Audi Q8 50 TDI quattro

Mňa osobne najviac ohúrili offroadové schopnosti luxusného korábu, vďaka ktorým sa smelo púšťa do dobrodružstiev aj mimo spevnených ciest a nikdy nesklame. V prípade, že sa to zdá byť stále málo, je možnosť doladenia Q8 aj s výbavou Adaptive air suspension (aj vo verzii sport) s možnosťou regulácie svetelnej výšky podvozka. Aj keď sa mužom môže zdať, že v režime Comfort je tento veľký tvor ťarbavý a má trošku oneskorené reakcie, my ženy to až tak tragicky nehodnotíme. Ale áno, uplávaný Comfort je lepšie vymeniť za tuhší Individual.

Audi Q8 50 TDI quattro

Tak či onak, skrotiť veľkú Q8 sa dá. Je v skutku veľmi poddajná, na cestách je sebavedomá, niekedy kľudnejšia, inokedy dynamickejšia, má presné riadenie a účinne brzdí. Okrem širokej voľby jazdných režimov sa kombinatorika výberu rozširuje aj na výber dizajnu diskov kolies a rozmerov od 21 do 23 palcov. Naša oranžová pani na 22 palcových diskoch mala ešte obuté zimné pneumatiky Pirelli, ktoré nás nenechali v štichu ani na našej slovenskej púšti.  

Audi Q8 50 TDI quattro

Audi Q8 50 TDI quattro

Zrýchlenie veľkého SUV z 0 na 100 km/h trvá 6,1 sekundy, maximálna rýchlosť 241 km/h a spotreba 8,5 l/100 km. Na skoro 2,5 tonové auto sú to veľmi atraktívne ukazovatele, všakže.

Audi Q8 50 TDI quattro

Audi Q8 50 TDI quattro TT8 začína na cenovke 82.560,-€, príplatková farba, podľa osvedčenia o vozidle – oranžová – zlatá metalíza, ktorá je očami žien vnímaná na farebnej škále medzi kapučínovou a latté, stojí presne 2.024,- EUR. Ale vďaka tej oranžovej, kapučínovej, latté či zlatej farbe pútate pozornosť úplne všade.

Audi Q8 50 TDI quattro

Ak si doprajete aj audiosystém Bang & Olufsen Premium, balík výbavy Sport, Audi connect kľúč, digitálne OLED zadné svetlomety, HD Matrix LED svetlomety vpredu s Audi Laserlicht, LED projekciou, čierny optipaket, S – line exteriérový balík, S-line Sportpaket plus a ešte zopár iných prvkov príplatkovej výbavy, čáry máry fuk... a kúpna cena (aj s DPH) sa veľmi ľahko, bez kúziel a mágie vyšplhá na 121.590,- EUR. A čo je posolstvom auta očami žien...?

Audi Q8 50 TDI quattro

Všestrannosť a výborné jazdné vlastnosti so skvelým podvozkom, praktickosť a dizajn robia túto Q-osmičku neodolateľným partnerom do každého počasia, do každej životnej situácie a hlavne, do akéhokoľvek terénu pre obe pohlavia.

Autor: Amy Zaťková, Foto: Roman Chalama


Podobné články

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Volkswagen sa po malej prestávke vrátil k označeniu Clubsport a my sme zisťovali, či je to najlepšie GTI všetkých čias. 

Hyundai i30 N DCT

Automobilka Hyundai predstavila svoj prvý ostrý hatchback v roku 2017 a hneď na prvý pokus sa jej podarilo postaviť jedno z najlepších áut vo svojej triede. 

Renault Megane R.S. Trophy

A je to... Nová generácia modelu Megane je výlučne elektrická a budúcnosť tak nenecháva žiadny priestor na ostrý hatchback so spaľovacím motorom. 

Volkswagen Touareg R

Najsilnejší sériový Volkswagen v histórii má výkon 462 koní a 700 Nm, zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 5,1 sekundy a maximálnu rýchlosť 250 km/h. Žiadny Touareg ešte nebol rýchlejší a ani výkonnejší, no napriek tomu musí často odpovedať na otázku, či si zaslúži označenie plnokrvným „R“.

Audi S3 a CUPRA Leon Sportstourer

Môžete si o koncernom zdieľanej platforme MQB myslieť svoje, neodškriepiteľným faktom sú takmer nekonečné možnosti jej využitia. Napriek tomu, že technický základ je teoreticky rovnaký, jednotlivé automobilky dokážu svoj výsledný produkt naladiť presne podľa potrieb značky a ponúknuť ho priamo pre svoju cieľovú skupinu.

Volkswagen Golf R Variant - Prvý dojem

Volkswagen Golf R je najrýchlejším sériovým Golfom všetkých čias a my sme mali možnosť načerpať v Nemecku prvé jazdné dojmy s jeho verziou Variant.

Audi Q8 60 TFSIe PHEV - Buldozér s ekogénom

Nie je neobvyklé, že veľké a silné autá, ktoré sme si primárne vedeli predstaviť len s fosílnymi palivami, sa aktuálne reformujú do plug-in hybridných kooperácií. Tak sa stalo, že aj Audi Q8 prináša až 2 výkonové verzie s výberom plug-in hybridnej technológie s označením TFSIe.

Mercedes-Benz C 220 d 4MATIC All-Terrain – Skromnosť nadovšetko

Lietajúci Mercedes na oficiálnej produktovej fotografii? V dobe hroziacej vyhynutím spaľovacích motorov to od automobilky netrpezlivo smerujúcej k plnej elektro mobilite asi nečakal nikto. O to prekvapujúcejšie pôsobila táto forma prezentácie práve v spojení s predstavením úplne novej verzie triedy C na jeseň minulého roka. 

Seat Alhambra FR-Line 1,4 TSI DSG – Rozlúčková

…smutné, však? Nadpis je predzvesťou toho, že Alhambra po dvanástich rokoch v ponuke automobilky naozaj končí a tá „naša“ testovacia je už len spomienkou na výborné rodinné auto.

Volkswagen Multivan – Teória autobusu

Nový Multivan je pre Volkswagen úžitkové vozidlá revolúciou a po takmer dvoch desiatkach rokov od uvedenia generácie T5 prináša nový koncept, ktorý má s priamym predchodcom spoločné len meno.