Amy Zaťková

23.04.2022

Andrej Šuhaj

Nie je neobvyklé, že veľké a silné autá, ktoré sme si primárne vedeli predstaviť len s fosílnymi palivami, sa aktuálne reformujú do plug-in hybridných kooperácií. Tak sa stalo, že aj Audi Q8 prináša až 2 výkonové verzie s výberom plug-in hybridnej technológie s označením TFSIe.


Slabšia má označenie 55 TFSIe, silnejšia 60 TFSIe a samozrejme obidve sú s pohonom quattro. Rozdiel medzi 60 a 55 TFSIe je v celkovom softvérovom nastavení, čoho výsledkom je rozdiel v systémovom výkone a krútiacom momente. My sme mali možnosť vyskúšať si najsilnejšiu hybridnú verziu 60 TFSIe.

Audi Q8 TFSIe je jedným z predstaviteľov modernej doby, v ktorom sa dokonale pretkali nite športového temperamentu, parciálnej ekologickosti, dizajnovej klasiky značky a výborných dynamických parametrov. Samotná existencia plug-in hybridného športového SUV by bola pred pár rokmi vnímaná ako úplná absurdita, ale dnes je všetko inak. Sem tam sa ešte pozastavujeme nad „novinkami“ modernej doby, ale akosi sme sa s tým už naučili žiť. Minimálne sa tak tvárime. Pri pohľade na toto gigantické športové SUV ako plug-in hybrid mi nedá neopýtať sa, pre koho je a bude ideálnym sparring partnerom na cestách a prečo?

 

Audi Q8 60 TFSIe quattro PHEV

1. Hodí sa viac pre introvertné rodinné typy alebo sa s ním budú chváliť skôr nonšalantní extroverti, ktorí namiesto bicyklov zvolia plug-in hybridný buldozér?

“Audisaurus“ ani v šedej perleťovej daytona farbe nesplynie s davom a nie je to len z titulu jeho veľkosti. Prvý pohľad na dokonalé krivky tejto plus size modelky vo svete áut vo mne vzbudili nielen rešpekt, ale aj primárny strach, ktorý prišiel v momente, keď som si uvedomila, že parkoviská budú na týždeň mojou nočnou morou. Áno, tento luxusný buldozér dokáže vyrobiť nejednu vrásku, pretože parkovacie miesta sa zužujú, autá sa nafukujú a my, ľudia sme čoraz menej tolerantní. Otvárať dvere do vedľa stojacich zaparkovaných áut sa žiaľ stáva naším ďalším národným športom.  

Audi Q8 60 TFSIe PHEV

Tvar a vzhľad HD Matrix LED svetlometov pripomína prísny pohľad, ktorý aj bez slov napovie, kto je tu šéf. Veliteľské pozície si Audi Q8 získava aj číselnou faktografiou - šírka 2190 mm, dĺžka 4986 mm, výška 1705 mm a rázvor 2995 mm.

Tvary vychádzajúce z podstaty SUV kupé sú pravdepodobne nám - ženám o čosi bližšie, ale aj tu je predpoklad rodovej rovnosti. Aj napriek výstredným rozmerom, do oka bijúcim červeným brzdovým strmeňom, ktoré sa ukrývajú za 22 palcovými diskami nie je extravagantné, ani príliš okázalé. Práve naopak, je prototypom konzervatívneho luxusného minimalizmu.

Audi Q8 60 TFSIe PHEV

Odpoveď na moju otázku, či bude slúžiť skôr extrovertom alebo introvertov, je úplne jasná. Luxusný buldozér od Audi so štipkou sebareflexie vo forme plug-in hybridu je výborným partnerom pre obe, v podstate úplne odlišné charakterové črty budúcich majiteľov. Pre tých, ktorí potrebujú vzbudzovať pozornosť to bude balzam na dušu, pre introvertov bude ideálnym útočiskom.

Audi Q8 60 TFSIe PHEV

2. Akú úlohu zohráva ekológia?

Pod kapotou sa ukrýva trojlitrový benzínový šesťvalec s maximálnym výkonom 250 kW (340 koní) pri 5.300 – 6..400  otáčkach za minútu, maximálny krútiaci moment je 450 Nm v rozsahu 1.340 – 5.300 ot./min. Aby benzínovému motoru v tomto hybridnom svete nebolo samému smutno, sparring partnerom sa mu stal elektromotor s výkonom 100 kW, čo prestavuje 136 koní. Krútiaci moment elektromotora je 400 Nm. Takto spolu tandemovo dostaneme hodnotu celkového systémového výkonu 340 kW (462 koní) a celkového krútiaceho momentu 700 Nm.

Audi Q8 60 TFSIe quattro PHEV

Ekológia Audisaura spočíva v dojazde na elektrinu, pri plnom nabití lítium – iónovej batérie je to avizovaných 44-45 km podľa WLTP. Reálne sa mi po nabití zobrazilo 41 elektrických kilometrov. Takýto počet kilometrov je vo väčšine prípadov postačujúci pre bežný pracovný cyklus v rámci väčšieho mesta alebo prímestského dochádzania. Celková spotreba je závislá od stavu nabitia/vybitia batérie, klimatických podmienok, ale aj od váhy nohy na plynovom pedáli. Výrobca udáva priemernú spotrebu podľa WLTP 24,4 kWh/100 km a 2,8 l/100 km, čo je reálne v prípade prvých 100 km nabitej batérie. Kilometre bez nabitej batérie už natoľko ekologicky neznejú. Spotreba sa reálne pohybuje okolo 11 l /100 km a 7,7 kWh na 100 km. Ak sa však pozrieme na auto ako celok, ktoré je mohutný kolos s pohotovostnou hmotnosťou 2515 kg (v tejto pohotovostnej hmotnosti je už započítaný aj chudý muž, alebo silnejšia žena), spotreba je viac ako logická a prijateľná.

Audi Q8 60 TFSIe quattro PHEV

Audi Q8 TFSIe má 7,4 kWh palubnú nabíjačku, vďaka nej sa mi na klasickej domácej zásuvke nabilo auto z 0 na 100 % z večera do rána. V každom prípade, ak niekto vlastní plug-in hybrid, najideálnejší scenár je mať vlastný domáci wallbox.

Audi Q8 60 TFSIe quattro PHEV

Aby sa aj takýto buldozér priblížil v rámci svojich možností k ekológii čo najviac, Audi má tú vlastnosť, že nabité kilometre si „môže odložiť na neskôr“, t.j. rozumne a efektívne využiť elektrické kilometre tam, kde to má zmysel - v meste alebo po prímestských komunikáciách. Taktiež má schopnosť dobíjania batérie spaľovacím motorom, v takom prípade však spotreba výrazne rastie a takto získané elektrické kilometre majú možno význam v hustej mestskej premávke pri jazde s nulovými lokálnymi emisiami. V podstate si myslím, že v rámci „must – have“ ekológie, ktorú výrobcom predpisuje aktuálna európska legislatíva, sa tu využili a vyčerpali možnosti, aby bol aj vlk sýty, aj koza celá.

Audi Q8 60 TFSIe quattro PHEV

Myslím si, že toto Audi je vhodné pre milovníkov silných áut so štipkou rozumnej eko-logiky, pre ktorých ale celková spotreba nie je esenciálny parameter pri kúpe auta. Dynamika auta v kombinácii s 8 stupňovou prevodovkou Tiptronic je výborná a jazdné vlastnosti sú odmenou po ťažko odpracovanom dni. V interiéri sa človek cíti, ako v inom svete, kedy môže maximálne vypnúť a užívať si kvalitné spracovanie materiálov, technické vymoženosti doby s maximálnou mierou elegancie a užívateľskej jednoduchosti.

Audi Q8 60 TFSIe quattro PHEV

Vďaka jazdným režimom, ktoré Q8 nestráca ani ako plug-in hybrid (Offroad či Dynamic) nie je potrebné sa obávať ani terénu, veď je to Quattro s famóznym vzduchovým podvozkom. Faktom je, že športové SUV nie je skutočne offroadové auto do extrémnych podmienok,  ale na “bežné” užívateľské cesty, ako sú lyžovačky, či cesta na chatu na konci lesa je auto ako stvorené. Toto Audi sa na akejkoľvek ceste správa ako stabilná loď alebo ako už spomínaný buldozér, ktorý sa neúprosne valí cestou - necestou a zastaví sa len vtedy, kedy chce ON.

3. Audi nie je pre každého a stále zostáva ideálnym autom len pre tých, ktorí nemusia obracať každé Euro.

Audi Q8 60 TFSIe quattro PHEV nie je žiadny čajíček a tomu je prispôsobená aj cena, ktorá je už v základe celkom slušná sumička – 97.550,- Eur aj s DPH. Testovaný kus bol obohatený o dlhý zoznam doplnkovej výbavy, vďaka ktorej sa cena auta vyšplhala až na 118.705,- Eur aj s DPH. Au, osobne mi srdce zaplakalo, pretože toto naozaj nie je pre bežne zarábajúcu populáciu. Audisaurus aj ako plug–in hybrid je naozaj len pre vyvolených.

Audi Q8 60 TFSIe quattro PHEV

Ak patríte k tým, ktorým sa Q8 nielen páči, ale reálne môžete byť  jedným z majiteľov a parciálna elektromobilita zabudovaná v aute Vám dáva praktický zmysel v každodennej využiteľnosti, obľubujete komfort a eleganciu, užívateľskú jednoduchosť funkcií a ste fanúšikom dynamickej jazdy, choďte a doprajte si ho, stojí za to. A my – ostatní sa s Vami budeme úprimne tešiť, lebo tak je to správne.

Zamyslenie sa na záver: Niekedy ma desí predstava budúcnosti, ktorá čaká ďalšie generácie. Ktovie, či  naše vnúčatá budú ešte poznať autá s motormi na ropné produkty, alebo si ich budú obzerať už len ako výstavné kusy v múzeách, alebo sa o nich už len budú učiť na dejepise. Možno už  nebudú naživo počuť traktorový zvuk „starých dobrých dieslov“, ohromujúci zvuk poriadne zúrivého šesťvalca, dokonca možno už ani ten trojvalec nebudú počuť. Nuž, uvidíme, čo nám a hlavne im prinesie budúcnosť.

Autor: Amy Zaťková, Foto: Andrej Šuhaj

 


Podobné články

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Volkswagen sa po malej prestávke vrátil k označeniu Clubsport a my sme zisťovali, či je to najlepšie GTI všetkých čias. 

Hyundai i30 N DCT

Automobilka Hyundai predstavila svoj prvý ostrý hatchback v roku 2017 a hneď na prvý pokus sa jej podarilo postaviť jedno z najlepších áut vo svojej triede. 

Renault Megane R.S. Trophy

A je to... Nová generácia modelu Megane je výlučne elektrická a budúcnosť tak nenecháva žiadny priestor na ostrý hatchback so spaľovacím motorom. 

Volkswagen Touareg R

Najsilnejší sériový Volkswagen v histórii má výkon 462 koní a 700 Nm, zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 5,1 sekundy a maximálnu rýchlosť 250 km/h. Žiadny Touareg ešte nebol rýchlejší a ani výkonnejší, no napriek tomu musí často odpovedať na otázku, či si zaslúži označenie plnokrvným „R“.

Audi S3 a CUPRA Leon Sportstourer

Môžete si o koncernom zdieľanej platforme MQB myslieť svoje, neodškriepiteľným faktom sú takmer nekonečné možnosti jej využitia. Napriek tomu, že technický základ je teoreticky rovnaký, jednotlivé automobilky dokážu svoj výsledný produkt naladiť presne podľa potrieb značky a ponúknuť ho priamo pre svoju cieľovú skupinu.

Volkswagen Golf R Variant - Prvý dojem

Volkswagen Golf R je najrýchlejším sériovým Golfom všetkých čias a my sme mali možnosť načerpať v Nemecku prvé jazdné dojmy s jeho verziou Variant.

Mercedes-Benz C 220 d 4MATIC All-Terrain – Skromnosť nadovšetko

Lietajúci Mercedes na oficiálnej produktovej fotografii? V dobe hroziacej vyhynutím spaľovacích motorov to od automobilky netrpezlivo smerujúcej k plnej elektro mobilite asi nečakal nikto. O to prekvapujúcejšie pôsobila táto forma prezentácie práve v spojení s predstavením úplne novej verzie triedy C na jeseň minulého roka. 

Seat Alhambra FR-Line 1,4 TSI DSG – Rozlúčková

…smutné, však? Nadpis je predzvesťou toho, že Alhambra po dvanástich rokoch v ponuke automobilky naozaj končí a tá „naša“ testovacia je už len spomienkou na výborné rodinné auto.

Volkswagen Multivan – Teória autobusu

Nový Multivan je pre Volkswagen úžitkové vozidlá revolúciou a po takmer dvoch desiatkach rokov od uvedenia generácie T5 prináša nový koncept, ktorý má s priamym predchodcom spoločné len meno.