Miro Vilím

04.01.2022

Jakub Čajko

Môžete si o koncernom zdieľanej platforme MQB myslieť svoje, neodškriepiteľným faktom sú takmer nekonečné možnosti jej využitia. Napriek tomu, že technický základ je teoreticky rovnaký, jednotlivé automobilky dokážu svoj výsledný produkt naladiť presne podľa potrieb značky a ponúknuť ho priamo pre svoju cieľovú skupinu.


Audi S3 limuzína a CUPRA Leon Sportstourer majú rovnaký motor, prevodovku a pohon všetkých kolies, ale tieto ingrediencie vytvárajú pre každú značku úplne odlišnú chuť.  

Audi S3 limuzína TFSI quattro

Audi S3 plní v ponuke automobilky z Ingolstadtu presne definovanú úlohu supersonického stíhača na každý deň a v tradícii quattro, do každého počasia. Napriek pohonu všetkých kolies nie je Audi S3 svojim zameraním priamym konkurentom pre Golf R, ale ako hatchback predstavuje prémiovú alternatívu pre Golf GTI. Tým zároveň ponecháva dostatok priestoru pre brutálne Audi RS3.

Audi S3 v karosárskej verzii sedan má v rámci koncernu jedinečné postavenie, takúto karosériu neponúka žiadna zo sesterských automobiliek. Sedan, alebo ak prijmete oficiálne označenie limuzína, je podľa môjho názoru dizajnovo vyváženejšia ako hatchback a dlhší zadný previs má zároveň pozitívny vplyv na mieru zábavnosti jazdy. Ani sedan však neposkytuje viac priestoru pre batožinu, skromných 325 litrov musí stačiť. 

 

Audi S3_CUPRA Leon_04

Motor 2,0 TFSI produkuje výkon 310 koní (dostupný v rozsahu od 5.450 do 6.500 otáčok za minútu) a maximum krútiaceho momentu 400 Nm je k dispozícii od 2.000 do 5.450 ot/min. Vďaka sedemstupňovej dvojspojkovej prevodovke S tronic a pohonu všetkých kolies zabezpečovaného medzinápravovou spojkou haldex vystrelí Audi S3 z nuly na 100 km/h za 4,8 sekundy. Maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaných 250 km/h.

Prevodovka radí vynikajúco obomi smermi, automatické odradenie na vyšší prevodový stupeň nepovažujem s ohľadom na zameranie auta za problematické. Dôležitejšie je skvelé podraďovanie a poslušnosť na povely pádlami pod volantom (ktorým by veľmi svedčalo vyhotovenie z hliníka). Športový režim prevodovky má niekedy tendenciu držať zbytočne vysoké otáčky, to sa ale dá obratom riešiť potiahnutím pravého pádla.

Audi S3 a CUPRA Leon Sportstourer

Podvozok s príplatkovými adaptívnymi tlmičmi (855,- EUR) predstavuje v nastavení Comfort dostatok každodennej použiteľnosti aj v kombinácii s príplatkovými deväťnásťpalcovými kolesami obúvajúcimi pneumatiky Bridgestone Potenza S005 s rozmerom 235/35 R19, naopak v športovom režime Dynamic pritvrdí a poskytuje karosérii dostatok opory minimalizáciou náklonov. Na rozdiel od nového Golfu GTI Clubsport disponujú adaptívne tlmiče Audi len tromi stupňami nastavenia tuhosti, Golf (ale aj Cupra Leon) ich má 15.

Veľmi dobré je odhlučnenie podvozku, ani na rozbitých cestách sa do interiéru nedostáva buchot od kolies. Vyváženosť jazdných režimov a celkové naladenie podvozka skutočne predstavuje prémiový zážitok z jazdy. Dostatočne dynamický, ale neobťažujúci prílišnou nekompromisnosťou.

Audi S3 a CUPRA Leon Sportstourer

Progresívne riadenie s variabilným prevodom je presné, v dynamickom režime je možno až príliš tuhé, v komfortnom zas príliš ľahké. Kompromisom je vyvážené nastavenie, ktoré si viete zvoliť v jazdnom režime Individual, ja som však jazdil s tým najtuhším nastavením posilňovača. Variabilný prevod zároveň znamená, že vodič nemusí ani v utiahnutých zákrutách prehmatávať. Brzdy majú dostatok výdrže aj pri dynamickej jazde na kopci, vpredu majú tradičný priemer 340 milimetrov, vzadu majú kotúče 310 milimetrov. Na rozdiel od Leona však lepšie brzdy nedostanete ani za príplatok.

Zvukový prejav je ... nastaviteľný, opäť v troch úrovniach, ale ani v tom najvýraznejšom neobťažuje v interiéri neprirodzeným hlukom z reproduktorov. Áno, je syntetický, ale príjemný, niekomu dokonca môže pripomenúť legendárny päťvalec. Výfuková sústava so štvoricou naleštených koncoviek poskytuje decentný akustický prejav, občasné odkašlanie pri odradení alebo ubratí plynu poteší vodiča a okolie nevyrušuje.  

Audi S3 a CUPRA Leon Sportstourer

Jazdný zážitok je rýchly a presný. Audi skvele odoláva aj príliš optimistickým nájazdovým rýchlostiam dostatočnou priľnavosťou prednej nápravy, pri prudkom ubratí plynu vie zadná náprava vďaka relatívne dlhému previsu ukročiť stranou. Pretáčavosť pod plynom však na suchej vozovke neočakávajte za žiadnych okolností, technika pohonu všetkých kolies príliš preferuje prednú nápravu, hoci so zapojením tej zadnej nečaká na preklz predných kolies.  

Audi S3 a CUPRA Leon Sportstourer

Interiér je typické moderné Audi, príplatkový digitálnym prístrojovým panelom Audi Virtual Cockpit Plus za 269,- EUR má uhlopriečku 12,3 palca s Full HD rozlíšením, dotyková obrazovka multimediálneho systému nemá v koncerne konkurenciu. Audi má ako jediné z koncernových súrodencov ovládanie klimatizácie hardvérovými tlačidlami, ktoré dokonca vydávajú typický „audi-click“ zvuk. Za iných okolností by to zasluhovalo pochvalu, ale logika ich ovládania a absencia podsvietenia sú výrazným krokom späť oproti predchodcovi. Posed za športovým volantom je dokonalý, sedadlá s integrovanými opierkami hlavy poskytujú dostatok opory aj pri dynamickej jazde.  

Audi S3 a CUPRA Leon Sportstourer

Cena modelu Audi S3 sedan aktuálne začína na sume 47.390,- EUR a dôležité slovo v tejto vete je „začína“. Ako je u prémiových modelov dobrým zvykom, cenník príplatkovej výbavy je rozsiahly a náš exemplár sa s výslednou cenovkou dostal na sumu 59.321,- EUR presne do teritória prémiovej konkurencie od BMW a Mercedesu.    

CUPRA Leon Sportstourer 2,0 TSI 310 4Drive automat

Tam kde s cenou Audi S3 začína, tam naša CUPRA končí... Hoci cena nie je jazdne definujúcim prvkom rýchleho kombíku, nutne ju musím zmieniť ako prvú. Výsledná suma so všetkými príplatkami našej testovačky predstavuje 45.396,- EUR (aktuálny základ v cenníku od 43.650,- EUR). Áno, na prvý pohľad je to veľa, ale podobnú čiastku si musíte rezervovať aj na konkurenciu s pohonom prednej nápravy. CUPRA za ňu poskytne rovnakú techniku ako v prípade sesterského Audi S3 a navyše veľkú porciu priestoru pre všetkých pasažierov (+49 milimetrov na rázvore oproti Audi) a ich batožinu (620 litrov oproti 325 litrom u Audi S3).

CUPRA Leon Sportstourer je logickým pokračovaním myšlienky ostrého hatchabacku a pri zachovaní rýchlosti a zábavnosti ponúka praktickú využiteľnosť na každý deň aj pre rodinu, ktorá potrebuje prepravovať viac nákladu, či je to kočík pre dieťa alebo bicykel pre rodiča. Jednoducho v živote každého fanúšika rýchlych kompaktov je fáza, v ktorej ocení priestrannosť kombíku.  

Audi S3 a CUPRA Leon Sportstourer

Motor, tentoraz s označením 2,0 TSI, poskytuje rovnaký výkon ako Audi S3, teda 310 koní v rozsahu od 5.450 do 6.500 otáčok za minútu), maximum krútiaceho momentu 400 Nm je k dispozícii od 2.000 do 5.450 ot/min. Vďaka sedemstupňovej dvojspojkovej prevodovke a pohonu všetkých kolies zrýchľuje Leon z nuly na 100 km/h za 4,9 sekundy, maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaných 250 km/h. Ak by ste na pohone všetkých kolies netrvali, Sportstourer je k dispozícii aj s pohonom prednej nápravy. Motor má vtedy kozmeticky menej výkonu (300 koní / 400 Nm), nepatrne horšie zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 5,9 sekundy vyvažuje o 72 kilogramov nižšia hmotnosť.

Konštrukčne rovnaký podvozok ako u sesterského Audi a iný výsledok? S veľkým prekvapením musím povedať áno. Leon pridáva na zábave, pri ubratí plynu alebo prudkom zalomení sa jeho zadok ochotnejšie stáča do zákruty, ale zároveň uberá na kultivovanosti. Napriek tlmičom nastaviteľným v individuálnom režime až v 15 krokoch a rovnakej devätnásťpalcovej veľkosti kolies obúvajúcich totožné pneumatiky Bridgestone Potenza S005 s rozmerom 235/35 R19 má Leon viac práce s tlmením ťažkých kolies a odhlučnením podvozka. Okrem škaredo zjazdených predných pneumatík, ktoré obúvala naša testovačka, sa na horšom akustickom komforte podieľa aj karoséria kombi s nižšou tuhosťou ako je tomu v prípade sedanu od Audi.    

Audi S3 a CUPRA Leon Sportstourer

Nami testovaná CUPRA mala brzdy s rozmerom 340x30 mm vpredu a 310x22 mm vzadu s plne postačujúcim brzdným účinkom. Ak chcete viac, na rozdiel od koncernových súrodencov dostanete za príplatok 2.112 EUR predné kotúče Brembo s rozmerom 370x32 milimetrov.

Riadenie, progresívne, žiadne prekvapenie sa nekoná. Koncernové naladenie síce neponúka príliš veľa spätnej väzby, ale napriek tomu je dokonale presné. Volant je z môjho pohľadu lepší ako ten v Audi, pretože jeho perforovaná koža je jemnejšia a príjemne sa drží. Pádla sú tiež väčšie, ale stále plastové, škoda. Volant Leonu je inšpirovaný superšportovým Audi R8, dva satelitné ovládače ponúkajú zmenu jazdných režimov (vľavo) a štartovanie (vpravo). Zmena jazdných režimov dedikovaným fyzickým tlačidlom je výborným prvkom, na štartovanie tlačidlom na volante som si však nevedel za celý týždeň zvyknúť, najskôr som si vždy vypol stabilizačný systém a až na druhý pokus sa mi darilo naštartovať. 

Audi S3 a CUPRA Leon Sportstourer

Zvukový prejav je v mojich očiach najväčšia slabina Leonu a vlastne všetkých modelov CUPRA. Umelý zvuk prehrávaný do reproduktorov v režime CUPRA je tak veľmi neprirodzený a hlasný, že pre mňa tento režim definuje ako nepoužiteľný. Veľká škoda, pretože prehlušuje prirodzený zvuk motora a výfukovej sústavy. Jediným riešením je nastavenie režimu Individual, v ktorom otravný zvuk viete deaktivovať.  

Interiér poteší veľkorysým priestorom, výborným volantom a skvelými sedadlami, sklame dotykovým ovládaním klimatizácie a v porovnaní s Audi pomalšími reakciami multimediálneho systému.

Audi S3 a CUPRA Leon Sportstourer

CUPRA Leon Sportstourer je v podobe modelu 2,0 TSI 310 4Drive automat najlepším koncernovým kompromisom v triede ostrých kompaktov. Stojí toľko čo GTI Clubsport, ponúka taký veľký priestor ako Octavia RS kombi, disponuje výkonom a pohonom všetkých kolies totožným s Audi S3 a nenápadnosťou sa vyrovná obyčajnému Golfu GTI. Svojou kompromisnou povahou a výbornou cenou je to rodený víťaz porovnávacích testov. Ak však hľadáte viac emócií alebo prémiovú kvalitu, nájdete aj v koncerne lepšie (ale aj drahšie) ponuky. Paradoxne, najväčším konkurentom pre ST je čierny kôň z vlastnej stajne, CUPRA Formentor Veloz. Viac štýlu, originálny dizajn, rovnako veľa priestoru v interiéri, použiteľnosť aj na nespevnených cestách a to všetko s pohonným ústrojenstvom kombíku. Nevýhodou Formentoru oproti ST je objem batožinového priestoru, 420 litrov zodpovedá hatchbacku. Kto potrebuje viac, potrebuje Leon Sportstourer.   

Audi S3 a CUPRA Leon Sportstourer

Záver

Mohlo by sa zdať, že Audi S3 a CUPRA Leon si v boji o zákazníka konkurujú, no v skutočnosti to tak nie je. Audi je jednoducho prémiová značka a tomu zodpovedá aj jeho cenovka. Zákazníci Audi presne vedia, že chcú Audi a v zásade neriešia, že podobný balík techniky by mohli u značky CUPRA dostať za podstatne priaznivejšiu cenu.

Záujemcovia o model CUPRA Leon Sportstourer presne vedia prečo chcú tento konkrétny model. Kombinácia priestoru, jazdných výkonov, dizajnu a priaznivej ceny predstavuje v rámci koncernu VAG zlatý rez ponuky.

Autor: Miro Vilím, Foto: Jakub Čajko

 

     


Podobné články

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Volkswagen sa po malej prestávke vrátil k označeniu Clubsport a my sme zisťovali, či je to najlepšie GTI všetkých čias. 

Hyundai i30 N DCT

Automobilka Hyundai predstavila svoj prvý ostrý hatchback v roku 2017 a hneď na prvý pokus sa jej podarilo postaviť jedno z najlepších áut vo svojej triede. 

Renault Megane R.S. Trophy

A je to... Nová generácia modelu Megane je výlučne elektrická a budúcnosť tak nenecháva žiadny priestor na ostrý hatchback so spaľovacím motorom. 

BMW M440i xDrive Cabrio

Zabudnime na rozumnú voľbu. Strecha dole, ruka hore, v prípade potreby ušianka na hlavu a nič nás nezastaví.

Volkswagen Touareg R

Najsilnejší sériový Volkswagen v histórii má výkon 462 koní a 700 Nm, zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 5,1 sekundy a maximálnu rýchlosť 250 km/h. Žiadny Touareg ešte nebol rýchlejší a ani výkonnejší, no napriek tomu musí často odpovedať na otázku, či si zaslúži označenie plnokrvným „R“.

Volkswagen Taigo

Atraktívna karoséria, benzínový motor s výkonom 150 koní a prekvapujúco agilné jazdné vlastnosti. Tri dôvody prečo sa pozrieť na nové Taigo podrobnejšie. Ten štvrtý si necháme na záver článku.

Volkswagen Golf R Variant - Prvý dojem

Volkswagen Golf R je najrýchlejším sériovým Golfom všetkých čias a my sme mali možnosť načerpať v Nemecku prvé jazdné dojmy s jeho verziou Variant.

Volkswagen Taigo R-Line - Druhý dotyk

Ako to už býva, po prvom dotyku, v tých lepších prípadoch, prichádza aj druhý. Prvý z redakcie sa na nové Taigo pozrel svojím chlapským okom Miro a ja som sa dostala na rad teraz. Z jeho opisu prvých kilometrov s Taigom, ktorý si môžete prečítať aj tu, som sa na týždňový test tešila a bola som zvedavá, či sa naše názory a pocity z tejto novinky zhodnú.

BMW M240i xDrive – Krst ohňom

Nové BMW M240i xDrive sme zaradili medzi TOP 5 áut pre radosť, na ktoré sa tešíme v tomto roku. Dôvody?