Som žena a prijala som svoj osud :-). Som matka a snažím sa kontinuálne zabezpečovať každodenne plnohodnotný servis dvoch detí, ktoré sú v jednom čase v dvoch rôznych mestách. Ako to súvisí s Audi S3? Čítajte!
Tentokrát nebudem písať štandardný test auta, pretože Audi S3 si zaslúži aj iný pohľad, ako sprostredkovane podať to, čo nájdete v katalógu alebo čo si prečítate v technickej špecifikácii. Audi S3 nie je auto, ktoré chcete preto, aby ste sa ním chválili, aby Vám ho závideli. Audi S3 je stvorené na to, aby sa každý deň vytiahlo z garáže a aby sa s ním jazdilo. Akokoľvek – komfortne, dynamicky, športovo alebo len tak, ako odmena za dobre odvedenú prácu.
Tento môj príspevok je skôr o skutočných emóciách, o živote naživo s Audi S3 a o tom, ako sa z toho všetkého nezblázniť. Argumentár prečo som Audi S3 Sportback nechcela vrátiť je nižšie medzi riadkami.
Na prvý pohľad malá, šedá, až rezervovane pôsobiaca myška, ktorej po facelifte zmizlo aj logo S3 z prepracovanej prednej masky. Aj keď by sa toto Audi v príplatkovej šedej so špeciálnym matným lakom za šialený príplatok (6.186,- EUR) mohlo prozaicky definovať ako šedá myška, práve svojou hrou na matnú nenápadnosť vytŕča z davu.
V anonymite dlho nezostáva, pretože príplatkový výkonný výfukový systém s titánovými zadnými tlmičmi od Akrapoviča za 4701,- EUR sa postará o to, aby sa každý, rozhodne každý otočil za ladným zvukom, ktorý je dostatočne nápadný, až závideniahodný. Nielen akusticky, ale aj vizuálne je Akrapovič definujúcim prvkom celého auta. Štyrom skutočným koncovkám výfuku by sme mohli pripísať hodnosť najvýraznejšieho identifikačného znaku tohto kompaktného športového vozidla.
Emocionálny ohňostroj vybuchne vždy, keď si sadnete za volant. Benzínový dvojlitrový štvorvalec TFSI by si neadekvátne trénované ucho mohlo pomýliť aj so zvukom päťvalca, a to hlavne v dynamických módoch. Aj vďaka spontánnej odozve na plyn trvá zrýchlenie z nula na 100 km/h menej ako 5 sekúnd. V porovnaní s predfaceliftovým Audi S3 má tento emocionálny Sportback výkon 245 kW (333 koní) a 420 Nm pri 2100 – 5500 ot./min., čo je o 23 koní a 20 Nm viac ako priamy predchodca. Sedemstupňová prevodovka S tronic je ostražitá a výborne prechádza skrz prevodové stupne.
Mnohých poteší aj jazdný režim Dynamic plus, ktorý umožňuje podržať jednotlivé jazdné stupne až po obmedzovač. Rozdeľovač krútiaceho momentu a progresívne riadenie sa nachádza v zozname sériových prvkov. Brzdný výkon zabezpečujú brzdy s priemerom 18 palcov, a ak ich chcete mať v červenej, za príplatok môžete mať aj červené. Maximálna konštrukčná rýchlosť končí pri 250 km/h. Podvozok je príjemne tvrdý, dokážete sa s ním zžiť a užívať si každý kilometer cesty. Lepšie ako po rovine si ho užijete v zákrutách, kedy aj vďaka konštrukčným vylepšeniam pocítite výbornú priľnavosť, výraznú spätnú väzbu v riadení a skvelú ovládateľnosť. V jazyku radostnej človečiny to znamená, že každý výjazd zo zákruty vyčarí dokonalý úsmev na tvári. Pohon quattro, naladenie podvozka, hravosť a „človečina”, ktorú počas jazdy cítite sa dostane okamžite pod kožu.
V interiéri poteší športová elegancia so skvelými sedadlami, športovým trojramenným volantom a palubnou doskou s nefalšovaným pocitom orientácie na vodiča. Vizuálny pocit „domova“ môže dolaďovať aj ambientné podsvietenie a zvukový efekt sprostredkuje prémiový zvukový audiosystém SONOS. Digitalizácia a konektivita sa samozrejme objavuje aj v aktuálne faceliftovanej S3, ale osobne si myslím, že aplikovanie moderných technológií bolo spojené so zdravým sedliackym rozumom. Mechanické ovládanie esenciálnych funkcií komfortu, head-up displej, ale aj možnosť služieb Audi connect pre svet digitálnej mobility sú aplikované tak, aby boli bezpečné, user-friendly, zároveň praktické a moderné.
Napriek rozmerom (dĺžka 4354 mm, šírka 1984 mm, výška 1431 mm) pôsobí interiér vzdušne. Nikto sa počas testu nesťažoval, že sa cíti stiesnene, že nemá miesto na kolená, alebo si musí krčiť hlavu, ani vpredu, ani v druhom rade sedadiel. Batožinový priestor má v základe objem 325 l, po sklopení druhého radu sedadiel objem narastá na 1145 l. Praktickosť delenia druhého radu sedadiel v pomere 40:20:40 ponúka variabilitu v prípade nutnosti väčšieho objemu prepravovaného tovaru.
Život s týmto atletickým športovcom žiaľ nie je najlacnejší. Nemyslím tým len samotnú cenu auta, ktorá štartuje na relatívne priaznivej sume 45.210,- EUR, ale narážam aj na spotrebu. Tá sa počas spoločne stráveného aktívneho času na cestách, na 19 palcových diskoch, ustálila na priemere 10,5 l/100 km.
Mnohí z nás sa dostali na hranicu ohrozenia zdravého rozumu, kedy okrem seba samého sa musíme postarať aj o tie „klbká radosti“, ktoré sme si vyrobili. A keďže nás naši rodičia učili v duchu „postav dom, zasaď strom“ s aktuálnym dodatkom - mysli na rodinu a určite si kúp SUV, málokto si povie, že život po narodení detí nemusí končiť za volanom SUV alebo kombíkov (i keď kombíky sú mi srdcu blízke). Dnes sú mestá preplnené veľkými SUV, s ktorými ráno pred školou, či škôlkou (nielen) ženy zmätkujú.
A čo tak úplne iný uhoľ pohľadu? Prečo si nedopriať malé športové „rodinné“ klbko radosti, s ktorým nie je problém parkovať, ktoré Vám pomôže v rámci zvládania time-managementu a ktoré bude suplovať aj toho najlepšieho psychológa? Zážitková jazda, radosť zo života, pocit, že žijete, reset, dynamické zvládanie denno – denných presunov v rámci každodenného dochádzania, chcieť cítiť tie kone pod kapotou, byť v realite – to všetko som zažila počas toho, čo mi bolo toto auto dopriate. Keby som vylovila zlatú rybku, jedno z mojich želaní by bolo toto Audi S3 Sportback. Takže priatelia, idem na ryby, držte palce.
Autor: Amy Zaťková, foto: Jakub Čajko