Miro Vilím

01.05.2025

Jakub Čajko

Môže farba definovať auto? V dnešnej dobe je práve farba silným výrazovým prostriedkom a hoci červenú by sme mohli prisudzovať skôr talianskym superšportom, miesto si našla aj v ponuke bavorskej automobilky.


Odtieň Fire Red za 1.049,- EUR sa dokonale hodí aj k modelu M235 xDrive Gran Coupé, naznačuje totiž jeho nemalý výkonový potenciál. Popri štandardnej ponuke lakov si môžete vyberať aj z katalógu Individual, medzi marketingovo komunikovanými farbami nájdeme okrem štandardnej ohnivej červenej napríklad aj Individual svetlomodrú Miami Blue alebo žltú Speed Yellow. Fanúšikom inej nemeckej značky sú tieto názvy určite známe...  

Pod prednou kapotou sa nachádza najvýkonnejší motor celého modelového radu 2 Gran Coupé. Štvorvalcový benzínový motor produkuje výkon 221 kW (300 koní) v rozsahu od 5.750 do 6.500 otáčok za minútu, maximálna hodnota krútiaceho momentu 400 Nm je dostupná v rozsahu od 2.000 do 4.500 otáčok za minútu.

Oproti predchodcovi ide o nižšie hodnoty (rozdiel 6 koní nepostrehnete, 50 Nm je ale celkom dosť), čiastočne za to vďačíme európskym predpisom (pre americký trh má motor 317 koní), limitácia maxima krútiaceho momentu súvisí zrejme so zmenou prevodovky. Osemstupňový automat predchádzajúcej generácie bol nahradený sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou.

Najmenšiemu sedanu od BMW s hmotnosťou od 1.575 kilogramov (DIN) umožňuje výkonný motor aj vďaka pohonu všetkých kolies zrýchliť z nuly na 100 km/h za 4,9 sekundy. Maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaná na 250 km/h.

BMW M235 xDrive Gran Coupé

Napriek tomu, že Gran Coupé radu 2 zrejme nebude prvou voľbou pre nadšencov športovej jazdy, aj v jeho prípade si môžete priplatiť väčšie brzdy, podľa aktuálneho konfigurátora len ako súčasť balíka M Sport Pro (1.589,- EUR) alebo balíka M Technology package II (3.920,- EUR), ktorý obsahuje aj ďalšie vylepšenia podvozka. Príplatok za brzdy sa určite oplatí, bude už len na vás, ktorý príplatkový balík zvolíte.  

BMW M235 xDrive Gran CoupéBMW M235 xDrive Gran Coupé

BMW M235 xDrive Gran Coupé sa v našej redakcii objavilo len na krátky poldenný test a tomu zodpovedá aj dosiahnutá priemerná spotreba. V meste, pri svižnej jazde na okresných cestách a na vašom obľúbenom kopci počítajte s priemerom 11,7 litra na 100 kilometrov.

BMW M235 xDrive Gran CoupéBMW M235 xDrive Gran Coupé

Gran Coupé už bolo koncom marca prezuté na letné športové pneumatiky Goodyear Eagle F1 Supersport. Zmena jazdných vlastností oproti opotrebovaným zimným pneu od Giti bola podľa očakávaní naozaj zásadná. Až kvalitné pneumatiky umožňovali využiť plný potenciál motora a obrovských brzdových kotúčov, na prednej náprave s priemerom 385 milimetrov, vzadu 330 mm.

BMW M235 xDrive Gran Coupé

Napriek zásadnému zlepšeniu však ani Gran Coupé vo svojej vrcholnej podobe nezakryje koncepciu pohonu, primárne je poháňanou predná náprava a tá zadná sa pripája až v prípade potreby. Najmenší mníchovský sedan tak nie je (ale ani nemá byť) žiadnym drifterským náčiním. Pretáčavosť však s vypnutou stabilizáciou môžete dosiahnuť prudkým zalomením do zákruty alebo naopak ubratím plynu v zákrute. Dlhší previs karosérie za zadnou nápravou tomu výrazne pomáha.

BMW M235 xDrive Gran Coupé

Nielen jazdné vlastnosti, ale aj batožinový priestor profituje z typu karosérie. Jeho základný objem má 430 litrov (hatchback radu 1 má 380 litrov), údaj o objeme po sklopení operadiel zadných sedadiel automobilka neudáva.   

BMW M235 xDrive Gran Coupé     

Podobne ako nedávno testovaný model M135 xDrive, aj eMkové Gran Coupé má nekompromisne naladený podvozok. Spolu s rýchlym riadením môže pôsobiť až hyperaktívne, aj na dobrých cestách je príjemne tuhá karoséria stále v pohybe. Možno je to spôsob ako sa odlíšiť od konkurencie, mne osobne by však viac vyhovoval poddajnejší podvozok.

BMW M235 xDrive Gran Coupé

BMW M235 xDrive Gran Coupé

Konkurencia? Na európskom trhu zostalo už len vynikajúce Audi S3, ktorému ostatný facelift mimoriadne prospel a je dostupné aj ako sedan. Žiaľ, Mercedes-AMG CLA 35 4MATIC s príchodom novej, elektrickej generácie skončil bez priameho nástupcu so spaľovacím motorom. Na americkom trhu bude zaujímavou alternatívou Honda Integra Type S, ktorá je k dispozícii len s predným pohonom, ale s manuálnou prevodovkou.

BMW M235 xDrive Gran CoupéBMW M235 xDrive Gran Coupé

Pre koho je nové Gran Coupé určené?

Nie som fanúšikom delenia áut na tie určené ženám a tie druhé, určené mužom, ale BMW radu 2 Gran Coupé sa mi javí ako ideálne dámske auto... Zvolením správnej, rozumej výraznej farby, sa môže stať prostriedkom vonkajšieho prejavu osobnosti a akýmsi módnym doplnkom.

BMW M235 xDrive Gran CoupéBMW M235 xDrive Gran CoupéBMW M235 xDrive Gran CoupéBMW M235 xDrive Gran Coupé

Podľa tlačovej správy automobilky BMW sú najdôležitejšími individuálnymi trhmi USA, Nemecko, Spojené kráľovstvo, Japonsko a Austrália. S výnimkou nemeckého trhu teda ide o mimoeurópske krajiny, v ktorých je stále silný dopyt po sedanoch. A práve Gran Coupé s dĺžkou 4.546 milimetrov (+20 mm oproti predchodcovi), šírkou 1.800 milimetrov a výškou 1.445 milimetrov (+20 mm) predstavuje vstupnú bránu do sveta sedanov mníchovskej automobilky.

Autor: Miro Vilím, Foto: Jakub Čajko  


Podobné články

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Volkswagen sa po malej prestávke vrátil k označeniu Clubsport a my sme zisťovali, či je to najlepšie GTI všetkých čias. 

Hyundai i30 N DCT

Automobilka Hyundai predstavila svoj prvý ostrý hatchback v roku 2017 a hneď na prvý pokus sa jej podarilo postaviť jedno z najlepších áut vo svojej triede. 

Renault Megane R.S. Trophy

A je to... Nová generácia modelu Megane je výlučne elektrická a budúcnosť tak nenecháva žiadny priestor na ostrý hatchback so spaľovacím motorom. 

Volkswagen Touareg R

Najsilnejší sériový Volkswagen v histórii má výkon 462 koní a 700 Nm, zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 5,1 sekundy a maximálnu rýchlosť 250 km/h. Žiadny Touareg ešte nebol rýchlejší a ani výkonnejší, no napriek tomu musí často odpovedať na otázku, či si zaslúži označenie plnokrvným „R“.

Audi S3 a CUPRA Leon Sportstourer

Môžete si o koncernom zdieľanej platforme MQB myslieť svoje, neodškriepiteľným faktom sú takmer nekonečné možnosti jej využitia. Napriek tomu, že technický základ je teoreticky rovnaký, jednotlivé automobilky dokážu svoj výsledný produkt naladiť presne podľa potrieb značky a ponúknuť ho priamo pre svoju cieľovú skupinu.

Volkswagen Golf R Variant - Prvý dojem

Volkswagen Golf R je najrýchlejším sériovým Golfom všetkých čias a my sme mali možnosť načerpať v Nemecku prvé jazdné dojmy s jeho verziou Variant.

Audi Q8 60 TFSIe PHEV - Buldozér s ekogénom

Nie je neobvyklé, že veľké a silné autá, ktoré sme si primárne vedeli predstaviť len s fosílnymi palivami, sa aktuálne reformujú do plug-in hybridných kooperácií. Tak sa stalo, že aj Audi Q8 prináša až 2 výkonové verzie s výberom plug-in hybridnej technológie s označením TFSIe.

Mercedes-Benz C 220 d 4MATIC All-Terrain – Skromnosť nadovšetko

Lietajúci Mercedes na oficiálnej produktovej fotografii? V dobe hroziacej vyhynutím spaľovacích motorov to od automobilky netrpezlivo smerujúcej k plnej elektro mobilite asi nečakal nikto. O to prekvapujúcejšie pôsobila táto forma prezentácie práve v spojení s predstavením úplne novej verzie triedy C na jeseň minulého roka. 

Seat Alhambra FR-Line 1,4 TSI DSG – Rozlúčková

…smutné, však? Nadpis je predzvesťou toho, že Alhambra po dvanástich rokoch v ponuke automobilky naozaj končí a tá „naša“ testovacia je už len spomienkou na výborné rodinné auto.

Volkswagen Multivan – Teória autobusu

Nový Multivan je pre Volkswagen úžitkové vozidlá revolúciou a po takmer dvoch desiatkach rokov od uvedenia generácie T5 prináša nový koncept, ktorý má s priamym predchodcom spoločné len meno.