Miro Vilím

02.04.2022

Andrej Šuhaj

Nové BMW M240i xDrive sme zaradili medzi TOP 5 áut pre radosť, na ktoré sa tešíme v tomto roku. Dôvody?


Fantastický trojlitrový šesťvalec, pohon všetkých kolies preferujúci zadnú nápravu a, veľmi subjektívne, dokonalý dizajn kompaktného kupé odkazujúci na slávnych predkov.

Prvá možnosť jazdného zoznámenia sa s novým kupé prišla skôr ako sme predpokladali a hoci naše rande trvalo len tri hodiny, zistili sme všetko potrebné. Splnilo nové mníchovské kupé naše očakávania?  

Niekoľko stoviek metrov, pár otočení volantom a prvý zásadný pocit neveštil nič dobré. Nové najmenšie kupé je jednoducho ťažké auto. Zimné pneumatiky Pirelli Sottozero s rozmerom 225/45 R18 vpredu a 255/40 R18 vzadu nielenže celku uberali na vizuálnej príťažlivosti, ale ovplyvňovali aj pocit z riadenia.

Na zimných pneu pôsobilo riadenie zvláštne odťažitým dojmom, čo mu ale neuberalo na presnosti. Prevod riadenia nepôsobil tak ostro ako čistokrvné M modely postavené na rovnakej platforme, ale presne to je jedna z pozitívnych kľúčových vlastností pre takéto auto.

BMW M240i xDrive

Prvé zoznamovacie jazdy štartovali z bratislavskej Dúbravky a preto nebolo žiadnym prekvapením, že v navigácii bol jedným z ostatných cieľov Pernek. Obec, v ktorej začína náš domáci kopec. Studený a mokrý asfalt nebol na zoznamovanie sa s tak výkonným autom úplne ideálny, ale o to viac vynikli prednosti pohonu všetkých kolies.  

BMW M240i xDrive

Trojlitrový radový šesťvalec prenáša výkon 275 kW (374 koní) dostupný v rozsahu od 5.500 do 6.500 otáčok za minútu a silu 500 Nm (od 1.900 do 5.000 ot/min.) na všetky štyri kolesá prostredníctvom skvele radiacej športovej osemstupňovej automatickej prevodovky, štandardom je aj zadný M Sport diferenciál. Ako je dobrým zvykom, predné kolesá sa do hry zapájajú až v prípade potreby a aj vtedy je jednoznačne cítiť preferenciu prenosu výkonu cez zadnú nápravu.

BMW M240i xDrive

V praxi to znamená, že podľa svojich schopností môžete nechať zadnú nápravu kĺzať v kontrolovanom pretáčavom šmyku ľubovoľne dlho alebo sa v športovom režime stabilizácie potešíte aspoň krátkym odsadením zadných kolies. Pri plne zapnutej stabilizácii a trakčnej kontrole zábava skončí ešte skôr ako začne. Ale tak je to úplne v poriadku, nie každý vodič bude riskovať zaparkovanie svojho bavoráku v lese.

BMW M240i xDrive

Na kopci bolo opäť cítiť hmotnosť a hoci sériové brzdy M Sport s priemerom 374 mm vpredu a 345 mm vzadu fungovali bez výhrad, pri dlhotrvajúcom zaťažení to bude na hrane. Nič nové a ani prekvapujúce.

BMW M240i xDrive

Komfort jazdy na adaptívnych tlmičoch bol na osemnásťpalcových kolesách ukážkový, nové dvojkové kupé pôsobí ako o triedu väčšie auto... a to nie je náhoda. BMW postavilo svoje najmenšie kupé na platforme CLAR, ktorej základom je pohon zadných kolies. Na rozdiel od predchodcu už táto Dvojka nemá vôbec nič spoločné s jednotkou, základom pre jeho podvozok je model radu 4. Napriek nárastu rozmerov pôsobí dvojkové kupé stále kompaktným dojmom. Zásluhu na tom majú dokonalé proporcie.

BMW M240i xDrive

Oproti predchodcovi je nová dvojka dlhšia o 105 milimetrov (celková dĺžka má hodnotu 4.548 milimetrov), širšia o 64 milimetrov (1.838 mm), nižšia o 28 milimetrov (1.390 mm) a rázvor narástol o 51 milimetrov (2.741 mm). Batožinový priestor sa zväčšil o 20 litrov na aktuálnych 390 litrov. Jeho využitie uľahčujú sériovo sklápateľné operadlá zadných sedadiel v pomere 40:20:40. Predná stopa je širšia o 63 milimetrov, vzadu je to +35 milimetrov. Rozloženie hmotnosti medzi nápravy sa blíži ideálnemu pomeru 50:50. Napriek nárastu dĺžky a rázvoru nie je na zadných sedadlách dostatok priestoru pre komfortné cestovanie dospelých, deti však budú priestorovú ponuku považovať za dostačujúcu aj na dlhé cesty.

BMW M240i xDrive

Pohotovostná (EU) hmotnosť novej dvojky určitým spôsobom odzrkadľuje nárast rozmerov a zmenu platformy, výsledná hodnota 1.765 kg je ale aj tak prekvapujúco vysoká a potvrdzuje prvý (a všetky ďalšie) dojmy z hmotnosti. A ani pri DIN hmotnosti (1.690 kg) nemôžeme hovoriť o ľahkej váhe. Len pre porovnanie, väčšie kupé M440i xDrive Coupé váži 1.815 kg (EU), resp. 1740 kg (DIN). Rozdiel oproti kupé radu 4 s rovnakou technikou pohonu je teda len 50 kg, oproti priamemu predchodcovi ide o hmotnostný nárast až 150 kilogramov.

BMW M240i xDrive

Dynamické parametre zodpovedajú hmotnosti a nové kupé je oproti predchodcovi napriek výkonu vyššiemu o 34 koní rýchlejšie o symbolickú jednu desatinu z nuly na 100 km/h. Hodnota 4,3 sekundy je však stále „celkom“ dobrá, maximálna rýchlosť je už tradične limitovaných 250 km/h. Nakoľko nejde o čistokrvné eMko, nie je k dispozícii možnosť posunutia obmedzovača.

BMW M240i xDrive

Interiér dobre poznáme z modelov radu 3 a 4, prístrojová doska a všetky ovládacie prvky sú rovnaké. Ako sme si už zvykli, posed za volantom je fantastický, športové sedadlá sú dokonalou syntézou pohodlia a skvelého bočného vedenia. Novým prvkom interiéru, ktorý je charakteristický pre kupé radu 2 sú výplne dverí obsahujúce zaujímavo riešený podsvetlený panel. S ohľadom na cenu však zasluhuje kritiku tvrdý plast, ktorý tvorí nielen časť s trojuholníkovým trojrozmerným vzorom, ale podstatnú časť materiálu dverí.

BMW M240i xDrive

Napriek nemalej hmotnosti je BMW M240i xDrive skvelým autom a na rozdiel od svojho priameho predchodcu je dokonalým grand tourerom s presne tou správnou dávkou dynamiky a agility. Viem si predstaviť ako s ním v absolútnom pohodlí absolvujem náš tohtoročný alpský roadtrip.

Po šiestich rokoch plánujeme návrat do francúzskych Álp, kompletnú Route des Grandes Alpes a cestou tam a späť prejazd cez tie najlepšie rakúske, talianske a švajčiarske priesmyky. Odhadovaný nájazd sa blíži k hranici 4000 km za týždeň. Hoci to neznie dramaticky veľa, v priemere strávime v aute minimálne osem hodín denne na tých najnáročnejších cestách. A verte mi, v inom ako dokonale pohodlnom aute je to... aspoň v mojom veku, nepríjemne unavujúce.

BMW M240i xDrive

Budúci majitelia nového BMW budú M240ix používať každý deň a preto je len dobre, že nejde o ultimatívne športové náčinie. Úlohu športovca bude predsa plniť nové BMW M2 a ak bude aspoň tak dobré ako nová generácia M3 / M4, tak to bude dokonalý eMkový bavorák.      

BMW M240i xDrive

Od decembra minulého roka máme k dispozícii aj základný slovenský cenník (zatiaľ stále bez príplatkovej výbavy) a základná cena modelu M240i xDrive je v kontexte konkurencie veľmi priaznivých 54.300,- EUR. Nami testovaný exemplár sa s cenou zastavil na sume 71.021,- EUR. A keď už sme pri tých cenách, prvá jazda si vyžiadala priemernú spotrebu 13,4 litra na 100 km...

 

Autor: Miro Vilím, Foto: Andrej Šuhaj


Podobné články

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Volkswagen sa po malej prestávke vrátil k označeniu Clubsport a my sme zisťovali, či je to najlepšie GTI všetkých čias. 

Hyundai i30 N DCT

Automobilka Hyundai predstavila svoj prvý ostrý hatchback v roku 2017 a hneď na prvý pokus sa jej podarilo postaviť jedno z najlepších áut vo svojej triede. 

Renault Megane R.S. Trophy

A je to... Nová generácia modelu Megane je výlučne elektrická a budúcnosť tak nenecháva žiadny priestor na ostrý hatchback so spaľovacím motorom. 

BMW M440i xDrive Cabrio

Zabudnime na rozumnú voľbu. Strecha dole, ruka hore, v prípade potreby ušianka na hlavu a nič nás nezastaví.

Volkswagen Touareg R

Najsilnejší sériový Volkswagen v histórii má výkon 462 koní a 700 Nm, zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 5,1 sekundy a maximálnu rýchlosť 250 km/h. Žiadny Touareg ešte nebol rýchlejší a ani výkonnejší, no napriek tomu musí často odpovedať na otázku, či si zaslúži označenie plnokrvným „R“.

Volkswagen Taigo

Atraktívna karoséria, benzínový motor s výkonom 150 koní a prekvapujúco agilné jazdné vlastnosti. Tri dôvody prečo sa pozrieť na nové Taigo podrobnejšie. Ten štvrtý si necháme na záver článku.

Audi S3 a CUPRA Leon Sportstourer

Môžete si o koncernom zdieľanej platforme MQB myslieť svoje, neodškriepiteľným faktom sú takmer nekonečné možnosti jej využitia. Napriek tomu, že technický základ je teoreticky rovnaký, jednotlivé automobilky dokážu svoj výsledný produkt naladiť presne podľa potrieb značky a ponúknuť ho priamo pre svoju cieľovú skupinu.

Volkswagen Golf R Variant - Prvý dojem

Volkswagen Golf R je najrýchlejším sériovým Golfom všetkých čias a my sme mali možnosť načerpať v Nemecku prvé jazdné dojmy s jeho verziou Variant.

Volkswagen Taigo R-Line - Druhý dotyk

Ako to už býva, po prvom dotyku, v tých lepších prípadoch, prichádza aj druhý. Prvý z redakcie sa na nové Taigo pozrel svojím chlapským okom Miro a ja som sa dostala na rad teraz. Z jeho opisu prvých kilometrov s Taigom, ktorý si môžete prečítať aj tu, som sa na týždňový test tešila a bola som zvedavá, či sa naše názory a pocity z tejto novinky zhodnú.