Miro Vilím

01.07.2025

Jakub Čajko

Naozaj by vás malo zaujímať číslo 2.550...? Nemýlite sa, je to hodnota udávaná automobilkou BMW v technickom preukaze ako prevádzková hmotnosť vozidla. Aj keď odpočítame euro balast (mínus 75 kilogramov), stále je to veľa. Skutočne?


Nové BMW M5 (G90) to od svojho predstavenia nemalo ľahké, no na rozdiel od skôr testovaného sedanu má BMW M5 Touring (G99) cestu k srdciam fanúšikov značky jednoduchšiu. Nový Touring je po dlhšej odmlke len tretím modelom M5 s karosériou typu kombi. A po trochu prekvapujúcom úspechu vôbec prvého BMW M3 Touring sa dalo očakávať, že podobne veľký záujem zákazníkov bude aj o väčšieho súrodenca.

Pohľad do minulosti

Prvá generácia BMW M5 Touring (E34) sa začala vyrábať od marca 1992 popri sedane, už s objemnejším radovým šesťvalcom S38B38 (3.795 cm³), ktorý poskytoval výkon 250 kW (340 koní) pri 6.900 otáčkach za minútu. Maximum krútiaceho momentu 400 Nm bolo k dispozícii až pri 4.750 ot/min. S hmotnosťou 1.720 kg (DIN) a spočiatku s päťstupňovou manuálnou prevodovkou (od roku 1994 už so šesťstupňovou) trvalo zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 5,9 sekundy (resp. 5,8 sekundy) a maximálna rýchlosť bola limitovaná na 250 km/h. Niektoré zdroje však uvádzajú maximálnu rýchlosť 256 km/h. Do júla 1995 sa vyrobilo len 891 kusov a z prvého BMW M5 Touring je dnes rarita, auto snov a len tak mimochodom, v mojich očiach je to doposiaľ najkrajšie BMW s karosériou typu kombi.

BMW M5 Touring (G99)

Tretia generácia BMW M5 sa predávala len ako sedan, zrejme k tomu prispeli minimálne predajné čísla modelu E34 kombi. Celkom sa však predalo 12.254 kusov M5 E34, z toho bolo 8.344 exemplárov s pôvodným motorom S38B36 s objemom 3.535 cm³ (a výkonom 232 kW / 315 koní a silou 360 Nm) a 3.910 kusov po facelifte už s motorom s objemom 3,8 litra.

BMW M5 Touring (G99)

Štvrtá generácia BMW M5 sa opäť predstavila aj vo verzii kombi, už so samostatným kódovým označením (E61). Po dvoch generáciách so šesťvalcom (E28 a E34), jednej s osemvalcom (E39) sa pod prednú kapotu modelového radu E60/E61 nasťahoval atmosférický vidlicový desať-valec S85B50 s výkonom 373 kW (507 PS) dosahovaným pri 7.750 ot./min. a 520 Nm pri 6.100 ot./min. Prenos výkonu na zadné kolesá zabezpečovala sedemstupňová automatizovaná jedno-spojková prevodovka SMG-III a výlučne pre severoamerický trh (a model sedan) bola k dispozícii manuálna šesťstupňová prevodovka.

BMW M5 Touring (G99)

Počas päťročného obdobia sa vyrobilo 20.589 kusov modelového radu E60/E61: 19.564 sedanov a len 1.025 kusov modelu E61 (Touring). Najväčším trhom boli Spojené štáty, kde sa predalo 8.800 kusov sedanov, ďalej Veľká Británia (1.776 vozidiel) a Nemecko (1.647 kusov). Ďalšie minimálne predaje verzie kombi viedli k prestávke v produkcii BMW M5 Touring, piata (F10) a šiesta (F90) generácia M5 boli výlučne sedanmi.

BMW M5 Touring (G99)

Veľkolepý návrat karosárskej verzie Touring prichádza s aktuálnou generáciou (G99), ktorá je, na rozdiel od BMW M3 Touring, prvýkrát dostupná aj pre severoamerický trh. To je zrejme dôvodom, pre ktorý je verzia kombi v Amerike populárnejšia a tvorí väčšinu predajov, naopak, v Európe a na ostatných trhoch sa viac darí sedanu. Celkový pomer karosárskych verzií je však celosvetovo 50:50 a podľa toho musela automobilka upraviť aj výrobný plán, ktorý spočiatku počítal asi s tretinovým podielom verzie Touring. Očakávania rovnako prekonali aj reálne predaje, dopyt zákazníkov presahuje pôvodné predpoklady. A pre automobilku BMW je teda v úvode spomenuté číslo irelevantné, dôležitý je komerčný úspech, ktorý sa dostal napriek posmešným komentárom niektorých „automotive influencerov“.

BMW M5 Touring (G99)

Aké je teda nové BMW M5 Touring (G99) v skutočnosti?

Fascinujúce, no nie bezchybné. Rovnako ako v prípade sedanu, pohon zabezpečuje plug-in hybridná pohonná sústava. Osemvalcový twin-turbo motor S68 s objemom 4,4 litra produkuje 430 kW (585 koní) dostupných v rozsahu od 5.600 do 6.500 otáčok za min., maximálna hodnota krútiaceho momentu 750 Nm je dostupná od 1.800 do 5.400 otáčok za minútu. Spolu s elektromotorom s výkonom 145 kW (197 koní pri 6.000 otáčkach/min) a silou 280 Nm (od 1.000 do 5.000 ot/min.), resp. vďaka prevodu až 450 Nm, ktorý je integrovaný do osemstupňovej automatickej prevodovky M Steptronic predstavuje systémový výkon 535 kW (727 koní) a 1.000 Nm.

BMW M5 Touring (G99)

Pre úplnosť, kapacita batérie je 22,1 kWh, z toho je využiteľných 18,6 kWh. Ako už tradične pri zo siete dobíjateľných hybridoch od BMW zabudnite na rýchle nabíjanie jednosmerným prúdom, výkon nabíjania striedavým prúdom je však už slušných 11 kW (pri uvedení BMW M5 to bolo 7,4 kW) a plné nabitie relatívne malej batérie tak trvá 2 hodiny a 15 minút (predtým 3 hodiny a 15 minút). Udávaný elektrický dojazd vo WLTP cykle (61 až 67 kilometrov) sme pre krátky čas testu neoverovali, považujem ho však za realistický.

BMW M5 Touring (G99)

Jazdné výkony sú aj v prípade modelu Touring vynikajúce, zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá len 3,6 sekundy (+ 0,1 sekundy oproti sedanu), z nuly na 200 km/h za 11,1 sekundy (+ 0,2 sekundy), maximálna rýchlosť je s M Driver´s balíkom až 305 km/h. Zrýchlenie z 80 na 120 km/h pri zaradenom piatom prevodovom stupni trvá 3,1 sekundy. Sedan má v technických údajoch uvedené aj zrýchlenie v rovnakej disciplíne na štvrtom prevodovom stupni (2,2 sekundy), na piatom mu to trvá len 2,9 sekundy. Inými slovami, na každých 10 km/h rýchlosti potrebujete na nižšom prevodovom stupni (a to nehovoriac o 3. stupni) niečo málo cez pol sekundy.

BMW M5 Touring (G99)

Subjektívne vnímané zrýchlenie je pochopiteľne dych berúce, no zároveň sa potichu pýtate, či by bez nadbytočnej hmotnosti elektrického pohonu nemohlo byť ešte lepšie. No na druhej strane, takmer okamžitá pomoc elektrického motora pridáva pocit nepretržitého zrýchlenia.

BMW M5 Touring (G99)

Môže byť BMW M5 Touring považované za športové auto? Napriek počiatočnému váhaniu a náročnej logistike som ho predsa len zobral na náš domáci kopec a pokúšal sa na položenú otázku hľadať odpovede. Pochopiteľne, menšie eMkové modely sú ešte obratnejšie, no to, čo dokáže veľký Touring aj vďaka natáčaniu zadnej nápravy je takmer neuveriteľné. Na rozdiel od sedanu sme tentoraz mali obuté pneumatiky Pirelli P Zero R 285/40 ZR20 vpredu a 295/35 ZR20 vzadu upečené pre tento model a tie fungovali náramne.

BMW M5 Touring (G99)

Priľnavosť prednej nápravy akoby nemala hranice a vďaka rýchlemu riadeniu bol akýkoľvek prejazd zákruty podporený zadnou nápravou dokonale zábavný. Podobne ako v prípade sedanu, aj v prípade verzie Touring je cítiť hmotnosť v náklonoch karosérie aj v najtuhšom nastavení tlmičov a pri akcelerácii z miesta sa objavuje nerozhodné hopkanie zadnej nápravy. Možno je to trúfalé tvrdiť bez priameho porovnania, no jazdné vlastnosti Audi RS 6 Avant Performance mi pripadali precíznejšie. Opäť, trochu prekvapujúco, nesklamali brzdy, tie boli pre mňa, napriek príplatkovým keramikám, najväčším sklamaním predchádzajúcej generácie.

BMW M5 Touring (G99)

Na druhej strane je BMW M5 Touring príjemným spoločníkom na každý deň. Komfort podvozka aj na slovenských cestách vyhlasujem za veľmi dobrý. A to môže byť aj hlavný argument v porovnaní s najväčším konkurentom z vlastných radov.

BMW M5 Touring (G99)

Niekoľko slov k interiéru

Pre subjektívne vnímanie kvality interiéru je mimoriadne dôležitá konfigurácia. Na rozdiel od cirkusovej oranžovej v sedane bolo tentoraz čalúnenie v čiernej koži a na palubnej doske bol obklad z uhlíkových vlákien. Interiér tak na pohľad pôsobil hodnotnejším dojmom, kvalita použitých materiálov a ich spracovanie sú žiaľ oproti predchodcovi pôsobiacemu mimoriadne luxusným dojmom horšie. Podobný problém však majú aj iné nielen prémiové značky, vrátane Audi a ja dúfam, že sa automobilky časom spamätajú a vrátia sa k nemeckej precíznosti.  

BMW M5 Touring (G99)

Čo hovoria ďalšie čísla?

Začnime spotrebou. Paradoxne najrelevantnejším údajom je spotreba pri dynamickej jazde na domácom kopci. Na štyridsať kilometrov mi palubný počítač ukázal priemer rovných 35 litrov na 100 kilometrov a mínus 4,5 kWh/100 km. Celý test sme jazdili s priemernou spotrebou 15,6 litrov a 3,5 kWh na 100 km/h. Batériu sme však dobíjali prevažne spaľovacím motorom a pre budúcich majiteľov zrejme nebude problém využívať zo siete dobíjateľný hybrid efektívnejšie.

BMW M5 Touring (G99)     

BMW M5 Touring ponúka oproti sedanu (G90) viac miesta pre batožinu, základný objem batožinového priestoru je 500 litrov (sedan 466 litrov), po sklopení operadiel zadných sedadiel 1.630 litrov. No rovnaký, resp. podobný priestor ponúkne aj o triedu menšie BMW M3 Touring (G81). Základný objem batožinového priestoru je rovnakých 500 litrov, po sklopení operadiel zadných sedadiel je to 1.510 litrov (mínus 120 litrov). Trojkový Touring má navyše praktické výklopné sklo piatych dverí, o tento prvok aktuálna generácia päťkového kombi prišla.     

BMW M5 Touring (G99)

BMW M5 Touring ponúka o niečo viac miesta aj pre pasažierov v interiéri, no s ohľadom na viac ako päťmetrovú dĺžku (5.096 x 1.970 x 1.516 mm) by ste očakávali ešte viac. Z môjho pohľadu teda priestorová ponuka nebude tým rozhodujúcim kritériom.

BMW M5 Touring (G99)

V prospech BMW M3 Touring hovorí základná cena od 105.520,- EUR, BMW M5 Touring aktuálne začína v konfigurátore slovenského importéra s cenou od 139.970,- EUR. Nami testovaný exemplár vo výraznej oranžovej farbe Sakhir Orange III Metallic stál 152.358,- EUR. A to je zase cenová hladina ultimatívneho kombíka z Mníchova: BMW M3 CS Touring začína na sume 148.270,- EUR.

BMW M5 Touring (G99)

BMW M5 Touring v porovnaní s menším modelom ponúka výrazne komfortnejší podvozok a prestížnu osemvalcovú motorizáciu. Pre niekoho môže byť zaujímavým aj elektrický dojazd, na krátke vzdialenosti a pohyb v meste je to viac ako postačujúce.

BMW M5 Touring (G99)

Pre fanúšikov stránky „Bring a trailer“domáce autority bude dôležitá aj informácia o maximálnej povolenej hmotnosti brzdených prívesov pre M5 Touring: 2.000 kilogramov (nebrzdený 750 kg). BMW M3 Touring možnosť ťahania prívesu neponúka.   

BMW M5 Touring (G99)

Pohľad do budúcnosti

Aktuálne nemá BMW M5 Touring žiadneho relevantného konkurenta. Už skôr spomínané Audi RS 6 Avant Performance (C8) je jednou nohou v dôchodku, Mercedes-AMG zatiaľ v triede E stále ponúka len zo siete dobíjateľný šesťvalec a Porsche sa verzie Sport Turismo pre Panameru vzadlo úplne. V budúcom roku však očakávame predstavenie novej generácie Audi RS 6 a napriek pôvodne oznámenému šesťvalcu s elektrickou výpomocou sa snáď dočkáme osemvalca. Aj ten už zrejme bude disponovať plug-in hybridnou technológiou.    

BMW M5 Touring (G99)

Najneskôr v roku 2027 očakávame aj LCI pre aktuálne modely BMW M5, už s prednou časťou inšpirovanou konceptami Neue Klasse. Neviem si to celkom dobre predstaviť, už som si na mohutnú prednú časť aktuálneho modelu zvykol, no automobilka BMW je majstrom vo výraznom, rozumej kontroverznom, dizajne.

Autor: Miro Vilím, Foto: Jakub Čajko


Podobné články

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Volkswagen sa po malej prestávke vrátil k označeniu Clubsport a my sme zisťovali, či je to najlepšie GTI všetkých čias. 

Hyundai i30 N DCT

Automobilka Hyundai predstavila svoj prvý ostrý hatchback v roku 2017 a hneď na prvý pokus sa jej podarilo postaviť jedno z najlepších áut vo svojej triede. 

Renault Megane R.S. Trophy

A je to... Nová generácia modelu Megane je výlučne elektrická a budúcnosť tak nenecháva žiadny priestor na ostrý hatchback so spaľovacím motorom. 

Volkswagen Touareg R

Najsilnejší sériový Volkswagen v histórii má výkon 462 koní a 700 Nm, zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 5,1 sekundy a maximálnu rýchlosť 250 km/h. Žiadny Touareg ešte nebol rýchlejší a ani výkonnejší, no napriek tomu musí často odpovedať na otázku, či si zaslúži označenie plnokrvným „R“.

Audi S3 a CUPRA Leon Sportstourer

Môžete si o koncernom zdieľanej platforme MQB myslieť svoje, neodškriepiteľným faktom sú takmer nekonečné možnosti jej využitia. Napriek tomu, že technický základ je teoreticky rovnaký, jednotlivé automobilky dokážu svoj výsledný produkt naladiť presne podľa potrieb značky a ponúknuť ho priamo pre svoju cieľovú skupinu.

Volkswagen Golf R Variant - Prvý dojem

Volkswagen Golf R je najrýchlejším sériovým Golfom všetkých čias a my sme mali možnosť načerpať v Nemecku prvé jazdné dojmy s jeho verziou Variant.

Audi Q8 60 TFSIe PHEV - Buldozér s ekogénom

Nie je neobvyklé, že veľké a silné autá, ktoré sme si primárne vedeli predstaviť len s fosílnymi palivami, sa aktuálne reformujú do plug-in hybridných kooperácií. Tak sa stalo, že aj Audi Q8 prináša až 2 výkonové verzie s výberom plug-in hybridnej technológie s označením TFSIe.

Mercedes-Benz C 220 d 4MATIC All-Terrain – Skromnosť nadovšetko

Lietajúci Mercedes na oficiálnej produktovej fotografii? V dobe hroziacej vyhynutím spaľovacích motorov to od automobilky netrpezlivo smerujúcej k plnej elektro mobilite asi nečakal nikto. O to prekvapujúcejšie pôsobila táto forma prezentácie práve v spojení s predstavením úplne novej verzie triedy C na jeseň minulého roka. 

Seat Alhambra FR-Line 1,4 TSI DSG – Rozlúčková

…smutné, však? Nadpis je predzvesťou toho, že Alhambra po dvanástich rokoch v ponuke automobilky naozaj končí a tá „naša“ testovacia je už len spomienkou na výborné rodinné auto.

Volkswagen Multivan – Teória autobusu

Nový Multivan je pre Volkswagen úžitkové vozidlá revolúciou a po takmer dvoch desiatkach rokov od uvedenia generácie T5 prináša nový koncept, ktorý má s priamym predchodcom spoločné len meno.