Niektoré pondelky bývajú modré, náš prvý marcový bol celý čierny. Nie, našťastie sa nič nestalo, len do redakčného testu sme si prevzali celý čierny Leon Sportstourer s pomerne raritným pohonným ústrojenstvom.
Naftový motor s objemom 1968 cm³ a medzičasom legendárnym označením 2,0 TDI má výkon 110 kW (150 koní) a maximum krútiaceho momentu 360 Nm je dostupné v rozsahu od 1.600 do 2.750 otáčok za minútu. Vďaka automatickej prevodovke (DSG) a pohonu všetkých kolies (4Drive) má podľa údajov výrobcu zrýchľovať z nuly na 100 km/h za 8,5 sekundy a maximálna rýchlosť vozidla je 211 km/h.
Sportstourer s pohonom všetkých kolies je teda v šprinte na stovku o pol sekundy rýchlejší ako verzia len s pohonom prednej nápravy a to napriek hmotnostnému hendikepu 93 kilogramov (1.644 kg vs. 1551 kg)! Rozdiel v maximálnej rýchlosti sú len kozmetické 2 km/h v prospech ľahšieho auta. Vyššia hmotnosť sa prejaví aj na spotrebe, podľa údajov výrobcu je verzia s pohonom prednej nápravy o 0,6 litra na 100 km úspornejšia (4,6 ‐ 5,1 l/100 km vs. 5,2 ‐ 5,7 l/100km).
CUPRA zaujímavo vyriešila potrebu účinnejšej brzdovej sústavy, pre ťažší Sportstourer s pohonom oboch náprav majú zadné kotúče rozmer až 310 x 22 mm, vpredu majú obidve verzie kotúče s rozmerom 306 x 22 mm. Zadné brzdy naftovej štvorkolky sú teda rovnaké ako v prípade rýchlych verzií s označením Veloz.
Brzdný účinok je pri bežnom jazdení a používaní auta v súlade s jeho zamýšľaným účelom veľmi dobrý, ak si ho ale pomýlite s hothatchom a na kopci budete jazdiť, čo výkon dovolí, budete si priať ešte lepšie brzdy. O to viac, že presné riadenie a výborne naladený podvozok, v našom prípade s pasívnymi tlmičmi, ponúka skutočne dynamické jazdné vlastnosti.
Práve na danú triedu nadpriemerne odladený podvozok je najväčším prekvapením testovaného vozidla a v tomto prípade skutočne môžete ušetriť príplatok za adaptívne tlmiče DCC, ktoré sú v rámci balíka Dynamic & Comfort pack k dispozícii spolu s progresívnym riadením za 857,- EUR.
Ako to teda vyzerá s cenami? Podľa aktuálneho cenníka si za pohon všetkých kolies priplatíte 2.230,- EUR, čo pri základnej obstarávacej cene verzie s pohonom prednej nápravy 34.930,- EUR nie je zanedbateľná položka. A v okolí Bratislavy sa pohon všetkých kolies na prvý pohľad javí rovnako zbytočný ako zimné pneumatiky pri vonkajšej teplote dosahujúcej počas nášho testu až 18 stupňov Celzia. Verziu s pohonom všetkých kolies však nenájdete pod sesterskou značkou SEAT, tá s pohonom predných kolies vo výbave FR má aktuálnu základnú cenu od 32.380,- EUR. Za značku CUPRA si teda priplatíte 2.550,- EUR.
Pohľad do aktuálnych cenníkov zároveň prezradí, že model Leon tento rok čaká veľký facelift a niektoré modely sú dostupné už len ako skladové vozidlá. Podľa dostupných informácií dostane nový Leon podstatne výraznejšiu prednú masku a výraznejší svetelný podpis predných svetlometov. Dynamická elegancia súčasného modelu tak zrejme bude musieť ustúpiť expresívnejšiemu dizajnu. Príležitosť na zamyslenie (a možnú úsporu v obstarávacej cene) pre konzervatívnych zákazníkov.
Zriedkavá kombinácia čierneho metalického laku Midnight a čiernou farbou lakovaných devätnásťpalcových diskov kolies obúvajúcich inak skvelé zimné pneumatiky Continental WinterContact TS 870 P s rozmerom 235/35 R 19 pôsobí veľmi prísnym dojmom a aby vyzerala dobre, vyžaduje dôslednú a častú údržbu. Zaujímavé, že aj do press parkov importérov sa vracia elegantná čierna farba. Zvolená farebná kombinácia (všetko v čiernom) v kombinácii s medenými prvkami pôsobí prekvapujúco nápadne a nemálo ľudí sa za týmto Sportstourerom otáčalo.
Prvé dojmy? Jednoducho také normálne, ale... skvelé kombi. Športové sedadlá poskytujú dostatočné bočné vedenie aj pre mohutnejšie postavy, posed za volantom je vďaka veľkému rozsahu nastavenia vynikajúci, v najnižšej polohe sedadla doslova športový. Tradične skvelý je volant s najpríjemnejším poťahom v rámci koncernových vozidiel rovnakej triedy. Ani v druhom rade sedadiel sa vďaka rázvoru 2.679 milimetrov nebude dvojica cestujúcich cítiť stiesnene.
Spolupráca motora, sedemstupňovej prevodovky a pohonu všetkých kolies funguje veľmi dobre v športovom režime prevodovky (S), v tom základnom (D) je odozva na zošliapnutie akcelerátora už tradične letargická aj kvôli príliš nízkym otáčkam motora. Pohon všetkých kolies nemá žiadny problém preniesť na asfalt celú porciu výkonu motora, čo je veľmi príjemná zmena oproti pohonu predných kolies, ktorý sa pri výkonnejších naftových motorizáciách zvykne s prenosom výkonu trochu trápiť. Prvý deň testu končíme s priemernou spotrebou 5,9 litra na 100 km.
A je nutné poznamenať, že to bol zároveň najnižší údaj o priemernej spotrebe, ktorý sa na palubnom počítači objavil za celý týždeň testu. Obvyklá priemerná spotreba sa pohybovala nad šiestimi litrami, celkový priemer po takmer šiestich stovkách kilometrov bol 6,2 litra. V spojení s palivovou nádržou s objemom 55 litrov (verzie s pohonom prednej nápravy majú nádrž len 45 litrov) to znamená komfortný dojazd na úrovni 900 kilometrov.
CUPRA Leon Sportstourer 2,0 TDI 4Drive je so základným objemom batožinového priestoru 620 litrov (po sklopení operadiel zadných sedadiel až 1.600 litrov) skutočne plnohodnotným rodinným autom a vďaka pohonu všetkých kolies sa jeho univerzálnosť rozširuje aj na komfortné fungovanie v zhoršených adhéznych podmienkach. Na druhej strane práve pohon oboch náprav môže byť považovaný za prebytočný luxus, tu už záleží na konkrétnom zákazníkovi.
Nami testovaný exemplár však predstavuje zaujímavú, totiž cenovo výhodnejšiu a úžitkovo hodnotnejšiu, alternatívu k modelu Formentor s rovnakou pohonnou sústavou. Leon ST má podľa aktuálneho cenníka základnú cenu 37.160,- EUR (naša špecifikácia stála 40.915,- EUR), Formentor 2,0 TDI 4Drive s automatickou prevodovkou je o 2.700,- EUR drahší a ponúka batožinový priestor so základným objemom len 420 litrov.
Autor: Miro Vilím, Foto: Jakub Čajko