Miro Vilím

12.03.2024

Jakub Čajko

Niektoré pondelky bývajú modré, náš prvý marcový bol celý čierny. Nie, našťastie sa nič nestalo, len do redakčného testu sme si prevzali celý čierny Leon Sportstourer s pomerne raritným pohonným ústrojenstvom.


Naftový motor s objemom 1968 cm³ a medzičasom legendárnym označením 2,0 TDI má výkon 110 kW (150 koní) a maximum krútiaceho momentu 360 Nm je dostupné v rozsahu od 1.600 do 2.750 otáčok za minútu. Vďaka automatickej prevodovke (DSG) a pohonu všetkých kolies (4Drive) má podľa údajov výrobcu zrýchľovať z nuly na 100 km/h za 8,5 sekundy a maximálna rýchlosť vozidla je 211 km/h.

Sportstourer s pohonom všetkých kolies je teda v šprinte na stovku o pol sekundy rýchlejší ako verzia len s pohonom prednej nápravy a to napriek hmotnostnému hendikepu 93 kilogramov (1.644 kg vs. 1551 kg)! Rozdiel v maximálnej rýchlosti sú len kozmetické 2 km/h v prospech ľahšieho auta. Vyššia hmotnosť sa prejaví aj na spotrebe, podľa údajov výrobcu je verzia s pohonom prednej nápravy o 0,6 litra na 100 km úspornejšia (4,6 ‐ 5,1 l/100 km vs. 5,2 ‐ 5,7 l/100km).

CUPRA zaujímavo vyriešila potrebu účinnejšej brzdovej sústavy, pre ťažší Sportstourer s pohonom oboch náprav majú zadné kotúče rozmer až 310 x 22 mm, vpredu majú obidve verzie kotúče s rozmerom 306 x 22 mm. Zadné brzdy naftovej štvorkolky sú teda rovnaké ako v prípade rýchlych verzií s označením Veloz.

 

CUPRA Leon Sportstourer 2,0 TDI 4Drive

Brzdný účinok je pri bežnom jazdení a používaní auta v súlade s jeho zamýšľaným účelom veľmi dobrý, ak si ho ale pomýlite s hothatchom a na kopci budete jazdiť, čo výkon dovolí, budete si priať ešte lepšie brzdy. O to viac, že presné riadenie a výborne naladený podvozok, v našom prípade s pasívnymi tlmičmi, ponúka skutočne dynamické jazdné vlastnosti.

CUPRA Leon Sportstourer 2,0 TDI 4Drive

Práve na danú triedu nadpriemerne odladený podvozok je najväčším prekvapením testovaného vozidla a v tomto prípade skutočne môžete ušetriť príplatok za adaptívne tlmiče DCC, ktoré sú v rámci balíka Dynamic & Comfort pack k dispozícii spolu s progresívnym riadením za 857,- EUR.

CUPRA Leon Sportstourer 2,0 TDI 4Drive

Ako to teda vyzerá s cenami? Podľa aktuálneho cenníka si za pohon všetkých kolies priplatíte 2.230,- EUR, čo pri základnej obstarávacej cene verzie s pohonom prednej nápravy 34.930,- EUR nie je zanedbateľná položka. A v okolí Bratislavy sa pohon všetkých kolies na prvý pohľad javí rovnako zbytočný ako zimné pneumatiky pri vonkajšej teplote dosahujúcej počas nášho testu až 18 stupňov Celzia. Verziu s pohonom všetkých kolies však nenájdete pod sesterskou značkou SEAT, tá s pohonom predných kolies vo výbave FR má aktuálnu základnú cenu od 32.380,- EUR. Za značku CUPRA si teda priplatíte 2.550,- EUR.

CUPRA Leon Sportstourer 2,0 TDI 4Drive

Pohľad do aktuálnych cenníkov zároveň prezradí, že model Leon tento rok čaká veľký facelift a niektoré modely sú dostupné už len ako skladové vozidlá. Podľa dostupných informácií dostane nový Leon podstatne výraznejšiu prednú masku a výraznejší svetelný podpis predných svetlometov. Dynamická elegancia súčasného modelu tak zrejme bude musieť ustúpiť expresívnejšiemu dizajnu. Príležitosť na zamyslenie (a možnú úsporu v obstarávacej cene) pre konzervatívnych zákazníkov. 

CUPRA Leon Sportstourer 2,0 TDI 4Drive

Zriedkavá kombinácia čierneho metalického laku Midnight a čiernou farbou lakovaných devätnásťpalcových diskov kolies obúvajúcich inak skvelé zimné pneumatiky Continental WinterContact TS 870 P s rozmerom 235/35 R 19 pôsobí veľmi prísnym dojmom a aby vyzerala dobre, vyžaduje dôslednú a častú údržbu. Zaujímavé, že aj do press parkov importérov sa vracia elegantná čierna farba. Zvolená farebná kombinácia (všetko v čiernom) v kombinácii s medenými prvkami pôsobí prekvapujúco nápadne a nemálo ľudí sa za týmto Sportstourerom otáčalo.     

CUPRA Leon Sportstourer 2,0 TDI 4Drive

Prvé dojmy? Jednoducho také normálne, ale... skvelé kombi. Športové sedadlá poskytujú dostatočné bočné vedenie aj pre mohutnejšie postavy, posed za volantom je vďaka veľkému rozsahu nastavenia vynikajúci, v najnižšej polohe sedadla doslova športový. Tradične skvelý je volant s najpríjemnejším poťahom v rámci koncernových vozidiel rovnakej triedy. Ani v druhom rade sedadiel sa vďaka rázvoru 2.679 milimetrov nebude dvojica cestujúcich cítiť stiesnene.

CUPRA Leon Sportstourer 2,0 TDI 4Drive

Spolupráca motora, sedemstupňovej prevodovky a pohonu všetkých kolies funguje veľmi dobre v športovom režime prevodovky (S), v tom základnom (D) je odozva na zošliapnutie akcelerátora už tradične letargická aj kvôli príliš nízkym otáčkam motora. Pohon všetkých kolies nemá žiadny problém preniesť na asfalt celú porciu výkonu motora, čo je veľmi príjemná zmena oproti pohonu predných kolies, ktorý sa pri výkonnejších naftových motorizáciách zvykne s prenosom výkonu trochu trápiť. Prvý deň testu končíme s priemernou spotrebou 5,9 litra na 100 km.   

CUPRA Leon Sportstourer 2,0 TDI 4Drive

A je nutné poznamenať, že to bol zároveň najnižší údaj o priemernej spotrebe, ktorý sa na palubnom počítači objavil za celý týždeň testu. Obvyklá priemerná spotreba sa pohybovala nad šiestimi litrami, celkový priemer po takmer šiestich stovkách kilometrov bol 6,2 litra. V spojení s palivovou nádržou s objemom 55 litrov (verzie s pohonom prednej nápravy majú nádrž len 45 litrov) to znamená komfortný dojazd na úrovni 900 kilometrov.

CUPRA Leon Sportstourer 2,0 TDI 4Drive

CUPRA Leon Sportstourer 2,0 TDI 4Drive je so základným objemom batožinového priestoru 620 litrov (po sklopení operadiel zadných sedadiel až 1.600 litrov) skutočne plnohodnotným rodinným autom a vďaka pohonu všetkých kolies sa jeho univerzálnosť rozširuje aj na komfortné fungovanie v zhoršených adhéznych podmienkach. Na druhej strane práve pohon oboch náprav môže byť považovaný za prebytočný luxus, tu už záleží na konkrétnom zákazníkovi.

CUPRA Leon Sportstourer 2,0 TDI 4Drive

Nami testovaný exemplár však predstavuje zaujímavú, totiž cenovo výhodnejšiu a úžitkovo hodnotnejšiu, alternatívu k modelu Formentor s rovnakou pohonnou sústavou. Leon ST má podľa aktuálneho cenníka základnú cenu 37.160,- EUR (naša špecifikácia stála 40.915,- EUR), Formentor 2,0 TDI 4Drive s automatickou prevodovkou je o 2.700,- EUR drahší a ponúka batožinový priestor so základným objemom len 420 litrov.

Autor: Miro Vilím, Foto: Jakub Čajko


Podobné články

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Volkswagen sa po malej prestávke vrátil k označeniu Clubsport a my sme zisťovali, či je to najlepšie GTI všetkých čias. 

Hyundai i30 N DCT

Automobilka Hyundai predstavila svoj prvý ostrý hatchback v roku 2017 a hneď na prvý pokus sa jej podarilo postaviť jedno z najlepších áut vo svojej triede. 

Renault Megane R.S. Trophy

A je to... Nová generácia modelu Megane je výlučne elektrická a budúcnosť tak nenecháva žiadny priestor na ostrý hatchback so spaľovacím motorom. 

Volkswagen Touareg R

Najsilnejší sériový Volkswagen v histórii má výkon 462 koní a 700 Nm, zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 5,1 sekundy a maximálnu rýchlosť 250 km/h. Žiadny Touareg ešte nebol rýchlejší a ani výkonnejší, no napriek tomu musí často odpovedať na otázku, či si zaslúži označenie plnokrvným „R“.

Audi S3 a CUPRA Leon Sportstourer

Môžete si o koncernom zdieľanej platforme MQB myslieť svoje, neodškriepiteľným faktom sú takmer nekonečné možnosti jej využitia. Napriek tomu, že technický základ je teoreticky rovnaký, jednotlivé automobilky dokážu svoj výsledný produkt naladiť presne podľa potrieb značky a ponúknuť ho priamo pre svoju cieľovú skupinu.

Volkswagen Golf R Variant - Prvý dojem

Volkswagen Golf R je najrýchlejším sériovým Golfom všetkých čias a my sme mali možnosť načerpať v Nemecku prvé jazdné dojmy s jeho verziou Variant.

Audi Q8 60 TFSIe PHEV - Buldozér s ekogénom

Nie je neobvyklé, že veľké a silné autá, ktoré sme si primárne vedeli predstaviť len s fosílnymi palivami, sa aktuálne reformujú do plug-in hybridných kooperácií. Tak sa stalo, že aj Audi Q8 prináša až 2 výkonové verzie s výberom plug-in hybridnej technológie s označením TFSIe.

Mercedes-Benz C 220 d 4MATIC All-Terrain – Skromnosť nadovšetko

Lietajúci Mercedes na oficiálnej produktovej fotografii? V dobe hroziacej vyhynutím spaľovacích motorov to od automobilky netrpezlivo smerujúcej k plnej elektro mobilite asi nečakal nikto. O to prekvapujúcejšie pôsobila táto forma prezentácie práve v spojení s predstavením úplne novej verzie triedy C na jeseň minulého roka. 

Seat Alhambra FR-Line 1,4 TSI DSG – Rozlúčková

…smutné, však? Nadpis je predzvesťou toho, že Alhambra po dvanástich rokoch v ponuke automobilky naozaj končí a tá „naša“ testovacia je už len spomienkou na výborné rodinné auto.

Volkswagen Multivan – Teória autobusu

Nový Multivan je pre Volkswagen úžitkové vozidlá revolúciou a po takmer dvoch desiatkach rokov od uvedenia generácie T5 prináša nový koncept, ktorý má s priamym predchodcom spoločné len meno.