Miro Vilím

18.03.2025

Jakub Čajko

CUPRA Terramar je aktuálnym vlajkovým modelom značky. O stupienok vyššie sa síce teoreticky nachádza Tavascan, ale s ohľadom na podmienky slovenského trhu je plne elektrický crossover stále relatívne okrajovou záležitosťou.


Základná motorizácia s označením 1,5 eTSI je univerzálnou koncernovou voľbou s dostatočným výkonom, primeranou spotrebou a zaujímavou základnou cenou.

Cenový rozdiel medzi základnou motorizáciou 1,5 eTSI a vrcholným modelom Veloz s motorom 2,0 TSI a výkonom 265 koní je viac ako desať tisíc EUR, oproti modelu 2,0 TSI s výkonom 204 koní je cenová výhoda necelých tritisíc EUR (aktuálne cenníky vždy nájdete na stránke www.cupraofficial.sk).

Obidve verzie dvojlitrových motorov bez akejkoľvek elektrifikácie sú dostupné výlučne s pohonom všetkých kolies. Ak však  nepotrebujete pohon všetkých kolies - a povedzme si otvorene, v podmienkach klimatickej zmeny, na Slovensku naozaj nepotrebujete, dáva základný model s pohonom výlučne prednej nápravy zmysel.

Už z označenia motorizácie (eTSI) je zrejmé, že motor EA211 evo2 disponuje mild-hybridnou technológiou, automobilka dokonca udáva výkon elektromotora hodnotou 13 kW (18 koní). Pre bežného užívateľa je systémová integrácia elektromotora takmer nepostrehnuteľná a rozhodujúcim pre vnímanie dynamiky sú hodnoty výkonu spaľovacieho motora. A ten je rovnaký, aký mali kedysi motory v ostrých kompaktoch. Maximálny výkon 110 kW (150 koní) je k dispozícii v rozsahu od 5.000 do 6.000 ot/min., najvyššia hodnota krútiaceho momentu 250 Nm je dostupná od 1.500 do 3.500 otáčok za minútu.

CUPRA Terramar 1,5 eTSI

Prevádzková hmotnosť modelu Terramar s pohonom predných kolies dosahuje takmer 1,7 tony (1.694 kg podľa technického preukazu) a tomu zodpovedajú aj dynamické parametre. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá 9,3 sekundy a maximálna rýchlosť je 205 km/h. V reálnom svete poskytuje pri nezaťaženom vozidle aj základná motorizácia dostatočnú dynamiku, pri plnom naložení si však možno budete priať viac výkonu. Na druhej strane, ako často jazdíte s plne naloženým autom?  

CUPRA Terramar 1,5 eTSI

Odmenou pre majiteľov základnej motorizácie bude spotreba, ktorá pochopiteľne záleží od štýlu jazdy. Na mojej testovacej trase, ktorá zodpovedá pravidelnému dennému používaniu som dosiahol minimálnu priemernú spotrebu 5,7 litra/100 kilometrov, celkový priemer bol 7,3 litra/100 kilometrov. Bežný priemer sa však s hodnotou 6,8 litra dokázal dostať pod psychologickú sedemlitrovú hranicu a priblížiť sa aj výrobcom udávanej spotrebe. Dosiahnuté priemerné spotreby platia pri bežnom zaťažení tromi osobami a základnou (dennou) batožinou.

CUPRA Terramar 1,5 eTSI

V porovnaní s výkonnejším dvojlitrovým motorom teda jazdíte s nižšou spotrebou, čo bude pre väčšinu budúcich majiteľov, popri výhodnej cene, jedným z rozhodujúcich argumentov.

CUPRA Terramar 1,5 eTSI

Modelový rad CUPRA Terramar neponúka žiadnu naftovú motorizáciu, jej úlohu čiastočne supluje verzia eHybrid s výkonom 204 koní, ktorá sa však cenou približuje vrcholnému modelu a disponuje len pohonom prednej nápravy.

CUPRA Terramar 1,5 eTSI

Ako si teda vybrať vhodný motor do modelu Terramar? Všetko samozrejme záleží od rozpočtu: ak je pre vás prioritou čo najpriaznivejšia cena, základná motorizácia má všetko, čo budete pre bežné jazdenie potrebovať.

CUPRA Terramar 1,5 eTSI

Aktuálny cenový rozdiel medzi motorizáciou 1,5 eTSI s pohonom len prednej nápravy a motorizáciou 2,0 TSI však stojí za úvahu, či neinvestovať práve do dvojlitrového motora. Dostanete nielen vyšší výkon (plus 40 kW / 54 koní a plus 70 Nm), ale aj pohon všetkých kolies, ktorý sa pri bežnom jazdení správa ako predokolka. Rovnako citeľne získate na dynamike, základný dvojliter zrýchľuje z nuly na 100 km/h za 7,1 sekundy (mínus 2,2 sekundy), maximálna rýchlosť je 226 km/h (plus 21 km/h).

CUPRA Terramar 1,5 eTSI

Pochopiteľne pri výkonnejšom motore a pohone všetkých kolies je potrebné počítať s vyššou hmotnosťou (približne plus 100 kg, čo zároveň znamená lepšie brzdy vpredu: 340x30 mm vs. 306x26 mm, vzadu je rozmer 300x12 mm pre obidve motorizácie rovnaký) a teda aj s o niečo vyššou spotrebou: tabuľkové údaje automobilky dvojlitrovému motoru udávajú približne o 1,5 litra na 100 kilometrov viac (7,5 - 8,0 l/100 km pre 2,0 TSI vs. 6,1 - 6,6 l/100km pre 1,5 eTSI). Ak však budete jazdiť dynamicky alebo pravidelne s väčším zaťažením, reálny rozdiel v spotrebe bude ešte menší.    

CUPRA Terramar 1,5 eTSI

Nech sa z pohľadu motorizácie pre Terramar rozhodnete akokoľvek, v každom prípade získate vizuálne príťažlivé SUV s typickým dynamickým dizajnom značky CUPRA, dostatok vnútorného priestoru aj pre nároky typickej rodiny (batožinový priestor má základný objem od 508 do 642 litrov, podľa polohy zadných sedadiel) a predovšetkým, vynikajúci podvozok.

CUPRA Terramar 1,5 eTSI

V prípade testovaného modelu neboli súčasťou konfigurácie adaptívne tlmiče DCC 2. generácie s dvojventilovou technikou, no v kombinácii s devätnásťpalcovými kolesami Cosmic aj v tomto prípade bol komfort podvozka veľmi dobrý. S ohľadom na výkon základnej motorizácie zároveň musím konštatovať očividnú skutočnosť, podvozok bol výrazne rýchlejší ako motor.

CUPRA Terramar 1,5 eTSI

Podobne ako v prípade exteriéru, ktorý je totožný tak pre základnú, ako aj špičkovú motorizáciu, zásadné rozdiely nenájdete ani v kvalitne spracovanom interiéri. Pochopiteľné odlišnosti sa týkajú čalúnenia sedadiel v prípade odlišných konfigurácií, no výborný volant, športové sedadlá a rozmery obrazoviek digitálneho prístrojového panelu (10,25 palca) a rozmerov stredového displeja (12,9 palca) sú totožné.

CUPRA Terramar 1,5 eTSICUPRA Terramar 1,5 eTSI

CUPRA Terramar aj so základnou motorizáciou predstavuje zaujímavú, až prémiovú alternatívu v rámci hierarchie koncernu. V porovnaní s modelom Tiguan od Volkswagenu ponúka výraznejší dizajn, ešte lepšie odladený podvozok (v porovnaní s prvými verziami modelu Tiguan) a rozumne vyskladanú ponuku motorizácií. Jeho najväčším konkurentom bude sesterský model od Audi, no v prípade značky z Ingolstadtu očakávame aj vyššie ceny.

Autor: Miro Vilím, Foto: Jakub Čajko  


Podobné články

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Volkswagen sa po malej prestávke vrátil k označeniu Clubsport a my sme zisťovali, či je to najlepšie GTI všetkých čias. 

Hyundai i30 N DCT

Automobilka Hyundai predstavila svoj prvý ostrý hatchback v roku 2017 a hneď na prvý pokus sa jej podarilo postaviť jedno z najlepších áut vo svojej triede. 

Renault Megane R.S. Trophy

A je to... Nová generácia modelu Megane je výlučne elektrická a budúcnosť tak nenecháva žiadny priestor na ostrý hatchback so spaľovacím motorom. 

Volkswagen Touareg R

Najsilnejší sériový Volkswagen v histórii má výkon 462 koní a 700 Nm, zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 5,1 sekundy a maximálnu rýchlosť 250 km/h. Žiadny Touareg ešte nebol rýchlejší a ani výkonnejší, no napriek tomu musí často odpovedať na otázku, či si zaslúži označenie plnokrvným „R“.

Audi S3 a CUPRA Leon Sportstourer

Môžete si o koncernom zdieľanej platforme MQB myslieť svoje, neodškriepiteľným faktom sú takmer nekonečné možnosti jej využitia. Napriek tomu, že technický základ je teoreticky rovnaký, jednotlivé automobilky dokážu svoj výsledný produkt naladiť presne podľa potrieb značky a ponúknuť ho priamo pre svoju cieľovú skupinu.

Volkswagen Golf R Variant - Prvý dojem

Volkswagen Golf R je najrýchlejším sériovým Golfom všetkých čias a my sme mali možnosť načerpať v Nemecku prvé jazdné dojmy s jeho verziou Variant.

Audi Q8 60 TFSIe PHEV - Buldozér s ekogénom

Nie je neobvyklé, že veľké a silné autá, ktoré sme si primárne vedeli predstaviť len s fosílnymi palivami, sa aktuálne reformujú do plug-in hybridných kooperácií. Tak sa stalo, že aj Audi Q8 prináša až 2 výkonové verzie s výberom plug-in hybridnej technológie s označením TFSIe.

Mercedes-Benz C 220 d 4MATIC All-Terrain – Skromnosť nadovšetko

Lietajúci Mercedes na oficiálnej produktovej fotografii? V dobe hroziacej vyhynutím spaľovacích motorov to od automobilky netrpezlivo smerujúcej k plnej elektro mobilite asi nečakal nikto. O to prekvapujúcejšie pôsobila táto forma prezentácie práve v spojení s predstavením úplne novej verzie triedy C na jeseň minulého roka. 

Seat Alhambra FR-Line 1,4 TSI DSG – Rozlúčková

…smutné, však? Nadpis je predzvesťou toho, že Alhambra po dvanástich rokoch v ponuke automobilky naozaj končí a tá „naša“ testovacia je už len spomienkou na výborné rodinné auto.

Volkswagen Multivan – Teória autobusu

Nový Multivan je pre Volkswagen úžitkové vozidlá revolúciou a po takmer dvoch desiatkach rokov od uvedenia generácie T5 prináša nový koncept, ktorý má s priamym predchodcom spoločné len meno.