Automobilka CUPRA predstavila model Terramar ako dynamické SUV s najveľkorysejšou priestorovou ponukou v rámci danej triedy a značky. Nový model je teda určený najmä pre fanúšikov značky, ktorí hľadajú SUV s dostatočným priestorom pre celú rodinu.
CUPRA Terramar na jednej strane predstavuje ďalšie rozšírenie ponuky, na strane druhej, v dobrom, pripomína minulé časy. Nie je tajomstvom, že Terramar bol vyvíjaný spoločne s treťou generáciou modelu Audi Q3 a svojimi kvalitami má presahovať až do prémiového segmentu. Osobne mi tým pripomenul prvú generáciu Seatu Leon, ktorý bol najmä vo verziách CUPRA dvojičkou vtedajších modelov Audi A3. Kruh sa teda uzavrel, pochopiteľne v duchu súčasnej doby. A tá pochopiteľne vyžaduje širokú ponuku modelov SUV.
Terramar meria na dĺžku 4.519 milimetrov, na šírku 1.869 milimetrov a na výšku 1.586 milimetrov. Vďaka rázvoru 2.680 milimetrov ponúka dostatok vnútorného priestoru pre štyroch dospelých pasažierov a ich batožinu. Základný objem batožinového priestoru pre modely PHEV (plug-in hybrid) má hodnotu 400 až 490 litrov a pre ostatné motorizácie je to 508 až 642 litrov, podľa polohy zadných sedadiel. Veľkosťou teda ide o priameho konkurenta modelu Volkswagen Tiguan, filozofiou však konkuruje už spomínanému budúcemu modelu Audi Q3.
Dynamický dizajn exteriéru pochopiteľne zodpovedá aktuálnemu dizajnovému jazyku značky, mohutný predný nárazník so žraločím nosom a veľkým logom dopĺňa charakteristický svetelný podpis matrixových LED svetlometov. Podobne aj prepracovaná grafika zadných svetiel s podsvieteným názvom modelu naznačuje identitu modelu. Pre bežných účastníkov premávky však Terramar môže vzbudzovať otázky, pre chýbajúce výrazné označenie modelu.

Model Terramar veľkosťou konkuruje vôbec prvému modelu samostatnej značky CUPRA, avšak Ateca je predsa len o 133 milimetrov kratšia a predovšetkým, o generáciu staršia, čo je citeľné najmä v rozdielnej technike podvozku.
V rámci úvodnej ponuky určenej pre slovenský trh sú k dispozícii štyri motorizácie, známe z iných koncernových modelov značky. Všetky modely disponujú automatickou prevodovkou. Základom je 1,5 eTSI 150 Mild-hybrid s výkonom 110 kW (150 koní) poháňajúci výlučne kolesá prednej nápravy, nasleduje model 2.0 TSI 7st. DSG 4Drive s výkonom 150 kW (204 koní) a pohonom všetkých kolies a aktuálnym cenovým vrcholom bežnej ponuky je model 1.5 TSI eHybrid so systémovým výkonom 150 kW (204 koní).
Nominálnym vrcholom ponuky bude model model eHybrid so systémovým výkonom 200 kW (272 koní) a 400 Nm, ten sa však v cenníku zatiaľ nenachádza. Nakoľko všetky verzie PHEV majú len pohon všetkých kolies, topmodelom je klasický dvojliter (bez akejkoľvek elektrifikácie) s pohonom všetkých kolies.
Na prvý test sme však mali skutočný vrchol ponuky, model Veloz, ktorý má pod prednou kapotou motor 2,0 TSI s výkonom 195 kW (265 koní) dostupný v rozsahu od 5.000 do 6.000 ot/min., maximum krútiaceho momentu 400 Nm je dostupné v rozsahu od 1650 do 4350 ot/min.
S prevádzkovou hmotnosťou 1.837 kg (EÚ podľa technického preukazu) nemá výkonný motor veľa práce, zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá podľa údajov výrobcu 5,9 sekundy, maximálna rýchlosť je 243 km/h. Hoci je aktuálne najvýkonnejší model Terramar dynamickým vrcholom ponuky, vizuálne sa od svojich slabších súrodencov zásadne nelíši, trochu zamrzia skryté koncovky výfukov.
Dynamické ambície modelu Veloz však prezrádzajú predné príplatkové brzdy Akebono s rozmermi 375x36 milimetrov (štandardom je 340x30 mm) so šesťpiestikovými brzdovými strmeňmi, vzadu sú kotúčové brzdy s rozmerom 310x22 milimetrov.
Ako teda jazdí vrchol ponuky? Viac ako skutočne dostatočný výkon motora očarí dokonale odladený podvozok. Na rozdiel od iných, skorších, aplikácií nových tlmičov DCC Pro s dvojventilovou technikou, podvozok nového SUV funguje vynikajúco. Aj zásluhou výborného odhlučnenia je mimoriadne komfortný aj v spojení s dvadsaťpalcovými kolesami Vortex, naopak v zodpovedajúcom športovom režime tlmičov zaručuje potrebnú mieru istoty aj pri dynamickej jazde.
Subjektívne vnímaná dynamika v pozdĺžnom smere síce nie je nijako strhujúca, ale celkové zladenie pohonného ústrojenstva vrátane bezchybne pracujúcej prevodovky je skutočne dokonalé. Pohoda na palube je tak hmatateľná, že Terramar je skutočne autom, ktoré dokáže aj v tejto triede osloviť svojim jazdným prejavom. Aj z tohto dôvodu je bez pochýb aktuálne najlepším (pretože najkomplexnejším) modelom značky CUPRA.
V krátkosti k spotrebe dvojlitrového motora. V rámci nášho testu sme jazdili s priemernou spotrebou 10,1 litra na sto kilometrov a pod deväť litrov sme sa nevedeli dostať. Môže sa zdať, že ide o relatívne vysokú spotrebu, avšak zodpovedá využitiu dynamiky vozidla a podmienkam testu. V horizonte dlhodobého používania sa môže spotreba pohybovať pod dvojcifernou hranicou, ak však hľadáte úspornejšiu alternatívu, aj v rámci ponuky Terramaru ju nájdete.
Interiér predstavuje nový dizajnový smer, napriek minimálnemu množstvu hardvérových ovládačov a masívnemu stredovému tunelu z tvrdého plastu pôsobí kvalitným dojmom. Už tradične je ovládanie väčšiny funkcií riešené cez dotykovú obrazovku multimediálneho systému s uhlopriečkou 12,9 palcov.
Digitálny prístrojový panel má uhlopriečku 10,25 palcov a preferovaným zobrazením je verzia s digitálnym otáčkomerom uprostred. Zobrazovacie možnosti dopĺňa head-up displej s možnosťami využitia rozšírenej reality.
Klasický CUPRA volant so satelitnými ovládačmi, na pravej strane tlačidlo pre štart a vypnutie motora, na ľavej strane volič jazdných režimov, poznáme z iných modelov značky. Pochvalu zasluhujú nielen hardvérové tlačidlá, ale aj, opäť už tradične pre značku, najlepší poťah volantu v rámci koncernovej konkurencie.
Pochvalu zasluhujú aj výborné športové sedadlá s integrovanými opierkami hlavy, pre viac luxusu pochopiteľne dostupné aj s koženým čalúnením. Zatiaľ nie sú k dispozícii škrupinové sedadlá, ktoré sa môžu v ponuke objaviť neskôr, spolu s výkonnejšou verziou modelu.
A bude vôbec výkonnejšia verzia? Fanúšikovia a zákazníci značky ju pochopiteľne očakávajú, aspoň s výkonom 333 koní a ideálne aj s torque splitterom na zadnej náprave.
Prvé kuloárne informácie príchod výkonnejšej verzie vylučovali, no pri slovenskej prezentácii zaznela neoficiálna informácia o tom, že aj model Terramar Veloz má veľa spoločného s budúcim sesterským modelom Audi SQ3 (ktorý zrejme plne nahradí päťvalcové RS Q3) a teda rozhodnutie o budúcej top motorizácii je „politickým“ rozhodnutím – technický základ je k dispozícii. Značka CUPRA sa už počas svojej krátkej existencie profilovala ako dynamická odnož koncernu a príchod výkonnejších modelov už publikum automaticky očakáva.
Autor: Miro Vilím, Foto: Erik Čarný