Miro Vilím

26.01.2025

Erik Čarný

Automobilka CUPRA predstavila model Terramar ako dynamické SUV s najveľkorysejšou priestorovou ponukou v rámci danej triedy a značky. Nový model je teda určený najmä pre fanúšikov značky, ktorí hľadajú SUV s dostatočným priestorom pre celú rodinu.  


CUPRA Terramar na jednej strane predstavuje ďalšie rozšírenie ponuky, na strane druhej, v dobrom, pripomína minulé časy. Nie je tajomstvom, že Terramar bol vyvíjaný spoločne s treťou generáciou modelu Audi Q3 a svojimi kvalitami má presahovať až do prémiového segmentu. Osobne mi tým pripomenul prvú generáciu Seatu Leon, ktorý bol najmä vo verziách CUPRA dvojičkou vtedajších modelov Audi A3. Kruh sa teda uzavrel, pochopiteľne v duchu súčasnej doby. A tá pochopiteľne vyžaduje širokú ponuku modelov SUV.  

Terramar meria na dĺžku 4.519 milimetrov, na šírku 1.869 milimetrov a na výšku 1.586 milimetrov. Vďaka rázvoru 2.680 milimetrov ponúka dostatok vnútorného priestoru pre štyroch dospelých pasažierov a ich batožinu. Základný objem batožinového priestoru pre modely PHEV (plug-in hybrid) má hodnotu 400 až 490 litrov a pre ostatné motorizácie je to 508 až 642 litrov, podľa polohy zadných sedadiel. Veľkosťou teda ide o priameho konkurenta modelu Volkswagen Tiguan, filozofiou však konkuruje už spomínanému budúcemu modelu Audi Q3.

Dynamický dizajn exteriéru pochopiteľne zodpovedá aktuálnemu dizajnovému jazyku značky, mohutný predný nárazník so žraločím nosom a veľkým logom dopĺňa charakteristický svetelný podpis matrixových LED svetlometov. Podobne aj prepracovaná grafika zadných svetiel s podsvieteným názvom modelu naznačuje identitu modelu. Pre bežných účastníkov premávky však Terramar môže vzbudzovať otázky, pre chýbajúce výrazné označenie modelu.     

CUPRA Terramar VZ 2,0 TSI

Model Terramar veľkosťou konkuruje vôbec prvému modelu samostatnej značky CUPRA, avšak Ateca je predsa len o 133 milimetrov kratšia a predovšetkým, o generáciu staršia, čo je citeľné najmä v rozdielnej technike podvozku.  

CUPRA Terramar VZ 2,0 TSI

V rámci úvodnej ponuky určenej pre slovenský trh sú k dispozícii štyri motorizácie, známe z iných koncernových modelov značky. Všetky modely disponujú automatickou prevodovkou. Základom je 1,5 eTSI 150 Mild-hybrid s výkonom 110 kW (150 koní) poháňajúci výlučne kolesá prednej nápravy, nasleduje model 2.0 TSI 7st. DSG 4Drive s výkonom 150 kW (204 koní) a pohonom všetkých kolies a aktuálnym cenovým vrcholom bežnej ponuky je model 1.5 TSI eHybrid so systémovým výkonom 150 kW (204 koní).

CUPRA Terramar VZ 2,0 TSI

Nominálnym vrcholom ponuky bude model model eHybrid so systémovým výkonom 200 kW (272 koní) a 400 Nm, ten sa však v cenníku zatiaľ nenachádza. Nakoľko všetky verzie PHEV majú len pohon všetkých kolies, topmodelom je klasický dvojliter (bez akejkoľvek elektrifikácie) s pohonom všetkých kolies.  

CUPRA Terramar VZ 2,0 TSI

Na prvý test sme však mali skutočný vrchol ponuky, model Veloz, ktorý má pod prednou kapotou motor 2,0 TSI s výkonom 195 kW (265 koní) dostupný v rozsahu od 5.000 do 6.000 ot/min., maximum krútiaceho momentu 400 Nm je dostupné v rozsahu od 1650 do 4350 ot/min.

CUPRA Terramar VZ 2,0 TSI

S prevádzkovou hmotnosťou 1.837 kg (EÚ podľa technického preukazu) nemá výkonný motor veľa práce, zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá podľa údajov výrobcu 5,9 sekundy, maximálna rýchlosť je 243 km/h. Hoci je aktuálne najvýkonnejší model Terramar dynamickým vrcholom ponuky, vizuálne sa od svojich slabších súrodencov zásadne nelíši, trochu zamrzia skryté koncovky výfukov.

CUPRA Terramar VZ 2,0 TSI

Dynamické ambície modelu Veloz však prezrádzajú predné príplatkové brzdy Akebono s rozmermi 375x36 milimetrov (štandardom je 340x30 mm) so šesťpiestikovými brzdovými strmeňmi, vzadu sú kotúčové brzdy s rozmerom 310x22 milimetrov.     

CUPRA Terramar VZ 2,0 TSI

Ako teda jazdí vrchol ponuky? Viac ako skutočne dostatočný výkon motora očarí dokonale odladený podvozok. Na rozdiel od iných, skorších, aplikácií nových tlmičov DCC Pro s dvojventilovou technikou, podvozok nového SUV funguje vynikajúco. Aj zásluhou výborného odhlučnenia je mimoriadne komfortný aj v spojení s dvadsaťpalcovými kolesami Vortex, naopak v zodpovedajúcom športovom režime tlmičov zaručuje potrebnú mieru istoty aj pri dynamickej jazde.

CUPRA Terramar VZ 2,0 TSI

Subjektívne vnímaná dynamika v pozdĺžnom smere síce nie je nijako strhujúca, ale celkové zladenie pohonného ústrojenstva vrátane bezchybne pracujúcej prevodovky je skutočne dokonalé. Pohoda na palube je tak hmatateľná, že Terramar je skutočne autom, ktoré dokáže aj v tejto triede osloviť svojim jazdným prejavom. Aj z tohto dôvodu je bez pochýb aktuálne najlepším (pretože najkomplexnejším) modelom značky CUPRA.

CUPRA Terramar VZ 2,0 TSI

V krátkosti k spotrebe dvojlitrového motora. V rámci nášho testu sme jazdili s priemernou spotrebou 10,1 litra na sto kilometrov a pod deväť litrov sme sa nevedeli dostať. Môže sa zdať, že ide o relatívne vysokú spotrebu, avšak zodpovedá využitiu dynamiky vozidla a podmienkam testu. V horizonte dlhodobého používania sa môže spotreba pohybovať pod dvojcifernou hranicou, ak však hľadáte úspornejšiu alternatívu, aj v rámci ponuky Terramaru ju nájdete.

CUPRA Terramar VZ 2,0 TSI

Interiér predstavuje nový dizajnový smer, napriek minimálnemu množstvu hardvérových ovládačov a masívnemu stredovému tunelu z tvrdého plastu pôsobí kvalitným dojmom. Už tradične je ovládanie väčšiny funkcií riešené cez dotykovú obrazovku multimediálneho systému s uhlopriečkou 12,9 palcov.

CUPRA Terramar VZ 2,0 TSICUPRA Terramar VZ 2,0 TSI

Digitálny prístrojový panel má uhlopriečku 10,25 palcov a preferovaným zobrazením je verzia s digitálnym otáčkomerom uprostred. Zobrazovacie možnosti dopĺňa head-up displej s možnosťami využitia rozšírenej reality.

CUPRA Terramar VZ 2,0 TSI

Klasický CUPRA volant so satelitnými ovládačmi, na pravej strane tlačidlo pre štart a vypnutie motora, na ľavej strane volič jazdných režimov, poznáme z iných modelov značky. Pochvalu zasluhujú nielen hardvérové tlačidlá, ale aj, opäť už tradične pre značku, najlepší poťah volantu v rámci koncernovej konkurencie.

CUPRA Terramar VZ 2,0 TSI

Pochvalu zasluhujú aj výborné športové sedadlá s integrovanými opierkami hlavy, pre viac luxusu pochopiteľne dostupné aj s koženým čalúnením. Zatiaľ nie sú k dispozícii škrupinové sedadlá, ktoré sa môžu v ponuke objaviť neskôr, spolu s výkonnejšou verziou modelu.

CUPRA Terramar VZ 2,0 TSI

A bude vôbec výkonnejšia verzia? Fanúšikovia a zákazníci značky ju pochopiteľne očakávajú, aspoň s výkonom 333 koní a ideálne aj s torque splitterom na zadnej náprave.

CUPRA Terramar VZ 2,0 TSI

Prvé kuloárne informácie príchod výkonnejšej verzie vylučovali, no pri slovenskej prezentácii zaznela neoficiálna informácia o tom, že aj model Terramar Veloz má veľa spoločného s budúcim sesterským modelom Audi SQ3 (ktorý zrejme plne nahradí päťvalcové RS Q3) a teda rozhodnutie o budúcej top motorizácii je „politickým“ rozhodnutím – technický základ je k dispozícii. Značka CUPRA sa už počas svojej krátkej existencie profilovala ako dynamická odnož koncernu a príchod výkonnejších modelov už publikum automaticky očakáva.

Autor: Miro Vilím, Foto: Erik Čarný


Podobné články

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Volkswagen sa po malej prestávke vrátil k označeniu Clubsport a my sme zisťovali, či je to najlepšie GTI všetkých čias. 

Hyundai i30 N DCT

Automobilka Hyundai predstavila svoj prvý ostrý hatchback v roku 2017 a hneď na prvý pokus sa jej podarilo postaviť jedno z najlepších áut vo svojej triede. 

Renault Megane R.S. Trophy

A je to... Nová generácia modelu Megane je výlučne elektrická a budúcnosť tak nenecháva žiadny priestor na ostrý hatchback so spaľovacím motorom. 

Volkswagen Touareg R

Najsilnejší sériový Volkswagen v histórii má výkon 462 koní a 700 Nm, zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 5,1 sekundy a maximálnu rýchlosť 250 km/h. Žiadny Touareg ešte nebol rýchlejší a ani výkonnejší, no napriek tomu musí často odpovedať na otázku, či si zaslúži označenie plnokrvným „R“.

Audi S3 a CUPRA Leon Sportstourer

Môžete si o koncernom zdieľanej platforme MQB myslieť svoje, neodškriepiteľným faktom sú takmer nekonečné možnosti jej využitia. Napriek tomu, že technický základ je teoreticky rovnaký, jednotlivé automobilky dokážu svoj výsledný produkt naladiť presne podľa potrieb značky a ponúknuť ho priamo pre svoju cieľovú skupinu.

Volkswagen Golf R Variant - Prvý dojem

Volkswagen Golf R je najrýchlejším sériovým Golfom všetkých čias a my sme mali možnosť načerpať v Nemecku prvé jazdné dojmy s jeho verziou Variant.

Audi Q8 60 TFSIe PHEV - Buldozér s ekogénom

Nie je neobvyklé, že veľké a silné autá, ktoré sme si primárne vedeli predstaviť len s fosílnymi palivami, sa aktuálne reformujú do plug-in hybridných kooperácií. Tak sa stalo, že aj Audi Q8 prináša až 2 výkonové verzie s výberom plug-in hybridnej technológie s označením TFSIe.

Mercedes-Benz C 220 d 4MATIC All-Terrain – Skromnosť nadovšetko

Lietajúci Mercedes na oficiálnej produktovej fotografii? V dobe hroziacej vyhynutím spaľovacích motorov to od automobilky netrpezlivo smerujúcej k plnej elektro mobilite asi nečakal nikto. O to prekvapujúcejšie pôsobila táto forma prezentácie práve v spojení s predstavením úplne novej verzie triedy C na jeseň minulého roka. 

Seat Alhambra FR-Line 1,4 TSI DSG – Rozlúčková

…smutné, však? Nadpis je predzvesťou toho, že Alhambra po dvanástich rokoch v ponuke automobilky naozaj končí a tá „naša“ testovacia je už len spomienkou na výborné rodinné auto.

Volkswagen Multivan – Teória autobusu

Nový Multivan je pre Volkswagen úžitkové vozidlá revolúciou a po takmer dvoch desiatkach rokov od uvedenia generácie T5 prináša nový koncept, ktorý má s priamym predchodcom spoločné len meno.