Elegán s bohatou históriou, ktorá vzbudzovala obdiv a rešpekt aj v časoch minulých a nie je to inak ani dnes. Aký je nový sedan Triedy E, určený hlavne, ale nie výlučne náročným podnikateľom, ktorí majú svoj štýl a na ceste smerujúcej do siene slávy nepotrebujú byť King Kongom ciest?
Pán elegán má za sebou už 75 rokov úspechu a v súčasnej bleskurýchlej dobe môže byť jedným z predstaviteľov “slow dizajnu” v motorizme, ktorý by potenciálne mohol zosadiť SUV-čka z pomyselného trónu popularity. Ak by vás zaujímal zrod a prierez dlhoročným úspechom triedy E na trhu, kronikár Miro krásne zhrnul jeho minulosť v rámci prvých jazdných skúseností.
Klasický elegantný dizajn exteriéru s ladnými krivkami a s poriadnou hrsťou inovatívnej „klasiky“ znie ako recept na úspešné znovu oživenie obľúbenosti sedanu. Aj keď sa v kuloároch šepká, že toto auto bude oslovovať skôr konzervatívnejšiu klientelu, nemusí to byť úplne tak.
Predpoklad, že majiteľmi budú úspešní podnikatelia alebo špičkoví manažéri väčších firiem vychádza z jeho nadobúdacej ceny. Sériová výbava v základe daného modelu stojí 69.912,- EUR, konkrétne vozidlo v našom teste s príplatkovou výbavou a variantom výbavy AMG Line Premium by sme mohli prehnane zaokrúhliť na šesťciferné číslo, ale nebudeme preháňať a uvedieme úplne presnú celkovú cenu, ktorá je 96.438,- EUR.
Čo všetko je v cene auta a čo získate kúpou nového sedanu triedy E?
Zaúčtovaná bola nevtieravá, výborne zladená rovnováha klasiky s modernými prvkami. Asymetrické vonkajšie proporcie s dlhou prednou kapotou a krátkou zadnou časťou sú symetricky zladené a pocit homogénneho súladu dolaďujú nielen svetlomety DIGITAL LIGHT, ale aj farba karosérie – neutrálne pôsobiaca zeleno-strieborná metalíza. Najatraktívnejším prvkom zadnej časti vozidla sú LED svetlá s novým obrysom a špeciálnym dizajnom trojramenných hviezd a najmodernejším vizuálnym prvkom sú zapustené kľučky dverí.
V interiéri sa najviac skloňuje Superobrazovka MBUX (za príplatok 1.788 €), ktorú sme ale my v našom testovanom sedane nemali. My sme mali „iba“ obrazovku prístrojového panelu s 12,3" uhlopriečkou a centrálny display s uhlopriečkou 14,4". Nová, tretia generácia MBUX, ktorá sa objavila práve v triede E, má viacero noviniek: nové usporiadanie ovládacích prvkov a nové možnosti personifikácie a interakcie. K neoddeliteľnej súčasti kvalitného zvuku v interiéri patrí prémiový audio systém Burmester. Aj keď to nebýva často, ale tentokrát ma oveľa viac, ako hudba z audiosystému, potešilo famózne ticho v kabíne. Odhlučnenie kabíny by si zaslúžilo samostatnú medailu. Potešia aj pohodlné sedadlá (my sme mali sedadlá v čiernej koži) a výborný kožený volant.
Príplatkové opcie ponúkajú širokú škálu navýšenia základnej ceny auta, či už si vyberáte z interiérových balíkov - balík kože, ENERGIZING AIR CONRTOL (nosí v sebe ozdobné prvky drevo (jaseň) čierne s otvorenými pórmi podsvietené so vzorom Mercedes-Benz, športové sedadlá, či napríklad športový zvuk motora) alebo z exteriérových. Tam vás môže potešiť panoramatická posuvná strecha, 20 palcové disky AMG, DIGITAL LIGHT alebo osvetlené obloženie chladiča.
V stati o multimédiách a bezpečnosti sa zoznam kedysi možno futuristicky vnímaných prvkov výbavy skladá z balíka asistenčných jazdných systémov plus (sleduje povolenú rýchlosť, dopravné značky, aktívne asistuje aj pri zmene jazdného pruhu, má asistenta pre udržiavanie odstupu DISTRONIC, aktívneho asistenta riadenia a ešte zopár ďalších), už z dobre známeho projekčného displeja, ale aj 3D displeja vodiča, nájde sa tu aj parkovací balík s 360 stupňovou kamerou, komfortný KEYLESS – GO a veľa iných. Napriek dominancii moderných technológií sa tu stále nájdu „klasické“ tlačidlá, ktoré sú uložené pod obrazovkou a viete nimi ovládať hlasitosť audiosystému, nastaviť jazdné režimy, patrí sem aj tlačidlo výstražných svetiel, ako aj rýchly prístup k nastaveniam auta.
Veľkosť interiéru je viac ako dostatočná pre pohodlie všetkých – aj tých veľmi náročných cestujúcich, a nemyslím tým len deti. Objem batožinového priestoru je 540 litrov, čo prakticky znamená, že batožinu štyroch cestujúcich na týždenný, síce s aplikáciou know – how získaného hraním hry Tetris, prehľadom odvezie.
Na účtenke je započítaný aj najobľúbenejší motor, preplňovaný naftový štvorvalec s objemom 1993 cm3 s označením 220d má výkon 145 kW (197 koní) pri 3600 ot./min, krútiaci moment 440 Nm je k dispozícii v rozsahu 1800 – 2800 ot./min. Súčasťou pohonnej sústavy je 48-voltový mild-hybridný systém (plus 17 kW a 200 Nm), ktorého výsledkom sú nižšie emisie a krátkodobé zvýšenie výkonu. Z účtu nesmieme opomenúť ani 9 stupňovú automatickú prevodovku 9G-Tronic a pohon všetkých kolies 4MATIC. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá 7,8 sekúnd a maximálna rýchlosť je 234 km/h. Na našom účte sme nenašli príplatkový vzduchový podvozok AIRMATIC s natáčaním zadnej nápravy (za príplatok 3.348,- EUR), ktorý mohol komfort jazdy posunúť ešte vyššie, v našom aute bol znížený podvozok AGILITY CONTROL (bez príplatku).
Duetto komfortu a priestrannosti dopĺňa dynamika a spotreba. Toto kvarteto je dokonale vyladené. Kým dynamika auta je (samozrejme v závislosti od osoby sediacej za volantom a výberu jazdného režimu z možností Eco, Comfort, Sport a Individual) viac ako dostatočná, spotreba je viac ako excelentná. Palivová nádrž má objem 66 litrov a avizovaná priemerná spotreba je 5,1 litra na 100 km. Tam vonku, v reálnom svete, kde prší, sneží, fúka a občas aj svieti slnko bola moja týždňová spotreba 6,3 l/100 km. Ak si to dáme všetko do jednoduchej trojčlenky, výsledok je, že na 1 nádrž sa dá prejazdiť vyše 1000 km.
Jazda a pocit z nej je aj napriek úctyhodnej cenovke viac ako prirodzený. Auto sebavedomo sedí na cestách. Dynamika a výkon, ktorým tento sedan disponuje, mu sedí ako uliata. Dokonale ladí s jeho prémiovosťou a typológiou auta. Nie je to žiadny trhač asfaltu, ale to od neho nikto ani nečaká. Sediac na mieste vodiča si uvedomíte ten zvláštne príjemný pocit, že ste presne tam, kam patríte. Nech to znie akokoľvek spirituálne, verím, že autá majú nielen dušu, ale aj svoju auru. Dôstojný sEdan dokáže navodiť nefalšovanú vnútornú rovnováhu a dobiť naše často vybité ľudské baterky.
Sú autá, ktoré nás dostanú pre svoj vzhľad, sú také, z ktorých ujúkame kvôli výkonu, sú také, ktoré nás pre svoj technologický pokrok ešte nepresvedčili a sú aj klenoty ciest, akým je aj toto E-klasse. Auto, ktoré (nielen) svojou históriou dokazuje, že má stále svoje pevné miesto na trhu, auto, ktoré svojím klasickým elegantným espritom dokazuje svoju hodnotu a jazdnými vlastnosťami presviedča ľudstvo, že je equlibrium vo svete kvalitnej cestnej elegancie.
Autor: Amy Zaťková, Foto: Jakub Čajko