Mercedes-Benz Triedy S odštartoval nový modelový rok s rozsiahlymi aktualizáciami, no s výnimkou ponuky nových farieb nie sú zmeny na karosérii voľným okom postrehnuteľné.
A to je len dobre, pretože aktuálna Trieda S už pri svojom uvedení trafila svojim dizajnom dokonalý kompromis medzi nenápadnou veľkoleposťou a zachovaním tradičných dizajnových prvkov. Dizajnérom sa podarilo veľkú limuzínu nakresliť bez toho, aby pôsobila príliš masívnym, či nepatrične extravagantným dojmom.
Spomínanými novými lakmi karosérie v štandardnej ponuke sú Verde silver metallic a Velvet brown metallic, dostupné už od apríla 2024, no paleta lakov sa od apríla tohto roku rozšírila aj o nové odtiene z ponuky programu Manufaktur. Pôvodných 12 farebných vyhotovení doplnili ďalšie exkluzívne laky a aktuálne je k dispozícii viac ako 50 odtieňov a ďalších 25 farebných prevedení pre interiér, ktorý dostal aj nové komfortné predné opierky hlavy s dodatočnými vankúšmi.
Automobilka Mercedes-Benz ďalej optimalizovala rozhranie MBUX (Mercedes-Benz User Experience) a doplnila špičkovú službu RIDEVU od Sony Pictures Entertainment (SPE), ktorá rozširuje ponuku streamovania videa. Funkcia automatickej zmeny jazdného pruhu (ALC) teraz ponúka inteligentné asistenčné systémy SAE Level 21 aj v Európe. Automatická zmena jazdného pruhu je podporovaná na diaľniciach, napríklad aj v prípade konštrukčného oddelenia medzi protismernými jazdnými pruhmi v prípade stavebných prác.

Súčasná Trieda S stanovuje nové štandardy aj v oblasti automatizovaného riadenia v segmente luxusných vozidiel. Na diaľniciach v Nemecku a USA môže systém DRIVE PILOT za určitých podmienok prevziať riadenie vozidla. Predtým bola táto funkcionalita obmedzená na rýchlosť do 60 km/h v dopravnej zápche. Teraz môže systém DRIVE PILOT fungovať pri rýchlostiach až do 95 km/h v bežnej premávke, pričom sleduje vozidlo pred sebou v pravom pruhu na nemeckých diaľniciach. To umožňuje zákazníkom jazdiť v podmienečne automatizovanom režime častejšie a po dlhšiu dobu, čím lepšie využívajú svoj čas na ceste. Keď je systém DRIVE PILOT aktívny, vodiči môžu legálne vykonávať iné činnosti – pozerať filmy, čítať noviny, pracovať alebo jednoducho relaxovať.
Všetky aktualizácie sa vzťahujú aj na verziu luxusného modelu so špeciálnou bezpečnostnou ochranou, model S 680 GUARD 4MATIC. Jeho zosilnená konštrukcia spĺňa najvyššiu úroveň balistických testov pre civilné vozidlá VPAM VR10 a je navyše mimoriadne odolná voči výbušninám. Pohon modelu GUARD, ako už označenie prezrádza, zabezpečuje dvanásťvalcový biturbo motor (M279) s objemom 5.980 cm³ a výkonom 450 kW (612 koní). Maximálna hodnota krútiaceho momentu 830 Nm je dostupná už od 2.000 otáčok za minútu. Zaujímavým technickým detailom, na základe ktorého viete na prvý pohľad odlíšiť obrnenú verziu od bežnej Triedy S sú vonkajšie kľučky dverí, ktoré majú konvenčný tvar (nie sú zapustené ako v prípade ostatných verzií).
Model S 680 GUARD 4MATIC predstavuje vrchol triedy nielen svojou konštrukciou a cenou, ale aj pohonom. S výnimkou verzií Maybach ide o jediný model Triedy S, ktorý je k dispozícii s motorom V12. Práve dvanásť valec je totiž vyhradený luxusnej značke Mercedes-Maybach. Ale späť k „bežnej“ Triede S.
Priebežná modernizácia Triedy S bola dobrým dôvodom pre slovenského importéra, aby do flotily testovacích vozidiel doplnil aktuálny model vo verzii s dlhým rázvorom. Pri jeho konfigurácii bol kladený dôraz na použitie prvkov z rozsiahleho individualizačného programu MANUFAKTUR a rovnako bol dôraz kladený na najvyššiu možnú mieru komfortu pre pasažierov vzadu, ideálnu pre prevádzku so šoférom. Tento zámer sa pochopiteľne podarilo splniť, no napriek tomu budete chcieť sedieť za volantom.
Dôvodom je motorizácia s označením S 580 4MATIC, teda pod dlhočiznou prednou kapotou sa nachádza osemvalcový biturbo motor s výkonom 370 kW (503 koní) dostupným od 5.500 otáčok za minútu, maximum krútiaceho momentu 700 Nm je k dispozícii od 2.000 do 4.000 otáčok za minútu. Podobne ako ostatné motorizácie, aj tento motor je doplnený mild-hybridnou technológiou a 48 voltovou palubnou sieťou. Elektrická sústava dodáva nielen dodatočný výkon 17 kW (23 koní), ale dodáva energiu aj pre aktívny podvozok s označením E-Active-Body-Control.
Vzduchové odpruženie je doplnené o elektro-hydraulicky ovládané aktívne tlmiče, ktoré vďaka kamerám a senzorom dokážu podvozok vopred nielen pripraviť na eventuálne nerovnosti, ale podľa zvoleného jazdného programu aktívne potláčajú náklony karosérie. V jazdnom režime CV (Curve / Zákruty) celé vozidlo naklonia do zákruty, aby tým eliminovali odstredivé sily pôsobiace na pasažierov. Vzduchové odpruženie navyše umožňuje zmenu svetlej výšky, v prípade hroziaceho nárazu až o 8 centimetrov oproti štandardnej úrovni.
Vďaka spomenutým technológiám, doplneným aj o natáčanie zadnej nápravy, Trieda S vyniká manévrovateľnosťou pri nízkych rýchlostiach a vysokou agilitou pri vyšších rýchlostiach. Výkonný osemvalec zároveň poskytuje výraznú dynamiku v pozdĺžnom smere a nádherný akustický prejav. Ten je cielene utlmený a pri bežnej jazde prácu motora sluchom takmer nevnímate, ozýva sa najmä v športových jazdných profiloch a pri plnej akcelerácii. Ale presne tak to má byť, osemvalec je v tomto prípade luxusnou voľbou dotvárajúcou prebytkom výkonu komfortný charakter tento verzie Triedy S.
Podobne je aj podvozok naladený tak, aby vodičov a pasažierom poskytoval výnimočný komfort jazdy a excelentný akustický komfort. Trieda S je jednoducho luxusná limuzína so všetkým, čo k tomu patrí, vrátane úžasného interiéru. V našom prípade bolo čalúnenie v kombinácii sýto bielej a čiernej kože Nappa Manufaktur doplnené o čierny poťah stropu mikrovláknom DINAMICA.
Limuzína s dĺžkou 5.289 milimetrov, rázvorom 3.216 mm, šírkou 2.109 mm (vrátane spätných zrkadiel) a výškou 1.503 mm, dokáže napriek prevádzkovej hmotnosti 2.160 kilogramov aj vďaka deväťstupňovej automatickej prevodovke a pohonu všetkých kolies zrýchliť z nuly na 100 km/h za 4,4 sekundy. Maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaná na 250 km/h. Výkonu a dynamike zodpovedá aj priemerná spotreba, tá naša sa nakoniec ustálila na hodnote 12,3 litra na 100 kilometrov. Najnižšiu priemernú spotrebu na mojej dennej trase sa mi s veľkým úsilím podarilo stiahnuť na 9,0 litrov na 100 kilometrov.
Pre tých záujemcov o Triedu S, ktorí jazdia extra veľké porcie kilometrov a nechcú po približne 500 kilometroch opäť tankovať, ponúka automobilka šesťvalcové naftové motorizácie (S 350 d, S 350 d 4MATIC a S 450 d 4MATIC), či zo siete nabíjateľné hybridy (S 450 e a S 580 e 4MATIC), ktorých základom sú zase benzínové šesťvalce. Tie tiež nájdeme pod kapotou modelov S 450 4MATIC a S 500 4MATIC, v týchto prípadoch disponujú mild-hybridnou technológiou.
Aktuálna generácia Triedy S bola predstavená v októbri roku 2020 a dnes už vieme konštatovať, že jej nadčasový dizajn a pokročilé technológie, navyše pre roky 2024 a 2025 doplnené o ďalšie funkcionality, držia Triedu S na vrchole luxusnej triedy. Navyše, žiadna automobilka neponúka v luxusnej triede také široké spektrum modelov a motorizácií.
Autor: Miro Vilím, Foto: Jakub Čajko