MINI je ikonická britská automobilka, ktorá je známa svojimi kompaktnými štýlovými autami. A jej neoddeliteľnou súčasťou je veselý dizajn.
Písal sa rok 1959, keď ešte pod značkou British Motor Corporation (BMC) uzrelo svetlo sveta prvé, Alecom Issigonisom navrhnuté Mini Mark I. Mini, úsporné mestské vozidlo, bolo odpoveďou na ropnú krízu a veľmi rýchlo sa stalo symbolom Londýna, a nielen to, stalo sa obľúbeným aj medzi celebritami.
Jedným zo znakov života je aj zmena. Na prelome tisícročí prešla značka MINI pod nemeckú automobilku BMW, ktorá ju úplne zmodernizovala. Autá si zachovali svoj ikonický dizajn, no získali modernú technológiu, bezpečnosť a výbavu. Dnes patrí MINI do skupiny prémiových áut a prezentuje sa ako lifestylová značka – štýlová, zábavná a tak trochu rebelská.
Aceman je nový, plne elektrický crossover, ktorý je štýlovou kompaktnou alternatívou umiestnenou medzi modelmi Cooper a Countryman. S dĺžkou 4.079 mm, rázvorom 2.766 mm a objemom batožinového priestoru 300 l /1005 litrov sa nachádza na polceste medzi Countryman-om a Cooper-om.
Navrhnutý špeciálne pre mestské prostredie, tak ako kedysi prvé Mini a je postavený výhradne na novej elektrickej platforme. Aceman je v ponuke v 3 rôznych variantoch: MINI Aceman E (s výkonom 135 kW), MINI Aceman SE (s výkonom 160 kW) a MINI John Cooper Works Aceman (s výkonom 190 KW).

Aceman SE ako malý, milý štýlový elektromobil nezaprie svoje korene. Už na prvý pohľad pripomína klasické línie miňasov a dizajnéri neopomenuli ani svieže svetlomety s možnosťou voľby alternatívnej grafiky. Dvojfarebné prevedenie exteriéru (v našom prípade to bola čierna a „mrkvová“ Rebel Red za 662,-Eur), v kombinácii s 19 palcovými diskami John Cooper Works vytvárajú dojem dynamicky hravej, osviežujúcej, ale hlavne tichej rebélie, ktorá okamžite dokáže človeka naladiť na „feel good“ vlnu.
Interiér? Zobudili ste sa zajtra alebo vítajte v inom svete.
Interiér je interaktívny, minimalistický, farebný, podsvietený, moderný aj retro, geometrický aj asymetrický, miestami mierne uletený a úplne neopozeraný. Poťahový materiál v interiéri – expresívne 2D textilné úplety sú veľmi neobvyklé. Interiér Acemana je zmesou rôznych svetov a tvarov, ktoré nech to znie akokoľvek zvláštne, spolu dokonale ladia.
Zábavné roztomilé retroovládače, neergonomické madlá, anjelské krídla ktoré tvoria bočnice stredového tunela, minišperkovnica slúžiaca ako odkladací priestor a lietajúci tanier. To všetko spoju dáva ucelený obraz a zmysel jedine, ak sa bavíme o Acemanovi (či inom modernom MINI).
Panoramatická strecha, ktorá je súčasťou paketu XL Vám už možno pripadá ako starina a nudná, ale mnohých poteší. Príplatkový balík John Cooper Works Trim ponúka nielen dizajnový volant JCW, na ktorom sú prítomné klasické fyzické ovládače ale aj skvelé športové sedadlá. Sedadlu vodiča asistuje lakťová opierka, ktorá je fixne spojená bez možnosti nastavenia výšky, či sklonu. Za volantom / pred volantom – to je uhoľ pohľadu, sa nachádza vysúvateľný MINI Head-Up display, ktorý na mňa pôsobil tak trošku zastaralo, až som sa ho rozhodla „schovať“. Jeho skutočnú opodstatnenosť som si uvedomila až pri jazde za tmy, kedy je jediným prvkom s parametrami, ktorý je bezpečné sledovať.
Nech to nie je len o inakosti, aj v Acemanovi nájdete úplne bežné a obyčajné prvky ako klasické držiaky na nápoje v počte 2, bezdrôtové nabíjanie telefónov, zvuk zatvárania dverí ako za starých čias, resp. absentujúca tlmiaca výstelka vo dverách. Na zadných sedadlách sa pohodlne odvezú deti, ale vyššie dospelé osoby v kombinácii s vysokými osobami na predných sedadlách to asi tak komfortné mať nebudú.
Dominantou a srdcom palubovky je obrovský OLED displej s priemerom 240 mm, ktorému pracovný názov "lietajúci tanier" sedí ako uliaty. Je ostrý, prehľadný a minimalisticky elegantný. Systém Mini Operating System 9, ktorý bol navrhnutý špeciálne pre obsluhu dotykom aj hlasom, je založený na používaní aplikácií obdobne ako v smartfónoch.
Aceman ponúka bohatý výber režimov "Experiences", v ktorých sa zmení nielen podsvietenie či grafika, ale aj zvuky vychádzajúce z reproduktorov. Práve kumulatívna zmena atakujúca rôzne zmysly umocňuje zážitok z jazdy. Zo všetkých režimov je najzábavnejší režim GO-Kart, v ktorom sa Aceman zmení na náčelníka Ače (wo)mana a prevtelí sa do „tela a duše elektrickej motokáry“. To isté platí pre vodiča. Zrazu sa ocitnete v motokáre a momente Vám pripadá život zábavnejší, jednoduchší a farebnejší. V MINI to jednoducho vymysleli tak, aby ste sa v aute nikdy nenudili. A nielen to, treba povedať, že s Acemanom nikdy nie ste sami. Spoločnosť Vám robí aj digitálny spoločník „Spike“.
Elektromotor poháňajúci prednú nápravu má výkon 160 kW (218 koní) a maximálny krútiaci moment 330 Nm. Zrýchliť z 0 na 100 km/h dokážete za 7,1 sekundy, maximálna rýchlosť je dostatočných 170 km/h. Tieto základné informácie Vám už našepkávajú, že s týmto Acemanom sa jazdiť dynamicky dá. Pocit ako na ringu zintenzívni ešte fakt, že odozva na plynový pedál prichádza prakticky okamžite. Tak ako už bolo napísané, Aceman SE jazdnými vlastnosťami evokuje motokárový feeling. V zákrutách pocítite minimálne náklony, avšak to, čo intenzívne cítite, je tvrdšie naladený podvozok, čo môže mať aj edukatívny vedľajší účinok. Nikdy doteraz sa nestalo, že by moje staršie dieťa nedokázalo počas jazdy odpisovať na správy, ktoré jej neustále cinkajú. Až doteraz. Aceman SE sa vďaka tvrdšiemu podvozku postaral o digitálny detox dieťaťa počas jazdy...
Dnes je to už bežné, že automobilky sa predbiehajú v chválospevoch o neustále narastajúcom dojazde svojich elektrických áut. Toto ale nebude prípad nového Acemana SE. Dojazd podľa WLTP – avizovaných 383 km sa nám nepodarilo dosiahnuť. Reálne sa nám podarilo najazdiť na jedno nabitie bezpečných 275 km, pričom spotreba je veľmi závislá od typu ciest. V meste je Aceman SE ako ryba vo vode – svižný, obratný, hravý so spotrebou 11,8 kWh/100 km. Na diaľnici sme platili aj „transferovú“ daň, ktorá navýšila spotrebu na 22,2 kWh/100 km. Celková priemerná spotreba sa ustálila na priajteľnej hodnote 17,6 kWh/100 km, za čo môžu tie naše slovenské diaľnice...
Aceman SE má batériu s kapacitou 54,2 kWh, palubná nabíjačka má výkon 11 kW. Maximálny nabíjací výkon jednosmerným prúdom je 95 kW. AC nabíjanie trvá cca 5 hodín, ale v prípade rýchleho nabíjania sa z 10 – 80 % Aceman SE nabije približne za 30 min. Uvádzame 80%, pretože pri nabíjaní nad 80 % máte pocit, že sa zastavil čas a na druhej strane, „inžinieri“ odporúčajú nabíjať ideálne do 80%, čo by malo pozitívne vplývať na životnosť batérií.
Zamýšľam sa, pre koho by bol tento Aceman SE vhodným náčelníkom, spoločníkom.
Pre uvedomelých mladých ľudí, ktorí milujú technológie, dizajn a chcú sa v aute zabávať? Pre ľudí, ktorí nehľadajú klasiku, ale zážitok a ktorí sa nezľaknú štipky automobilového šialenstva? Pravdepodobne som sa trafila do definície budúcich majiteľov zábavného MINI Aceman SE, ale treba dodať aj to, že k tomu je potrebné aj dostatočné finančné zabezpečenie danej osoby. Cena nového MINI Aceman E s výkonom 135 kW síce začína na 34.750,- Eur a MINI Aceman SE stojí podľa našich materiálov od 37.900,- Eur aj s DPH, avšak cena nami testovaného modelu sa vďaka príplatkovej výbave vyšplhala až na 52.447,- Eur.
Záverom by som rada opačne vyšpecifikovala „must have “ pre potenciálnych vodičov nového MINI Aceman SE. Musia to byť ľudia, ktorí majú otvorenú myseľ, neboja sa experimentálneho dizajnu a sú dostatočne extrovertní pre transformáciu svojho osobného štýlu do charakteru svojho auta. MINI Aceman SE, aj vďaka rozmerom a dojazdu, je ideálnym spoločníkom pre mestský typ človeka, ktorý jazdí kratšie trasy a má v okolí dobre vybudovanú infraštruktúru pre elektrické nabíjanie áut alebo má doma možnosť nabíjať. Budú ho milovať aj technonadšenci, ale hlavní tí, ktorí majú zálusk na „prémiovku“ v malom balení. Jazdiť týždeň s náčelníkom Ačemanom bol osviežujúci pocit, niečo ako keď sa mysľou vrátiš do detstva, kedy ešte veríš na princezné, dúfaš v anjelské dobro a zároveň máš obavu z mimozemšťanov, ktorí k nám doletia na UFO.
Autor: Amy Zaťková, foto: Jakub Čajko