Miro Vilím

12.12.2021

Andrej Šuhaj

Volkswagen sa po malej prestávke vrátil k označeniu Clubsport a my sme zisťovali, či je to najlepšie GTI všetkých čias. 


Golf GTI už navždy zostane legendou, jeho prvá generácia sa stala zakladateľom kategórie ostrých kompaktov. Priznajme si však, že po prvých dvoch vynikajúcich GTI sa v ďalších dvoch generáciách pôvodné čaro trochu stratilo a Golf GTI mal problém držať krok s konkurenciou. Výrazne sa to zlepšilo príchodom piatej generácie, opäť pokazilo v šiestej a definitívny návrat na výslnie znamenalo uvedenie siedmej generácie GTI.

Prívlastok Clubsport sa objavil hneď v dvoch verziách, tej civilnej s výkonom 265 koní (pri krátkodobom overbooste 290 koní) a v tej najostrejšej Clubsport S. Ultimátna dvojsedadlová verzia GTI Clubsport S bola oslavou 40. výročia GTI a na určité obdobie sa stala držiteľom rekordu na Severnej slučke Nürburgringu s časom 7:49,21 min. S výkonom 310 koní to je doposiaľ najsilnejšie GTI, dostupné výlučne ako trojdverák, s manuálnou prevodovkou a v limitovanej sérii 400 kusov. Maximálna rýchlosť 265 km/h a zrýchlenie z nula na 100 km/h za 5,8 sekundy hovoria jasnou rečou ešte aj dnes.

Nový Volkswagen Golf GTI Clubsport jazdí fantasticky. Ani priamemu predchodcovi (GTI TCR predchádzajúcej generácie) nechýbala rýchlosť, ale nový Clubsport dopĺňa aj veľkú porciu jazdeckej zábavy. Stabilizačný systém sa dá úplne vypnúť a hoci majú obidve nápravy dostatok gripu aj na pneumatikách Hankook Ventus S1 Evo 3 s rozmerom 235/35 R19, zadok si vie pri prudkom nájazde do zákruty a ubratí plynu pekne vykročiť do strany. Tanec zadnej nápravy je ale predvídateľný a bez problémov zvládnuteľný.

 

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Clubsport dostal aj špecifické naladenie podvozku, okrem väčších odklonov na prednej náprave sú nové uloženia tlmičov, nové pružiny a nové pomocné rameno na zadnej náprave. V našom aute boli za príplatok 770,- EUR aj adaptívne tlmiče DCC, vďaka ktorým pribudne k známym režimom Eco, Normal, Individual a Sport nový jazdný režim Special. Jazdný profil Special je mäkším naladením tlmičov na mieru ušitý slávnemu okruhu („Nürburgring“) a pre dynamickú jazdu je to najlepšia voľba nielen na bežnú slovenskú okresnú cestu. Aj na úplne hladkom povrchu rakúskych alpských ciest som najradšej jazdil špeciálne, podvozok bol poddajnejší a na zakrútených okresných cestách sa dalo pekne pracovať s váhou. Perfektné je riadenie s variabilným prevodom, aj v úzkych vracákoch mohli ostať obidve ruky na volante a nebolo potrebné prehmatávať. Ako je už dobrým zvykom, váha riadenia sa odvíja od jazdného profilu a v režime Individual dá nastaviť v troch stupňoch.

 

Volkswagen Golf GTI Clubsport

 

Čerešničkou na torte je, aspoň z môjho subjektívneho pohľadu, zvukový prejav výfukovej sústavy, ktorý je najvýraznejší práve v jazdnom režime Special. Na Golf GTI až netypicky hlasná streľba do výfukov pri ubratí plynu mi zakaždým vyčarili úsmev na tvári. Radosť trochu kalilo vedomie, že s príplatkovým Akrapovičom to mohlo byť, po skúsenostiam s T-Rocom R a Tiguanom R, ešte podstatne lepšie.    

 

Volkswagen Golf GTI Clubsport

 

Pohon predných kolies zabezpečuje cez výlučne sedemstupňové DSG známy motor 2,0 TSI (EA888 evo4) naladený na výkon 300 koní a maximum krútiaceho momentu 400 Nm dostupné od 2.000 do 5.200 otáčok za minútu. S prenosom nemalého výkonu na asfalt pomáha špecifické naladenie predného diferenciálu VAQ, ktorého elektronické riadenie je, na rozdiel od štandardného GTI, integrované do systému riadenia jazdnej stability (VDM), spolu s elektronickými uzávierkami XDS+ a adaptívnym podvozkom DCC. Výsledkom je podľa zvoleného jazdného profilu minimalizácia nákladov v pozdĺžnom a priečnom smere a agresívnejšie zatváranie predného diferenciálu v športových režimoch.

 

Volkswagen Golf GTI Clubsport

 

Jedinou prevodovkou pre Clubsport je sedemstupňové DSG so skrátenými prevodmi, ktoré síce samočinne odraďuje nahor aj v manuálnom režime, ale inak poslúcha na povely pádiel ukážkovo. Keďže Golf GTI má elektronický volič prevodovky, manuálny režim je možný len motýlikmi pod volantom. Škoda, že Clubsport nedostal väčšie pádla z Golfu R. Výborne naladený je aj športový režim prevodovky, ktorý bleskurýchlo reaguje na mieru stlačenia akcelerátora, podradením pri agresívnom zošliapnutí alebo ponechaním prevodového stupňa pri jemnejšej práci s plynom.

 

Volkswagen Golf GTI Clubsport

 

Vďaka prevodovke a slušnej trakcii trvá zrýchlenie z nuly na 100 km/h len 5,6 sekundy, maximálna rýchlosť je pre štandardné prevedenie Clubsport limitovaných 250 km/h. Tým sa dostávame k drobnej výhrade ku konfigurácii našej novinárskej testovačky. Za príplatok 4.780,- EUR je súčasťou u nás chýbajúceho balíka Edition 45 nielen výfukový systém Akrapovič, pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 2, ale aj posunutie maximálnej rýchlosti na 270 km/h.  

 

Volkswagen Golf GTI Clubsport

 

Posilnené boli aj brzdy, vpredu sú odvetrávané bimateriálové kotúče s priemerom 357 milimetrov a dvojpiestikové strmene. Aj pri opakovaných zjazdoch v Alpách brzdy držali fantasticky, ich dávkovanie je výborné ako sme už pri športových modeloch Volkswagenu zvyknutý.

 

Volkswagen Golf GTI Clubsport

 

Obvykle sa nevyjadrujem k dizajnu áut, ale v prípade GTI Clubsport musím priznať, že vizuálne zmeny majú oproti základnej verzii GTI výrazný účinok. Agresívnejší predný nárazník, výraznejšie tvarovaný zadný nárazník, mohutné oválne koncovky výfukovej sústavy a výrazný strešný spojler vytvárajú perfektný celok. Stále relatívne decentný, ale dostatočne zaujímavý už na prvý pohľad.

 

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Volkswagen Golf GTI Clubsport

 

Interiér dostal nové poťahy výborných športových sedadiel s integrovanými opierkami hlavy, inak zostáva totožný s bežnou verziou GTI. Zvyknúť si teda treba na nový volant s dotykovými tlačidlami, ale aj na absenciu fyzických ovládačov klimatizácie.

 

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Cena.

Základná verzia Clubsportu začína na sume 39.220,- EUR, nami testovaný exemplár s niekoľkými príplatkovými položkami stál 43.930,- EUR. Veľmi rozumná konfigurácia príplatkov, vrátane fantastických matrixových LED IQ. Liqht neponecháva veľa priestoru na úsporu a GTI Clubsport tak katapultuje do teritória skvelého Meganu R.S. Trophy. Volkswagen však pridáva každodennú použiteľnosť a skvelú spotrebu. Minimum na mojej testovacej trase 5,1 litra je skôr teoretická hodnota, ale priemerná spotreba počas celého testu neprekročila 9 litrov na 100 km (konkrétne 8,9). A to je reálna spotreba vrátane častého využitia všetkých jazdných režimov.     

Volkswagen Golf GTI Clubsport ostal tým bez obmedzení použiteľným kompaktom a pridal poriadnu porciu výkonu, rýchlosti a predovšetkým zábavy.

Autor: Miro Vilím / Foto: Andrej Šuhaj

PETROLISSIMO rating: 9/10

     


Podobné články

Hyundai i30 N DCT

Automobilka Hyundai predstavila svoj prvý ostrý hatchback v roku 2017 a hneď na prvý pokus sa jej podarilo postaviť jedno z najlepších áut vo svojej triede. 

Renault Megane R.S. Trophy

A je to... Nová generácia modelu Megane je výlučne elektrická a budúcnosť tak nenecháva žiadny priestor na ostrý hatchback so spaľovacím motorom. 

Volkswagen Touareg R

Najsilnejší sériový Volkswagen v histórii má výkon 462 koní a 700 Nm, zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 5,1 sekundy a maximálnu rýchlosť 250 km/h. Žiadny Touareg ešte nebol rýchlejší a ani výkonnejší, no napriek tomu musí často odpovedať na otázku, či si zaslúži označenie plnokrvným „R“.

Audi S3 a CUPRA Leon Sportstourer

Môžete si o koncernom zdieľanej platforme MQB myslieť svoje, neodškriepiteľným faktom sú takmer nekonečné možnosti jej využitia. Napriek tomu, že technický základ je teoreticky rovnaký, jednotlivé automobilky dokážu svoj výsledný produkt naladiť presne podľa potrieb značky a ponúknuť ho priamo pre svoju cieľovú skupinu.

Volkswagen Golf R Variant - Prvý dojem

Volkswagen Golf R je najrýchlejším sériovým Golfom všetkých čias a my sme mali možnosť načerpať v Nemecku prvé jazdné dojmy s jeho verziou Variant.

Audi Q8 60 TFSIe PHEV - Buldozér s ekogénom

Nie je neobvyklé, že veľké a silné autá, ktoré sme si primárne vedeli predstaviť len s fosílnymi palivami, sa aktuálne reformujú do plug-in hybridných kooperácií. Tak sa stalo, že aj Audi Q8 prináša až 2 výkonové verzie s výberom plug-in hybridnej technológie s označením TFSIe.

Mercedes-Benz C 220 d 4MATIC All-Terrain – Skromnosť nadovšetko

Lietajúci Mercedes na oficiálnej produktovej fotografii? V dobe hroziacej vyhynutím spaľovacích motorov to od automobilky netrpezlivo smerujúcej k plnej elektro mobilite asi nečakal nikto. O to prekvapujúcejšie pôsobila táto forma prezentácie práve v spojení s predstavením úplne novej verzie triedy C na jeseň minulého roka. 

Seat Alhambra FR-Line 1,4 TSI DSG – Rozlúčková

…smutné, však? Nadpis je predzvesťou toho, že Alhambra po dvanástich rokoch v ponuke automobilky naozaj končí a tá „naša“ testovacia je už len spomienkou na výborné rodinné auto.

Volkswagen Multivan – Teória autobusu

Nový Multivan je pre Volkswagen úžitkové vozidlá revolúciou a po takmer dvoch desiatkach rokov od uvedenia generácie T5 prináša nový koncept, ktorý má s priamym predchodcom spoločné len meno.