Miro Vilím

25.06.2023

Andrej Šuhaj

V roku 1976 sa narodila legenda s označením GTI a na ceste k jej 50. výročiu sme mali možnosť zažiť v domácich podmienkach Volkswagen Golf GTI s manuálnou prevodovkou.


Hovorí sa, že ôsma generácia Golfu GTI nie je tak dobrá ako vynikajúca predchádzajúca generácia. Môžeme mať výhrady voči interiéru aktuálneho GTI, ale po jazdnej a dynamickej stránke je nový Golf výrazne lepší ako jeho priamy predchodca. Dodnes sa pousmejem, keď si spomeniem na niektoré komentáre k videu, v ktorom pretekár Benjamin Leuchter vodí nové GTI po skúšobnej trati ťažko uveriteľnou rýchlosťou. Áno, niektorí si mysleli, že video je zrýchlené...  

Na rozdiel od Golfu GTI siedmej generácie je v ponuke len jedna špecifikácia „základného“ GTI, svojim technickým vybavením zodpovedá modelu GTI Performance predchádzajúcej generácie. Vpredu má teda veľké brzdy (345 mm) a predovšetkým elektronicky ovládaný samosvorný diferenciál VAQ, základná verzia s nižším výkonom (220, resp. po facelifte 230 koní), bez samosvoru a s menšími brzdami z ponuky bez náhrady vypadla.

Oproti faceliftu predchádzajúcej generácie nedošlo k žiadnym zmenám výkonu, GTI má pod kapotou osvedčený motor 2,0 TSI (EA888 Evo 4) s výkonom 180 kW (245 koní) dosahovaným v širšom pásme otáčok od 5.000 do 6.500 otáčok za minútu (+300). Maximálna hodnota krútiaceho momentu 370 Nm je dostupná od 1.600 do 4.300 otáčok za minútu. Výkonová charakteristika teda umožňuje pohodlnú dynamickú jazdu bez toho, aby ste museli prekračovať hranicu štyritisíc otáčok alebo skutočne ostrú jazdu, keď dvojlitrový turbomotor môžete točiť až k hranici sedemtisíc otáčok za minútu. Motor je skutočným klenotom medzi štvorvalcami a subjektívny pocit naznačuje, že údaje automobilky o výkone sú pomerne konzervatívne.      

Volkswagen Golf GTI

Manuálna prevodovka? Vďaka manuálnej prevodovke máte nielen skutočnú kontrolu nad zaradeným prevodovým stupňom, ale predovšetkým získavate viac interakcie s vozidlom. Oproti predchodcovi je manuálna prevodovka v novom Golfe GTI výrazne lepšia, s hladkým chodom radiacej páky v kulise prevodovky, hoci stále je cítiť prechod medzi jednotlivými prevodovými stupňami. Naopak, hlavica radiacej páky si pochvalu nezaslúži. Namiesto ikonického tvaru golfovej loptičky dostanete do ruky neforemnú lopatu, ktorá len niekoľkými vyhĺbeniami spomína na tvary predchodcu. Bohužiaľ toto sa nepodarilo.

Volkswagen Golf GTI

Rovnakú nespokojnosť si dovolím, ako majiteľ GTI siedmej generácie, vysloviť nad absenciou analógových budíkov (nemal ich už ani predchodca vo verzii Performance po facelifte) a manuálnych ovládačov klimatizácie. Digitálny prístrojový panel síce premieta logo GTI a zobrazuje všetky jazdne relevantné funkcie, ale jednoduchá grafika svojim dizajnom nedokáže očariť. Navyše, v čase rýchleho vývoja digitálnych zobrazovacích rozhraní už po troch rokoch v predaji nevyzerá úplne fresh.  

Volkswagen Golf GTIVolkswagen Golf GTI

Naopak, pochvalu si zaslúžia športové sedadlá s integrovanými opierkami hlavy, ako je u GTI dobrým zvykom, poskytujú vynikajúci kompromis medzi pohodlím a bočným vedením pri dynamickej jazde. Nastaviteľné opierky hlavy však niekomu môžu chýbať... Oproti prvým verziám do relatívne málo výrazného káro poťahu sedadiel pribudlo aj označenie GTI na operadlách.

Volkswagen Golf GTI

Popri motore je skutočným klenotom podvozok, najmä s príplatkovými adaptívnymi tlmičmi DCC (860,-EUR) vynikne práca vývojárov. Predná náprava McPherson dostala pomocný rám z hliníka, čím inžinieri ušetrili 3 kilogramy, pružiny na prednej náprave sú oproti predchodcovi tuhšie o 5%, na zadnej viacprvkovej náprave sú tuhšie dokonca o 15 percent. Za účelom presnejšieho vedenia kolies boli pritvrdené aj uloženia náprav a tlmičov.

Volkswagen Golf GTI

Jedným z kľúčových prvkov pre jazdnú dynamiku je adaptívny podvozok DCC a integrácia všetkých elektromechanických prvkov podvozka pod riadiacu jednotku systému Vehicle Dynamics Manager. Riadiaca jednotka vyhodnocuje jazdnú situáciu v závislosti od uhla natočenia volantu, stupňa akcelerácie či intenzity brzdenia a pre každé koleso zvlášť 200-krát za sekundu prispôsobuje nastavenie tlmičov. Napríklad pri zatočení do zákruty nastaví tlmič vonkajšieho predného kolesa tuhšie, čím sa eliminuje náklon karosérie a zvyšuje agilita jazdy lepšou a rýchlejšou odozvou na progresívne riadenie.

Volkswagen Golf GTI

Adaptívny podvozok DCC má okrem predvolenej tuhosti v režimoch Eco, Comfort a Sport k dispozícii možnosť individuálneho nastavenia tuhosti tlmičov a to v pätnástich krokoch, v troch krokoch nad rámec režimu Comfort a rovnako v troch nad rámec režimu Sport. Najtuhšie nastavenie tlmičov v spojení s pružinami tvrdšími vzadu o 15 percent znamená, že zadná náprava má pri správnej technike jazdy vyšší potenciál pretáčavosti. Pre dosahovanie čo najlepších časov sa však odporúča nastavenie režimu Sport a to aj pre stabilizačný systém ESC. Mimochodom, prvýkrát od piatej generácie Golfu GTI stabilizácia je plne vypínateľná aj v bežnom GTI. V krízových situáciách však dokážu systémy Front Assist a Swerve Assist stabilizačný systém znovu aktivovať.  

Volkswagen Golf GTI

Systém Driving Dynamics Manager zastrešuje okrem aktívnych tlmičov aj predný elektromechanický samosvorný diferenciál (VAQ), systém EDS a XDS+, ktorý cieleným pribrzďovaním všetkých kolies napomáha stabilite pri jazdných manévroch vo vysokých rýchlostiach a samozrejme stabilizačný systém ESC.

Volkswagen Golf GTI

Aj v prípade Golfu GTI je k dispozícii progresívne riadenie, ktoré od dorazu k dorazu potrebuje len 2,1 otáčky volantom. Jeho pomalší prevod okolo stredovej polohy zaručuje smerovú stabilitu pri vysokej rýchlosti, rýchlejší prevod v nízkych rýchlostiach a od 120 stupňov natočenia volantu pomáha agilite pri manévrovaní a v ostrých zákrutách.

Volkswagen Golf GTI

V praxi to znamená, že Golf GTI je výnimočne rýchle auto a svoju rýchlosť podáva veľmi nenúteným spôsobom. Podľa miery sústredenia si jazdec môže zvoliť úroveň aktivácie ESC, pri plne zapnutej stabilizácii elektronika auto pribrzďuje a chráni pred vznikom krízových situácií. ESC Sport už umožňuje takmer plné využitie talentu podvozku, ale nedovolí žiadne tancovanie zadnej časti. Ak chcete konzervatívnu sambu, stabilizačný systém musíte úplne deaktivovať (pomocou skratky v dvoch krokoch). V takom prípade pri prudkom ubratí plynu v zákrute a zatočením do vnútra zákruty alebo na brzdách v zákrute dokážete auto vyprovokovať k hravo ovládateľnej pretáčavosti. Ak by vám niekto tvrdil, že s Golfom GTI sa nedá prvotriedne zabaviť, neverte mu.

Volkswagen Golf GTI

Pre úplnosť je dôležité spomenúť dokonalé zladenie všetkých ovládacích prvkov jazdnej dynamiky. Od riadenia, elektroniky (VDM), cez podvozok, ale aj chod spojky až po dávkovanie brzdného účinku a reakcií na povely akcelerátora všetko spolu ladí ako jeden celok. Akákoľvek rýchlosť na okresných cestách sa zdá byť vďaka harmonickému zladeniu úplne prirodzená a Golf GTI dokáže nasledovať aj podstatne výkonnejšie ostré hatchbacky.

Volkswagen Golf GTI

Veľmi príjemným prekvapením je zvukový prejav, motor si v interiéri trochu pomáha rezonátorom na prepážke motorového priestoru (v individuálnom režime si to môžete vypnúť), ale akustický prejav výfuku je autentický a prekvapujúco zvučný. Oproti predchodcovi znie podstatne lepšie a občas si dovolí aj malé prásknutie vo výfuku.

Volkswagen Golf GTI

Komfort podvozka je s adaptívnymi tlmičmi nastaviteľnou veličinou, od naozajstného komfortu až po prísnu tuhosť, avšak vždy s dostatočným utlmením podvozka. Príplatkové osemnásť palcové kolesá Richmond (650,- EUR) obúvali v našom prípade pneumatiky Bridgestone Potenza S005 s rozmerom 225/40 R18 a hoci nejde o zlé pneumatiky, až ich zoderiete, odporúčam niečo od tlstého panáčika, také Pilot Sport 5 alebo športovejšie 4S budú skvelou voľbou. Inak osemnástky sú ideálnym kompromisom, základné sedemnásťpalcové kolesá sa v podbehoch budú javiť utopené, väčšie devätnástky už budú na slovenských cestách náchylnejšie na poškodenie.   

Volkswagen Golf GTI

Volkswagen Golf GTI bude k dispozícii s manuálnou prevodovkou už len v tomto roku, podľa oficiálnej informácie od slovenského importéra sa od roku 2024 bude ponúkať výlučne sedemstupňové DSG. Aj vďaka manuálnej prevodovke štartuje aktuálna cenníková cena Golfu GTI na sume 37.890,- EUR (DSG +2.100,- EUR), naše testovacie vozidlo malo vďaka zmysluplným príplatkom (DCC, IQ. Light, Winter paket, cúvacia kamera) výslednú cenu 42.280,- EUR.

Volkswagen Golf GTI

Volkswagen Golf GTI Clubsport je síce rýchlejší, ale s cenou začína na sume 43.890,- EUR a je teda o 6.000,- EUR drahší ako základné GTI s manuálnou prevodovkou. Ak chcete do svojho GTI manuálnu prevodovku, ponúkne Vám ju len bežné GTI a aj to len do konca tohto roka. Pre každodenný život bude síce DSG a základná verzia GTI oproti Clubsportu pohodlnejšia, ale pridaná interakcia manuálnej prevodovky (a dve tisícky z ceny dole) môžu byť argumentom pre zanietených golfistov. A možno je GTI s manuálom tá najvernejšia a najlepšia interpretácia pôvodnej myšlienky z roku 1976.

Autor: Miro Vilím, Foto: Andrej Šuhaj

    


Podobné články

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Volkswagen sa po malej prestávke vrátil k označeniu Clubsport a my sme zisťovali, či je to najlepšie GTI všetkých čias. 

Hyundai i30 N DCT

Automobilka Hyundai predstavila svoj prvý ostrý hatchback v roku 2017 a hneď na prvý pokus sa jej podarilo postaviť jedno z najlepších áut vo svojej triede. 

Renault Megane R.S. Trophy

A je to... Nová generácia modelu Megane je výlučne elektrická a budúcnosť tak nenecháva žiadny priestor na ostrý hatchback so spaľovacím motorom. 

Volkswagen Touareg R

Najsilnejší sériový Volkswagen v histórii má výkon 462 koní a 700 Nm, zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 5,1 sekundy a maximálnu rýchlosť 250 km/h. Žiadny Touareg ešte nebol rýchlejší a ani výkonnejší, no napriek tomu musí často odpovedať na otázku, či si zaslúži označenie plnokrvným „R“.

Audi S3 a CUPRA Leon Sportstourer

Môžete si o koncernom zdieľanej platforme MQB myslieť svoje, neodškriepiteľným faktom sú takmer nekonečné možnosti jej využitia. Napriek tomu, že technický základ je teoreticky rovnaký, jednotlivé automobilky dokážu svoj výsledný produkt naladiť presne podľa potrieb značky a ponúknuť ho priamo pre svoju cieľovú skupinu.

Volkswagen Golf R Variant - Prvý dojem

Volkswagen Golf R je najrýchlejším sériovým Golfom všetkých čias a my sme mali možnosť načerpať v Nemecku prvé jazdné dojmy s jeho verziou Variant.

Audi Q8 60 TFSIe PHEV - Buldozér s ekogénom

Nie je neobvyklé, že veľké a silné autá, ktoré sme si primárne vedeli predstaviť len s fosílnymi palivami, sa aktuálne reformujú do plug-in hybridných kooperácií. Tak sa stalo, že aj Audi Q8 prináša až 2 výkonové verzie s výberom plug-in hybridnej technológie s označením TFSIe.

Mercedes-Benz C 220 d 4MATIC All-Terrain – Skromnosť nadovšetko

Lietajúci Mercedes na oficiálnej produktovej fotografii? V dobe hroziacej vyhynutím spaľovacích motorov to od automobilky netrpezlivo smerujúcej k plnej elektro mobilite asi nečakal nikto. O to prekvapujúcejšie pôsobila táto forma prezentácie práve v spojení s predstavením úplne novej verzie triedy C na jeseň minulého roka. 

Seat Alhambra FR-Line 1,4 TSI DSG – Rozlúčková

…smutné, však? Nadpis je predzvesťou toho, že Alhambra po dvanástich rokoch v ponuke automobilky naozaj končí a tá „naša“ testovacia je už len spomienkou na výborné rodinné auto.

Volkswagen Multivan – Teória autobusu

Nový Multivan je pre Volkswagen úžitkové vozidlá revolúciou a po takmer dvoch desiatkach rokov od uvedenia generácie T5 prináša nový koncept, ktorý má s priamym predchodcom spoločné len meno.